Speedlite 430 EXII of speedlite 580 EXII voor danswedstrijd?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Binnenkort wil ik graag een (evt. 2e hands) flitser aanschaffen. Op dit moment kijk ik naar de Speedlite 430 EXII of de speedlite 580 EXII.
Ik ben heel benieuwd wat jullie denken wat wijsheid is.

Wat wil ik precies? In de komende jaren zal ik mogelijk wel van lenzen veranderen, maar de camera (550D) daar wil ik voorlopig nog heel lang mee doen. Ik meld dit omdat de 550 een vrij kleine lichtgewicht camera is. Ik kan me voorstellen dat het raadzaam is daarmee rekening te houden in grootte en het gewicht van een flitser, maar misschien is dat onzin?
Waar zal de flitser voor gebruikt worden? Ik heb nu een aantal danswedstrijden gefotografeerd zonder flitser. Ballroom formatiedansen, wat altijd plaats vindt in sporthallen, dus hoge ruimtes. De plaatjes zijn soms best leuk geworden, maar zelden scherp en gedwongen door de hoge iso-snelheid (6400) veel ruis.
Het enige fijne van zonder flits werken is dat ik heel snel heel veel foto’s kan maken. Maar ik wil ze scherper!
Ballroomdansen kun je wat het fotograferen betreft wel met sportfotografie vergelijken, behalve dan dat de kleurige baljurken van de dames en de diepzwarte kleding van de heren de belichtingsmeting soms wel in de war kunnen brengen.
Verder is er veel afwisseling, zowel in beweging en stilstand als in afstand (vanaf de zijlijn waar gefotografeerd wordt) en nabijheid van het object.
Kortom, na een aantal wedstrijden kom ik kwalitatief niet veel verder meer dus ik wil een flitster :-)

Andere gebieden die mijn interesse hebben zijn landschap en natuur en portret/mensen-fotografie. Met dat laatste heb ik nog maar weinig geëxperimenteerd maar dat is wel een wens voor de toekomst dus in de aanschaf van spullen wel iets waar ik al vast rekening mee wil houden.
Gezien de danswedstrijden zou ik een flitser willen die snel op laadt. Maar ook een met een flink bereik qua afstand.
Denken jullie dat de 430 EXII al zou kunnen voldoen? Ik zag dat hij 3 seconden nodig heeft. De 580EXII is krachtiger maar duurt bijna een seconde langer voor hij er weer klaar voor is. Dat vind ik wel erg lang. Zijn er misschien andere type flitsers die hier meer geschikt voor zijn?
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Nouja, ik heb dan zelf nog geen eigen flitser, maar ik hoor wel van mensen om mij heen dat canon niet de enige is die goede flitsers maakt.
Heb je al eens gekeken voor een nissin, metz of sigma? zijn meestal bijna net zo goed voor jouwn doeleinden, maar stukken goedkoper als ik mijn vrienden en de revieuws moet geloven!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Anoniem 3

Ik denk dat de dansers het niet op prijs gaan stellen als jij gaat flitsen terwijl zij heel serieus met een wedstrijd bezig zijn. Stel je je het zelf eens voor: Je komt aandansen, vol geconcentreerd en wordt in eens verblind door de volle flits van een fotograaf aan de kant. Even zie je niets meer, ja maakt een misstap en weg zijn je kansen op een hoge klassering.

Ik fantaseer maar wat, maar het is niet voor niets dat het bij veel indoorwedstrijden verboden is om te flitsen....

Voor de rest van je wensen zou ik denken dat de 430EXII al helemaal aan je wensen tegemoet komt.
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

haha, ja, mee eens, met het advies van de flitser en jouwn gedachte.
Ik heb zelf dat probleem nu ook een beetje, maar dan met tennis, ik wil graag fotograferen, maar mijn 18-135 mm is niet erg lichtsterk en flitsen kan gewoon totaal niet! Dus totdat ik geld heb voor een 70-200 2.8 zal het wel bij buitensport blijven!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

De dansers worden juist tijdens wedstrijden toegejuichd, aangemoedigd en veelvuldig gefotografeerd, voornamelijk met flits, maak je daar maar geen zorgen over Gabriel :D

Wat maakt overigens dat je denkt dat de 430 voldoende is?

Wat andere merken betreft: ik heb deze bekeken: http://members.casema.nl/mmuetstege/DI866MKII.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er erg leuk uit. Behalve dat de oplaadtijd nog weer (2 seconden!) langer duurt, dan zit ik al bijna op 5 seconden.
Voor de rest, qua prijs en mogelijkheden wel weer erg leuk.
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Ja, kijk, die met alles in de fotografie is het afwegen.
Maar als je niet van plan bent iedere 2 seconde een foto met volle flitskracht te maken zou ik hem in je vergelijklijst laten staan.
Ik denk er zelf ook aan om die flits zodra ik weer een slado heb te gaan kopen, hoog richtgetal, werkt draadloos met mijn 600D, invulflits wat ook handig is voor portretten, lekker makkelijk voor een beginner als ik, en valt nog te betalen :)
Laat het sws weten als je eruit bent en hoe die flits je dan bevalt!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

chrimasa schreefCOLON Ziet er erg leuk uit. Behalve dat de oplaadtijd nog weer (2 seconden!) langer duurt, dan zit ik al bijna op 5 seconden.
Die lange oplaadtijd is alleen zo lang als je op maximale sterkte flitst en dat blijkt in de praktijk lang niet altijd het geval te zijn.
Ik zou je overigens de 580 of een equivalent daarvan adviseren, dan heb je doordat deze krachtiger is meer bereik en is de kans nog groter dat je niet op maximaal vermogen flitst wat de oplaadtijd nog meer ten goede komt.
Je objectieven zijn trouwens ook niet echt heel lichtsterk, daar valt nog veel winst te halen.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Als de oplaadtijd zo belangrijk is, waarom neem je dan geen externe voeding erbij? Zeer korte oplaadtijd, maar alleen geschikt voor de 580 EXII. Overigens is een hoog richtgetal wel handig, want die heb je in een beetje zaal in combinatie met je minimale diafragma snel nodig.
Een goede techneut is nou eenmaal eigenwijs
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik zat inderdaad ook aan een externe voeding te denken als de oplaadtijd erg veel uit maakt! Die kan je dan makkelijk aan je riem of iets dergelijks bevestigen.

Even over de flitsers.
Ik heb de 580 (1e versie) en de 430ex ii .
Ik fotografeer voornamelijk portret.. Wat het "grote voordeel" is van de 580 is dat deze een master functie heeft om een andere flitser draadloos aan te sturen.. werkt het altijd zoals jij wilt? Nee! Is het makkelijk? Nee! Etc. Etc....
Kortom, de master functie vind ik totaal het geld niet waard eerlijk gezegd. Als ik met beide flitsers wil werken gebruik ik gewoon een extra trigger! Werkt sneller, makkelijker en heeft geen "mis fires" .

Heb ik genoeg aan de 430ex ii? JA! :D
Deze is krachtig genoeg! En zelfs op full power, wat je 1 procent van de tijd gebruikt, is deze nog aardig snel her opgeladen.
op een kwart van zijn power kan je gewoon door blijven klikken met GOEDE batterijen!
*Ook een belangrijk punt: "Let op de batterijen!"

Voor jou wensen is de 430ex ii meer dan genoeg!
En wil je later met portret verder gaan ga je sowieso een triggersetje nodig hebben van circa 60,- euro.

Mocht je niet genoeg hebben aan die flitser en wil je de 580ex ii toch aan schaffen voor de master functie zodat je je 430 kan aansturen?
Niet doen, koop nog een 430ex ii... bespaart je 150 euro (minimaal) en je hoeft alleen een extra receiver van circa 25,- euro aan te schaffen.
Uiteindelijk heb je minimaal 125,- euro bespaart en het werkt ook nog is veeeeel beter!!!

Ik kijk misschien wel ver vooruit, maar geloof me... dit punt gaat er echt komen :mrgreen: .. Hou het in gedachten ;)

Hopelijk heb je er wat aan gehad! :)

Groetjes, Stephen.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Grote ruimtes vragen om een krachtige flitser. Om die reden is de 580 de beste keuze.
Wil je nog meer licht dan kom je uit bij de Metz 76 MZ-5.
Maar die kost 2e hands ongeveer net zoveel als een nieuwe 580.
Ik heb er nog een in de kast liggen.

Met voldoende licht heb je minder last van ruis en kan je bij fitsen een korte sluitertijd gebruiken tegen bewegingsonscherpte.
Door de korte flitsduur (< 1/1000 sec) heb je zo wie zo al minder last van bewegings onscherpte.

De oplaadsnelheid van een 580EX II is iets korter dan zijn voorganger
Ook het soort batterijen/accu's is bepalen voor de oplaadsnelheid.
Met eneloop accu's (ik heb ze van Sanyo) gaat het het opladen sneller dan met GP 2700 NiMH.

Hans
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik maak ook regelmatig foto's van danswedstrijden en uitvoeringen.
Als ik hiervoor moet (mag) flitsen gebruik ik hiervoor een 420EX (voorloper van de 430EX) en die voldoet prima.
Zelfs vanaf de tribune kan ik de zaal genoeg uitlichten voor evt. overzichtsfoto's.

Het is ook afhankelijk van welk standpunt je de foto's mag maken. Zit je langs de vloer of verder weg op een tribune.
Voor overzichtfoto's vanaf de tribune zal je wat harder moeten flitsen, als vanaf de rand van de vloer.
Maar wil je dan achter elkaar door blijven knallen? Je weet toch op een moment wel, welke figuren en passen er ongeveer gaan komen, om op het goede moment te knippen?

Ik denk dat de 430EX wel zal voldoen, maar heb je het geld (over), dan is de 580EX natuurlijk beter.
En wil je inderdaad stroboscopen, dan een 580 met een extern accupack
Ruud.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Een hele zaal uitlichten met een 420EX is afhankelijk van:
- ISO instelling
- Hoeveelheid ruis bij hoge ISO
- Sluitertijd
- Diafragma
- Hoeveelheid omgevingslicht

Welke camera en instellingen gebruik je?

Hans.
alk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 19:59
WoonplaatsCOLON Lelystad

Uit eigen ervaring sprekend (ik fotografeer ook wel eens bij een danswedstrijd als ik zelf niet net hoef te dansen):

Ik ben dik tevreden met de 580EX. Indien nodig kan je snel achter elkaar flitsen. Wel ISO op 800 zetten, zodat je nog genoeg omgevingslicht meekrijgt. Tesamen met m'n 17-85 een ideale combinatie (vind ik)

Grtz,

Adri
EOS 50D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon Multigrip BG-E2N | Canon Speedlite 580EX
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik gebruik tegenwoordig de 7D voorheen de 400D.
ISO 1600 (met de 400D ging ik niet verder als ISO800), sluitertijd rond de 1/200 en diafragma varierend wat ik scherp wil hebben (alle dames of een enkele).
De instellingen zijn natuurlijk zeer afhankelijk van het aanwezige licht. Bij de wedstrijden gaat het meestal wel, maar bij demo's is het een ramp.

En zeker als er veel gekleurd licht gebruikt word, wil je toch niet op vol vermogen flitsen, omdat je dan van die steriele ziekenhuis foto's krijgt waar geen sfeer meer inzit.
Ruud.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

@alk
Mooie combinatie van vrije tijd besteding: dansen en fotograferen.
Zeker als je in beide goed bent :D

@RuBo
Met een wat langere sluitertijd krijg je meer sfeer in je foto.

Hans.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dansen blijft lastig fotograferen. Vooral ook omdat er niet nagedacht wordt dat er mensen zijn die het willen fotograferen. Vaak ook nog eens met een camera, met flitser waarvan de flitser een formaat heeft waarvan een postzegel spontaan begint te huilen.

Ik heb de uitvoering van mijn dochter proberen vast te leggen, maar dat vind ik maar matig gelukt, alleen met veel knip en uitzoekwerk via Aperture heb ik er nog enigzins uit toonbaars van kunnen maken.

Dat een 600D is, dat kun je in de EXIF vinden, maar het flitsbeest blijft een beetje onduidelijk. Dat is een Canon T299. Een flitsbeest uit de generatie analoge T camera's, A en F1. Dus pre-EOS om het maar zo te zeggen. 50mm "plastic fantastic" gedwongen op 1.8, dus een beperkt deel van de foto wordt scherp.

Als je echt mooie dansfoto's wil hebben, kun je vragen of mensen voor je willen poseren in een voor die dans typische houding. Dan heb je nergens last meer van.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

chrimasa schreefCOLON...behalve dan dat de kleurige baljurken van de dames en de diepzwarte kleding van de heren de belichtingsmeting soms wel in de war kunnen brengen....
De belichting in sporthallen is redelijk constant, dus ik zou beginnen met de belichting op handmatig te zetten.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ik zou ook voor de 580 + batterypack gaan!

Verschil tussen 430 en 580 is echt groot en met batterypack kun je veel en snel achter elkaar flitsen. Je gaat echt geen seconden moeten wachten.
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

Ik fotografeer ook weleens wedstrijden en dat lukt vrij goed met een 450D +430 EXII. Ook in sporthallen of in de bonte wever in Assen tijdens dans 2011 ging dat vrij goed. Als je het kunt veroorloven dan zou ik wel kiezen voor een 580 al dan niet met een batterypack
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Mag je echt fotograferen met flits tijdens officiële wedstrijden?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar