expositie, tips?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Hallo allemaal!

Er is mij een expositie ruimte aangeboden,
waar ik samen met enkele andere kunstenaars uit mijn dorp, mijn werk mag gaan tonen.
Dit alles ivm een culturele experiment.
Nu gebruik ik mijn werk met name digitaal (concert fotografie voor websites van de artiesten etc.)
en heb ik dus niet heel veel ervaring met afdrukken, laat staan exposeren.
Hebben jullie eventueel tips voor mij, waar af te drukken, waar op te letten, en vooral, hoe te exposeren?
Zowiezo heb ik de gedachten om verschillende formaten af te laten drukken, op zowel foto papier, als enkele canvas doeken (oid)
eventueel tips voor "betaalbare" lijstjes? ik weet dat kwaliteit wat kost, maar deze verrassing komt mij vanuit het niets ineens ten deel,
dus ben ook weer niet van plan er erg veel in te investeren, heb namelijk nog geen idee hoelang de expo zal bestaan.
En wat is de beste manier om de foto's te bevestigen? weet namelijk nog niet of er in de muur geboord mag worden, eventueel expo schotten gebruiken?

iedere hulp en tips is meer dan welkom :)

bijvoorbaat dank,

mvg
Kuno Mooren
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Dank voor de vele reacties.............
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Nou Kuno.
Voor je laatste vraag kan de beheerder waar de expositie is, je van het juiste antwoord voorzien.
Meestal hebben ze een rail hangen, waar de fotos aan gehangen kunnen worden.

Voor de rest kan ik je ook niet helpen.
Google eens op printservice bij je in de buurt.
Vaak kan je er gewoon naar toe om wat voorbeelden te bekijken, en zeker als je nogal wat af te drukken hebt, kan er ook wat met de prijs gedaan worden.
Dit is bv een uitgekiende kans voor een drukkerij om reclame te maken, lijkt mij dan voor beide een mooie kans.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Kuno Mooren schreefCOLONDank voor de vele reacties......
Misschien ligt het wel aan je vraagstelling. Je dropt nogal wat vragen, waaronder ook onduidelijke, waar je niet per se afwachtend voor op het forum hoeft te zijn.
waar af te drukken
Je wilt er niet veel geld aan uitgeven. Ik zou zeggen google gewoon even op fotoafdrukken.
waar op te letten
Dit is zo'n veel te ruime vraagstelling.
en vooral, hoe te exposeren?
Ook zo'n ruime vraag... wat bedoel je daar precies mee?
Zowiezo heb ik de gedachten om verschillende formaten af te laten drukken, op zowel foto papier, als enkele canvas doeken (oid)
Dat wordt voor de kijker een allegaartje... kies voor 1 homogene presentatie: allemaal prints of allemaal canvassen en prints als het kan in dezelfde maten en al dan niet in lijsten met dezelfde maten.
eventueel tips voor "betaalbare" lijstjes?
Google op fotolijsten
dus ben ook weer niet van plan er erg veel in te investeren
Dat is een behoorlijke beperking als je kwaliteit wilt laten zien en niet alleen maar 'leuke plaatjes'.
bijvoorbaat dank
Graag gedaan
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

ah,
kijk eens aan, dank voor de reacties :D
het zit dus zo.....
ik heb nooit de intentie gehad om te exposeren, echter mijn database is inmiddels flink uitgepuild.
ik ben dit jaar genomineerd voor de Cultuurprijs in mijn dorp, voor mijn werk als concert fotograaf.
eind November word bij ons in het dorp het nieuwe centrum geopend, maar er is nog 1 winkelruimte (nieuwbouw) helemaal leeg.
nu was er dus gevraagd of er eventueel totdat de ruimte verhuurd word aan de middenstand, een expo gehouden kon worden,
en ben onder andere ik, dus benaderd hiervoor ;-)
ik heb dus geen idee of het voor een week, of voor een kwartaal is.
vandaar dus de vele vragen. :wink:
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

'Goedkoop' als in 'voor een klein budget' bestaat niet als je zelf de lijsten moet betalen. Het simpelste zijn eenvoudige frameloze wissellijsten maar op een voor exposities leuk formaat kosten die dingen incl. standaard passepartouts al snel een paar tientjes per stuk. Als je lid bent van de fotobond kan je ze ook huren.

Je kan er ooo voor kiezen zonder lijsten te werken door de foto's (randloos) op board te plakken. Veel werk maar wel goedkoop. Voor eenmalig gebruik is dat misschien nog wel de beste oplossing...

Afdrukken (zeker van donkere platen en/of zwart-wit) bij de vakhandel. Dat kost meer dan een afdruk bij céwé (appie, hema, ringfoto) maar de kwaliteit is dan wel een stuk mooier. Of zelf afdrukken natuurlijk maar dat is ook kostbaar.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik heb een deel laten afdrukken op dibond. Wat duurder maar ook erg mooi. Laten maken bij www.top-canvasfoto.com heel tevreden over de kwaliteit en snelle levering.
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Misschien zit hier wat info voor je tussen:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ositie.asp
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

dank voor de info!!
hier kan ik zeer zeker iets mee :)
ik kan mijn zondag weer goed benutten

TOP!!
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Maar je hoeft alles af te drukken, je zou er ook voor kunnen kiezen om een aantal belangrijke foto's uit je collectie te projecteren op een witte muur of scherm. Met daarnaast bijvoorbeeld een laptop (verstopt in een kast) met scherm die andere foto's in een hoger temp laat zien.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Dank voor je reactie,
is ook een idee inderdaad.
Eerst maar eens de vergadering afwachten, en zien met hoeveel personen in de ruimte moet delen,
daarna een plan de campagne maken waar te beginnen.
Heb zowiezo alvast een 60 tal lijsten aangeschaft in allerlei formaten.
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Bij deze een aantal foto's, van wat ik oa. wil exposeren,
dan hebben jullie een beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr. Kuno
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Mooi, zeker expo foto's
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Maar geen logo's neem ik aan?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Hier wat tips voor betere afdruk kwaliteit:

Zorg dat je bestand opslaat als .TIF
Zet je kleuren op CMYK (Dit zijn de druk kleuren)

Succes
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Zet je kleuren op CMYK (Dit zijn de druk kleuren)
D!ck,

Hoe kom je er toch bij, dat fotovaklabs in CMYK drukken...? Echt niet! Goede fotovaklabs drukken in een RGB workflow. Vaak moet je gewoon in "Adobe RGB (1998)" aanleveren. Dus niks geen CMYK.

CMYK is voor offset drukwerk, o.a. bij boekdrukkerijen. Die hanteren wel een CMYK workflow.

Aanleveren van foto bestanden aan een fotovaklab, gebeurt vaak gewoon in de allerhoogste kwaliteit JPEG of soms in 8 bits TIFF. Gaat de kwaliteit bij JPEG achteruit...? Welnee, joh. :)

Kuno Mooren,

Bezuinig absoluut hier niet op! Je kunt er spijt van krijgen. Hang alleen het beste uit het beste er neer...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

iedereen weer dank voor de reacties!!
aanstaande woensdag heb ik een info avond, over de betreffende ruimte.
zodra ik meer weet zal ik het hier weer delen.

tot zover ben ik weer even bij wat betreft tips ;-)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONMisschien zit hier wat info voor je tussen:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ositie.asp
Ik wilde al wijzen op mijn artikel op Photofacts, maar...thnx for mentioning BartjeD ;)

Nog wat extra info, nu ik wat meer ervaring heb. Ik heb m'n afdrukken laten opplakken op een materiaal, waarvan ik de naam nu even niet weet, maar men gebruikt het bij het inlijsten. De foto blijft strak, maar het spul is achteraf gezien niet zo heel erg sterk. In mijn geval betekende dat dat de foto's na verloop van tijd gingen kromtrekken. Ik had ze namelijk niet ingelijst, maar slechts een aluminium u-profiel aan de achterkant geplakt. Inmiddels weet ik dat dat wel kan, maar dat je dan een rechthoekig frame moet bevestigen.

Wij hebben bij Fotocentrum ISOO.nu in Beverwijk a.s. dinsdag de opening van een expositie "De Brugklas" en die foto's zijn afgedrukt op forex. Dat is steviger materiaal dan ik had en het is betaalbaar. Voor intensere kleuren kun je het nog glanzend laten "lamineren". We hebben de foto's opgehangen met van die zwarte papierklemmen. Aangezien het materiaal heel licht is, heb je aan één klem per werk genoeg.

Wellicht dat je hier nog wat mee kunt. Succes met je expo!
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Dank voor je reactie, en je info!
gisteren de eerste gesprekken gehad, en kijk er tot op heden nog steeds positief tegenaan,
al moet er wel een vreselijke berg aangepast worden (is nog een totaal leeg nieuwbouw pand)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Kuno,

Zoals ik eerder zei: Bespaar absoluut niet op hoogstaand drukwerk! Hang alleen het beste drukwerk er neer. Dus laat een goed fotovaklab het drukken.

In jouw geval, zou ik niet voor een lijst + passepartout gaan, maar het "kaal" neerhangen. Ik zou voor een echte afdruk gaan, opgeplakt op alu-dibond of opgeplakt op forex.

Daarnaast, zou ik de foto's niet klein neerhangen. Ik vind 40x60cm echt in minimum zonder lijst. Ik zou eerder richting de 60x90cm gaan; dat geeft uitstraling. Daarnaast, is de vraag, moet ik glans of mat nemen? Zelf, zou ik uit voorzorg voor mat kiezen. Dit, omdat de kans op reflecties minder is. Mocht je geen last van reflecties hebben, dan is glans een goede optie. Glans heeft als voordeel, dat het het contrast ietsje meer ophaalt dan bij mat.

En ook niet onbelangrijk, waardoor ik naar mijn ervaring mooiere afdrukken krijg: Pas ouput verscherping toe, voordat je de foto's laat afdrukken. Mat geef je minder output verscherping dan glans. In Lightroom, exporteer ik foto's bedoeld voor mat drukwerk met "gemiddelde" output verscherping en glans exporteer ik met een "hoge" output verscherping.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar