Reparatie nodig 40D ontspanknop, wie wil hier bij helpen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hallo allemaal,

De 40D ligt in de kast. De afgelopen weken toch weer gepakt, want met de Tamron 150-600 mm telelens toch mooi wat extra afstand.
Maar de reden waarom 'ie in de kast bleef liggen is een haperende ontspanknop. Nu gemerkt dat daarmee totaal niet te werken valt. Bij de telelens is het probleem het meest merkbaar. Scherpstellen is dan een extra groot probleem.

Geschatte kosten om te repareren toch boven de 150 euro, aldus de man in de Hifi-camera-zaak Apollo in Almere.
Heb nog geen preciezer bedrag dan 'ergens boven' die 150 euro. Ik vind dat veel geld.

Zijn er mensen hier die met dit probleem te maken hebben gehad en mij kunnen informeren over de reparatiekosten of wellicht zijn er mensen die dit probleem zelf hebben kunnen oplossen?

Ik laat me graag informeren.

Groetjes,
Marieke
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

https://www.youtube.com/watch?v=tB_gSqyidI0 Misschien is dit een oplossing
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

YouTube filmpjes heb ik allemaal al bekeken. Daarvoor vraag ik me ook af of er mensen hier zijn die dit al eens hebben geprobeerd ;-)
Ik vond een filmpje waarbij iemand een rietje nam als pipet. Dat leek me op zich nog wel goed te positioneren. Maar goed... voordat we zoiets proberen eerst maar eens kijken of we hier wat advies kunnen krijgen ;-)
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik heb dit zelf nooit gehad, En blijkbaar hebben al veel meer mensen zoals op het filmpje al gedaan. je kunt het altijd proberen met een pipet.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Daffiedolf2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2016 17:15

Waarom niet naar een erkend reparatiebedrijf, zoals Rofarepair of Techrepair.
Ik denk dat ze heel precies aan kunnen geven wat reparatie kost. Als je er in de buurt woont, kun je misschien even langs gaan.

Succes!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Daffiedolf2 schreefCOLONAls je er in de buurt woont, kun je misschien even langs gaan.
Dat zei de winkelmedewerker van de fotozaak hier ook. Langsgaan is het voordeligste zodat ze je een betere inschatting kunnen geven van de kosten.
Ik woon dus niet dichtbij, ga in de gaten houden of ik het kan combineren. Heb familie bij Den Haag wonen en daar zit RofaRepair. Daarbij houd ik wel in gedachten.. ik heb destijds zo'n 650 euro voor deze body betaald (nieuw) en ik vind dan 150-200 euro veel te veel geld voor een camera die al lange tijd niet meer gebruikt wordt.

Op YouTube heb ik gezien dat iemand de camera open heeft gehaald om de ontspanknop te reinigen. Daarbij lag echt werkelijk elk onderdeel eruit. Dus ik verwacht niet dat het voor <100 euro klaar is.

Dank je voor het meedenken.

Weet iemand trouwens welke vloeistof ik moet kopen als ik de druppel-methode wil proberen? In het filmpje hebben ze het over Isopropyl alcohol 99 %. Is dat hetzelfde als 'contactvloeistof' voor camera's?

Groeten
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik heb van RofaRepair een mailtje terug gekregen. Deze medewerker verwacht dat het 100 euro zal kosten. Het is een bekend probleem waarvoor ze benodigde onderdelen op voorraad hebben. Mocht er iets anders stuk zijn of schade hebben, dan levert Canon geen onderdelen meer voor de 40d.
100 euro vind ik nog acceptabel. Al is een paar druppels vloeistof nog voordeliger natuurlijk! Ik kwam nog berichten tegen van mensen die de camera ondersteboven in de goede hoek op een statief hadden gezet voordat ze begonnen met druppelen. Dat klonk in ieder geval stabieler dan de filmpjes die ik zag waarbij de camera op handdoeken steunt.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Je kunt natuurlijk ook eerst proberen het zelf te doen, en als dat niet lukt alsnog naar Rofa.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik wil niet het risico lopen op meer schade dan 100 euro dat Rofa zegt: je camera is naar de filistijnen. Alhoewel... ik doe er nu ook niks mee :-)
Daffiedolf2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2016 17:15

Waarde is tweedehands niet meer dan €200 en dan moet het een nette camera zijn.
Voor rond de €250 koop je een 50D in goede staat. Is een prima camera. Ik heb er al jaren eentje en die heeft geen misse slag gehad.
Kun je in overweging nemen. Voor €150 verschil heb je weer een geupdate camera.

Succes!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Of je schroeft er een battery grip op, dan heb je een tweede ontspanknop. :)

gr
Frank
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik kom de 40d op MP tegen voor max 100 euro. Hij is verder nog in perfecte staat.
Ik denk er nog even over na. Ga vandaag nog met draadontspanner kijken of dat echt het enige probleem is.
Gebruikers-avatar
gjhagen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 22:56
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Inderdaad zoals Frank zijn met batterij grip of met een afstandbediening :)
Succes, Gertjan 8)
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik ben niet bekend met het gebruik van een batterygrip. Ik heb het weleens gezien maar dan heb je toch alleen extra knop als je de camera een slag draait?
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Als je een BG gebruikt is de 2e ontspanknop alleen handig in de portraitstand. In landscape modus schiet je er niets mee op, want de defecte ontspanknop blijft in die stand onbruikbaar. Ik denk, dat een andere 40D (of beter nog een 50D) een goedkopere oplossing is dan de 40D laten repareren.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dan kunnen we altijd nog de druppel-pipet-methode proberen ;-)
Anoniem 4

Zou ik eerst proberen. Pas wel op, want Isopropanol is een gevaarlijk goedje.
Beter dan een rietje of pipet gebruik je een injectienaald (gewoon bij de apotheek en vraag naar de dikste naald).
Je kunt dan veel beter richten en doseren.
Mocht het allemaal niet lukken en is reparatie te duur, dan heb ik hier nog een prima 40D met originele grip liggen.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dank je voor de tip!
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Gewoon ( bMethylalcohol )nemen tast de electronica niet aan.
Je hebt ook ( Kontaktspray WL ) dat is een spuitbus met paarse opdruk daar kan je gericht mee spuiten.
Heb het zelf altijd voor allerlei electronica gebruikt in de modelbouw.
En de 40D wordt door mij nog steeds gebruik en mijn vriend heeft ook nog steeds de 40D in gebruik.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hallo allemaal, even een update voor de geïnteresseerden.

Uiteindelijk besloten om het zelf te proberen. De marktwaarde van de 40d ligt zo laag, dat het ons de 'rond de 100 euro' voor reparatie niet waard was. Afgelopen week hebben we vloeistof gekocht Isopropanol 99,9 % (ook wel 2-propanol genoemd) en daar gisteren mee aan de slag gegaan. De camera op z'n kop aan statief gehangen met de ontspanknop naar beneden. Injectienaald + spuit gekregen van de apotheker en die gevuld met vloeistof.
Conclusie nu: hij doet het weer :-) Vandaag maar even op pad om te kijken of het werkelijk allemaal weer werkt zoals het hoort. Maar zou super fijn zijn! Kosten zijn dan 13,- (incl bezorging) van de vloeistof.

Groeten en bedankt voor het meedenken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar