Lightroom scherpte check, advies gevraagd (+update onderaan)

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Omdat ik de laatste tijd veel kleine vogeltjes fotografeer en vaak niet dichterbij dan een 4-5 meter kan komen, als al,
moet ik altijd redelijk wat croppen om de beestjes goed op de foto te hebben. Ze zijn vaak te beweeglijk om met statief te werken, wat ook weer in mijn nadeel is.
Het liefst crop ik zo min mogelijk maar dat is soms nu eenmaal onoverkomelijk, zelfs met 400mm op een cropcamera.
Nu denk ik dat ik er met mijn beperkte Lightroom skills nog acceptabele resultaten uit kan halen, maar ik denk dat mijn grootste probleem vooral zit in
de sectie "verscherpen". (buiten dat moet ik ook heel voorzichtig zijn met het schuifje "levendigheid" onder "presentie")
Bijgevoegd heb ik twee voorbeelden van voor en na foto's, inclusief de getweakte scherpteschuifjes, waar ik advies over nodig heb.

De vraag die ik hier dan ook wil stellen, in de breedste zin van het woord:
Ben ik zo op de goede manier bezig met verscherpen?
Vooral bij de eerste foto weet ik niet of ik het resultaat nou mooier vind; z'n koppie lijkt opeens een stuk ouder :?

1.
AfbeeldingSharpness before-after check by Danny van Diermen, on Flickr

2.
AfbeeldingShaprness before-after check by Danny van Diermen, on Flickr
Laatst gewijzigd door 1 op Superkiwi, in totaal 20 keer gewijzigd.
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik ben zeker geen expert maar het valt me op dat bij verscherpen het masker niet erg hoog staat.
Zelf gebruik ik dat om de verscherping bijv op randen te krijgen en niet midden op. Met de alt of option toest indrukken zie je waar het masker verscherpen toe staat.
Ook op youtube staan paar goede voorbeelden van hoe je best kunt verscherpen. Moet ik opzoeken welke naam dat was, dat lukt nu even niet.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ben ook zeker geen expert maar wel grappig dat je hier zelf over begint. Na het zien van je laatste foto's (oa die bij Doel en de vogeltjes) zat ik al te broeden op een reactie die te maken had met scherpte en de helderheid.

Let bij verscherpen goed op de randen, het gebruik van het masker waar Wibo het over heeft is al een heel goed hulpmiddel.
Helderheid is er ook één, die je met mate moet gebruiken en deze is ook erg smaakgevoelig. Veel fotografen gebruiken de helderheid ook als "stijlsymbool" om een bepaalde sfeer te creëren.

Bij het croppen van een foto zoals bij de vogel zit er ook een "eind" aan wat je nog scherp kan krijgen via lightroom. Als je over de grens gaat word het er niet mooier van.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Scherpte kun je al vaak van te voren optimaliseren bij het nemen van de foto, laagst mogelijke Iso bij optimale diafragma en sluitertijd.
En vaak een serie geschoten dan heb je meer kans dat er een paar goede tussen zitten.
Hier heb je 100 Iso op beidde foto's met een diafragma van 5.6 en een sluitertijd van rond de 1/500/600
Als je 400 Iso had genomen had je de sluitertijden kunnen opschroeven en minder kans op onscherpte vooraf.
Naarmate je hoger in je Iso's kruipt ontstaat er ruis maar je 80D kan makkelijk tot 800 iso aan, daarom stel ik mijn iso altijd tussen de 100 en 800 in (auto iso) dan kan
ik makkelijker mijn sluitertijden omhoog gooien indien gewenst.
Daarnaast gebruik ik DeNoise van Topaz die als een plugin werkt bij Lightroom verbluffende resultaten om de ruis weg te halen met weinig verlies aan scherpte die
ik later weer kan corrigeren in lightroom .
Vanuit lightroom zelf kun je hooguit tot 30/40 op het schuifje komen zonder dat het er niet natuurlijk meer uit gaat zien.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Een afstand van 4 à 5 meter is lux hoor. Met mijn Sigma 150-600mm kan ik heel goed uit de hand schieten maar als het maar even kan gebruik ik toch een statief. Maar ik wacht tot een vogeltje op de door mij vooraf geselecteerde tak gaat zitten. Tja, dat kost wel veel tijd. :) :) Ik gebruik steevast het grootste diafragma en regel de sluitertijd met de ISO. Die staat meestal tussen de 400 en 800. Ik merk alleen wel dat ik met mijn 600mm lens minder gauw ruis heb dan met mijn vorige Canon 100-400mm.
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Dank voor alle reacties!
Hier kan ik wel iets mee. Ergens de komende dagen ga ik de foto gebruikt in het voorbeeld hierboven opnieuw bekijken/bewerken in Lightroom, eens kijken of ik er een beter resultaat van kan maken.
Ik hoop het wel; dit is bijna precies waardoor ik de laatste jaren compleet de motivatie kwijt was: op het oog goede foto's maken en het dan tijdens de nabewerking verpesten.

@wibo
Ik ga er eens naar kijken, dankjewel! Moet zeggen dat ik het truucje met de Alt-toets niet kende.

@Rijk
De helderheid is inderdaad een schuifje waar ik voorzichtig mee ben.
Verder gewoon kritiek uiten onder foto's hoor, daar kan ik alleen maar van leren ;)
Nog wel een vraag: wat is er mis met de foto van Doel? Die is vanaf statief genomen, met afstandsbediening en liveview.
Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik vind 'm prima.

@evelakes
De "angst" voor hogere iso is een deel van het probleem: ik weet dat ik bij kleine vogeltjes redelijk wat moet croppen en ik weet dat ik dan veel last van de ruis ga hebben. Vandaar dat ik de iso het liefst op 100 of 200 hou.
Maar ik ga je tips meenemen en volgende keer gewoon eens schieten met hogere iso.

@jonggolde
4-5 meter is wel de minimale afstand die ik wil hebben, anders moet ik té veel croppen.
En inderdaad, het statief moet gewoon vaker opgezet worden. Maar de kans dat ze net op dat ene takje gaan zitten waar je statief op gericht staat is niet zo heel groot. Uit de hand kan ik een stuk vrijer fotograferen. Of ik dát geduld heb, dat moet nog blijken ;)


*update

Inmiddels de foto opnieuw door LR gehaald. De helderheid stond te hoog, de scherpte was te veel aanwezig en het masker stond te laag.
Naar mijn idee is de vogel nu een stukje zachter, zoals het hoort.

AfbeeldingBefore-after check by Danny van Diermen, on Flickr
AfbeeldingOn the lookout by Danny van Diermen, on Flickr

Dit ziet er al heel wat beter uit!
Iedereen hartstikke bedankt voor al het advies. *duimpjes omhoog steken doet*

:D
Kiwi says hi!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar