FAQ: Welke CompactFlash kaart is het beste voor mijn camera?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Op Zoom.nl staat en uitgebreide geheugenkaarten-vergelijkingstest: http://www.zoom.nl/testresultaten/TestresultatenRED.xls
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
Lars Oosterveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 23:00
WoonplaatsCOLON de wijk
CONTACTCOLON

ErikL schreefCOLON
nielske1990 schreefCOLONHoe is eigenlijk de verwerkingssnelheid van de camera zelf in geval van een 350D??? Ik neem aan dat er aan de schrijfsnelheid van de camera ook een limiet zit...? :roll:

Of begrijp ik het niet goed...
Yep aan de schrijfsnelheid van de camere zit zeker een limiet.

Een Extreme III kaart is overdreven. Een Ultra II kan een 350D met gemak bijhouden. Zelf de test gedaan met een 1Gb Ultra II en Extreme III. Totaal geen verschil.

ErikL
Klop helemaal, maar icm een card reader is die Etreme III wel weer sneller.
Nu blijft de vraag, is het je dat waard???
[30D+BG] [12-24] [70-200] [430EX] [overige meuk] [in een Zoomiverse XL]
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

Zorgeleos schreefCOLONOp Zoom.nl staat en uitgebreide geheugenkaarten-vergelijkingstest: http://www.zoom.nl/testresultaten/TestresultatenRED.xls
Interresant.... ik ga nu voor de Transcend 120x 8gb, 140,- euro ipv ca. 400,- voor de Sandisk. Kan ik eindelijk mee op pad voor RAW opname's :)
En ook niet onbelangrijk.... deze is bij een "echte" internetwinkel ;)
Gebruikers-avatar
rjoemman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 08:56
WoonplaatsCOLON Maarssen bij Utrecht

Hallo,

Heeft iemand ervaring met de volgende CF kaart?
http://www.mycom.nl/Products/View/Apace ... 26480.aspx

Zou dit een goed alternatief zijn voor de SanDisk Extreme III 2 GB kaart?

Ik wil graag de kaart gaan gebruiken in een Nikon body.


Raoul
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Wat ik niet helemaal begrijp is dat iedereen zo gefixeerd is op snelheid. Het zal me toch een zorg zijn of ik in 2 of in 3 minuten de foto's van mijn kaart naar de PC kan halen?
En met de 400 kan ik toch serieopnames maken (3 plaatjs in een seconde) en die worden daarna weggeschreven, zal dat een minuut duren, wat dan nog.
Ik dacht altijd dat fotograferen een geduldzaak was. Een mens kan zich ook druk maken om het druk maken hoor.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@Jeep: ieder zijn meug... zoals het jou niet uitmaakt, zo doet een ander dat wel... mag toch?
www.johanvanderwielen.nl
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Ja hoor Schoffie, wie ben ik om wie dan ook te (ver)oordelen, nou?
Maar ik wilde toch even mijn verwondering laten blijken, verbazing eigenlijk zoals ik me over meer dingen verbaas en dus mijn leven altijd weer spannend is. :lol:
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Sander1982
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2006 22:05

Mijn eerste kaartje (gisteren :D ) is een Dane Elec XS (133X) van 1GB welke me werd aangeraden bij Kamera Express. Was € 33,95 wat ik een redelijke prijs vind, zeker als je kijkt naar prijs/kwaliteit-verhouding. Ik heb 'm pas sinds gisteren, maar goed, 10 jaar garantie en een flinke snelheid dus neem aan dat ik iets goeds in handen heb. Ik denk dat deze kaart ook beter is als de 512 MB die ik standaard van Canon krijg thuisgestuurd; mensen die hier op kunnen reageren?

Groet,

Sander
[size=75][color=blue][b]Canon EOS 30D[/b][/color] + BG-E2 grip | EF-S 18-55 f/3.5-5.6 | EF 75-300 f/4.0-5.6 | Speedlite 580EX + Sto-fen Omni Bounce | Dane-Elec XS 133X 1GB Compact Flash | Sandisk 512 Mb Compact Flash (Cadeautje van Canon)[/size]
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

Sander1982 schreefCOLONMijn eerste kaartje (gisteren :D ) is een Dane Elec XS (133X) van 1GB welke me werd aangeraden bij Kamera Express. Was € 33,95 wat ik een redelijke prijs vind, zeker als je kijkt naar prijs/kwaliteit-verhouding. Ik heb 'm pas sinds gisteren, maar goed, 10 jaar garantie en een flinke snelheid dus neem aan dat ik iets goeds in handen heb. Ik denk dat deze kaart ook beter is als de 512 MB die ik standaard van Canon krijg thuisgestuurd; mensen die hier op kunnen reageren?

Groet,

Sander
ik ken niemand met problemen met dane-elec kaartjes dus ik neem aan dat deze ook gewoon goed zal zijn.
de standaard canon kaartjes komen uit de sandisk fabriek dus die zullen ook wel ok zijn.
maar misschien stomme vraag.. maar 1 gb ?? daar doe je nie veel mee in deze moderne tijden
|| Canon || Elinchrom ||
ITR1649
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2004 20:48
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Weet iemand wat de limiet is van de 300D qua geheugen? Ik zie CF kaartjes staan van 8GB en dat lijkt me best handig aangezien ik binnenkort naar Florida ga.
[size=75]EOS 400D ● Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM, ● Tamron SP AF 28-75mm f2.8 XR Di ● Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro1:1 ● Canon EF 50/1.8 II ● Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM) ● Canon 18-55mm EF-S[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ITR1649 schreefCOLONWeet iemand wat de limiet is van de 300D qua geheugen? Ik zie CF kaartjes staan van 8GB en dat lijkt me best handig aangezien ik binnenkort naar Florida ga.
Als je naar de site van een (goede) CF-fabrikant gaat, dan wordt het je makkelijk gemaakt.
In het geval van KINGSTON om maar wat te noemen.

8GB Elite Pro CompactFlash Card 45x wordt daar o.a. aangegeven

Als je een ander merk prefereert dan even kijken op de desbetreffende site (niet alles is vergelijkbaar).

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

boels069 schreefCOLON
ITR1649 schreefCOLONWeet iemand wat de limiet is van de 300D qua geheugen? Ik zie CF kaartjes staan van 8GB en dat lijkt me best handig aangezien ik binnenkort naar Florida ga.
Als je naar de site van een (goede) CF-fabrikant gaat, dan wordt het je makkelijk gemaakt.
In het geval van KINGSTON om maar wat te noemen.

8GB Elite Pro CompactFlash Card 45x wordt daar o.a. aangegeven

Als je een ander merk prefereert dan even kijken op de desbetreffende site (niet alles is vergelijkbaar).

Jan
da's een hele goeie ja..
45/66x is zo'n beetje de maximale snelheid die je uit een 300d kan halen :)
|| Canon || Elinchrom ||
luc193
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 11:15

Toen ik een jaar geleden voor een cf-kaart aan het kijken was kwam ik daarover toevallig testresultaten tegen. Deze waren gepubliceerd in het blad "ZOOM". De kaarten waren op verschillende punten getest. Het wegschrijvem het uploaden en nog wat dingen. De winnaar van de test was overduidelijk Transend. Alhoewel scandisk op een enkel punt minimaal beter scoorde, is de prijs van transend zoveel beter. Als je alle eerste en tweede plaatsen optelde incl. de prijs was transend gewoon de winnaar.

Ik heb dus ook een cf-kaart van Transend in mijn 20d zitten. En heb nog nooit een seconde spijt daarvan gehad.

Je moet het zo bekijken: De kaarten zijn veel sneller dan je camera. Ok nu weet ik het niet als je een 5d of 1d hebt. Dus als je nu een te snelle kaart met een redelijke prijs voor jouw camera hebt, of een te snelle kaart voor het dubbele van de prijs.
canon eos 20d 17-85 IS usm Tamron 2.8 300mm
Gebruikers-avatar
Hanz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2005 13:16
WoonplaatsCOLON Houten

Heb inderdaad die Zoom test gebruikt en toendetijd een 120x 4gb CF kaartje van transend gekocht.
Toen +/- 80 euro. Nu heb je die al voor +/ 45 euro (azerty.nl). 8 Gb voor +/- 75 euro

Wanneer je in jpeg schiet duurt het wel ff voordat de teller onder de 999 foto's gaat komen :-)
[size=75]Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen[/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

ErikL schreefCOLON
nielske1990 schreefCOLONHoe is eigenlijk de verwerkingssnelheid van de camera zelf in geval van een 350D??? Ik neem aan dat er aan de schrijfsnelheid van de camera ook een limiet zit...? :roll:

Of begrijp ik het niet goed...
Yep aan de schrijfsnelheid van de camere zit zeker een limiet.

Een Extreme III kaart is overdreven. Een Ultra II kan een 350D met gemak bijhouden. Zelf de test gedaan met een 1Gb Ultra II en Extreme III. Totaal geen verschil.

ErikL
Ik wil wat Sandisk (2GB) kaartjes aanschaffen voor mijn vakantie.
Uit bovenstaande begrijp ik dat voor mijn 350D een Extreme 111 niet nodig is, en dat een Extreme 11 prima voldoet.
Kan iemand mij dat bevestigen, waarvoor dank.

Caspar

P.S. Ik zie dat er ook al een Extreme 1111 is :roll:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

klopt alleen zijn de verschillen in prijs misschien te verwaarlozen en is de III sneller met uploaden naar de pc, dat zal je misschien boeien voor deze vakantie maar als je iedere keer moet wachten.

Maar ach wat zeur ik wachtend op het juiste licht in de juiste omstandigheden, dan heb je tijd zat om een kaartje te legen op je laptop :D
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
JeeA
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 22:54

Goed idee om een centraal topic op te zetten voor dit onderwerp! Ik vraag me alleen wel af welk kaart het meest geschikt is voor de 400d. Die komt namelijk niet in het lijstje voor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

JeeA schreefCOLON...Ik vraag me alleen wel af welk kaart het meest geschikt is voor de 400d. Die komt namelijk niet in het lijstje voor.
Dezelfde als voor de 350D.
Het kan geen kwaad om een snellere kaart te nemen dan dek je je in voor de toekomst :wink:

De gegevensoverdracht naar de CF-kaart gebeurt met een vorm van "hand-shaking", het snelste element wacht op de traagste.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Het lijkt mij niet zo slim om een kaartje van 8 Gb te kopen. Als je kaart heel toevallig zou crashen ben je meteen al je foto's kwijt. Je kunt beter 4 x 2 Gb kaartjes kopen.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Het kan geen kwaad om een snellere kaart te nemen dan dek je je in voor de toekomst :wink:

Met de snelle daling van de prijzen van geheugenkaartjes is een duurdere kaart kopen met het oog op de toekomst een slecht idee.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar