Batterijen en opladers: Beter origineel (Canon) of niet?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
alexander132
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2015 01:40

Hallo.

Heeft iemand (goede) ervaringen met batterijen van het type LP-E6 voor Canon eos 60d bv, van een ander merk? Vroeg me af of ze net zo lang meegaan, zowel in uren als in leeftijd. Zijn vaak een stuk goedkoper.

Het zelfde met opladers. Beter originele Canon (€49,50)? Voor 2 tientjes vind je de zelfde opladers van een ander merk. Zijn er verschillen? Er is bv het merk Newell die duo opladers heeft voor € 35,- met een schermpje waarin je kunt aflezen hoe lang nog te laden. Zelfde geldt voor een battery grip. Merken die je beter wel of niet kunt nemen?

Orgineel is mooi natuurlijk, maar wel stukken duurder. Maar ook de prijs waard?

hartelijke groet,
Alexander
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

De meeste niet Canon batterijen werken prima... alleen heeft Canon in de laatste firmwares een functie opgenomen dat ze worden gezien als een niet-originele batterij en dan krijg je geen inzage meer in het verbruik. Beetje irritant.
Zelfde voor de opladers, ook die werken prima. Alleen je camera komt met een oplader, dus de meesten hebben geen andere nodig.

Ik gebruik zelf een groot aantal Weiss LP-E6 batterijen. Ongeveer de helft van de prijs van een origineel als je ze koopt via Amazon.de. In het gebruik merk ik verder weinig verschil.
Maar als ik bijvoorbeeld maar 1 extra batterij nodig had zou ik gewoon voor een origineel gaan....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb in mijn 60D een imitatieaccu van Hahnel gebruikt. Alle functionaliteiten werkten prima, maar de accu gaf wel eerder de geest dan de originele. Gebruik nu in mijn 70D een originele en een Phottix (gekocht op dit forum van aq4u), en die doet het ook prima. Alle functionaliteiten werken, inclusief accuduur en dergelijke.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Op mijn 60D staat de meest recente firmware (1.1.1) en die heeft geen enkele moeite met de Phottix-accu, die al jaren trouw zijn diensten verricht, naast de Canon accu. Er is, noch in betrouwbaarheid, noch in functionaliteit enig verschil te ontdekken.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik heb ervaring met Phottix, Hahnel en Canon en ik merk in het gebruik werkelijk geen enkel verschil.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

De meeste alternatieve batterijen zijn tegenwoordig wel voorzien van zo'n chip om juist de communiceren met de camera.

Niet alleen zijn ze véél goedkoper, vaak hebben ze ook een hogere capaciteit, hoewel je de opgegeven capaciteit toch met een korrel zout moet nemen zal het altijd meer zijn dan de originele canon.

Een canon aan 60 euro of een alternatieve van 15 euro met hogere capaciteit en volledig compatibel.

Er zijn ook de tussensoorten : de batterijen die algemeen aanvaard worden als zijnde OK, genre Jupio e.d., die zitten met hun prijs ergens halverwege.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

In m'n 7D werken de Phottix accu 's probleemloos. Ook over de Phottix grip, die onder de cam zit ben ik bijzonder tevreden. Werkt volgens mij net zo goed als het origineel, maar is wel een stuk aangenamer in prijs. "Huisleverancier" AQ4U levert zowel de accu 's als de grip en de service is daar helemaal top.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

BertusL schreefCOLONIn m'n 7D werken de Phottix accu 's probleemloos. Ook over de Phottix grip, die onder de cam zit ben ik bijzonder tevreden. Werkt volgens mij net zo goed als het origineel, maar is wel een stuk aangenamer in prijs. "Huisleverancier" AQ4U levert zowel de accu 's als de grip en de service is daar helemaal top.
Helemaal niets aan toe te voegen en voor mij exact dezelfde situatie :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Nog nooit originele batterijen gekocht. Koop dit soort altijd op eBay icm grip. Werken normaal in mijn Canon oplader (60D). Ook software werkt correct. Voor ca. €10 euro per stuk mogen ze van mij wat minder lang meegaan in gebruik. Heb altijd reserve bij me. Mijn vorige Canon idem.
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

Rijk schreefCOLON
BertusL schreefCOLONIn m'n 7D werken de Phottix accu 's probleemloos. Ook over de Phottix grip, die onder de cam zit ben ik bijzonder tevreden. Werkt volgens mij net zo goed als het origineel, maar is wel een stuk aangenamer in prijs. "Huisleverancier" AQ4U levert zowel de accu 's als de grip en de service is daar helemaal top.
Helemaal niets aan toe te voegen en voor mij exact dezelfde situatie :D
+1

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
alexander132
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2015 01:40

Fresno schreefCOLONNog nooit originele batterijen gekocht. Koop dit soort altijd op eBay icm grip. Werken normaal in mijn Canon oplader (60D). Ook software werkt correct. Voor ca. €10 euro per stuk mogen ze van mij wat minder lang meegaan in gebruik. Heb altijd reserve bij me. Mijn vorige Canon idem.
Welke merk zijn deze batterijen die je hebt voor € 10,- ?

Bij de Jupio grip (ca € 70,-) zit nog een afstandsbediening...Ook altijd handig, toch?
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Welke merk zijn deze batterijen die je hebt voor € 10,- ?
Bijvoorbeeld : http://www.dx.com/nl/p/lp-e6-replacemen ... OD6JPmG-qh" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Zie dat ze wel iets duurder zijn geworden, ook door de ongunstige wisselkoers. Maar de prijzen zijn niet verkeerd: http://www.ebay.com/sch/Camera-Photo-Ac ... =100&rt=nc" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
leikew
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2013 11:08
WoonplaatsCOLON zaltbommel

Ik gebruik originele en imitatie batterijen en merk geen verschil.. ook niet met het opladen op een ander merk oplader..
Werken beide perfect..
Canon 5D Mark III - 24 - 105mm L IS Canon - 70 - 200 f2.8 OS Sigma - 50 mm f1.4 Canon - Canon 100 mm f2.8 IS L Lens Macro - Sigma 50 - 500 OS HSM BIGMA - SIRUI statief.
Canon 7D Mark II - Tamron 16 - 300 VC
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Net nog ff gecheckt. De orogonele Canon LP-E6 (geschikt voor de Canon 60D, 5D Mark II, 5D Mark III, Canon 70D, 7D, 6D) kost bij fotokonijnenberg€ 74,95. De Phottix-variant (met zelfs een iets hoger vermogen) kost bij aq4u € 22,95... dan hoef ik niet zo lang na te denken.

Voor mij speelt ook mee dat aq4u forumsponsor is, en bovendien een snelle en goede service heeft. Toen ik een tijdje geleden een accu had die vrij snel de geest gaf, kreeg ik zonder mankeren en zonder gezeur direct een nieuwe toegestuurd. Daar word ik blij van!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik heb een dubbellader van Hanel en deze laad zowel de originele als de Nopperts prima op
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Let erop dat je 1 neemt met een chip (er moet bij staan dat alle functies werken net als het origineel). Je hebt ook nog goedkopere zonder chip. De cellen zijn vaak gelijk maar zonder chip heb je geen accu indicator en je camera gaat zeuren dat het geen origineel is. Wellicht kan je lader ook moeilijk gaan doen. Zodra een een moderne chip in zit is hij vrijwel gelijk aan een origineel. Ik merk ook geen verschil in gebruik.
JeanM1950
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 20:18

Bij S... shop Haarlem. Voor mijn 5D Mk2 LP-E6 1800 mAh gekocht voor E 29,75 werken tadeloos. Misschien nog beter als origineel (mijn ervaring).
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik had een aantal phottix batterijen en die deden het op zich prima tot ik ze in mijn 5d3 deed. Daar geven ze de melding dat het geen originele batterij is en kan ik de resterende capaciteit niet uitlezen. Ik heb direct allemaal originelen gehaald. Sindsdien geen problemen meer. Als ik ze overigens in m'n 5d2 gebruik is het geen probleem. Dit is mijn ervaring, ik kan niet voor anderen spreken.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Lees voor de gein ook effe dit topic
https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... t=batterij

Ik ga niet beweren dat alle namaak slecht zijn. Maar ik heb ook troep gezien.
Wees gewaarschuwd!

Als iemand ervaren heeft dat een bepaalde namaak batterij al x jaar fatsoenlijk werkt dan kun je dat type rustig kopen.
Ten minste als je de accu onder de zelfde voorwaarden gaat gebruiken.
Bij alle andere types...........
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar