FAQ: Welke CompactFlash kaart is het beste voor mijn camera?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

dexter schreefCOLONIk wil wat extra geheugen kopen voor m'n 30D. Heb de verschillende topics gelezen, maar kom niet tot een eenduidig antwoord. Waar ik mee zit:
Is een Ultra II 2 of 4 GB voor het maken van foto's vertragend en kan ik beter een Extreme III nemen? (NB het gaat mij niet om de snelheid van wegschrijven naar pc) Met andere woorden, haal in het maximale aantal frames per seconde wel met een Ultra II?
Gezien ook dit forum zijn er regelmatig veel vragen over wat de beste CF/SD kaart is voor je camera. Voor wat betreft de capaciteit van de kaarten kun je die eenvoudig zelf uitrekenen.
Hoe snel je foto’s kunt wegschrijven naar de kaart is minder eenvoudig vast te stellen.
Bij een gewone single-shot opname zal dat er niet veel toe doen. Zelfs de eenvoudigste kaart kan die informatie sneller verwerken dan de camera kan aanleveren.
Anders wordt het met multiple-shot opnamen, daar gaat verwerkingssnelheid echt tellen.
Weer een ander verhaal is het uitlezen van de informatie naar de computer. Die is echter afhankelijk van een complex aantal factoren: snelheid kaart, firmware camera, usb-poort, aantal aangesloten usb-devices (delen de beschikbare bandbreedte), PC en configuratie PC. De maximale snelheid van USB 2.0 is zo’n 60 MB/s, maar gelet op het voorgaande mag je al blij zijn met gemiddeld 20-30 MB/s.
De snelheid van de gangbare CF kaarten op dit moment ligt tussen de 5MB/s en 50 MB/s.
Als voorbeelden een paar kaarten van SanDisk:

SanDisk CompactFlash Card Ultra II 2 GB 10 MBps lezen, 9 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Ultra II 4 GB 10 MBps lezen, 9 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Ultra II 8 GB 10 MBps lezen, 9 MBps schrijven

SanDisk CompactFlash Card Extreme III 2 GB 20 MBps lezen, 20 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Extreme III 4 GB 20 MBps lezen, 20 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Extreme III 8 GB 20 MBps lezen, 20 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Extreme III 16 GB 20 MBps lezen, 20 MBps schrijven

SanDisk CompactFlash Card Extreme IV 2 GB 40 MBps lezen, 40 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Extreme IV 4 GB 40 MBps lezen, 40 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Extreme IV 8 GB 40 MBps lezen, 40 MBps schrijven

SanDisk CompactFlash Card Ducati 4GB 45 MBps lezen, 45 MBps schrijven
SanDisk CompactFlash Card Ducati 8GB 45 MBps lezen, 45 MBps schrijven

In principe voldoen al deze kaarten voor de Canon SLR’s. Wil je met enige veiligheid het maximale uit je camera halen (multiple-shot), ga dan minimaal voor de SanDisk CompactFlash Card Extreme III.

Ik heb hier SanDisk als voorbeeld genomen, maar dat is puur persoonlijk. Ik heb jarenlange ervaring met dit merk en het ervaren als zeer betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere kwaliteitsmerken. Kies als je foto’s je lief zijn toch liever kwaliteit dan een goedkope aanbieding van duistere afkomst.

Een andere vraag is: 1 grotere of 2 kleinere. Daar kun je om twisten. Groter betekent vaak minder snel wisselen, maar twee kleinere is meer flexibiliteit. Als het om snelheid binnen de camera gaat, blijkt in de praktijk een kleinere capaciteit binnen dezelfde serie iets sneller te zijn dan die van grotere capaciteit.
Uiteraard speelt ook de prijs een rol. Daarbij blijkt dat de grootste capaciteit onevenredig duurder is dan twee van de helft van die capaciteit.
Naar mijn beleving zijn op dit moment de kaartjes van 4 GB qua prijs/prestatie een goede keus. Ruime capaciteit en redelijk geprijsd.
Mijn persoonlijke keus op dit moment? De SanDisk CompactFlash Card Extreme IV 4 GB.
Tegen de tijd dat ik me als amateur de opvolger van de Canon EOS-1Ds Mark III kan veroorloven, heeft deze kaart wel zijn geld opgebracht.

Voor wie zich verder wil verdiepen in verwerkingssnelheid tussen camera en CF/SD, moet hier eens kijken:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... p?cid=6007

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen bijdragen aan de informatie die bezoekers aan dit forum zoeken.
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Dank voor je uitgebreide antwoord :P

Het gaat er mij gewoon om dat ik het aantal fps van de 30d kan halen. Soms is bij een leuke circuit actie dat erg handig en dan wil ik niet dat de cam het niet aankan vanwege de kaart :roll:
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
soundbarrier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2008 17:33

Wil een SD card kopen voor mijn EOS1DsII.

Bijvoorbeeld deze http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=23512

Kan echter niets in de handleiding vinden over ondersteuning van SDHC. Heeft iemand hiermee ervaring??
2x 5DII, 15/2.8, 24/1.4, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 300/2.8 en 500/4.0 etc.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

@ google gezocht en zie genoeg mensen waarbij het gewoon werkt...
Dus tsja... natuurlijk geheel eigen risico maar ik voorzie geen problemen!

Wel of course ff de nieuwste firmware installeren, maar dat heb je neem ik aan al?
Volgens mij versie 1.1.6 ...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe juist!
a) SDHC cards with capacities exceeding 2GB (e.g., 4GB, 8GB) are now supported.
b) The phenomenon wherein the camera cannot correctly detect the capacity of CF cards with capacities exceeding 8GB (e.g., 12GB, 16GB) correctly when they are initialized has been corrected
Mijn fiets spoort beter dan ik.
soundbarrier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2008 17:33

@ BasZ en boels069 : Top !!!!, bedankt voor jullie reactie.
2x 5DII, 15/2.8, 24/1.4, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 300/2.8 en 500/4.0 etc.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Geen dank, daarvoor zijn we hier... :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Shazz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2008 12:21
WoonplaatsCOLON Utrecht

Welke geheugenkaart van Transcend zou voldoende zijn voor de Canon 450D?

De 150x SDHC of de 'normale' SDHC card

En zijn dan juist de 4g of de 8g aan te raden?
Anoniem 4

Het is en blijft altijd een financiele afweging. Snellere en kaarten met meer capaciteit gaan meestal langer mee omdat je ze dan ook in een volgende camera nog goed kunt gebruiken. Maar de ontwikkelingen gaan zo snel en de prijzen per GB blijven dalen.
Met de normale SDHC card kun je prima uit de voeten in de 450D.
Capaciteit lijkt me ook een prijskeuze, maar met de verhoging van megapixels en daling van prijs is 8GB een beetje de standaard aan het worden. Met 2 van 4GB ben je wat veiliger. Als er iets mis gaat ben je niet de hele 8GB kwijt.
Eén tip: schiet nooit je hele kaart vol. Neem na circa driekwart een volgende. Sommige kaarten en in sommige gevallen wil volschieten nog wel eens problemen geven. Wel jammer als je net een bruidsreportage hebt gedaan.
Shazz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2008 12:21
WoonplaatsCOLON Utrecht

Dank je wel voor je snelle reactie! En natuurlijk voor de goede tips!
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

"Als er iets mis gaat ben je gelijk ..GB kwijt." Maar hoe vaak gaat het feitelijk nou mis? Bij mij zijn er nog geen geheugenkaartjes kapot gegaan in al die jaren. Ik ben wel data kwijt geraakt, maar dat kwam doordat ik een vals SD-kaartje had gekocht die gewoon z'n data weggooide bij resetten van de PocketPC (ben je op vakantie en floep, je navigatiekaarten weg). En omdat ik een micro-SD kwijt ben geraakt op vakantie (en daar had ik wel stevig de pest in, omdat daar zo'n 2 GB aan Nokia N95-filmpjes op stonden).

Ik ben begonnen met 2GB CF-kaarten bij m'n 6 Megapixel 300D en daarna 4x4 GB gekocht, maar hierbij kreeg ik met 10MP er maar zo'n 300 foto's erop, wat ik soms te weinig vond, dus 2x8 GB erbij gekocht en nu zit ik met m'n 1D eraan te denken om 2 SD-kaarten te kopen van 16 Gb, waarbij deze via Redcoon goedkoper uitkomen dan 4x8 GB. En dan ga je dus meer neertellen omwille van risicospreiding? Als je meer kaarten hebt dan loop je ook een groter risico dat je er eens een misplaatst... Bovendien zijn grotere kaarten soms ook nog sneller (zie bijv. maar de datasnelheden voor de 5D MkII bij Rob Galbraith).

Maar goed, ik heb die SD's nu nog niet nodig, en het gaat gewoon snel naar beneden met de prijzen van die dingen (OE, wat vroeger mijn 2GB kostte, au). Dus mogelijk komen ze voor de vakantie er nog wel en dan heb ik mijn imagetank bij wijze van spreken niet eens meer nodig.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Hoi,

daar ik me een 5D Mark II aanschaf, was ik ook even gaan kijken naar nieuwe geheugenkaarten.
Nu vind ik in de productspecificaties van Canon zelf, op hun site, dat de camera enkel werkt met " CompactFlash Type I / II ".
Dus kijk ik daar naar uit.
Maar op de site van Digicamshop zie ik dan weer dat ze voor deze camera een samenaankoop voorstellen met een geheugenkaart CompactFlash Type IV ??

Ik neem aan dat ik eerder de site van Canon mag geloven wanneer het de productspecificaties van hun eigen camera's betreft,
maar het doet bij mij toch vragen rijzen.

Wat denken jullie hiervan?

Groetjes.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Anoniem 4

@ Isolina

De IV betreft hier niet het type Compactflash card, maar een type aanduiding van Sandisk kaarten. Er zijn alleen type I & II CF kaarten. In de 5DmarkII passen dus in principe alle CF kaarten op de markt.
Bij Sandisk wordt onderscheid gemaakt in I (wordt niet vermeld als zodanig op de kaart) en de typen II, III en IV. Het verschil zit hem in de snelheid waarmee data kan worden weggeschreven in de camera of naar de PC. In het algemeen kun je alle CF kaarten gebruiken, maar in de 5DmarkII heb je het meeste profijt van de series III en IV van Sandisk. De laatste zijn het snelst en ook het duurst. Met de III serie kun je overigens nog uitstekend uit de voeten. De hogere snelheid van de IV serie komt nog het meest van pas bij het uitlezen naar de computer.
Wil je er meer van weten, kijk dan eens hier

http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9784
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Dank je Illuminatus,

that makes sence.
Nu begrijp ik het helemaal.

Volgens jou zal ik met mijn camera evengoed gebruik kunnen maken van de III serie van Sandisk, als met hun IV serie,
en enkel het verschil merken bij het uitlezen naar mijn iMac.
Dan zou ik gek zijn om zoveel meer geld uit te geven aan de IV serie, niet?

Groetjes.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Anoniem 4

Met de huidige firmware van de 5DmarkII zal je niet echt veel verschil merken tussen de series III en IV. Misschien bij de extremen, zoals het in RAW schieten van continue-beelden. Vaak is dan nog het opslagproces van de camera de beperkende factor.
De III series van Sandisk zijn op dit moment erg prijsgunstig. De IV nog wat aan de dure kant. Lager dan de III-serie zou ik niet gaan voor 5DmarkII
Let er bij de III-versie wel op dat op de kaart de aanduiding 30MB/s staat. In 2008 heeft Sandisk namelijk een opwaardering van die serie doorgevoerd.
Als de prijs geen probleem is, ga dan voor de IV. Heb je in de toekomst wat langer plezier van bij upgraden van de firmware, een nieuwere camera of gebruik in een ander apparaat zoals bijv. een mp3-speler.
beunky
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 08:53
WoonplaatsCOLON Twente

Hier een linkje waarbij je voor een groot aantal merken en types camera's en geheugenkaarten de snelheden kunt bekijken.

Voor een 5D Mark II heeft een IV wel meerwaarde, maar voor bijvoorbeeld een 30D zoals ik die heb schiet je er niets mee op.
Erg handige site om dit soort dingen na te kunnen kijken.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance."
Anoniem 4

beunky schreefCOLONHier een linkje
Herhaling is de beste vorm van reclame. :lol:
beunky
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 08:53
WoonplaatsCOLON Twente

Lol die link had ik ff gemist, sorry :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance."
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Heeft iemand ervaring met de Kingston Elite Pro 32GB CompactFlash Card 133x in een 40/50D?

Ik gebruik ook een 8GB 133X Emtec in mijn 50D en met het wegschrijven is het bijna onmerkbaar trager dan mijn 4gb Sandisk Extreme III.

Dus voor mijn doeleinden zou 133x voldoende zijn, de prijs is in verhouding tot de andere kaarten alleen zo laag.. 62 euro voor 2x het formaat tov Sandisk/Transcend.. maar toch van Kingston?
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

@ Isolina, ik weet niet of et een beetje laat is...

Maar ik heb voor mijn 5D MKII gewoon 2x 8GB SanDisk Extreme III 30MB/s Edition's gekocht.

En schiet gewoon volle RAW's met volle JPEG's of film met volle snelheid.

Vond/vond het prijsverschil met de Ultra IV te groot, scheelt toen bijna de helft!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar