WID #97

Het populaire raadsel van EOSdigitaal: raad waar een foto gemaakt is, of wat er op staat.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ja, deze foto is genomen in Zuid-Holland.
Anoniem 3

Is het wel van Dudok?

Ik heb nu al zijn werken wel gezien, geloof ik, maar dit zit er niet bij.

Of is het van een van zijn volgers.

Als je zelf weet wat het is en waar het staat, moet je daar toch een antwoord op kunnen geven.

En maar meteen een tweede vraag, hoewel dat eigenlijk niet is toegestaan, maar er reageert toch niemand...
Is het beneden de lijn Den Haag-Bodegraven?

Ik ben benieuwd.
Anoniem 4

Ik vrees dat hij zelf niet meer weet wat hij waar gefotografeerd heeft.
Als je iets bijzonders fotografeert, weet je toch wat het is en door wie het gemaakt is.
Dat laatste kun je altijd opzoeken.
Over Dudok zegt hij eerst, geen idee en later dat we iets niet moeten vergeten.
Ik ben best wel vertrouwd met de werken van Berlage en Dudok.
Dudok was een bewonderaar van Berlage en een stijlvolger.
Het getoonde gebouw op de foto kan ook ik niet thuisbrengen onder de werken van Dudok.
In het topic worden ook geen hints gegeven, alle antwoorden ja en nee. Uiterst moeizaam wordt duidelijk dat er gezocht moet worden in de provincie Zuid-Holland.
Vooruit laten we alle plaatsen maar gaan noemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... id-Holland
Roept u maar.
Op deze wijze wordt dit spelletje heel saai. Waarschijnlijk daarom is bijna iedereen al afgehaakt. Ik roep niet mee deze keer.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ah, ik ben dus niet de enige die alle gebouwen van Dudok heeft bekeken. :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Inderdaad. Het heeft stijlkenmerken van Dudok, dus de vraag van Nieuwsgroepen was heel legitiem.
Van geen architect zijn de werken zo goed gedocumenteerd als die van Dudok.
Als je een bekend gebouw fotografeert, weet je de exacte plaats en kun je eenvoudig nagaan of Dudok wel of niet de architect is.
De vraag van Nieuwsgroepen had dus eenvoudig met ja of nee beantwoord kunnen worden.
Het antwoord is echter “Ik weet niet of Dudok de architect is. Het zou kunnen.”
Dat wekt op zijn minst de indruk dat het van Dudok is, maar dat de Topic-starter dat (nog) niet wil bevestigen.
Even later zegt TS met verwijzing naar het hiervoor aangehaalde antwoord “Ik zou deze opmerkingen niet snel vergeten, als ik jullie was.”.
Daarmee suggereert hij dat het wel degelijk van Dudok is, want wat anders heeft hij ermee kunnen bedoelen.
Ja, ook ik heb de werken van Dudok de revue laten passeren, zeker die in de provincie Zuid-Holland in plaatsen boven de lijn Den Haag – Enschede.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik stellen dat het op de foto getoonde gebouw niet het werk van Dudok is, ook al heeft het bepaalde kenmerken van zijn stijl.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik was een paar dagen off-line, vandaar dat ik niet eerder reageerde.

Als je zoekt met Google op ‘lijst Dudok’ krijg je een lijst met alle bouwwerken van Dudok. Daar staat het terrein waar dit gebouw staat ook tussen, maar zonder foto. Daardoor weet ik niet helemaal zeker of dit gebouw van Dudok is of een ander gebouw op dit terrein. Maar zover ik de Dudok stijl herken zou het door mij gefotografeerde gebouw van Dudok kunnen zijn.

En het is boven de lijn Den Haag-Bodegraven.

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik was summier in mijn antwoorden, omdat jullie mijn vorige inzendingen zonder enige aanwijzing van mijn kant al meteen herkenden. Maar daar stonden dan ook kerkorgels op. :)
Laatst gewijzigd door 2 op 2011*Alwin, in totaal 13 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Dus tóch Dudok!
Voormalig paviljoen Krankzinnigengesticht 'Endegeest' in Oegstgeest Een van de vroegste werken van Dudok.

Bron: http://www.zwaluwsestambomen.nl/passie/ ... ekstpagina Helemaal naar beneden scrollen..

Maar waarom staat er bij de lijst die jij aanhaalde dan geen foto bij, vraag ik me af....
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ja, je hebt het gevonden ... Jouw beurt weer. :wink:
Anoniem 3

Ik ga weer op zoek naar inspiratie...
Anoniem 4

telescoop schreefCOLONDus tóch Dudok!
Voormalig paviljoen Krankzinnigengesticht 'Endegeest' in Oegstgeest Een van de vroegste werken van Dudok.
Dat valt nog te bezien. Je moet niet zomaar lijstjes van Wikipedia geloven.
In de goed gedocumenteerde archieven over de werken van Dudok is hier niets over te vinden. Hooguit een voetnoot.
Dudok kenners zijn van mening dat dit geen ontwerp van Dudok is, ook geen vroeg werk.
Er zitten weliswaar stijlen in die naar Dudok wijzen, maar die zijn eerder afgeleid van de ontwerpen van Berlage, waarvan Dudok een bewonderaar was. Bovendien stijlen van Berlage die door veel andere architecten zijn overgenomen.
Je moet dus wel goed onderzoek doen voor je uitspraken doet. Als je onderzoek doet, doe het dan op basis van gerenommeerde archieven.
Ik laat nog even een artikel zien uit meer betrouwbare bron dat een andere zienswijze beschrijft.
https://dudok.org/2017/12/27/paviljoen- ... iden-1913/
Het door Gabriël aangehaalde document dat het gebouw in rode baksteen toeschrijft aan Dudok, wordt hiermee naar het land der fabelen verwezen.

TS daarentegen ging er op basis van het lijstje van uit dat het van Dudok was en heeft dat verder ook zo gesuggereerd.
Het zou dan ook eerlijker geweest zijn om met die kennis van dat moment aan Nieuwsgroepen te melden dat het van Dudok was.
Later zou dan de twijfel kunnen komen waarmee het rechtgezet had kunnen worden.
Vooralsnog ga ik er met de deskundigen van uit dat het getoonde gebouw niet van Dudok is en dat het daarom terecht niet in de archieven over Dudok als een ontwerp van zijn hand is opgenomen.
Anoniem 3

.... gelukkig was het niet de vraag wie de architect was, maar wel waar het staat en wat de functie van het terrein was.

Dat ik de kreet slaakte 'dus tóch Dudok', lag geheel aan mijn onkunde en ik bied aan eenieder die zich daaraan stoort mijn welgemeende excuses aan.

De volgende WID kan even op zich laten wachten, omdat ik mijn tijd even moet wijden aan een cursus, jawel: architectuur....
Hoe kan het zo lopen.

Morgen maar weer een macro, dan ontstaan daar geen misverstanden over.
Anoniem 4

Ho ho, ik ben niet over Dudok begonnen. Ook heb ik niet meegedaan in de zoektocht naar een te donker gefotografeerd voor mij volledig onbekend gebouw ergens in Nederland.
Ik ben er in gesprongen toen het er op leek dat het gebouw aan Dudok zou worden toegeschreven Ik ken de werken van Dudok goed en weet ook de bronnen te vinden die mij daarover informatie kunnen verschaffen.
Toen het er op ging lijken dat het gebouw toen het eenmaal gevonden was alsnog aan Dudok werd toegeschreven, heb ik gemeend dat te moeten ontkrachten.
Niet meer en niet minder.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Illuminatus schreefCOLON TS daarentegen ging er op basis van het lijstje van uit dat het van Dudok was en heeft dat verder ook zo gesuggereerd.
Het zou dan ook eerlijker geweest zijn om met die kennis van dat moment aan Nieuwsgroepen te melden dat het van Dudok was.
Later zou dan de twijfel kunnen komen waarmee het rechtgezet had kunnen worden.
Er staan meerdere gebouwen op dat terrein. Als je afgaat op de Wikipedia-pagina zou het door mij gefotografeerde gebouw door Dudok kunnen zijn ontworpen, maar ook een ander gebouw op dat terrein. Vandaar dat ik zei: "Ik weet niet of Dudok de architect is. Het zou kunnen." Daarmee ben ik volgens mij eerlijk geweest.

Een best interessante discussie over architectuur aan de hand van mijn foto.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

2011*Alwin schreefCOLONEen best interessante discussie over architectuur aan de hand van mijn foto.
:D
Anoniem 3

Ondanks mijn toezegging moet ik afhaken.
Ik had volledig een familiegebeuren uit het oog verloren, waardoor ik de komende dagen off line moet zijn.

Dusss:
wie wil mag in mijn plaats verder.

Fijn weekend allemaal.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar