Afgeronde hoek rond foto's in Lightroom CC

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Tot voor kort lukte het mij vanuit een voorinstelling van LR CC een afgeronde hoek rond een foto te maken. Op enig moment is deze mogelijkheid nergens meer te vinden.
Iemand een idee waar dit wel te vinden is?
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik kan het met mijn enkele dagen geleden geüpdate LR CC ook niet meer vinden.
Anoniem 4

Zo’n voorinstelling heb je toch in een handomdraai zelf gemaakt.
Ga in Lightroom naar de Ontwikkel-modus en vervolgens naar “Effecten”.
Maak bij “Vignetten na uitsnijden” de volgende instellingen
Hoeveel +100
Middelpunt 0
Ronding -100
Doezelaar 0
Dit geeft strakke ronde hoeken, door met de instellingen te spelen kun je nog aanpassen.
Wil je daarvan een Voorinstelling maken, ga dan naar de linker zijbalk en klik op + bij Voorinstellingen.
Kies “Voorinstelling maken”, geef het een naam bijv. “Ronde hoeken”, bepaal de plaats waar deze moet worden opgeslagen, bijv. Gebruikersvoorinstellingen.
Haal alle vinkjes weg door te klikken op “Geen inschakelen” en zet nu alleen een vinkje bij
Effecten > Vignetten na uitsnijden
Klik tot slot op “Maken” en klaar is Kees of wie dan ook.
Bij willekeurig welke foto volstaat nu om op deze voorinstelling te klikken voor het verkrijgen van ronde hoeken.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Gerard, bedankt voor je uitleg. Hier had ik niet aan gedacht, dus even een nieuwe voorinstelling erbij. Het blijft natuurlijk wel jammer dat zo'n voorinstelling ineens foetsie is na een update.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Reuze handig die uitleg van jou Gerard. Ik heb nu ook weer twee voorinstellingen: een voor witte en een voor zwarte afgeronde hoeken.
Laatst gewijzigd door 1 op 2011*Alwin, in totaal 6 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

He Gerard, Heb je ook de formule voor een recht hoekje, kortom een witte rand om een foto. Ik kom daar maar niet uit en heb er wel mensen naar die daar naar vragen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

fotojeroen schreefCOLONHe Gerard, Heb je ook de formule voor een recht hoekje, kortom een witte rand om een foto. Ik kom daar maar niet uit en heb er wel mensen naar die daar naar vragen
Goede vraag Jeroen, naar die mogelijkheid zoek ik ook al een tijd in LR CC, dus ben benieuwd of daar nog iets op te vinden is. In Presentatie zie je wel een witte rand, maar dat lijkt mij geen optie.
Anoniem 4

Ja, maak het me maar lastig. Weet dat ik dit soort dingen altijd in Photoshop doe, want dat is een stuk eenvoudiger.
Die ronde hoeken was vrij simpel, maar rechte hoeken is toch wat lastiger.
Als je aan het eind van je bewerking bent en een foto wilt printen of publiceren dan gaat dat het gemakkelijkst in de Print modus, door de foto niet naar de printer te sturen, maar er een Jpeg bestand van te maken.
Ik ga er vanuit dat die door jullie al ontdekt is, maar dat jullie zoeken naar een bewerking in de Ontwikkel modus.
Daar is geen optie voor, maar met enig handwerk lukt het wel. Bedenk wel, het is en blijft een greep uit de trukendoos.
Ga in de Ontwikkel modus naar (geloof het of niet) naar Transformatie.
Zet eerst alle waarden behalve Schaal op 0.
Verander Schaal van 100 in 90.
Vervolgens X en Y verschuiving beide op +2,5
Je ziet nu al een witte rand verschijnen, maar daarmee zijn we er nog niet.
Wel kun je dit gedeelte al in een Voorinstelling opnemen.
Ga ook hier in de linker zijbalk en klik op de + van Voorinstellingen en kies voor “Voorinstelling maken”.
Geef er een naam aan, bijv “Witte randen” en kies bij Groep de plaats, bijv. “Gebruikersvoorinstellingen”.
Haal alle vinkjes weg met “Geen inschakelen” (laat het vinkje bij “Procesversie” gewoon staan) en plaats dan een vinkje bij “Transformatie”.
Dit deel heb je nu kunnen automatiseren, maar zoals je kunt zien, zijn de randen niet even groot.
Het gelijkmaken moet met de hand gebeuren en wel met het “Uitsnij gereedschap”.
Maak daarmee op het oog de randen gelijk, want je hebt hier niet zoals in Photoshop linialen en hulplijnen.
Wil je het mooier of makkelijker, dan moet je of naar de Print modus of naar Photoshop of naar een externe bewerker zoals bijv. FastStone Photo Resizer.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Gerard, ik ben er meteen aan begonnen en zowaar het werkt! Eindelijk een foto met rand. Hartstikke bedankt voor je moeite.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die verschuiving in x en y is volgens mij niet nodig. Maar voor dinsdag wordt het het nieuwe filmpje. DANK!!!
D'r wordt best veel om gevraagd namelijk en ik heb al uren zitten klooien met de print-module. Kwam er niet uit. Nogmaals DANK!!
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Laat ik voorop stellen dat deze functie hiervoor totaal niet bedoeld is. Ben dit lang geleden eens tegen gekomen en moest nu diep graven in mijn herinnering.
De gekozen waarden zijn arbitrair en naar eigen wens in te stellen. Alleen de laatste 3 waarden zijn bruikbaar voor het maken van een wit kader.
Je kunt volstaan met schaal en daarvoor een voor jouw gewenst resultaat een waarde gebruiken.
Echter, je krijgt nooit een aan alle kanten even brede strook wit.
Je zult dus altijd moeten uitsnijden.
In mijn workflow komen borders, al dan niet met tekst daarin, aan het eind als ik wil afdrukken of publiceren.
Zoals gezegd doe ik dit altijd in Photoshop, maar als ik alleen over Lightroom zou beschikken, dan deed ik dat in de printmodule.
Gelukkig heeft zo iedereen zijn eigen werkwijze.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar