Statiefring voor Tamron AF 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

Ik overweeg de Tamron AF 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD te kopen. Je kunt er een statiefring bij kopen, maar die kost het absurde bedrag van meer dan € 130. Ik zou graag de exacte doorsnee willen weten op het punt waar de statiefring gemonteerd wordt. Dan kan ik zoeken naar goedkopere statiefringen van een ander merk (desnoods b-merk). Is er iemand die deze doorsnee weet?
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Weet niet waar je hem gezien hebt en voor welke prijs, maar hier is de lens die je overweegt om te kopen compleet met statiefgondel.
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... I8QAvD_BwE
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

Yep, en zonder die statiefgondel zo’n € 130 goedkoper. Sorry hoor, maar soms durven fabrikanten prijzen te vragen... absurd... In die categorie bv. ook zonnekappen voor € 50 of zo. Dan vragen ze er om dat klanten alternatieven zoeken waar een reëler prijskaartje aan hangt. Ik ga niet zomaar € 130 voor een ring van een paar euro betalen.
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Marc Leenders schreefCOLONYep, en zonder die statiefgondel zo’n € 130 goedkoper. Sorry hoor, maar soms durven fabrikanten prijzen te vragen... absurd... In die categorie bv. ook zonnekappen voor € 50 of zo. Dan vragen ze er om dat klanten alternatieven zoeken waar een reëler prijskaartje aan hangt. Ik ga niet zomaar € 130 voor een ring van een paar euro betalen.
Moet altijd lachen om dit soort reacties :D :D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Marc Leenders schreefCOLONYep, en zonder die statiefgondel zo’n € 130 goedkoper. Sorry hoor, maar soms durven fabrikanten prijzen te vragen... absurd... In die categorie bv. ook zonnekappen voor € 50 of zo. Dan vragen ze er om dat klanten alternatieven zoeken waar een reëler prijskaartje aan hangt. Ik ga niet zomaar € 130 voor een ring van een paar euro betalen.
€ 120,-...
Ik zou m'n objectief van een kleine 800 euro niet aan een statiefgondel ,van (mogelijk) inferieure kwaliteit, van een paar euro toevertrouwen...
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

maar 120 euro is absurd dat ding is niet van goud ofzo
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

D'r zit ook nog wel wat tussen een "paar euro" en € 120,- :wink:
Ik heb even gekeken, maar vond zo ook geen alternatieven (vond 'm i.i.g. niet van Caruba/JJC)...

Ik zag wel dat die statiefgondel arca-swiss compatible is, ik geloof dat alleen voor mijn RRS lens-adapterplaatje al iets van 70 euro betaald heb, dan valt 't wel weer mee (als je een arca-swiss compatible systeem gebruikt)...
Marc Leenders schreefCOLONIs er iemand die deze doorsnee weet?
En om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: ik weet deze doorsnede niet.
Maar ook van de statiefgondels die ik tegengekomen ben zie ik die maat niet vermeld staan, er zijn ook verschillende systemen (met/zonder scharnier).
Ik zou dan het objectief meenemen naar een ruim gesorteerde winkel en dan passen (of met de leverancier overleggen of die wil passen).
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Zo'n ring zou ik ook op mijn draaibank kunnen maken.
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

RoelofT schreefCOLONZo'n ring zou ik ook op mijn draaibank kunnen maken.
Dan ben ik zeker geïnteresseerd, Roelof. Ik kan me voorstellen dat er meer gegadigden zijn.
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

Builder schreefCOLON Ik heb even gekeken, maar vond zo ook geen alternatieven (vond 'm i.i.g. niet van Caruba/JJC)..
Ik ook niet. Een fabrikant waarvan ik hoop dat hij hem gaat maken is Kirk Enterprises. Zij zitten goed in deze business en hebben statiefringen voor diverse Tamron lenzen. Misschien een kwestie van tijd?
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Dan zou ik een preciese diameter en breedte moeten hebben gemeten met een schuifmaat. Ik heb kunststsof tot 100mm liggen en ik heb aluminium tot 80mm liggen (heel misschien ook nog een blok van 100mm). Andere maten is meestal geen probleem om aan te schaffen, online kan je materiaal vanaf 20mm breedte bestellen:
https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... dstaf.html
Kosten nog geen 10 euro bij 120mm (ex verzendkosten)

Ik heb even bij mijn Canon 100-400 gekeken, dat zit op 85mm buiten diameter en 17mm dikte. Ik schat even dat de rand waarop die geklemd zit 80mm is wat ook in die orde bij die Tamron zal zijn. Ik kan tot 80mm inspannen en heb ook de hulpstukken om eventueel groter te gaan en anders loop ik bij een maat langs.

De voet die er haaks op komt wordt een los deel wat dan aan de ring geschroefd wordt

Ik heb voor het schroefgat wel een 1/4" tap maar is geen 1/4-20 zoals de specs zijn. Geeft niet, die maat van mij ook met een draaibank en fotografie als hobby heeft hem wel en anders is die zo aangeschaft. Kan sowieso geen kwaad om er 1 in huis te hebben.

Kortom, aan materiaal zal het niet meer dan 10 euro kosten (ex verzendkosten) en dan een 2 uurtjes hobby achter de draaibank en freesbank. Ach, als werkzoekende heb ik tijd over.

Mijn machinepark en een tool waar ik mee bezig ben:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1802763
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Het is inderdaad erg duur!
Maar, wellicht ook niet te missen, en dan zit je soms aan zulke prijzen vast.
Als je het niet zelf kan maken, of iemand kunt laten maken dan is er soms weinig keus...
Tom Tiger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2006 09:08
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ehm, ebay al geprobeerd? Ik heb zelf ook de Tamron 100-400 en heb op ebay van Elefront (geen idee wat voor wazig merk dit is) dezelfde statief gondel gekocht. Werkt prima, is stevig en ik zie geen verschil met het origineel. Werkt prima, gisteren gebruikt voor wat fotos van de maan. Ik heb alleen een beter statief nodig :-) (oude giotto zonder arca)
Erg tevreden mee, prijs ligt aanzienlijk lager :-)
Al mijn fotos op Flickr

http://www.flickr.com/photos/tomtiger/albums

Had, Eos 300D, Eos 1000D, Eos 40D
Actueel, Eos 70D en 80D, Eos M3
Powershot 220HS
Vintage lenzen en Russische Kameras.
Canon, Sigma, Tamron en Yongnuo Glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar