Auto fotograferen. Tips gevraagd!

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Sinds afgelopen vrijdag rijden wij hier thuis rond in een nieuwe leaseauto. We hebben het genoegen een Citroën DS5 te mogen gebruiken de komende jaren, en daarmee zijn we erg in ons nopjes. Niet alleen vinden we de auto ontzettend mooi om te zien (een mooiere hebben we nog niet gehad vinden wij), maar hij rijdt ook nog eens geweldig! Het is het meest luxueuze exemplaar dat je maar kunt bedenken, met alles erop en eraan. Met uitzondering van de bose-installatie, want die paste er niet in door de hybride uitvoering.

Nu lijkt het me leuk om van deze auto eens een mooie reportage te maken, maar dat heb ik nog nooit gedaan. En volgens mij zitten er genoeg autoliefhebbers op dit forum om mij van tips te voorzien. Dus bij deze mijn vragen:
1. Waar moet ik op letten bij het fotograferen van een auto?
2. Waar moet ik aan denken bij het fotograferen van een auto?
3. Welke soort foto's zijn interessant? Welke details zijn de moeite? En welke perspectieven zijn leuk?
4. Welke lens kan ik het best gebruiken? Een groothoeklens? Of een standaard Zoom? Of zelfs een telelens? Ik beschik over deze set: een tokina 11-16, een Canon 24+105, een sigma 105 macro, en een tamron 70-300.
5. En welke accessoires zijn onmisbaar bij het fotograferen van een auto? Moet ik flitsen? Of juist niet? Een filter gebruiken? Of juist niet? Met of zonder statief?
6. Wat is een interessante achtergrond voor het fotograferen van een auto? Welke locaties komen daarvoor in aanmerking?

En antwoorden op vragen die ik niet stel hierboven zijn ook welkom. Kortom: elk advies en elke tip lees ik met genoegen!
Ik ben heel benieuwd!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Dan trap ik af met tip 1 : Om veel spiegelingen te voorkomen gebruik een polarisatie filter dan voorkom je hinderlijke spiegelingen in de ramen van de auto.
Paar weken terug old timers op de foto gezet en dat gaf goede resultaten met de pola filter veel minder spiegeling op de autoramen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kijk ook naar andere shoots of autobladen, dan doe je inspiratie op en zie je wat jij mooi vindt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt legio dingen doen met allerlei spullen op allerlei locaties.

Ik geef even twee voorbeelden. Je kunt je auto midden in de polder neerzetten, in het zonnetje en met een 300mm fotograferen. Je kunt ook je auto in een oud industriepand neerzetten, met flitsers gaaf uitlichten en dan met 24mm fotograferen. Beide kan, beide kunnen leuke foto's opleveren. Het is maar wat JIJ wilt.

Wanneer je de vraag bij mij neer zou leggen ("Jeroen, dit zijn de sluetels, daar staat ie, maak jij eens een mooie foto") Dan zou ik toch eerst vragen wat je er mee wilt gaan doen. Voor op je bureaublad op de computer maakt zo'n vraag natuurlijk niet het verschil, maar als je de foto 90x60 af wil drukken en in de woonkamer wil hangen, dan wil ik die woonkamer wel even zien. De gemaakte foto is natuurlijk wel een stuk fijner kijken als ie ook een beetje in de woonkamer past. Denk hierbij niet alleen aan formaat, maar ook qua kleurgebruik of compositie.
Kortom, één van de vragen zou zijn wat je er mee gaat doen.

Daarnaast vind ik een auto een persoonlijk iets. D'r is zoveel te verkrijgen; je kiest uiteindelijk toch iets wat bij jezelf past.
Ik heb de afgelopen jaren verschillende facetten van de autoindustrie gezien. Zowel aan klantenzijde en ook betrokken geweest bij ontwikkelingen van nieuwe modellen. De emotie van een auto is gewoon een belangrijk iets. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat JIJ voor die citroën kiest. JIJ vind hem mooi, stoer, luxe, of wat dan ook. Ik zou ook proberen zeker foto's te maken die de emotie uitstralen waarom jij nu die auto hebt gekozen. Die foto blijft veel langer goed dan de auto zelf.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tip om een polarisatiefilter te gebruiken! Ik was eigenlijk niet van plan om autobladen te kopen, daar wil ik liever geen geld aan uitgeven, maar ik zal eens op internet rondkijken voor wat inspiratie. Desalniettemin ben ik ook erg benieuwd hoe jullie dat zouden aanpakken?

Jeroen, je stelt een aantal goede vragen. Wat ik graag zou willen is een reportage die de auto in beeld brengt, dus met specifieke kenmerken. Ik ben niet van plan om er een vergroting van te maken, en hij komt al helemaal niet in mijn woonkamer. Daar heb ik foto's van onze reizen hangen, die hebben toch nog meer waarde voor mij dan zo'n auto. Het leek me vooral een leuk oefenproject, om eens wat anders te doen dan normaal gesproken. Het moet dus een reportage worden die de auto met al zijn mooiste kenmerken naar voren brengt. Misschien ook leuk om een mooie collage van te maken.

De keuze van deze auto is niet met emotionele waarden gepaard gegaan, maar puur met financiële waarden: het is de grootste auto momenteel met een bijtelling van 14%, en dat scheelt behoorlijk veel in de portemonnaie. Ik rijd net zo lief rond in een lelijke auto, als mij dat veel geld scheelt. Maar nu hebben we dus geluk dat we met onze financiële motieven toch een supermooie en -comfortabele auto mogen rijden. Verder is en blijft het voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp.

Dus, met deze extra informatie: hoe zou jij het dan aanpakken?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jasmino schreefCOLONDus, met deze extra informatie: hoe zou jij het dan aanpakken?
Ik zou vragen blijven stellen :D
Jasmino schreefCOLONHet moet dus een reportage worden die de auto met al zijn mooiste kenmerken naar voren brengt.
Wat zijn die mooiste kenmerken dan? Probeer voor jezelf eens een lijstje te maken. Je kunt misschien lyrisch zijn over de bekerhouder. Klinkt raar, maar er zijn merken die hier echt vernuftige en goed gestyleerde oplossingen voor hebben. Ieder zijn smaak natuurlijk.

Maar een search op google levert al een hoop voorbeelden op natuurlijk: https://www.google.nl/search?q=citroen+ ... 80&bih=933" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier vind je ook links naar websites van goede autofotografen: http://fstoppers.com/you-dont-suck-as-m ... these-guys" onclick="window.open(this.href);return false;

Laat je inspireren en zoek er datgene uit wat jou bevalt. Probeer vervolgens te bekijken hoe dat gedaan zou kunnen zijn en probeer dan te kijken of je dat zelf ook zou kunnen. Laat je niet teveel afremmen door de voorbeeldfoto's; dit zijn foto's waarbij vaak net zoveel in gefotosjopt wordt als bij modellen op beauty-foto's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oké, dank voor de tips. Die google search had ik natuurlijk ook al gedaan, maar daar zit nou niet echt iets bij waar ik lyrisch over ben. Die tweede link vind ik wel leuk. Een foto die mij meteen aanspreekt is diegene met de weerspiegeling in het water. Daar ga ik me eens in verdiepen. En die kenmerken die ik zo mooi vind? Geen idee, nooit over nagedacht eigenlijk. Ik vind het mooi of niet mooi, ik vraag me nooit af waarom ik een auto mooi vind. Het is niet de bekerhouder in elk geval. Nu vind ik de cockpit wel erg mooi, die moet er dus zeker op. Ik ga eens een lijstje proberen te maken.

En als jullie nog tips en adviezen hebben, of onderdelen van de auto waarvan jullie vinden dat die zeker op de foto horen: shoot!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zou, als je eigenlijk totaal niet weet wat je wilt, gewoon letterlijk door de camera naar de auto gaan kijken. Je ziet dan heel andere dingen: verhoudingen, lijnenspel, maar ook juist details, spiegelingen, terugkerende zaken... en wat je dan opvalt, leg je vast.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Zoals mijn voorgangers verteld hebben, kan je er veel kanten mee op. Dus qua sfeer, creativiteit en compositie zal ik weinig toevoegen. Dat is eigen keuze.

Wel zou ik zeggen: poets de auto grondig en neem poetsspullen mee naar de locatie. Ieder vlekje en vuiltje valt op, op een glimmend oppervlak. Denk ook aan de banden. Het staat zo slordig om een vlekkeloos glimmende auto te zien met vieze banden.
Let bij het fotograferen ook op de reflectie. Je wilt niet (of misschien wel) jezelf fotograferend in de weerspiegeling zien staan. Of een ander storend voorwerp op de achtergrond.

Een volgende stap zou kunnen zijn om op een donkere plaats, met een zaklamp en lange sluitertijd, het licht op de auto te "schilderen" oftewel Lightpainting. Vooral leuk bij een zwarte auto op een pikzwarte achtergrond.


Succes! Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Kom maar een keer langs met die auto. Gaan we samen fotograferen en kan ik gelijk een rondje rijden... en dat is dan ook het mooiste: fotografeer de auto ook rijdend. Pannen (camera meetrekken als de auto voorbij rijdt) is leuk, maar nog leuker is om de auto rijdend te fotograferen, terwijl je 'm zelf vanuit een andere rijdende auto fotografeert. Dat is de auto statisch (op de wielen na), en de omgeving dynamisch. Dat zou ook nog met een 'rig' of autostatief kunnen, maar een rig moet je wegshoppen en met een autostatief kun je niet genoeg afstand nemen van de auto om 'm er helemaal op te krijgen. Heb het zelf in ieder geval een paar keer op beschreven wijze gedaan en dat levert leuke plaatjes op. Helaas heb ik door een foutje geen foto's meer op Internet staan :(
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Hallo Ytos, dat samen fotograferen zie ik wel zitten, maar rijden mag je helaas niet. De leasemaatschappij staat dat niet toe. En rijdend fotograferen wordt dan ook erg lastig denk ik. Mijn man heeft geen interesse in fotografie en kan ik dus ook niet meebewegen om mee te komen, denk ik. Nog steeds interesse om te fotograferen, ook al is rijden geen optie?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ohw... Ik had niet eens door dat jij (Jasmino) het topic gestart was. Ik let weinig op de namen en avatars :) Maar de auto fotograferen heb ik altijd interesse in. Rijdend wordt sowieso lastig, want daar heb je drie man/vrouw voor nodig. Eentje die in de te fotograferen auto rijdt, eentje die de auto daarvoor bestuurt en de fotograaf in die tweede auto. Maar stilstaand kun je 'm vast ook dynamisch fotograferen. Dat straalt die auto toch al uit. Mocht je de 8e komen en de DS5 mee kunnen nemen, dan zouden we 's middags nog bij mij in de buurt wat foto's kunnen maken.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Niet echt een tip, maar een vraag...

Als je foto's gaat maken zou je voor mij er dan 1 van een beetje schuin ervoor met de camera op de grond en ook 1 schuin van achter laag op de grond (beide uitlaten zichtbaar) willen maken?

Ben benieuwd...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ytos, dat klinkt prima, lijkt me een goed voorstel. Ik heb je zojuist geantwoord op je bericht, en ik noteer de hele dag in mijn agenda.
En DavevdrH: ik zal jouw wensen meenemen. Mag ik vragen waarom je juist in die perspectieven geïnteresseerd bent?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zelf fotografeer ik graag laag bij de grond, maar heb dat nooit bij een auto geprobeerd.
Ben vooral benieuwd of het "stoere" van de dubbele uitlaat extra tot zijn recht komt op die manier.
En de voorkant heeft bij de DS5 iets "happerigs" als je vanaf laag schiet denk/gok ik... maar ik heb geen nieuwe DS5 in de buurt om het te proberen.
Vandaar :)

ps. Met schuin bedoel ik net niet recht, dus maar een beetje, het wiel wellicht net wel of niet in beeld. Anders krijg je de geijkte schuin van voren/achteren shots die je overal ziet.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

DavevdrH: je bent van harte welkom om die zondagmiddag mee te fotograferen wat mij betreft!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

DavevdrH schreefCOLONZelf fotografeer ik graag laag bij de grond, maar heb dat nooit bij een auto geprobeerd.
Ben vooral benieuwd of het "stoere" van de dubbele uitlaat extra tot zijn recht komt op die manier.
En de voorkant heeft bij de DS5 iets "happerigs" als je vanaf laag schiet denk/gok ik... maar ik heb geen nieuwe DS5 in de buurt om het te proberen.
Vandaar :)

ps. Met schuin bedoel ik net niet recht, dus maar een beetje, het wiel wellicht net wel of niet in beeld. Anders krijg je de geijkte schuin van voren/achteren shots die je overal ziet.
Het geeft altijd wel een mooi effect:

Afbeelding

En eentje van mijn auto, met groothoek:

Afbeelding
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Jasmino schreefCOLONDavevdrH: je bent van harte welkom om die zondagmiddag mee te fotograferen wat mij betreft!
Bedankt voor het aanbod, maar ik zie voor deze keer liever uit naar jouw foto's. Wellicht een andere keer.
Kenji schreefCOLON Het geeft altijd wel een mooi effect:

En eentje van mijn auto, met groothoek:
Zo'n RX7 uit 1994 ziet er zo ook zeker stoer uit, al zou ik de andere kant (met uitlaat) gekozen hebben :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Jasmino,

Hoe was het gegaan met het fotograferen van jullie nieuwe auto?
Ben benieuwd...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Nog niet...... Ik had afgesproken met Ytos voor afgelopen zondagmiddag, maar dat is niet doorgegaan vanwege de slechte weersvoorspellingen. Maar we gaan een nieuwe afspraak maken. Ben nu een beetje druk, dus het komt er even niet van.....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar