"smoelenboek"

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen met tips :D

Er is op mijn werk gevraagd voor in de toekomst om een "smoelenboek" te maken van het personeel van ongeveer 70 man.
Het gaat om foto's van alleen het gezicht.
Nu is mijn vraag hoe zou ik dat het best kunnen aanpakken?

Mijn idee was (aangezien ik geen flitsset heb) om gebruik te maken van natuurlijk licht wat door de ramen komt alleen al de ramen zijn geblindeerd dus daar komt (zeker rond deze tijd) te weinig licht doorheen om een mooie heldere foto te kunnen maken.
Ik heb een flitser en zat er ook aan te denken om daar misschien een softbox voor te kopen alleen dan heb ik het probleem dat ik maar 1 lichtbron heb en dus schaduwen kan krijgen op de achtergrond.

Iemand tips of ideeën?

Alvast bedankt :D
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Is naar buiten gaan geen optie?
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Niet echt, zeker niet in deze maanden. En als het moet gebeuren dan moet dat geplant kunnen worden aangezien niet iedereen er altijd is. Dus ik wil niet afhankelijk wezen van het weer.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je niet afhankelijk wil wezen van het weer; dan moet je geen natuurlijk licht gebruiken.
maar laat je baas gewoon een flitsset voor je kopen. 70 man fotograferen is, als ze er allemaal zijn, gewoon een dag werk; om te maken en om af te werken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Waarom is natuurlijk licht geen optie? Een gebouw heeft ramen, gebruik er een reflector bij en klaar is kees. Natuurlijk is het allemaal genuanceerder (en heeft Jeroen absoluut gelijk), maar een studio hoef je natuurlijk niet per se aan te schaffen voor een paar foto's van werknemers. Just my 2 cents :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

70 is geen paar en je kunt natuurlijk licht gebruiken als je 70 foto's in alle varianten daglicht wil hebben :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

70 werknemers is voor mij een paar :p (ik werk in een te groot bedrijf :D ) Varianten daglicht is te corrigeren, maar vereist behoorlijk wat nabewerking voor 70 foto's :) (maar het kan wel).

Je kan schaduw overigens vermijden door je onderwerp verder van de achtergrond te plaatsen en je lichtbron van boven naar beneden te laten wijzen op het onderwerp (schaduw bevindt zich dan op de grond, buiten je frame). Een softbox kan je ook zelf maken, of je kan ervoor kiezen gordijnstof te kopen en daar doorheen te flitsen. Staat niet heel erg profi maar is wel goedkoop :)

Zo'n flitsset hoeft ook niet duur te zijn trouwens. Als je geen gedoe wilt, koop dan zo'n flitsset (vergeet de triggers niet!). Wil je het goedkoop houden, blijf dan bij daglicht en pak een groot raam+reflector. En ertussenin vereist wat knutselwerk, daarvoor kan je googlen op b.v. DIY softbox.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Je kunt natuurlijk ook een flits-set huren (uiteraard op kosten van het bedrijf)
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar