Probleem met Lightroom classic "functie Automatisch

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

"Sedert kort is de functie automatisch in Lightroom classic gewijzigd en geeft deze bij starten van bewerken steeds zijn voorkeur alvorens zelf aan de slag te kunnen gaan.
Het resultaat vind ik verschrikkelijk, althans bij mij.Indien mogleijk wil ik dit uitschakelen, maar hoe?
Ik heb het in help niet gevonden. Weet iemand een oplossing?
Bij voorbaat dank,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Om welke "automatisch" gaat het precies? Ik kan door je omschrijving niet echt vaststellen wat je bedoeld.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Anoniem 4

Voor mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik ga er vanuit dat je in de Ontwikkel module bij de start onder Standaard al aangepaste instellingen ziet die je anders zou krijgen als je op Automatisch klikt. Deze gaan weer terug naar de oorspronkelijke instellingen als je onderin kiest voor Opnieuw instellen.
Waarschijnlijk heb je onbedoeld een voorinstelling geactiveerd.
Ga naar de Bibliotheek module en kijk bij Voorinstellingen. Waarschijnlijk staat dat ingesteld op Automatische instellingen.
Als je het keuzemenuutje aanklikt, zie je alle beschikbare voorstellingen die je kunt kiezen of naar wens zelf kunt samenstellen.
Onder Lightroom voorinstellingen algemeen vind je Automatische instellingen.
Die voorinstelling zorgt voor wat jij het opgemerkt.
Zet die Voorinstellingen weer terug op Standaardinstellingen en je werkt weer als vanouds.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties en sorry als ik niet helemaal duidelijk was.
Het gaat om de aanpassingen van de automatische instellingen zoals deze werken sinds de update van dec. 2017. Deze vindt u via deze link: https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/he ... s-new.html .
Wellicht dat de verwijzing naar de Adobe omschrijving helpt.
M.vr.gr.
Gerard

Nog even een aanvulling heb "opnieuw instellen geprobeerd. Doet niks.
Ik krijg enkel mijn uitgangsbeeld als ik alles wat is ingesteld handmatig terugzet.
Of is er iets mis met mijn lightroom?
Gr. Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Anoniem 4

Ik begrijp dat we het over dezelfde functie Automatische instellingen in de Ontwikkel module hebben.
Als je een foto laadt, dan staan alle schuifjes in het midden.
Klik je dan op “Autom.” Dan worden verschillende schuifjes verplaatst.
Dat gebeurt op een wijze waarvan Adobe veronderstelt dat de meeste fotografen onder ons dat een verbetering vinden.
Als je dat niet vindt – zoals ik – dan gebruik je die functie niet en hoef je ook niets met de hand terug te zetten.
Heb je er toch op geklikt en wil je weer terug, dan kies je voor “Opnieuw instellen” en dan wordt alles weer teruggezet naar de oorspronkelijke waarden.
Lukt dat niet, dan is er iets mis met je Lightroom. Bij mij werkt dat (en heeft dat altijd gewerkt) vanuit alle door mij veranderde instellingen.
Hetzelfde bereik je door in het Voorinstellingen menu links te kiezen voor “Lightroom voorinstellingen algemeen” en daarin voor “Nulwaarden”.
Werkt dat alles niet, dan zou ik Lightroom opnieuw installeren.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Voor dat opnieuw installeren check even of je niet tijdens het importeren dit veroorzaakt doordat daar ergens een vinkje staat bij presets tijdens importeren...
Of gebeurt het iedere keer dat je LR opstart zelfs als je de foto niet hebt geimporteerd?

Ik heb ook Lr maar herken de klacht ook niet... vind zelf de auto functie enorm verbeterd...
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 4

Zelfs als je bij het importeren een voorinstelling hebt gebruikt, kom je met “Opnieuw instellen” weer helemaal terug bij de originele fotowaarden.
Hoe ik ook tekeer ga met allerlei voorinstellingen of met de schuifjes in de Ontwikkel module, bij het klikken op “Opnieuw instellen” kom ik altijd weer terug bij de beginwaarden.
Als dat niet werkt, is er iets mis met Lightroom.

"Automatische instellingen" is weliswaar aanzienlijk verbeterd, maar ik gebruik het niet vaak omdat ik de bewerkingen meestal in PS doe.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Ik gebruik lightroom juist altijd en doe de evt. afwerking in PS. Na de laatste update ben ik echter niet meer tevreden. Door omstandigheden fotografeer ik thans niet zo veel en ben ik wellicht te laat met dit fenomeen geconfronteerd. Denk dat ik maar eens ga kijken hoe ik lightroom opnieuw kan installeren.
Bedankt voor alle reacties.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

PROBLEEM OPGELOST!!!
Na het vervangen van de backup batterij van mij camera en uitproberen van een opname bij een vriend bleek dat de camera OK is en de problemen dus geheel bij Lightroom lagen.
Maar waar??
In de "Adobe creative cloud" gaan zoeken in de lessen van Laghtroom classic en maar proberen. Uiteindelijk ontdekt dat bij een update een instelling verandert was, Kan me niet herinneren dat ooit zelf gedaan te hebben, en lightroom weer in de basis instellingen gezet. Probleem was ten verholpen.
Nooit gedacht dat de lessen zoveel info zouden geven.
Groeten en voor de liefhebbers "unne sjoene vastelaovend".
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Anoniem 4

Ben nu wel benieuwd welke instelling dat was.
Ik heb alle updates gedaan, maar ben een dergelijke verandering niet tegengekomen.
Ben toch bang dat het een menselijke fout (niet van de programmeur) was.
In ieder geval is het probleem opgelost en kun je verder. :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar