dekentje witter maken ?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Onderstaand 3 foto's, de eerste 2 foto's zijn goe voor mij, alleen van de 3de foto zou ik het dekentje ook zo wit willen als bij de eerste 2.
Maar weet niet hoe ik dat witter moet krijgen zonder ook de baby lichter te maken.
Iemand tips ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Boldy schreefCOLON Maar weet niet hoe ik dat witter moet krijgen zonder ook de baby lichter te maken.
Lukt het je wel om het dezelfde kleur wit te maken als je de baby even buiten beschouwing laat? Zo ja... dan maak je een selectie met daarin het dekentje, en voer je dezelfde acties uit op de selectie. De baby blijft daarbij dan ongemoeid.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

de rest van de foto heb ik gewoon met de stempel witter gemaakt, vanavond eens proberen via selectie
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

zou de laatste ook even tegen de onderkant aan plaatsen zo wordt het voetje wel heel vreemd afgesneden
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Anoniem 4

Hoe wit wil je het hebben. Kwestie van masker, schilderen, selecteren, klonen, etc.
Secuur werkje, maar of het in dit geval mooi wordt, betwijfel ik. Door het witter maken verlies je ook structuur waar je dat toch wilt behouden.
Eigenlijk is hier sprake van een klassieke belichtingsfout. Veel wit en de camera maakt daar met zijn meetmethode (gereflecteerd licht) 18% grijs van. Als dit bij de opname was gecorrigeerd, dan hoefde je niet in Photoshop te klussen.
Als overmaken geen optie is, dan is het een kwestie van langdurig bewerken in PS. Hieronder kun je zijn, wat je zou kunnen verwachten.

25580

Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

25583

Zoiets? Jammer dat hij net iets te krap is aan de onderkant, je houdt nu een lelijk randje onder de voet.

Ik heb eerst een kopie van de laag gemaakt, daarna met de magic wand met een tolerantie van 32 de witte achtergrond en het dekentje geselecteerd, daar zaten ook wat stukjes van het kind bij die ik met de magnetische lasso tool en alt-toets heb gedeselcteerd, alles bij elkaar 5 minuten werk bij deze foto.

Vervolgens van de selectie een masker gemaakt, daarna de achtergrond en dekentje met een aanpassingslaag "selectieve kleur" het witte kanaal bijgewerkt.

Daarna heb ik de laag nogmaals gekopieerd en die boven de aanpassingslaag geplaatst, met een masker wat omgekeerd is tov de vorige laag. om het kind weer in de originele kleur te krijgen. (BTW het masker in de laag onder de aanpassingslaag is eigenlijk niet nodig)

Daarna in de laag onder de aanpassingslaag met de dodge tool de randjes van het dekentje vervaagd in de achtergrond.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Is wel een heel leuke foto vind ik, die laatste. Zou je onder dat voetje niet nog wat bij kunnen klonen van het vachtje? Misschien dat het er dan beter uitziet ....
Groet,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

met de clone stamp ben ik niet zo handig, maar met een stukje vacht kopiëren en een beetje selectief tegenhouden met een klein penseel krijg je dit:

25584

300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Jullie nemen er allemaal wel erg de tijd voor :)
Even in PS snel vegen met de dodge tool(o) op de midtones en highlights en je bent klaar ;)

Maar als je de ondergrond weg wilt hebben is de keuze voor de vacht/langharige ondergrond wel erg raar.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Kan wel zijn maar met selective color houd je veel meer controle over het witter maken, waardoor het resultaat veel mooier is (bij mij tenminste)
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

allemaal bedankt voor jullie tips en voorbeelden !
De rand van het voetje is wel spijtig ja, was de onderkant van de foto, niet ruim genoeg gefotografeerd.
Maar heb er een rand van 3 cm bijgemaakt omdat ie op een canvas moet komen.

@ illuminates, hoe voorkom ik die klassieke belichtingsfout ?
Anoniem 4

Als er veel wit in de foto zit zal de in de camera ingebouwde lichtmeter gaan onderbelichten (terugbrengen naar 18% grijs). Je moet in die gevallen (ook bij sneeuw) iets overbelichten.
Daarvoor heb je op de meeste camera’s een voorziening voor belichtingscompensatie.
Dat leuke balkje met in het midden de “0” met puntjes naar links tot -3 en naar rechts tot +3.
Kijk in de handleiding van je camera hoe je de belichtingscompensatie instelt, dat verschilt per camera. Voor wit en sneeuw moet je iets overbelichten dus richting plus-kant.
Hoeveel hangt af van de hoeveelheid wit en de reflectie daarvan. Gewoon uitproberen, maar pas op want met teveel compensatie verlies je detail.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

iemand bereid om de originele foto voor me te bewerken ? Krijg echt niet het resultaat dat jullie hebben.
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Je hebt PB

/edit
PB lijkt niet te werken, uitgaande berichten blijven in postvak uit staan, inkomend werkt wel gewoon, dus als je je email adres kan sturen via PB dan reageer ik daar wel op.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@mcremco, dat het bericht in het postvak uit staat, betekend dat hij door de ontvanger nog niet gelezen is. Pas wanneer de ontvanger het leest komt hij bij de verzonden items te staan. Het klinkt wat vreemd, maar dat is hoe dit bij een phpBB forum geimplementeerd is ;)
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Klopt, want de pm is goed aangekomen hoor.
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Rocker schreefCOLON@mcremco, dat het bericht in het postvak uit staat, betekend dat hij door de ontvanger nog niet gelezen is. Pas wanneer de ontvanger het leest komt hij bij de verzonden items te staan. Het klinkt wat vreemd, maar dat is hoe dit bij een phpBB forum geimplementeerd is ;)
Daar was ik inmiddels achter, had het al aangekaart bij de crew. Ik had eigenlijk de edit wel weer weg kunnen halen, maar daar heb ik niet meer aan gedacht. Maar toch bedankt :wink:
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar