(Huwelijk)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Vrienden, ik zou zelf jullie mening willen vragen. Binnen 2 weken fotografeer ik weer een huwelijk. Mijn afgelopen ervaringen leerde mij dat mijn ef 24-105 f/4 L durft te hunten of scherp stelt zonder dat het onderwerp echt scherp is bij weinig licht. Ik zoek een betaalbaar alternatief op korte termijn. Zelf dacht ik aan de ef 85 f/1.8 (canon). Ik heb reeds een ef 50 f/1.4, op een full-frame camera vind ik dit niet prettig. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. https://www.camerashop.be/product/20724 ... 0wodDwkO-Q
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Met de 24-105 komt je snel te kort bij een bruidsreportage binnen. Een lichtsterke lens is het advies. De 85/1.8 is een toplens. Alleen voor binnen is die wat aan de 'lange' kant om alles mee te fotograferen. Ik zou ook kijken naar een 35mm, bijvoorbeeld de 2.0 variant (op full frame).
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tip. Ik wil even bijzetten dat ik reeds een ef 50 ef 1.4 heb. Op termijn wil ik een 24-70 f/2.8 bij kopen.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ik gebruik de 50mm op een apsc dus dan wordt het ook 85mm, en ik moet zeggen voor feestjes enzo werkt dat wel, maar met alle respect, heel eerlijk gezegd van een 'professioneel' bedrijf als studiovanbilloen mag je als klant verwachten dat er een lens gebruikt wordt met meer mogelijkheden dan wat iedereen kan met een goedkoop lensje.

lijkt me dus een prima aanleiding om een goede lens erbij te kopen.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Het gaat om een tijdelijke oplossing... maar bedankt voor de aanvullende tip, daar heb ik heel wat aan.
kromlensje schreefCOLONik gebruik de 50mm op een apsc dus dan wordt het ook 85mm, en ik moet zeggen voor feestjes enzo werkt dat wel, maar met alle respect, heel eerlijk gezegd van een 'professioneel' bedrijf als studiovanbilloen mag je als klant verwachten dat er een lens gebruikt wordt met meer mogelijkheden dan wat iedereen kan met een goedkoop lensje.

lijkt me dus een prima aanleiding om een goede lens erbij te kopen.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

kromlensje schreefCOLONik gebruik de 50mm op een apsc dus dan wordt het ook 85mm, en ik moet zeggen voor feestjes enzo werkt dat wel, maar met alle respect, heel eerlijk gezegd van een 'professioneel' bedrijf als studiovanbilloen mag je als klant verwachten dat er een lens gebruikt wordt met meer mogelijkheden dan wat iedereen kan met een goedkoop lensje.

lijkt me dus een prima aanleiding om een goede lens erbij te kopen.
Dit is de omgekeerde wereld. Dus als jij dezelfde verf en kwasten gebruikt als Rembrandt, schilder jij even de nachtwacht?

Het is juist een professioneel bedrijf die met dezelfde middelen iets unieks / extra's / moois maakt.

Een pro schiet met een klik klak point & shoot oneindig mooiere plaatjes dan een amateur met een 1DX mk II met F0.95 primes in alle soorten en maten.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Juist ! Ik ben mij er van bewust dat ik zal moeten investeren in een duurzame oplossing.
Voor het meeste van mijn werk kom ik toe met mijn ef 24-105 f4 l (zet ik vaak in voor studio werk) voor buitenportretten kom ik toe met mijn ef 70-200 f/4.
Mijn ef 50 f/1.4 zet ik in als ik er bij weinig licht niet kom, maar mis absoluut de wendbaarheid van een zoomobjectief.... Die 50mm heeft ook niet bepaald de beste optische kwaliteit, deze heeft veel last ca enz...
Hari Seldon schreefCOLON
kromlensje schreefCOLONik gebruik de 50mm op een apsc dus dan wordt het ook 85mm, en ik moet zeggen voor feestjes enzo werkt dat wel, maar met alle respect, heel eerlijk gezegd van een 'professioneel' bedrijf als studiovanbilloen mag je als klant verwachten dat er een lens gebruikt wordt met meer mogelijkheden dan wat iedereen kan met een goedkoop lensje.

lijkt me dus een prima aanleiding om een goede lens erbij te kopen.
Dit is de omgekeerde wereld. Dus als jij dezelfde verf en kwasten gebruikt als Rembrandt, schilder jij even de nachtwacht?

Het is juist een professioneel bedrijf die met dezelfde middelen iets unieks / extra's / moois maakt.

Een pro schiet met een klik klak point & shoot oneindig mooiere plaatjes dan een amateur met een 1DX mk II met F0.95 primes in alle soorten en maten.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Hari Seldon schreefCOLON
kromlensje schreefCOLONik gebruik de 50mm op een apsc dus dan wordt het ook 85mm, en ik moet zeggen voor feestjes enzo werkt dat wel, maar met alle respect, heel eerlijk gezegd van een 'professioneel' bedrijf als studiovanbilloen mag je als klant verwachten dat er een lens gebruikt wordt met meer mogelijkheden dan wat iedereen kan met een goedkoop lensje.

lijkt me dus een prima aanleiding om een goede lens erbij te kopen.
Dit is de omgekeerde wereld. Dus als jij dezelfde verf en kwasten gebruikt als Rembrandt, schilder jij even de nachtwacht?

Het is juist een professioneel bedrijf die met dezelfde middelen iets unieks / extra's / moois maakt.

Een pro schiet met een klik klak point & shoot oneindig mooiere plaatjes dan een amateur met een 1DX mk II met F0.95 primes in alle soorten en maten.
als ik als consument iemand inhuur voor een aanzienlijk bedrag verwacht ik dat hij goed spul bij zich heeft en niet een goedkoop lensje die mijn buurjongen van 14 ook heeft, dat is namelijk het verschil tussen een kennis het laten doen of een professioneel bedrijf inhuren.

gegarandeerd dat als ik zo iemand zou inhuren voor mijn bruiloft dat mijn gasten gaan lachen als ze zien dat hij met geen professioneel spul aan zou komen.

Met alle respect, misschien niet leuk om te horen maar dat is wel de realiteit.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik vind dit een hele interessante discussie! Juist omdat jein de fotowereld een verschuiving ziet waarbij professionals het niet tot nauwelijks meer redden en er steeds en steeds meer amateurs zich binnen de markt dringen.

Ik was altijd van mening dat dit kwam door de opkomst van digitaal spul... Waar je vroeger een 50 cent per foto betaald, kan je nu 3000x klikken met je iPhone 7s en er zit dan wel een goeie tussen.

Maar goed, de argumenten die ik bij kromlensje lees is dat:

- hij verwacht goed spul, waarbij de toets is dat het beter moet zijn dan wat zijn buurjongen heeft.
- hij verwacht dat zijn gasten niet gaan lachen als ze de apparatuur van de fotograaf zien.

Dat je goed spul verwacht, snap ik wel... Maar slechte camera's worden niet meer gemaakt. En de iPhone 7 maakt betere foto's dan de EOS 1D MK van 15 jaar terug, en met die EOS werden toch echt huwelijken gefotografeerd...

Ik werk meestal met 3 of 4 camera's bij een huwelijk. En dan liggen er nog 2 reserve in de auto, met een koffer batterijen e.d. Eentje met zoom, eentje met kort (met beiden loop ik rond), dan heb ik er vaak nog eentje bij het orgel staan of eentje van bovenaf die overview shots neemt om de minuut (zolang de dienst duurt). Als de toespraak van de schoonvader weer eens schandalig uitloopt, dan stel ik die twee even bij (andere hoek, et cetera).

Die vier camera;s zijn echt niet het nieuwste van het nieuwste.. maar ben nog nooit uitgelachen.

Ik heb ook nog nooit meegemaakt bij een offerte dat men naar mijn materiaal vroeg, wel dat ze een portfolio willen zien.

Maar mijn indruk is dat het ze een worst zal wezen of je met een EOD 1Ds MK III (die toch ook weer wat jaartjes oud is en je buurjongen zomaar zou kunnen kopen van zijn krantenwijkje) of met een 1Dx MK II schiet... zolang je *de foto* maar maakt - want daar ben je voor ingehuurd.

Echt, geef jouw kennis of buurjongen een camera, en geef een pro dezelfde camera - en je zult het verschil zien.

https://petapixel.com/2017/07/03/swappe ... available/
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

nu zie ik een tendens ontstaan van ach maak maar met je iphone een fotoshoot van een bruiloft want ik ben de 'pro die met simpele middelen iets goeds kan maken'.

Maar ik zie dat in mijn omgeving wel meer en meer, mensen die een digitale camera kopen ergens een cursusje doen (als ze dat al doen) en zichzelf profileren als professionele fotograaf inclusief bijbehorende website (dit overigens niet doelende op de topic starter).

Maar als je iemand betaald voor een professionele fotoshoot dan mag je in mijn ogen toch ook verwachten dat hij met goed spul aan komt zetten(lenzen die geen vervormingen hebben), dit is ook als reclame naar de gasten toe.

kijk als ik jou als voorbeeld neemt en ik zie je aan komen zetten met verschillende camera's waarbij er vast staan die om de minuut ofzo een overzichts foto maken dan weet ik wel dat het goed zit mits er natuurlijk niet gebruik gemaakt wordt van slechte kwaliteits spul.

Het is namelijk wel een bruiloft wat bij de meeste mensen toch wel de belangrijkste dag van hun leven is en je niet zo maar over kan doen.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ahh... ik denk dat ik je begrijp!

Er zijn inderdaad een hoop mensen die met een starterskit, twee bouwlampen en een vel wit papier zich in énen profileren als professioneel portretfotograaf.

Zet een kind voor het papier, bellenblaasmachine ernaast, schiet een uur lang, gooi alles door de witfilter en dat was dat.

Dan snap ik wel wat je bedoelt. Alleen het probleem is: er komen ook *goeie foto's* van die semi-pro's af. Beetje zoals vijftien jaar terug veel studenten geld bijverdienden met het installeren van internet of thuisnetwerkje of website.. nu bijna iedereen dat zelf doet.

Maar ik denk dat het aan de pro is om zich dan ook te onderscheiden. Als je een *pro* hebt met enkel witte portfolio portret foto's, dan weet je inderdaad wle hoe laat het is.
Eerder signaleerde ze op de fotoacademie al dat het nu zaak is voor de fotograaf om zich te onderscheiden, op welke manier... dat is nog niet duidelijk.

Medische fotografie is bijna uitgestorven, was vroeger een vleugel in het ziekenhuis waar 20 trotse mensen werkten. Tegenwoordig maakt de co-assistent met zijn iPhone een foto die voldoet voor die branche.

Feit blijft dat er semi's met een witte achtergrond en kitlens voor hetzelfde bedrag als de pro een portret-shoot aanbieden. Enkel doet de pro het in 20 minuten en kan je het tot A0 haarscherp uitvergroten, en de badmuts doet het zwart, handje contantje, in drie uur en je hebt geluk als het op A3 nog scherp is (als het al scherp is).

De klant is koning, die kiest... ik doe zelf nauwelijks meer kleine fotoshoots omdat de semi's die markt hebben overgenomen. Bruiloften e.d. eigenlijk enkel en alleen nog all-in-pakketten (hele of halve dag, assistent, lederen fotoboek via profotonet ga zo maar door) vanaf 1000 euro.

Verder heb ik nog wat zij-ingangen verzonnen om het geld te verdienen als fotograaf, maar makkelijk is het niet allemaal. Ik vermoed dat er een grote schoonmaak gaat plaatsvinden.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Wel een interessant topic. Ik doe redelijk wat huwelijken op jaarbasis en daarnaast, productfotografie, portretten en heb een print/fotostudio in Zoetermeer. Ik heb veel studenten, amateurfotografen en veel vakfotografen als klant voor bijvoorbeeld prints op speciaal hahnemuhle, canson of ander divers papier en canvas.

Het is waar dat er veel amateurfotografen op de markt zijn maar dat geldt denk ik wel voor elke branche. Iedereen wil voor zichzelf beginnen maar er zijn er maar bar weinig waar dit ook echt vorm krijgt. De vakman kan daar alleen maar van profiteren denk ik. Er is nog altijd wel onderscheidt tussen de amateur en de vakman. Al moet ik zeggen dat ik amateur fotografen ken die toch echt wel hele goede foto's maken, maar die willen dat dan ook puur als hobby uitoefenen en hoeven er niet perse wat mee te verdienen. Daarnaast blijft er ook een grote groep consumenten die wel voor vakmanschap willen betalen gelukkig.

Een bedrijf opzetten en runnen is toch wel iets anders als soms even tussendoor een klusje doen. Als je altijd tussendoor een klusje pakt, kun je ook nooit goed investeren in jezelf (uitdieping van je vak dmv opleidingen/workshop) en/of je bedrijf. Een goede camera en lens is niet het enige gereedschap. Goede computers, servers, back-up servers, verzekeringen etc.

Owja, en een goede koffie automaat :-) Niet onbelangrijk.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

De afdruk! Dat is inderdaad ook een segment dat volop in ontwikkeling is. Werkelijk fantastisch wat er de laatste jaren allemaal mogelijk is geworden, waarbij printen op aliminium toch wel een van mijn favorieten is!
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

DigiLife schreefCOLONMet de 24-105 komt je snel te kort bij een bruidsreportage binnen. Een lichtsterke lens is het advies. De 85/1.8 is een toplens. Alleen voor binnen is die wat aan de 'lange' kant om alles mee te fotograferen. Ik zou ook kijken naar een 35mm, bijvoorbeeld de 2.0 variant (op full frame).
Het is de 35 mm f/2.0 geworden.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Op deze pagina staan voorbeelden getrokken met de 35 mm, 50 mm en buiten de 70-200 F/4 l ( let op, de website is in wederopbouw): http://studiovanbilloen.be/huwelijk/
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ook ik heb in een grijs verleden bruiloften gefotografeerd. Nee, was en ben geen professional.
Maar wel in staat om goed in te schatten wat de grenzen van de apparatuur zijn, wat je zelf moet doen om die grenzen te verleggen of vermijden, en ik heb geleerd van mijn fouten.
Ik zou met mijn oude 350d met een goed objectief nog steeds mooie foto's kunnen maken. Maar minder veel dan met mijn huidige apparatuur. Er is gewoon een ondergrens qua apparatuur en mogelijkheden.
Maar de fotograaf bepaalt wat 'ie daar uit kan persen.

Dus als ik iemand zie met +€3000 apparatuur, dan zie ik meer mogelijkheden dan iemand die met een kitlens komt binnenstappen. MAAR, ik heb ook geleerd om af te wachten tot de foto's klaar zijn, want mogelijkheden hebben en mogelijkheden benutten kunnen mijlenver van elkaar verwijderd zijn.

On topic: 35mm F/2.0 is niet gek! Ik heb jarenlang gewerkt met alleen 35mm en 85mm. En de benenzoom.
Uiteindelijk toch voor 24-70 en 70-200 gegaan. De combi van beide zou ideaal zijn, met nog een groothoek erbij, maar dat is even sparen :mrgreen:
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar