Canon EF 24-105L f4 IS vs sigma 24-105mm f4 dg os hsm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Na een hele periode van afwezigheid ben ik nu weer wat actiever met fotografie bezig.Nu heeft mijn 17-85 het loodje gelegd , de autofocus blijft hunten.Nu ben ik op zoek naar een vervanging.
Ik twijfel tussen de Canon 24-105 en de Sigma24-105 zijn er hier al gebruikers van de Sigma?
Ik heb al verschillende reviews gelezen van de Sigma maar ik zou toch ook graag wat gebruikerservaring lezen.
De laatste tijd duiken er veel berichten op van defecte Canon 24-105 met toch wel redelijk hoge reparatiekosten wat mij toch een beetje afschrikt om deze aan te schaffen.
De sigma is nog niet zo lang op de markt en is ongeveer 150 euro duurder dan de Canonvariant.
De 15-85 is voor mij geen optie omdat ik een zoomobjectief zoek met een vast diafragma over het hele bereik.
Alvast bedankt voor de reacties.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

[quote="Milka 62"De laatste tijd duiken er veel berichten op van defecte Canon 24-105 met toch wel redelijk hoge reparatiekosten wat mij toch een beetje afschrikt om deze aan te schaffen.[/quote]

Als je nu een nieuwe canon 24-105 aanschaft zit daar een fix in waardoor het probleem is opgelost. (Volgens Techrepair)
Prijstechnisch zijn ze nu ook erg interessant. Wellicht komt er binnenkort een mark II... Ik heb net een nieuwe 24-105 en hij bevalt prima.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Bedankt voor de reactie Beasar maar hoe kan ik weten of ik een objectief met de fix koop, valt dat te controleren aan het serienummer?
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Milka 62 schreefCOLONBedankt voor de reactie Beasar maar hoe kan ik weten of ik een objectief met de fix koop, valt dat te controleren aan het serienummer?
Zover ik weet is dat ook nergens bekend. Ik wil alleen vertellen dat ze bij Techrepair nieuwe 24-105's openmaken en constateren dat er een andere diafragma unit inzit. Dus als je er een koopt, doe dat dan ergens waar de flow groot is. Kameraexpress ed.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Brell

Ik heb een Canon 24-105 uit 2008, gebruik hem regelmatig en nergens last van.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Het blijft techniek, kan altijd wat kapot gaan.
En enig idee hoeveel exemplaren er van deze lens in omloop zijn wereldwijd..?
Bovendien, dit soort negatieve zaken lees je altijd wat over, maar hoeveel tevreden gebruikers zwijgen?
Denk dat de klachten procentueel echt te verwaarlozen zijn.

Heb er ook al jaren 1 en die gebruik ik als werkpaard voor en bij allerlei gelegenheden.
Denk dat die 75% van de tijd op mijn camera zit vanwege zijn bouw en veelzijdigheid.
Ben er dermate tevreden mee dat ik ondanks de prima reviews van de sigma (overigens maar minimaal beter en op andere punten hetzelfde of weer net wat minder) gezien het prijsverschil toch weer voor de canon zou gaan.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De zwaar overbelaste 24-105 van mijn overbuuf heeft het vandaag begeven... Het lijkt of ze allemaal kapotgaan, maar de 17-85 gaat vaker stuk op de diafragmakabel. En die lens wordt nou juist door de meesten niet overbelast. Maw de 24-105 is zo'n populaire lens, dat zovelen hem hebben en dan lijkt het of ze allemaal kapot gaan. De meeste 24-105's worden zeer vaak gebruikt.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Frank64 schreefCOLON...enig idee hoeveel exemplaren er van deze lens in omloop zijn wereldwijd..?
+1

Er zijn er inderdaad heel veel van in omloop. Ik zou niet te snel de conclusie trekken dat ze snel kapot gaan.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De Canon EF 24-105 is geïntroduceerd in 2005.
Die van mij heb ik gekocht in december 2005.
In Lightroom heb ik ruim 15.000 foto's zitten die met deze lens gemaakt zijn.
Tel daar 50% bij op voor alle foto's die niet door de selectie gekomen zijn, dan heeft het diafragma ruim 22.500 bewegingen gemaakt.
De enige 'reparatie' die ik aan de lens heb gehad is een nieuwe rode ring.

Hans.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONWellicht komt er binnenkort een mark II... Ik heb net een nieuwe 24-105 en hij bevalt prima.
Dat is maar de vraag. Canon heeft op zich al een opvolger op de markt gebracht. Oke het is niet hetzelfde bereik maar zit niet veel tussen. Namelijk de Canon EF 24-70mm F/4.0L iS USM. Denk dat de kans klein is dat er een 105mm variant gaat komen.

Hier ook een tevreden Canon 24-105mm gebruiker zonder problemen. De Sigma heeft goede reviews maar of het de meer prijs waard is. Ik ben zelf al niet echt een Sigma fan onder andere door het zoomen andersom gaat als bij mijn Canon lenzen. Elke keer als ik switch weer de verkeerde kant op aan het draaien ben. Ik vond zelf de weather sealing in de Canon lens wel prettig in combinatie met de 7D.
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Beasar schreefCOLONDe zwaar overbelaste 24-105 van mijn overbuuf heeft het vandaag begeven... Het lijkt of ze allemaal kapotgaan, maar de 17-85 gaat vaker stuk op de diafragmakabel. En die lens wordt nou juist door de meesten niet overbelast. Maw de 24-105 is zo'n populaire lens, dat zovelen hem hebben en dan lijkt het of ze allemaal kapot gaan. De meeste 24-105's worden zeer vaak gebruikt.
De 17-85 heb ik idd maar zeer weinig gebruikt , werkend in de tas gedaan kapot er weer uit.
Dank jullie wel allemaal voor de reacties ,ik heb lang moeten sparen voor een nieuw objectief en dan ga je eerst even op onderzoek uit.Vergeef me dus als ik een beetje sceptisch ben ik kan het geld maar 1 keer uitgeven.
Ook snap ik dat je vooral de negatieve ervaringen tegenkomt op het internet.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zo leer je weer eens wat, ik ben ook in het bezit van een 24-105 en had nog nooit gehoord of gelezen over een structureel probleem.

Denk dat je berichten inderdaad wel in de juiste verhouding moet zien. De 24-105 is tijden de "kitlens" geweest van de 5D en 7D. Er zijn er ook heel wat in omloop. De L lensen zijn lensen die mensen beroepsmatig gebruiken en dan krijgen ze natuurlijk flink op hun %$%$# :D Ik zou er niet te bang voor zijn, denk dat als je hier een poll houd je veel tevreden gebruikers zal treffen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Alleen al het feit dat de 24-105 hier heel, maar dan ook echt heel vaak wordt aangeprezen, zegt wel genoeg denk ik.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

@Pasquald Ik ben ook nooit een echte Sigmafan geweest o.a. door de slechte loslatende coating en idd de "verkeerde" kant op zoomen.
Maar door de erg goede reviews en het volgens mij nu de" goede" kant op zoomen als ik de afbeeldingen van de Sigma bekijk, was ik erg in het objectief geinteresseerd geraakt.
Maar door mijn zeer goede ervaringen met de EF 70-200 2.8 L IS die bijna vastgeroest zit op mijn 7D zou ik het liefst nog een L-objectief aan mijn collectie toe willen voegen.
Misschien moet ik wel niet zo bang zijn en gewoon de EF 24-105 4 L IS gaan halen, prijstechnisch gezien is dat iig de beste keus.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Milka 62 schreefCOLON@Pasquald Ik ben ook nooit een echte Sigmafan geweest o.a. door de slechte loslatende coating en idd de "verkeerde" kant op zoomen.
Maar door de erg goede reviews en het volgens mij nu de" goede" kant op zoomen als ik de afbeeldingen van de Sigma bekijk, was ik erg in het objectief geinteresseerd geraakt.
Maar door mijn zeer goede ervaringen met de EF 70-200 2.8 L IS die bijna vastgeroest zit op mijn 7D zou ik het liefst nog een L-objectief aan mijn collectie toe willen voegen.
Misschien moet ik wel niet zo bang zijn en gewoon de EF 24-105 4 L IS gaan halen, prijstechnisch gezien is dat iig de beste keus.
Ik ook niet, vanwege de redenen die jij noemt maar ook vanwege de front en back focus die regelmatig op trad bij Sigma lenzen, daarnaast toch vrij veel "maandagochtend" exemplaren.
Toch schijnt de nieuwe Sigma ART serie weer prima in orde te zijn.

Zelf heb ik de Canon 24-105 L na nog geen jaar weg gedaan, ik vond deze persoonlijk te zwaar en niet goed balanceren op mijn body.
Daarnaast zakte de lens al heel snel uit en dat vond ik toch wel erg vervelend voor zo'n dure lens, er zit ook geen lock knopje op.
Ook vond ik dat er heel snel zand en vuil tussen de scherp stel ring kwam, waardoor hij ging knarsen.
Ik was dus ondanks de stevigheid niet erg tevreden over de bouwkwaliteit.

Toch is de lens superscherp en optisch echt heel goed.

Keuzes en persoonlijke ervaringen zijn voor iedereen anders, ik ben vanwege de tegenvallers bij Sigma meer tevreden over Tamron, prijs en kwaliteitsverhouding vind ik daar altijd prima.
Na een jaar is die Canon 24-105 L nog behoorlijk wat geld waard en als hij niet bevalt kun je deze voor een goede prijs altijd weer kwijt, de L lenzen zijn behoorlijk waardevast.

Succes met de keuze !
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Pasquald schreefCOLON
Beasar schreefCOLONWellicht komt er binnenkort een mark II... Ik heb net een nieuwe 24-105 en hij bevalt prima.
Dat is maar de vraag. Canon heeft op zich al een opvolger op de markt gebracht. Oke het is niet hetzelfde bereik maar zit niet veel tussen. Namelijk de Canon EF 24-70mm F/4.0L iS USM. Denk dat de kans klein is dat er een 105mm variant gaat komen.

Ssssst. Canon heeft op onze meeting bij techrepair wel degelijk bevestigd dat er een opvolger aankomt. Maar ga er wel vanuit dat die net als de 24-70 F/2.8 II wel een aardig prijskaartje gaat krijgen. De 24-105 zoals we die die nu kennen, geeft maar ruim 12mp aan beeldinfo door op FF. Daarom zal er een nieuwe komen voor de toekomst van megapixelmonsters. :) Ik heb zelf net een nieuwe 24-105 en ben er erg blij mee. De nieuwe die waarschijnlijk nog even op zich laat wachten is toch te duur voor me.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Vandaag ben ik naar Foto de vakman in Uden geweest om de beide objectieven in levende lijve te bekijken en te proberen.Ik heb voor de Sigma gekozen,de bouwkwaliteit is fenomenaal bijna een tank wat ik ook gewend ben van mijn 70-200L2.8 IS.
Tussen de AF snelheid merkte ik eigenlijk geen verschil.De zoomring van de Sigma zat voor mij op een perfecte afstand van mijn 7D body.De zoomring draait nu ook in dezelfde richting als Canon.
Sigma heeft nu ook een cashbackactie die het verschil in prijs met de Canon een stuk acceptabeler maakt.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Die cashback is zeker meegenomen als je hem toch al op zoek was.

Benieuwd hoe die gaat bevallen. En meerderen met mij denk ik
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar