Keuze van objectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
AdrieN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2019 20:03

Hallo,

Net nieuw op deze site, en heb een vraag over verschillende objectieven dwz welk objectief kan ik het beste kiezen uit de volgende 4 objectieven :
- Canon ef.s 18-135 mm F 3.5-5.6 IS Nano - USm
- Canon hetzelde als hierboven maar dan de Istm
-Sigma 18-250 mm
- Canon EF-S 18-200 mm is F 3.5 - 5.6
- Verschil tussen USM of Istm objectieven?

In combintie met de Canon eos 7d Mark 2,
Ik moet alles nog aanschaffen dus kan alle kanten nog op.
Behalve de camera dat staat wel vast.
Kan iemand mij bij deze keuze helpen ?

BVD groet Adrie
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Zie hier: https://www.canon.nl/lenses/tech-guide/focusing/

Als je een EF-S lens koopt en je koopt later een full-frame camera dan heb je niets meer aan je EF-S lens.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Je kunt natuurlijk voor EF lenzen gaan(voor full frame) maar die zijn duurder en zwaarder dan de EF-s lenzen. Dus als je niet overstapt op full frame.....
Het blijft zo dat hoe zwaarder de uitrusting is, hoe groter de kans dat je je camera niet bij je hebt. Bovendien is de kans groot dat je, als je overstapt op full frame, overstapt op een systeemcamera als de Eos R. Dan kun je die lenzen wel met een adapter gebruiken, maar dan is het verschil in formaat tussen een Eos R objectief en en een EF objectief met adapter best groot. Met andere woorden, extra investeren voor iets wat in de toekomst heel misschien gebeurt zou ik nooit doen. Zelf ben ik, ook vanwege het gewicht overgestapt op een M6 mark 2 en ik heb mijn camera nu vaker bij me.

De 18-135 zou uit jou lijstje voor mij de voorkeur hebben. Ik zou ook de 15-85 overwegen, die 3 mm in het groothoekbereik zijn voor mij belangrijker dan 50 mm in het tele bereik.
STM of USM is de aandrijving van de autofocus. STM gaat iets langzamer dan USM, maar loopt iets soepeler, dat is belangrijk als je vooral video's maakt. Nu is de 7D mark 2 een camera met snel werkende autofocus, dus ik zou een voorkeur hebben voor de snelste motor, dus USM
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

En mocht je voor EF lenzen gaan, hou rekening met de cropfactor op een APSC camera. Als je bv. specifiek een 50mm wilt zal een EF lens op een APSC camera eerder richting een 80mm lens werken.

Zo lees ik veel dat de EF 70-200mm f/2.8 L IS USM een populaire lens is, ik vrees alleen dat die op een APSC camera niet diezelfde ervaringen geeft.
AdrieN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2019 20:03

Hallo , bedankt voor jullie antwoorden, het is weer iets duidelijker geworden.
Gr Adrie
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Juist bij telelenzen heb je voordeel van een aps c sensor. Je hebt meer bereik. Voor het normale tot groothoekbereik pakt de keuze voor full frame glas heel ongunstig uit.
Voor het bereik van de kitlenzen op aps c, dus van 18 tot 55 mm moet je full frame denken aan de 16-35 L of 17-40 L. En moet je dan in plaats van de ef-s 10-18 mm voor de EF 8-15 L gaan?
Full frame lenzen die veel gebruikt worden zijn bijvoorbeeld de 24-70 of 24-105, dat bereik is heel mooi voor full frame maar op APS-C kom je flink groothoek te kort.
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

jonggolde schreefCOLONZie hier: https://www.canon.nl/lenses/tech-guide/focusing/

Als je een EF-S lens koopt en je koopt later een full-frame camera dan heb je niets meer aan je EF-S lens.
Of ... als je een canon R of RP body koop dan kan je de S-serie objectieven via de bijbehorende adapter wel gebruiken!
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Nee, dat gaat niet de R is een full frame camera, de EF-S lenzen zijn met adapter wel bruikbaar op de M serie.
Nu heeft het gebruik van een adapter niet mijn voorkeur, hoewel het uitstekend werkt. De combinatie lens + adapter is veel groter dan een speciale voor mirrorles ontworpen lens.
Vergelijk hiervoor maar de EF 24-105 L + adapter met de RF-24-105 L.
Het lijkt mij daarom logisch nu de lenzen te kopen die bij het camerasysteem horen en bij overstappen op een ander systeem de lenzen in te ruilen.
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Piet van Vroonhoven schreefCOLONNee, dat gaat niet de R is een full frame camera, de EF-S lenzen zijn met adapter wel bruikbaar op de M serie.
Nu heeft het gebruik van een adapter niet mijn voorkeur, hoewel het uitstekend werkt. De combinatie lens + adapter is veel groter dan een speciale voor mirrorles ontworpen lens.
Vergelijk hiervoor maar de EF 24-105 L + adapter met de RF-24-105 L.
Het lijkt mij daarom logisch nu de lenzen te kopen die bij het camerasysteem horen en bij overstappen op een ander systeem de lenzen in te ruilen.
Canon EF- RF Mount Adapter
De Canon EF- RF Mount Adapter maakt het mogelijk om EF en EF-S objectieven op uw Canon EOS R camera te gebruiken. Zo bent u niet alleen aan de RF objectieven gebonden, maar kunt u ook met andere objectieven aan de slag. De compacte en lichte mount adapter zorgt ervoor dat autofocus en image stabilization functionaliteiten van de EF en EF-S objectieven behouden blijven.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Passen zal het best wel, maar een EF-S lens op een full frame sensor, zal alleen in het midden een goed scherp beeld opleveren. De randen en hoeken zullen niet goed scherp zijn. Misschien is zelfs de beeldcirkel te klein voor de grotere sensor en zijn de hoeken donker.
AdrieN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2019 20:03

Inmiddels wel veel erover gelezen.
Maar nu , full frame of niet?
Wat gebruiken de meeste mensen hier ?
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik gebruik op mijn eos R enkel full frame lenzen, zowel EF als RF. De EF-L lenzen werken met de adapter perfect op de eos R. Momenteel heb ik nog maar één RF lens, de 24-70 f2.8 en dat is voor mij een sublieme combinatie die ik zeer veel gebruik.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik eens een beslissing genomen om enkel nog FF lenzen te kopen en mijn EF- S lenzen beetje bij beetje van de hand te doen. Nu ben ik blij dat ik die beslissing toen zo genomen heb en op die manier kon ik de kosten over de jaren spreiden.
Dus naar mijn persoonlijk gevoel koop je beter één full frame of één RF lens die je het meest denkt te gebruiken en met de jaren kan je nog altijd iets bijkopen als je financiën het toe laten.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik gebruik alleen maar lenzen voor het APS-C formaat, dus EF-s , behalve de 50 mm 1.8. Sinds kort ben ik overgestapt op een M6 mk2, waar heel compacte lenzen bij horen. Ik ben blij met de gewichtsbesparing, ik heb mijn camera nu vaker bij me.
Je schrijft dat je alles nog moet kopen. Wat is de reden om voor een 7D mk2 te kiezen en niet voor een full frame body te gaan, zoals een 6D of een RP?
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Adrie, waar ligt jou interesse van fotografie precies. Dan kan er ook beter geantwoord worden op de keuze van lenzen. Een 7d mk II wordt veel gebruikt voor vogelfotografie, ligt daar jou interesse?
AdrieN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2019 20:03

Hi shooter,
.mijn interesses liggen bij sport en straat fotografie en later denk ik portretfotografie.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Heb je ook een totaal budget in gedachten? De lenzen die je noemt zijn prima lenzen en niet al te duur. In het ideale geval gaat straatfotografie en sport (ligt er aan welke sport natuurlijk) niet met dezelfde lens.
Voor straatfotografie heb je een groothoeklens nodig, zoals de EF-S 10-18 of EF-S 10-22, voor sport moet je toch wel een lens hebben die tot 300 mm gaat.
Verder kun je met straatfotografie het beste uit de voeten met een camera die niet te veel opvalt. Iemand die staat de fotograferen met bijvoorbeeld een 5D met een 24-70 2.8 L zie je al op 100 meter.
De grote namen van vroeger zoals Cartier Bresson, gebruikten een kleine camera. Ik heb nu ook een compacte camera, de eos M6 MK2 met 15-45 mm objectief en merk dat er veel minder op gereageerd wordt dan wanneer je een grotere camera bij je hebt.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

De 80D en zeker de komende 90D doen bij voldoende belichting echt niet veel onder een full frame. Waar het met mijn 80D een beetje mis gaat is in het donker, als ik niet te lange sluitertijden kan gebruiken (sport met zoomlens) heb ik snel last van ruis. Hier zouden full frames met een grotere oppervlakte per pixel beter in zijn. Op youtube heb je wat uitleg over de 2

Ik dacht ook geen full frame nodig te hebben, in mijn budget zou dan de 1e generatie 6D gepast hebben die toen 100 euro duurder was dan de 80D. Met het doel waarvoor ik hem zou gebruiken bleek de spec van de 80D veel beter te zijn maar heb toch een klein beetje spijt dat ik mijn budget niet verhoogd had naar een 2e generatie 6D maar ben best tevreden met mijn 80D
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Vermits je keuze is gevallen op de 7d mkII ga ik het enkel over de lenzen hebben. Als uw budget het toelaat, dan zou ik zo wie zo voor full frame lenzen gaan. Wil je dan later toch naar een FF body gaan, dan zal die overstap veel gemakkelijker zijn.
Als lenzen zou ik een 24-70mm of een 24-105mm lens kopen voor straatfotografie, dit is niet echt groothoek maar deze geven wel een heel natuurlijk beeld. Voor sport, vooral als het buitensporten zijn, dan zou ik een 100-400mm lens nemen. Als je die lenzen nieuw te duur vindt, dan kan je uitkijken naar goede occasies (enkel kopen als je ze uitvoerig mag testen).
Dit is nu mijn mening en iedereen heeft de vrijheid om het daar mee eens te zijn of niet. Ik wens je in ieder geval heel veel fotoplezier en het is altijd fijn als je laat weten wat je uiteindelijk beslist.
AdrieN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2019 20:03

Okay, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik denk dat ik nu makkelijker een keuze kan en ga maken .
Groet Adrie
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Mijn advies zou zijn: koop de camera met lens als kit. Dan heb je die lens bijna voor niks en kun je later nog kijken of je in het groothoek of telebereik wat te kort komt.
Voorbeeld bij een winkel:
Canon 7D mark 2 alleen body = € 1239
Canon 7D mark 2 +18-135 is usm = € 1318
Canon 7D mark 2 + 15-85 is usm = € 1608
Dus je hebt er voor €80 een behoorlijk objectief bij
Er bestaan ook kits met de 24-105 lens, maar dan zit je snel boven de € 2000
Nu vind ik overigens 24 mm op APS-C geen groothoek. Maar echt groothoek, zoals de 10-18 of 10-22 kun je niet invullen met full frame lenzen, of je moet een onbeperkt budget hebben.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar