Probleem photoshop vs fotos

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, op internet vind ik er niets over.

Sinds een tijdje heb ik enorme last van kleurverrandering als ik fotos open in de rawviewer (6) of in photoshop (CS4) Rood word bijvoorbeeld ongeveer bruin, fotos worden veel donkerder etc. etc.

Ik fotografeer met een 60D en gebruik windows 7

Wie o wie heeft de oplossing, want dit is een ramp.

Grt.
Bjorn
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Heb je de foto's al eens bekeken op een ander systeem/monitor ?

Je geeft aan dat dit in 2 verschillende programma's zichtbaar is. Ik neem aan dat je bij foto's bekijken op dit forum met een internet browser je het probleem niet hebt.

Het lijkt erop dat het kleuren profiel (ICC profiel) in de programa's zijn aangepast. Met dit kleuren profiel bepaal je hoe een kleur op een monitor wordt weergegeven en is voor elke monitor uniek. Normaliter bepaal je met een calorie meter (kleuren calibratie meter) wat dit profiel voor je monitor moet zijn en die gebruik je dan om de kleuren zo exact mogelijk weer te geven.

Je kunt dit kleuren profiel in Wndows 7 instellen zodat dit voor alle programma's actief is of bij bepaalde programma's specifiek alleen voor het desbetreffende programma. In het desbetreffende programa kun je meestal een 'default' profiel selecteren. Hoe dit bij de genoemde programma's moet weet ik niet maar is in ieder geval de moeite waard om op te zoeken.

Leon.
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Hallo Leon,

Om wat specifieker te zijn, als ik de foto gewoon open zonder raw viewer of PS is niets aan de hand maar zo snel hij word geopend met PS verranderen de kleuren pas, ik denk zelf dat het iets moet zijn in PS maar wat? Is de RAW viewer niet een onderdeel van de PS?

Mvg,
Bjorn
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hoe zien je foto's er in DPP uit?
Anders gevraagd: zie je dit verschijnsel alleen in PS?
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Correct alleen in PS/RAWviewer kloppen de kleuren niet!
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Niemand de oplossing? Wil graag mijn vakantie fotos gaan bewerken :cry: :cry:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De links bij Adobe al doorgespit?

http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/col ... ample.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://helpx.adobe.com/creative-suite/k ... flows.html" onclick="window.open(this.href);return false;
alk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 19:59
WoonplaatsCOLON Lelystad

Heb dit zelf een poos geleden ook bij de hand gehad, toen ik mijn CRT monitor wegdeed en er een flatscreen voor in de plaats zette. Moest uiteindelijk met de kleurprofiel-utility (ergens in de Adobe... submappen, naam is me ontschoten) een nieuw kleurprofiel/calibratie doen, waarna het probleem over was.

Ik hoop dat ik je een beetje op de goede weg geholpen heb.

Grtz,

Adri
EOS 50D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon Multigrip BG-E2N | Canon Speedlite 580EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kleurbeheer dient slechts op 1 plaats te gebeuren: systeem of door een programma.

Disable Adobe-gamma eens.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties ik ga het proberen! :D
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Het is me nog niet gelukt, bij wat testen kwam ik er net achter dat bij de 40D het verschil nihil is qua verranderingen maar bij de 60D alles compleet verranderd bij openen in PS... :evil:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Is de versie van CameraRaw geschikt voor de 60D?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Camera raw 6.6 Canon EOS 60D icm PS CS5

Hier een voorbeeld:

Foto gewoon geopend op pc:
Afbeelding

Na openen in PS CS5 met bovenstaande raw viewer
Afbeelding
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een CR2 bevat ook een "preview"-JPG en die wordt gebruikt door de meeste rawviewers.
Het zijn dan ook geen rawviewers maar "embedded"-JPG viewers.
Nep dus.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Ok! Maar wat moet ik dan doen of welk programma moet ik gebruiken om het probleem op te lossen , heeft het zin om PS opnieuw te installeren zoja welke versie dan icm. welke viewer? van zulke zaken weet ik niet zo heel veel af jammer genoeg!
Anoniem 4

Je zorgt wel voor de nodige verwarring. In je beginpost vermeld je het gebruik van PS CS4.
Later wordt het CS5. Ik ga er maar van uit dat het laatste correct is.
Je laat vervolgens twee foto’s zien. Ook neem ik aan dat het gaat om een RAW-bestand.
Bij de eerste geeft je aan: gewoon geopend op de PC.
Zo gewoon is dat meestal niet, want de vraag is met welk programma je naar die foto kijkt. Als dat programma RAW-bestanden kan laten zien, dan wordt meestal gebruik gemaakt van zgn. embedded jpeg. Die komt meestal aardig overeen met de Jpeg-versie die direct uit de camera komt. Dat is dus al een bewerkte versie van het RAW-bestand.
De tweede foto is het RAW-bestand dat geopend wordt door de Camera Raw converter van Adobe die is ingebouwd in PS (en ook in Lightroom).
Dat is geen viewer, maar een converter. Wat je in eerste instantie ziet, is de foto zoals die zonder enige bewerking is opgetekend door de sensor. Deze moet altijd bewerkt worden.
Als je na openen alleen al klikt op “Auto” net boven “Exposure”, zul je zien dat helderheid en kleuren direct oplichten. Dat is waarvan de makers van Adobe denken dat jij en ik mooi zullen vinden. Wat mij betreft niet dus, want ik bepaal zelf wat ik mooi vind door aan de slag te gaan met de schuifjes.
Aan de schuifjes in jouw voorbeeld is alleen te zien dat er al iets verscherpt is. Voor de rest moet je dus nog aan de slag.
In de blauwe regel onder je tweede voorbeeld staat aangegeven dat je met sRGB-kleurruimte en een 8-bit kleurdiepte aan het werk gaat. Door daarop te klikken kun je die aanpassen naar Adobe RGB en 16-bit kleurdiepte, dat geeft meer mogelijkheden bij de bewerking. Na de bewerking en voor afdrukken of plaatsing op internet kun je die weer terugzetten naar sRGB en 8-bit voor de omzetting naar Jpeg.
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Het moet niet zo zijn dat ik elke foto zwaar moet gaan bewerken om het gewenste resultaat moet krijgen, natuurlijk kan ik met alle schuifjes gaan spelen maar daar mee is het probleem niet opgelost. Ik heb alle vele goede tips ontvangen in dit topic maar het alles verlossende antwoord zit er (nog) niet bij!

- Met wel programma bekijken jullie je fotos?
- Met welk programma/versie openen jullie de foto voor een 60D?

Alvast bedankt!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONJe zorgt wel voor de nodige verwarring. In je beginpost vermeld je het gebruik van PS CS4.
Later wordt het CS5. Ik ga er maar van uit dat het laatste correct is.
Uit de EXIF: Adobe Photoshop CS5 Windows

Verder is de EXIF flink vermeubeld (interessante info weg) wat jammer is....
MST-Aviation
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2005 12:02
CONTACTCOLON

Sorry was een foutje van mij moet inderdaad CS5 zijn! Naar welke EXIF info was je opzoek?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je zou de imagebrowser van Canon kunnen gebruiken.
Of ook de andere software op de Canon-CD; dan worden CR2's bewerkt met de camera-instellingen (PictureSTyle) en is nabewerken niet meer dan selecteren en dan "Convert&Save".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar