Canon Nederland

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Enige tijd geleden heb ik van een zakenrelatie een 5D MkII kunnen overnemen met welgeteld 356 clicks sinds februari 2011. In een paar weken stond de teller op 4601, en toen: niets...
Van het ene op het andere moment tijdens een reportage een geblokt beeld, geen storingen vooraf, niet gevallen, gestoten of wat dan ook.
Camera rechtstreeks naar ROFA gebracht.
Na een week bericht: electronisch (zijn er ook andere?) moederboard kapot: € 529,- reparatie kosten.
reparatie opdracht gegeven, maar er ging toch iets knagen. Mail naar Canon.
Na 1 dag antwoord, niet bij een officieel servicepunt, dus wij doen dan ook niets qua coulance.
Mail naar Rob (ROFA), wat kunnen we hiermee? mail van Rob: Canon gaat dit niet regelen, maar je bent vrij. Het (bestelde) moederboard leggen we in het schap, gaat wel een keer weg. Zo dan, dat is zeer netjes, kosten € 16,70.
Eerst eens een bevestiging bij Canon vragen, ineens kan men niets aangeven. Inleveren, kijken of de schade klopt en dan zal men verder kijken. Maar ik wil geen tijd verliezen want men zal al na 5 dagen gaan reageren... Juist, dan ben ik weer een week verder.
In de telefoon geklommen, een zekere jongedame, laten we haar V.B. noemen aan de lijn. Zij kan geen uitsluitsel geven. Dat kan de 2e lijn. Uiterlijk 4 werkdagen, maar minimaal 2 om te bepalen of men bereid is coulance te verlenen voor een X-bedrag. Er zal zeker gebeld worden. Prima, ik laat mijn reparatie bij ROFA doorlopen, want tijd is letterlijk geld.
terug van een reportage, 2 uur later. Mail van V.B.: er wordt niets ondernomen en daarmee de kous af.
Als een rode lap, deze mail.
In de telefoon, collega aan de lijn. V.B.? Maar die is 1e lijns, zij heeft uw klacht niet doorgestuurd maar zelf iets geregeld. Leuk.
Uur later, Jeroen aan de lijn. Neen we doen hier niets aan, met V.B. gaan we een hartig woordje spreken. U heeft pech gehad.

Mijn insteek was om na 36 jr Canon wellicht iets van coulance te verkrijgen. € 100 was mooi geweest. Nu een ijskoude douche. Van Canon NL en vooral mw. V.B. die op eigen houtje zaken niet volgens afspraken regelt. Kortom ERG onprofessioneel!!!

Het enige wat ik weet is dat ROFA super is. Nog steeds heeft Canon de onderdelen na 3 weken niét geleverd. Van Rob krijg ik morgen een 5D GRATIS te leen om rondom het huwelijk van mijn dochter te fotograferen.
En Canon? Wat laten jullie je geweldig in de kaart kijken.... sneu hoe jullie intern onmogelijke missers maken naar tot dat moment tevreden klanten en dat dan op die wijze 'oplossen'.

Overstappen van merk na 36 jaar is voor mij geen optie. Maar wil dit wel even met jullie delen. Niet om mijn gelijk te halen, was met een soort van € 100,- cashback bij een geplande aankoop in 2014 allang blij geweest. Niets doen was ook geen probleem, de garantie was verlopen. Maar zó ga je niet met klanten om.
In het vervolg koop ik Canon materialen met gemengde gevoelens, laat dat duidelijk zijn.
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ruim een half jaar na het verlopen van de garantie ben je op zoek naar genoegdoening.
Ik begrijp je emotie, maar rationeel denkend geef ik Canon het voordeel. Ergens moet men de grens trekken.
Je zou nog naar Europese wetgeving voor elektronische gebruiksgoederen kunnen kijken. Soms heb je als consument recht op langere aanspraak tot garantie. Omdat je mag verwachten dat de levensduur van bepaalde apparaten nu eenmaal langer is dan bij andere. Maar elektronica is wel een tricky onderwerp.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Oh en het is bij elk merk zo, niet alleen bij Canon, bij de buren lees je dit soort verhalen ook wel eens.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je bent de Nederlandse termijn van garantie voorbij. In zoverre heb je op dat punt wettelijk niets om op te staan en Canon wel. Maar we kennen ook de garanatie dat een product een normaal leven mag hebben. Een camera die het bij 4000 foto's begeeft na 2.5 jaar is dat niet. Je kunt je, al dan niet via je rechtsbijstand, beroepen op productaansprakelijkheid
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zou ook wel passen bij "Irritatie van de dag"...
Maar kan me voorstellen dat dit een deuk ik je gevoel voor de "fijne leverancier" gegeven heeft.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Mijn 5D (classic) is na 2,5 jaar en ~10.000 klicks wel onder garantie gerepareerd.
Ik ben wel 1e eigenaar en heb 'm via de leverancier laten repareren...
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Mijn ervaringen met canon zijn juist verbazingwekkend positief.
telefoontjes, na een lastige vraag, met de vraag of alles naar wens was afgelopen.
Ik denk wat geelduikbootje zegt klopt, ze moeten gewoon ergens een grens trekken...want als een half jaar naar verstrijken wel wordt gedaan, waarom 8 maanden dan niet..en zo maar verder
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Hoe zat het ook alweer met overdraagbaarheid van garanties? Ergens in mijn achterhoofd prikkelt het, dat garantie niet overdraagbaar is, maar dat weet ik in dit geval niet zeker.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Garantie is iets tussen winkelier en koper.... Een eventuele fabrieksgarantie is bedoeld als fallback en is een stukje goodwill van de fabrikant of importeur.

Hier bij een onderhandse koop en een duidelijk verstrijken van wat wordt beschouwd als redelijke garantieperiode heb je dus simpelweg pech, gewoon eigen risico voor zaken die het dan alsnog begeven.

De enige mogelijkheid om wellicht een klein gedeelte van de reparatie terug te krijgen is via de oorspronkelijke leverancier, Canon NL is geen partij in dit verhaal. Maar dan kom je al snel in een discussie wat een redelijke verwachting van de levensduur is en de relatieve eigen bijdrage die daarbij hoort. Een onderhandse verkoop maakt het richting leverancier ook nog eens wat complexer.....wettelijk is het dan een beetje een grijs gebied, een leverancier mag uitsluiten dat zijn garantieverplichting overdraagbaar is.

Bovenstaande wel voor een consumentenkoop, en ik krijg de indruk dat daar hier geen sprake van is.
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Wat ik trachtte aan te geven is dat het niet innemen van een duidelijk standpunt mijn irritatie heeft laten borrelen. Wees eerlijk en ga niet lopen rotzooien mbt antwoorden verzinnen wat de 'dame' uithaalde. Daarnaast ben ik nimmer uit geweest op 'gratis' en is dat vanaf het begin ook gecommuniceerd.
Ga er wellicht, getriggerd door de mail van de dame, nog eens rustig actie op ondernemen. Maar het mooiste moment was dat ik vandaag onverwachts mijn camera kon ophalen, gerepareerd en wel. Nu € 529 armer en een geweldig gevoel rijker.
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Je bent de Nederlandse termijn van garantie voorbij.
Jeroen,

Dit is volgens mij 2 jaar.

Echter, zijn er uitzonderingen: Stel, dat van een camera verwacht mag worden dat hij bij deugdelijk gebruik 10 jaar (heb het niet over 5 jaar afschrijven...) mee moet gaan, maar hij gaat binnen die 10 jaar stuk, ondanks deugdelijk gebruik, dan heb je grote kans, als je het hoog speelt, via een rechter, dat je ook nog eens gelijk krijgt van een rechter. Heb dit al bij mij meer zaken gezien; volgens mij zelfs een keer bij de Rijdende Rechter.

Standaard, zit er altijd 2 jaar fabrieksgarantie op een product. Wat soms een smerig zaakje is, is dat men je doet geloven dat je bijvoorbeeld maar 1 jaar (wettelijk is dat gewoon 2 jaar!) fabrieksgarantie opzit en dat je bijvoorbeeld 1 jaar extra fabrieksgarantie kunt bijkopen. Onzin en pure geldklopperij! Er zit standaard al 2 jaar fabrieksgarantie op een product...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De camera is van februari 2011, 2 jaar verder zouden we in februari 2013 zitten. We zijn echter al wel wat verder.

Nederland is destijds niet meegegaan met de Europeesccchhhe wetgeving van 2 jaar garantie. Wettelijk hielden wij het bij 1 jaar en de te verwachten gebruiksduur. Dat zorgt er inderdaad voor dat je na 2 jaar niet met lege handen staat als je aan mag nemen dat het product bijvoorbeeld 10 jaar mee zou moeten kunnen gaan. Deze consumentenbescherming is dus iets uitgebreider dan die 2 jaar vanuit Europa.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ja Nikon heeft ook zo'n grapje. Die zeggen 1 jaar garantie te geven, en dan moet je de camera registreren, dan heb je 2 jaar garantie. Nou is dat niet zo'n probleem, zoveel moeite is dat niet, maar het geeft heel duidelijk een foutief signaal af.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Even zoeken en je zal lezen dat fabrieksgarantie een niet wettelijk vereist extra is. M.a.w. een fabrikant/importeur heeft helemaal geen enkele verplichting tegenover een consument. En als ze wel zo fatsoenlijk zijn om een garantie aan te bieden dan mogen ze zelf de voorwaarden bepalen. Garantie is in principe iets tussen consument en winkelier, en niemand anders.

Wees dus simpelweg blij met wat Canon en Nikon als extra aanbieden. En koop bij een fatsoenlijke winkelier.... dat is je garantieverlener.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar