goede maar betaalbare lens voor circuit gebruik??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Hallo,

Ik ben regelmatig te vinden op de circuit in Nederland en erbuiten en maak dan ook wel wat foto`s. Ik heb nu een tamron 28/300 deze vind ik soms wat langzaam en groot nadeel is dat er geen stabilisatie op zit zeker op 300mm.

Wat zou een goed alternatief zijn voor deze tamron maar wel in de gedachte dat ik nog student ben en dus niet een heel groot budget heb.
Heb een:
een 650D body
standaard 18-55 lens
en de tamron 28/300

oja de tamron had ik al bij mijn vorige body en is gekozen met de hoofdreden dat hij ook een redelijke groothoek heeft om niet op 6 meter afstand te moeten gaan staan.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Gr. Nick
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Wat is "een niet heel groot budget"?

€185: http://tweakers.net/pricewatch/293854/c ... is-ii.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

zo dat is snel bedankt voor je reactie

budget zal ongeveer €300 ofzo zijn. mischien is tweedehands?? of is dit niet verstandig
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Iets duurder, maar wel zeer hoge kwaliteit: de Canon 70-200 f4.0 non IS.
2e-hands ook prima te doen.

Stabilisatie is toch niet echt nodig aan het circuit, je gaat toch pannen
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Jef-W schreefCOLONIets duurder, maar wel zeer hoge kwaliteit: de Canon 70-200 f4.0 non IS.
2e-hands ook prima te doen.

Stabilisatie is toch niet echt nodig aan het circuit, je gaat toch pannen
maar ik denk dat ik met 200mm te kort kom met de zoom want gebruik soms ook echt de 300 vaak schommel ik tussen de 200 en 300
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Jij zoekt dus:
- tenminste 250mm
- gestabiliseerd
- prijs circa €300
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een gebruikte 70-300?
Denk dat je daar toch wel een stapje op vooruit gaat.

200mm klinkt leuk, maar ik denk dat je daar inderdaad langs de meeste circuits van buiten de hekken wel tekort mee schiet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

De 70-300 IS USM zit nog in de cashback actie.

http://www.kamera-express.nl/product/10 ... -6-is-usm/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die had ik ook gezien, maar gezien het budget nog even niet genoemd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Maar die 70-200 F4 is wel retescherp zelf heb ik hem ook. Hiervoor had ik een 55-250 dat is ook een leuke lens maar de 70-200 is wel een stuk scherper daardoor maakt die 50 mm verschil niet uit. Als je de foto iets zou croppen met fotoshop.

Maar de 70-300 die hierboven genoemd wordt is mischien een betere optie dan heb je toch wat meer zoom voor op het circuit.
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Pieterr schreefCOLONJij zoekt dus:
- tenminste 250mm
- gestabiliseerd
- prijs circa €300
gestabiliseerd ging ik van uit dat het beter is zeker op 300mm. Maar hierboven lees ik dat het niet echt nodig is.
Zou het dus aan de tamron kunnen liggen dat de foto`s op bijv. 270mm niet helemaal scherp zijn?

trouwens bedankt voor de reacties allemaal

gr Nick
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gestabiliseerd kan, maar hoeft niet. Een monopod biedt vaak wonderen hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

nickL schreefCOLON
Pieterr schreefCOLONJij zoekt dus:
- tenminste 250mm
- gestabiliseerd
- prijs circa €300
gestabiliseerd ging ik van uit dat het beter is zeker op 300mm. Maar hierboven lees ik dat het niet echt nodig is.
Zou het dus aan de tamron kunnen liggen dat de foto`s op bijv. 270mm niet helemaal scherp zijn?

trouwens bedankt voor de reacties allemaal

gr Nick
absoluut, een superzoom heeft als nadeel dat hij zowel op groothoek als op tele moet werken. Dit zijn 2 total verschillende werkvelden en hebben beide een bepaald ontwerp wat daarbij ideaal is.
Een (goedkope) combinatie hiervan zorgt altijd voor een vermindering van optische kwaliteit. Vaak zie je dit inderdaad bij de telestand en extreme groothoekstand terug.

Naar mijn mening ga je met de 70-200 f4L echt het meest vooruit. het objectief biedt je daarnaast ruimte om te croppen. Hij is wel iets boven je budget, maar het is een objectief waar je jaren mee vooruit kan!
Canon
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

nickL schreefCOLON
gestabiliseerd ging ik van uit dat het beter is zeker op 300mm. Maar hierboven lees ik dat het niet echt nodig is.
Zou het dus aan de tamron kunnen liggen dat de foto`s op bijv. 270mm niet helemaal scherp zijn?

trouwens bedankt voor de reacties allemaal

gr Nick
Dat de foto niet scherp is op 270mm kan ook een andere oorzaak hebben, namelijk onscherpte omdat je je camera niet stil genoeg houdt.

Nog uit de tijd van analoge fotografie was er vuistregel dat je een sluitertijd gebruikt van minimaal 1/focallength.
Dus als je de lens insteld op 270mm dien je minimaal 1/270 te gebruiken. op het toestel heb je geen mogelijkheid om 1/270 seconde in te stellen. Je pakt dan de eerst volgende stop. In dit geval 1/320 seconde.

Een aantal jaren geleden, voordat het forum een keer crashte, was er een discussie of de vuistregel 1 op 1 te gebruiken was voor een crop camera. Uiteindelijk heb ik via bestaande wiskundige formules kunnen bewijzen dat je rekening moet houden met de cropfactor. Je dient namelijk de focallength bij een crop camera te vermenigvuldigen met de crop factor. Bij Canon APS-C vermenigvuldigen met 1.6. Bij APS-C komt dit overeen met 2 stops. Dus het voorbeeld van 270mm wordt dan 432mm wat overeenkomt met 1/432 seconden. De eerst volgende stop is 1/500 seconden.

Dus met jouw combinatie van Canon 650D en de 28-300 lens helemaal op 300mm ingesteld dien je een minimale sluitertijd te gebruiken van 2 stops sneller dan 1/300 = 1/500 seconden.

Andere voorbeelden:
100mm => FF 1/100 sec. => APS-C 1/100 + 2 stops = 1/160 sec.
270mm => FF 1/270 sec. (eerst volgende instelling is 1/320 sec.) => APS-C 1/270 (eerst volgende instelling 1/320) + 2 stops = 1/500 sec.

Bij een kleine focallength ga je uit van minimaal 1/30 (1/50 bij crop). Dus bij een 10mm focal length gebruik je 1/30 (1/50 bij crop) of sneller.

- Deze vuistregel gaat uit dat je geen gebruik maakt van IS.
- Het wil niet zeggen dat als je gebruik maakt van deze vuistregel dat je foto altijd scherp is. De ene persoon heeft een vastere hand dan de andere.
- Het wil niet zeggen dat als een langzamere sluitertijd gebruikt de foto niet scherp kan zijn. Wederom, de ene persoon heeft een vastere hand dan de andere.
- Het is een vuistregel geen wet.

Groeten,
Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
nickL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:55

Dus met jouw combinatie van Canon 650D en de 28-300 lens helemaal op 300mm ingesteld dien je een minimale sluitertijd te gebruiken van 2 stops sneller dan 1/300 = 1/500 seconden.

Andere voorbeelden:
100mm => FF 1/100 sec. => APS-C 1/100 + 2 stops = 1/160 sec.
270mm => FF 1/270 sec. (eerst volgende instelling is 1/320 sec.) => APS-C 1/270 (eerst volgende instelling 1/320) + 2 stops = 1/500 sec.

Bij een kleine focallength ga je uit van minimaal 1/30 (1/50 bij crop). Dus bij een 10mm focal length gebruik je 1/30 (1/50 bij crop) of sneller.

- Deze vuistregel gaat uit dat je geen gebruik maakt van IS.
- Het wil niet zeggen dat als je gebruik maakt van deze vuistregel dat je foto altijd scherp is. De ene persoon heeft een vastere hand dan de andere.
- Het wil niet zeggen dat als een langzamere sluitertijd gebruikt de foto niet scherp kan zijn. Wederom, de ene persoon heeft een vastere hand dan de andere.
- Het is een vuistregel geen wet.

Groeten,
Leon[/quote]

Hallo Leon,

Dit ga ik dus eerst maar eens goed in de gaten houden. en aan de hand daar van verder kijken. Maar denk toch dat ik wel een keer toe ben aan een nieuwe/ andere lens.

Dus als ik het even samenvat geven meerdere mensen aan dat de 70-300 een goede vervanger is mede door de zoom mogelijkheid.
ook de optie van 70-200 dit is natuurlijk een beter objectief als de 70-300 ook wat duurder maar goed tweedehands te krijgen maar ik ben zelf bang voor te weinig zoom of kan iemand bevestigen dat ik op bijv. Assen/ SPA etc hier geen problemen mee zou krijgen?

oja en die vaste hand zou wel goed moeten zijn ben namelijk een al een tijdje schutter :wink: zowel pistool als geweer dus dat zou het probleem niet mogen zijn eigenlijk :lol: .

gr Nick
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

nickL schreefCOLON Zou het dus aan de tamron kunnen liggen dat de foto`s op bijv. 270mm niet helemaal scherp zijn?
Misschien kun je een voorbeeldfoto plaatsen. Dan kunnen we zien waar het aan zou kunnen liggen.
Luc Bronk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2013 12:47
WoonplaatsCOLON Amsterdam

is de Sigma 70-200mm F2.8 geen optie 2de hans ofzo
Canon 60d + 17-85mm + 580EXII En dat allemaal in een mega tas namelijk de lowpro photo trekker 200 AW II
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

llubse schreefCOLONJe dient namelijk de focallength bij een crop camera te vermenigvuldigen met de crop factor. Bij Canon APS-C vermenigvuldigen met 1.6. Bij APS-C komt dit overeen met 2 stops.
Die snap ik niet helemaal, de cropfactor is een factor 1.6, dan kom je bij een 100mm objectief op een cropcamera op 1/160. 2 stops is een factor 4: uitgaande van 1/100 wordt dit dus 1/400.
Wat bedoel je met "dit komt overeen met 2 stops?"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar