De grote flitser tutorial (in opbouw)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
interjrs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2007 21:28
WoonplaatsCOLON Stramproy
CONTACTCOLON

Merci Jeveos, heldere uitleg maakt een en ander weer net iets duidelijker. Ik was op een andere manier over 't proces aan 't denken.
jeveos schreefCOLON Waarom zou dat ding niet 'zien' in welke hoek of richting je flitst?
ik had die voorflits dus niet meegenomen in m'n denkwijze. Zonder die flits zou de camera alleen het aanwezige licht meten en daarop de flitskracht cq sluiterstijd instellen. Als de kop naar achter flits in een lege ruimte gaat die dus voor een zeer groot gedeelte verloren en zou de hele meting niet kloppen.
Ik was daarom aan 't denken dat er in de cam TIJDENS 't maken van de opname de totale hoeveelheid inkomend licht werd gemeten. Bij een bepaald niveau zou dan de sluiter dichtklappen: de sluiterstijd zou dan dus pas NA 't maken van de opname bekend zijn. (= principe wat toegepast word in de medische röntgenwereld, waarin ik iets meer kennis van zaken heb :) )
[ meestal lachen ze als ik schiet ]
[ EOS400D, 18-55mm EF-s, EF 75-300 4-5.6, 28-105 EF 4-5.6, EF 50mm 1.8, Tamron 2.8 28-75, 430EX II alles in een microtasje]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Iets dergelijks bestond wel; TTL (geen E-TTL dus) werkte vergelijkbaar. Het licht dat terugkaatste van de film werd gemeten en als op die manier gedetecteerd was dat er voldoende flitslicht was geweest werd de flitser dichtgeduwd. Maar met een digitale sensor gaat dat niet.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Mooie tutorial! Maar toch heb ik een paar vraagjes: als ik in de Av stand scherpstel op een onderwerp dan zie ik in mijn exposure balk de staafjes naar binnen lopen... Wat geeft dit aan/betekent dit?
Hoe kan ik de interne flitser op het tweede gordijn instellen?
En stel ik stel scherp op een onderwerp, maar verander daardoor mijn compositie waardoor het onderwerp helemaal ergens anders ligt, dan zal hij dus ook de flitsbelichting fout meten, niet? Dus dan zal ik eerst de compositie moeten bepalen, het licht vast zetten, dan focussen, en dan weer de oude compositie bepalen? Of moet ik toch gewoon scherpstellen en lichtmeten op het onderwerp, en dan de compositie veranderen? :)
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

bedankt voor de zeer nuttige tutorial!

Ik wil mijn flitser van mijn camera gaan halen..
Ik wil van de zijkant gaan flitsen kan dit alleen met een transmitter?

Die dingen zijn onwijs (200 euro) kan het niet met een usb kabel?

Groet
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Kan niet met een USB kabel maar wel met een flitsdraad.

1. Hama Hot Shoe Adapter Cable om de flitser aan te bevestigen
Afbeelding

http://www.hama.co.uk/portal/articleId* ... pg#picture

2. Hama Flash Extension Cable "Right Angle", 5 m
Afbeelding

http://www.hama.co.uk/portal/articleId* ... arch*flash
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

oik heb laatst ook voor een paar euro een c-merk off shoe kabel gekocht, werkt prima!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik ben van plan om van een c merk draadloze remotes te kopen, die van Martijn, ik denk er over zeer snel een bestelling te plaatsen, weet iemand een nadeel van de remotes van Phottix?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Is er een reden dat deze prettige tutorial (nog) niet onder de tutorials op de hoofdpagina staat?
Of zie ik iets over het hoofd.
M.i. zou deze tekst daar niet misstaan.
groet,
Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ik ga dit ook maar eens doorlezen
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Net met plezier dit hele topic doorgelezen. Tijd om eens goed te gaan oefenen met mijn net aangeschafte 430 EX II !

Maar dat is niet waarom ik reageer. Waarom ik reageer is vanwege de volgende vraag:

- Waarom is dit topic nog niet opgenomen in de "Tutorials" pagina die gelinked word vanaf de hoofdpagina :?:
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik heb nog een lading met handige sites waar flitstechniek wordt uitgelegd (vooral studio werk) Hier komen ze dan:

http://www.studiolighting.net Veel video voorbeelden
http://strobist.blogspot.com Info en nieuws over fotografie en flitsen
http://www.squeezethelime.com Veel video voorbeelden van twee van onze zuiderburen: BERT STEPHANI en PIETER VAN IMPE
http://www.prophotolife.com/video-library Weer veel instructie video's maar niet alleen portret maar ook product fotografie en flitstechnieken.
http://www.photoworkshop.com/static/lig ... index.html virtuele belichting set (een beetje simpel maar wel leuk om te zien en voor beginners leerzaam)

Doe je voordeel met deze linkjes

Groeten Michael
Gebruikers-avatar
Kiss XII
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 08:54
WoonplaatsCOLON Gelaen-Noord

Ik ben me aan het verdiepen in de flitstechniek,
omdat ik net een

16011


heb gekocht en vind dit een zeer
leerzaam item,maar waar zijn de plaatjes gebleven?
Gr; KISS XII
Laatst gewijzigd door 1 op Kiss XII, in totaal 9 keer gewijzigd.
Canon EOS 450D_Canon EF-S 18-55 IS_Canon EF-S 55-250 IS
Canon EF 35-80_Canon EF 35-135 USM_Tamron 18-200#2
Canon BG-E5_430EXII_270EX_RC-1_Vanguard Peking_Hama Star 63...Analoog glas:Pentacon_Sigma_Cosina_Hanimar_Primax
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Kiss XII schreefCOLONwaar zijn de plaatjes gebleven?
Die zijn duidelijk verloren gegaan bij de migratie naar de nieuwe forum software vorige maand. Zal eens kijken of ik ze nog ergens terug kan vinden...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer je als TS je startpost opent en weer op OK klikt, dan schijnt het weer in orde te zijn. Scheelt je heel veel zoeken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

fotojeroen schreefCOLONWanneer je als TS je startpost opent en weer op OK klikt, dan schijnt het weer in orde te zijn. Scheelt je heel veel zoeken
Geprobeerd maar dat werkt niet. In de originele posting staan geen photoid's maar thumbid's en die worden om de een of andere reden niet goed verwerkt.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De thumbid's zijn inderdaad helaas niet mee omgezet zoals de photoid's dat wel zijn. Het beste is de zaak dus opnieuw uploaden in het nieuwe album...
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

Is het mogelijk om de plaatjes in het begin van deze topic weer zichtbaar te maken.
IK zal er nog eens rustig voor gaan zitten om het te lezen, omdat ik bezig ben om een flitser te kopen.
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Gebruikers-avatar
laawim67
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2012 07:10
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Geweldig artikel voor een beginner als ondergetekende. Toch mis ik voorbeeld instellingen in bepaalde situaties. Ik ga morgen een dagje naar Gent en zou graag tegen de avond de Korelei fotograferen wat volgens mij al belicht is. Ik zou graag willen weten wat de veiligste instellingen zijn om met redelijk materiaal 162 km terugwaarts te keren. Zet ik hem op P? Diafragma (AV?) op 4 á 8? Ik heb de 430EX II in bezit... Van de week merkte ik in combinatie met de Canon 10-22 dat een diafragma van 22 een sluitertijd van 1 en een ISO 100 op statief niet zo'n scherpte beeld gaf als een diafragma van 4 á 5 met een sluitertijd van 15 of direct in de buurt.

Tips zijn welkom, alhoewel ik denk dat mijn vraag te laat komt, het is kort dag...

MvG,
Wim
http://www.photofocus.nl
Niet geschoten is altijs mis!

Canon 400d - Canon 70/300 IS - Canon 10/22 - Canon 18/55 - Canon 50/1.5ft - Canon Speedlite 430EX II - Soligor Extension Tube - Diverse UV/Polarisatie filters[
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Instelling blijven variabel aan de omstandigheden.
Maar probeer zeker, een sluitertijd van 1/125 sec, aan te houden.
Dit waarborgt al vrij zeker, de kans op scherpte, bij niet bewegende onderwerpen.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

C@sp@r schreefCOLONInstelling blijven variabel aan de omstandigheden.
Maar probeer zeker, een sluitertijd van 1/125 sec, aan te houden.
Dit waarborgt al vrij zeker, de kans op scherpte, bij niet bewegende onderwerpen.
Onzin, met je flits kun je juist een foto bevriezen en zorgen dat je geen beweging onscherpte ziet, juist bij langere sluitertijden.
Dit is bijvoorbeeld heel wenselijk bij weinig licht en op het moment dat je dan de sfeer wilt mee pakken is een lange sluitertijd juist een mooie oplossing in combinatie met flits. Meestal stel je dan de flitser wel in op 2e gordijn.
Het is wel verstandig om dit eens rustig thuis te gaan oefenen voordat je een echte shoot gaat doen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar