Grijsverloop filter advies

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met een grijsverloop filter ik was zelf aan het kijken naar het cokin systeem de z serie.
Maar waar moet ik op letten en wat zijn andere goede alternatieve.

Hoor het graag
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De cokin filters hebben last van een kleurzweem.
Alternatieven zonder (zoals Lee) zijn aanzienlijk duurder.

Hans.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Lee heeft inderdaad ook filters zie ik maar ben aan het oriënteren. Maar het is wel zo geef liever iets meer uit als het dan goed is dan half.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Heb even zitten kijken naar de lee filters ik vind dit opzich wel interesant.. Maar wat zou een mooie set zijn om mee te beginnen ?
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Beetje kort door de bocht de reactie van Hans dunkt me...

De Lee filters ken ik niet, gebruik zelf naar tevredenheid de filters van Cokin.

Op het forum zijn aardig wat topics gewijdt aan de Cokin Filters, in dit geval met name over de P serie...
Doe er je voordeel me, alvorens je wellicht onterecht te veel geld spendeert.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 18&t=27266" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten,
René
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zou beginnen met een 2 en 3 stops GND hard filter en eventueel later op basis van eigen voorkeur GND soft filters, een Big stopper (10 stops ND) en/of een polarisatie filter kopen.

De GND hard filters kan je ook als ND gebruiken door enkel het donkere gedeelte voor de lens te schuiven, ND filters van enkele stops heb je dus amper nodig. De big stopper is verder highly recommended :)

Kleurenzweem bij de GND filters heb ik geen enkele last van.
757D + 8-400 mm
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Oké dan is het duidelijk ik ga voor cokin. Maar wat heb ik nodg of juist een set...
Zit wel te denken aan de z pro serie omdat je deze dichter op het objectief kan plaatsen met een aanpassing..

Wie maakt een opzetje voor me met wat ik nodig zou hebben om te starten
Het mag ook een p serie zijn als jullie geen last van flare hebben omdat deze verder van het objectief zit?
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

M.b.t. de P Serie :

Zie wat voorbeelden van setjes in het aangegeven topic en uiteraard op http://www.cokinfilters.nl/site/products/1138" onclick="window.open(this.href);return false;, dan heb je gelijk wat beelden van bijvoorbeeld mijn set

Filterhouder + boek BP-800D.B-081
Ringset 52mm, 58mm, 62 mm, 72 mm & 77 mm.
Afdekkap (Stofdop), P252
Afdekkap (Stofdop), P253
Cokin Filter Grey ND 2X, P152
Cokin Filter Grey ND 4X, P153
Cokin Filter Grey ND 8X, P154
Cokin Filter Gradual Grey P120
Cokin Filter Gradual Grey ND 8, P121
Cokin Filter Gradual Grey ND 2, P121L
Module Zonnekap P255

Oftewel de afzonderlijke "Grey"en "Gradual Grey" filters.

Verder voor de Z Serie, uiteraard ook voor de P serie :

http://www.cokin.co.uk/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt er overigens dat in het geval van de huidige P serie de benamingen iets gewijzigd zijn t.a.v. de 1e link en de benamingen van mijn set.

en voorbeelden te over van foto's met en zonder een filter

http://www.cokin.co.uk/pages/grad1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten,
René
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Persoonlijk ben ik begonnen met de Cokin Z-pro serie, maar ondertussen toch overgestapt naar Lee. Hans zijn opmerking kwam misschien kort door de bocht over, maar ik heb het aan den lijve ondervonden waardoor ik uiteindelijk ben overgestapt op Lee.

Het voordeel van de Z-pro serie van Cokin is dat wanneer je ooit overstapt naar Lee de filterhouder met ringen kunt blijven gebruiken, aangezien de filters even groot zijn. Cokin heeft een mooie startersset, met filterhouder en 3 grijsverloopfilters. Wanneer je de 1- of 2-stops grijsverloopfilters gebruikt zul je niet snel last hebben van een kleurzweem, wanneer je gaat stapelen of de 3-stops grijsverloopfilter gebruikt ga je het wel zien. Het nadeel van een kleurzweem veroorzaakt door een grijsverloopfilter is dat het enkel in het grijze gedeelte zit, dus niet erg makkelijk te corrigeren. Bij een gewoon grijsfilter is een lichte kleurzweem makkelijker te corrigeren, omdat het dan over de hele foto zit.

Daarnaast werd er al gesproken over zowel grijsfilter met een harde als zachte overgang. Hierbij is het goed te weten dat Cokin en Lee niet hetzelfde werken. Bij Cokin is een harde overgang ook 1 rechte streep, een zachte overgang bevat een overgang van enkel millimeters. Bij Lee bevat de harde overgang een overgang van enkele millimeters, en de zachte gebruikt ongeveer de helft van het filter in de hoogte voor de overgang.

Bedenk dat je de ringen altijd los moet kopen.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

@ oso89
Net als jou set is prima betaalbaar en had zelf ook zoiets uitgezocht..

@geerth
je brengt me toch aan het twijfelen over lee.. Omdat leuke complete set van cokin ook z'n 150 euro kost wil ik het meteen goed doen..

Welke onderdelen van lee raad jij aan? Om meete starten uitbreiden kan altijd.
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

geert h schreefCOLONCokin heeft een mooie startersset, met filterhouder en 3 grijsverloopfilters. Wanneer je de 1- of 2-stops grijsverloopfilters gebruikt zul je niet snel last hebben van een kleurzweem, wanneer je gaat stapelen of de 3-stops grijsverloopfilter gebruikt ga je het wel zien. Het nadeel van een kleurzweem veroorzaakt door een grijsverloopfilter is dat het enkel in het grijze gedeelte zit, dus niet erg makkelijk te corrigeren. Bij een gewoon grijsfilter is een lichte kleurzweem makkelijker te corrigeren, omdat het dan over de hele foto zit.
Geert,

Bedankt voor deze heldere toelichting, de crux zit hem inderdaad in het gebruik van de 3-stops en het stapelen.
Een start set is inderdaad aan te bevelen, betaalbaar en mocht je het werken met filters achteraf niks vinden, een geringere afschrijving dan in het geval van de Lee filters.

Starterkit Lee exclusief adapter ring : http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten,
René
Laatst gewijzigd door 1 op oso98, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb dus de filterhouder en ringen van Cokin, dat werkt feilloos samen. Als filters heb ik van de 2-stops zowel de hard als soft-verlopen, van de 3-stops enkel de hard-verloop. Die combinatie werd toentertijd ook aangeraden op de site http://www.davidnoton.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar zijn site is wat veranderd en het rechtstreekse linkje werkt niet meer. Verder heb ik 2 3-stops glazen grijsfilters.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik heb dezelfde ervaring als geert h.
Ik ben ook begonnen met de Cokin Z-pro serie, ik ben echter wel overgestapt naar de filterhouders van Lee omdat met het gebruik van de wideangle adaptors het filter dichter tegen het objectief komt te zitten. Ook vind ik het Lee systeem handiger, maar dat is persoonlijk.

Toen ik m'n Lee filters binnenhad heb ik de filters van Cokin en Lee ook even vergeleken door ze voor een wit papiertje tegen de ruit te zetten:

Afbeelding
Lee soft grad 1-, 2- en 3-stops

Afbeelding
Cokin Z-pro ND-grad 1-, 2- en 3-stops
Cokin had in de Z-pro maar 1 soort ND-grad (geen hard en soft, misschien dat dit intussen gewijzigd is).

Afbeelding
Lee soft grad en Cokin ND-grad 1-stops naast elkaar

Afbeelding
Lee soft grad en Cokin ND-grad 2-stops naast elkaar

Afbeelding
Lee soft grad en Cokin ND-grad 3-stops naast elkaar

Afbeelding
Lee soft grad en Cokin ND-grad 1-, 2- en 3-stops gestapeld naast elkaar

Zoals te zien valt 't met de 1- en 2-stops nog wel mee, maar veroorzaakt de 3-stops van Cokin een behoorlijke kleurzweem.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Een voorbeeldje van het stacken van cokinfilters. Had met kneiterhard zonlicht sluitertijd nodig...

Afbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Gelukkig was het kastje grijs.

Afbeelding

Mede daarom intussen overgestapt op Lee.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Verder moest ik in het verleden ook nogal corrigeren voor paarsen in de lucht. (zoals je nu dus extreem ziet). En dat kun je dus alleen locaal doen, niet voor de hele foto, als je landschapsfoto's maakt. Dit hoef ik met Lee ook niet meer.
Big stopper van Lee intussen ook in bestelling. Wil wat dingetjes in winkelcentra en met beekjes en zo proberen.

Laat ik wel voorop stellen dat ik 5 jaar met veel plezier met Cokin heb gewerkt, maar ik zal de grijsfilters (ND grad, ND) niet meer gebruiken.

Overigens is Pro!Trade / Omnifoto uit Groningen de importeur in Nederland. De goede man zit elke maand wel een paar dagen in Engeland. Op zijn site vind je ook het volledige gamma van Lee. Jammer genoeg zijn de filters zo goed en is de bezetting dermate laag dat er nog steeds een wachtlijst bij Lee is. Vooral de ND filters en de Big stopper zijn moeilijk leverbaar.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Je ziet inderdaad een duidelijk verschil nu heb je voor z'n 150 een hele cokin set en voor z'n 300 pas een start set van lee.

Plus dat ik nog niet weet of ik het filter systeem veel ga gebruiken is ook de vraag natuurlijk nog. Maar het verschil tussen bijde filters is ook weer aanzienlijk..

Maar als ik het goed begrijp en ik maak toch de keuze wat lager in te zetten en begin met de cokin z pro, dan kan ik altijd nog eens een lee filter bestellen en die in me z pro schuiven
Ik had even snel berekend namelijk wil ik de grijs en de grijs verloop sets van lid en de start Artis z'n 750 euro. En dat vind ik erg veel geld. Dus mij lijkt het dan verstandig met cokin te beginnen en dan kan ik lee altijd nog proberen..

Hier dacht ik aan dan
klik hier

Wat vinden jullie hier van
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als je Cokin filters niet stapelt, dan valt de kleurzweem wel mee, maar Lee is inderdaad neutraler en een heel stuk duurder.
Ik heb zelf noot een set gekocht. 1 stop correctie kan nog gemakkelijk in lightroom, dus die zou ik toch niet gebruiken.
Ik heb alleen de 2 en de 3 stops gradient en een 3 stops ND van Lee, samen met de houder van het Cokin Z systeem.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wij hebben onlangs een nieuw cokin (P121S) moeten kopen en zagen tot onze blijde verrassing dat de cokin filters tegenwoordig ook grijs zijn en niet bruin zoals boven in de foto's maar al te duidelijk te zien is.

Heb ik het nu goed begrepen dat er tegenwoordig ook een alternatief is aan de lage prijzen kant? iets met ...tech of zo?

Overigens kun je ook nog altijd bracketten en zelf poetsen, wel zo handig als je niet in de polder woont en je horizon wat pokdalig is
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

oso98 schreefCOLONBeetje kort door de bocht de reactie van Hans dunkt me...
Andere reacties bevestigen de kleurzweem :wink:

ND filters worden veel gebruikt om meer balans tussen lucht en land te krijgen.
Je komt dan al snel uit op een ND3.

Bij de workshop weerfotografie van Schoffie heb ik een Cokin ND3 filter mogen proberen met dit als resultaat.
Afbeelding
Op de computer herkende ik de foto direct aan de kleurzweem.
Als vergelijk de onderstaande foto die zonder ND filter gemaakt is:
Afbeelding
De kleurzweem was de reden dat ik geen Cokin aangeschaft heb.
Ben aan het sparen voor een setje Lee filters.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar