Welke Macro lens ????

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Je zal wel denken weer zo'n topic waar er al 10000 van zijn
Ja misschien wel
Maar , ik wil dus een Macro lens
Welke moet dat dan worden , nou of een 100mm F2.8L is usm van Canon
of een Sigma 150mm F/2.8 Macro EX DG OS HSM
De prijzen liggen niet zo heel ver uiteen ( met cashback iets meer ) dus dat is geen punt voor de keuze
Wat dan wel , mijn voorkeur gaat uit naar een 150mm prime omdat ik denk dat op een full frame in Macro beter werkt , ............................................Kom maar op met voor of tegen argumenten
Aan de andere kant is de 100mm wel een L Canon lens ( ik heb uitsluitend lenzen van Canon ) , maar dat is denk ik een gevoels kwestie , ....................... ja ja kom ook maar op met arumenten
Ik heb heel veel artikelen , forum draadje's en testen gelezen , de conclusie daarvan is dat de twee keuze's wel aan elkaar gewaagd zijn ,.......................Ook daar mag op gereageerd worden
Dus is een keuze niet simpel , zijn er forum leden die 1 lens in hun bezit hebben ( van de Canon weet ik van wel ) of misschien wel beide lenzen , ............Reacties graag !!
Oh ja , ik wil de lens niet uitsluitend voor macro gebruiken , en dan is denk ik de 100mm van Canon in het voordeel , omdat ik mensen ( algemeen ) en industrieel (beroepshalve) fotografeer
Nou heb ik al twee prime's ( een 50mm f1.4 en een 135mm f2.0 ) dus de 100mm zou daar weer mooi tussen passen
Al met al is het een heel verhaal geworden
Dus bij voorbaat bedankt voor het lezen en natuurlijk de hulp bij de keuze :?

Edwin
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De IS van Canon is Hybride, die van Sigma niet.
The Canon EF100mm f/2.8L Macro IS USM lens is the first medium-telephoto macro lens to incorporate Hybrid IS, a new Image Stabilizer technology that optimally compensates for both angle camera shake and shift camera shake.
http://www.canon.com/camera-museum/tech ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik heb de NON-OS versie van die Sigma 150mm in bruikleen. Scherp is ie wel, maar bijna niet te doen zonder statief.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Mijn mening:
De Sigma 150mm als je deze puur/vooral voor macro wilt gebruiken.
De Canon 100mm als je naas macro ook nog mensen en industrieel wilt fotograferen.

Die 50mm extra van de Sigma komen zeker op een fullframe goed van pas bij macro's.
Oldsmobile schreefCOLONNou heb ik al twee prime's ( een 50mm f1.4 en een 135mm f2.0 ) dus de 100mm zou daar weer mooi tussen passen , Edwin
Hier vergelijk je wel geheel verschillende lenzen met elkaar, want anders zou je deze 2 ook wel als macro kunnen gebruiken :wink: . Maar een macrolens ( zoals de Sigma 150mm F2.8 en de Canon 100mm F2.8 ) heeft een vergrotingsfactor van 1:1. Een 'standaardlens' zoals je 135mm blijft steken bij een beeldvergroting van 0.19x.
Overigens, een macrolens is er alleen maar in prime uitvoering.

Bedenk wel dat je echt moet wennen aan een macrolens en dat het een geduldwerkje is (en liefst altijd vanaf statief).

Jan
Canon materiaal
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Dat zijn dus twee antwoorden in voordeel van de Canon lens
Want ik wordt niet zo blij om constant een statief mee te moeten nemen
en dat van die IS dat wist ik niet , maar na twee stukjes erover te hebben gelezen , moet ik zeggen dat dat er aantrekkelijk uit ziet
Iemand met praktijk voorbeelden misschien ??
@jumper , de twee prime's had ik erbij gezet als voorbeeld om ook de 100mm in te zetten als prime
edit : @jumper dat van geduld met Macro is ook een van de redenen dat ik Macro zo lang heb uitgesteld
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik gebruik de canon 100mm f/2.8 IS versie al een tijdje op mijn 5DMK-III
Voornamelijk om tijdens bruiloften detail shots te maken van de ringen, juwelen en andere details
De IS hierbij is echt top envoor mij onmisbaar. Ik heb geen tijd om ff een statiefje neer zetten en dus schiet ik alles vanuit de hand.
Absoluut geen spijt van deze lens dus. De sigma 150mm ken ik niet, maar 50mm extra lijkt me wat veel voor het werk dat ik doe
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Een fotomaatje waarmee ik vaak mee op stap ga, iemand die echt goed kan fotograferen, heeft de Sigma 150mm met OS maar gebruikt nagenoeg altijd een statief want het blijft hoe dan ook lastig om met een 150mm macro-objectief goede platen uit de hand te schieten.
Zelf heb ik een Tamron 90mm en daarvan zijn mijn resultaten vanuit de hand -vergeleken met de zijne- superieur.
Laat staan als ik ze zou hebben kunnen nemen met een Canon 100mm met IS.
Dit heeft mij in elk geval doen besluiten niet over te stappen naar een Sigma 150mm, daar heb ik nl. wel een tijdje over getwijfeld.
Ik vind het ook niet handig om altijd een statief te moeten gebruiken, dat beperkt je echt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik heb de start post niet geheel gelezen. Ik haak af door de indeling van de tekst. :oops:

De 100L gebruik ik een aantal jaar en ben er ook nog eens heel erg tevreden over. IS is voor mij een welkome toevoeging. Ik schiet hoofdzakelijk uit de hand. Statief meenemen ben ik negen van de tien keer te lui voor. 100mm wil ik nog wel eens net iets aan de korte kant vinden als je schuwe beestje aan het fotograferen bent. Dan zou 150mm net iets prettiger werken ?

Bij keuze van objectief probeer helder te krijgen waar wil je het voor gaan gebruiken. De 100L is heel goed te gebruiken voor ander type fotografie. Al vind ik de AF snelheid niet altijd even snel ;-)

Mijn vraag is eigenlijk welke informatie heb je niet gevonden in de tientallen post die er al zijn over dit onderwerp :D
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Als eerste mijn dank voor de reacties en meedenken
Als ik zo de reacties lees lijkt de weegschaal door te slaan naar de 100mm van Canon
Mede doordat ik lees dat de 150mm toch veelal een statief nodig heeft , en aangezien ik graag
zonder fotografeer lijkt me dit een sterk tegen argument.

@ebeckers , als ik jouw reactie lees dan begrijp ik daaruit dat je hem altijd zonder statief gebruikt en dat dat geen
problemen opleverd

@apple , over de tekst indeling dat zie ik nu ook , hij is gemaakt op een 27" breedbeeld scherm en ik zit nu op een
19" en dan ziet de tekst er inderdaad wat chaotisch uit :oops:
Uit jouw reactie begrijp ik dat de 100mm prima is te gebruiken zonder statief , en zoals ik al aangaf
ga ik deze lens ook gebruiken als prime voor onder andere mijn werk.
En om je vraag te beantwoorden , wat ik eigenlijk slecht kon vinden waren gebruikers ervaringen
van de 150mm sigma welke ik kon vergelijken met de Canon lens
Er staan wel heel veel foto's en testen op het WWW maar weinig " hands on " ervaringen van met name
de Sigma lens
Laatst gewijzigd door 1 op Oldsmobile, in totaal 22 keer gewijzigd.
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
mobydick
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2010 14:49

Ik heb beide lenzen, gebruik de 100L vaak op de 7D en de 150mm op mijn 5DmkIII, de 100L is op het gebied van AF veel beter, helemaal in combinatie met de 5DmkIII.
i.c.m. met de 5DMkIII is voor mijn voorkeur werkwijze (macrofotografie uit de hand) de 100L net iets te kort. O ja, de 150mm is een stuk zwaarder, waardoor je sneller een statief gaat gebruiken. De 100L is breder inzetbaar.
Dit jaar heb ik bijna uitsluitend de 150mm i.c.m 5DmkIII gebruikt, maar ik maak dat ook bijna macrofoto's en stel vaak handmatig scherm.

Gr.
Dick
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

mobydick schreefCOLONIk heb beide lenzen, gebruik de 100L vaak op de 7D en de 150mm op mijn 5DmkIII, de 100L is op het gebied van AF veel beter, helemaal in combinatie met de 5DmkIII.
i.c.m. met de 5DMkIII is voor mijn voorkeur werkwijze (macrofotografie uit de hand) de 100L net iets te kort. O ja, de 150mm is een stuk zwaarder, waardoor je sneller een statief gaat gebruiken. De 100L is breder inzetbaar.
Dit jaar heb ik bijna uitsluitend de 150mm i.c.m 5DmkIII gebruikt, maar ik maak dat ook bijna macrofoto's en stel vaak handmatig scherm.

Gr.
Dick
Kijk iemand met dezelfde kamera (5DIII) en beide lenzen :P
als ik het goed lees dan is de 100mm de lens om uit de hand te gebruiken , en "snel" een foto te maken
en is de 100mm ook wat breder inzetbaar.
Dat de Sigma een stuk zwaarder is is ook wel een argument om voor de Canon te kiezen.
Hoe vergelijk jij de scherpte van beide lenzen
Als ik de testen bekijk ontlopen ze elkaar eigenlijk niets
life is like a Camera. Just focus what's important and capture the good times , develop from the negatives.
And if things don't work out. Just take another shot
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik ben me ook aan het orienteren voor een macro objectief. Ik heb er dus nog geen ervaringen mee..
Mijn voorkeur (andermans ervaringen) ging tot nu toe uitt naar de Canon 100mm L.
Ik lees ook goede ervaringen over de Tamrom 90mm.
In december komt Tamron met een nieuwe 90mm f2.8 VC USD.
Dus een snelle met stabilisatie en weather sealed. Dit spreekt me al met al wel aan.
Komt in de prijsklasse van de Canon 100mm L.
Ik kan nog wel even wachten (en sparen) en ben benieuwd naar de testen en ervaringen.
Dus bij deze een nieuwe optie naast de Canon en Sigma.

Succes bij je keuze.....
Groetjes Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wat een hoop met onzin staat er weer.

Ik heb een 5D mark 2 en al een gehele tijd een FF camera, maar heb al die tijd een 150 mm gehad en sinsd een paar jaar de 180 mm, verleden jaar even de 100L gehad, maar snel weer van de hand gedaan, niet zozeer met betrekking op kwaliteit, maar simpelweg omdat in mijn lijn van macrofotografie deze lens me niet bracht wat ik wilde, de langere macrolenzen zijn absoluut superieur als het gaat om achtergronden.

Dus alles hangt af van wat voor soort macro je gaat of wilt gaan doen, zijn het miniscule bloemetjes/plantjes dan zou ik zeggen ga voor de 100L, is het voor insectnen of ander spul wat nou eenmaal beter tot zijn recht komt als de achtergrond ietwat egaler is dan zou ik gaan voor een langere macrolens, een 150 of zelfs een 180,

En ja ik doe ales uit de hand, de macrolenzen van mij hebben nog nooit een statief gezien, heb ik nou eenmaal een hekel aan, gebruik gewoon vaak mijn eigen lichaam als statief, gewoon een geode positie innemen.
Zeker met de huidige camera's is uit de hand fotograferen goed te doen, wel even letten op je sluitertijden, maar ISO's omhoog gooien helpt een boel en de 5D is daar niet bang voor.

Ik zou zeggen ga voor een 150 mm of zelfs een 180 mm, om nu een 100L erbij te nemen voor de portretten of andere niet macro doeleinde zie ik niet zo zitten, zeker niet als je al een 135 mm in je bezit hebt.

Dus vraag jezelf even af wat voor soort macro wil ik, een 100L is op een FF een nogal magere macrolens.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

wat een hoop met onzin staat er weer.
Pardon? TS vraagt hier om gebruikers ervaringen en die worden hier geschreven.
Dat jij het anders ervaart is prima en heel mooi. Dat moet je hier ook zeker melden, zodat TS een goede beslissing kan nemen, maar om dan die andere meningen af te doen als onzin vind ik niet terecht.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

dat jij je persoonlijk aangevallen voelt dan spijt me dat, maar feit is nou eenmaal dat er aanname's in staan in vorige reactie's dat het niet te doen is uit de hand met een 150 of een 180 en dat is nou eenmaal onzin, hoe je het went of keert, het is een blijft een kwestie van techniek en weten waar je beperkingen liggen, dan hadden ze maar moeten zeggen," ïk" kan het niet uit de hand of "ik" heb daar problemen mee, maar dat staat er niet, hierdoor krijgt de TSer de indruk dat het absoluut onmogelijk is om met de langere macrolenzen uit de hand te fotograferen en das nou eenmaal onzin en niet helemaal waar.

Door juiste technieken te hanteren en goed rekening houdend met je eigen beperkingen, standpunten, technische instellingen die ook weer je beperkingen aan kunnen vullen dan is het prima te doen, al is het lastig.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, ik schrijf dit omdat het in de praktijk verrekte lastig blijkt te zijn om met dit objectief goede foto's uit de hand te maken, dat is iets dat TS in zijn overweging mee kan nemen. Dat schrijf ik niet alleen, dat schrijven er meer.
Dat er ook mensen zijn, waaronder jij, die het wel lukt is alleen maar mooi. Feit is dat het een objectief is waar een leercurve in zit, hiermee maak je niet meteen de beste foto's, dat lijkt me een belangrijke factor in de overweging, dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.
Nogmaals heel goed dat je het meldt zodat TS een objectief beeld krijgt. Ik hoop dat er nog meer mensen hier hun ervaring met dit objectief icm een fullframe melden, of dit nu positief is of negatief.

@TS: misschien is het een idee om eens een 150mm macro objectief te huren, dan kun je er mee experimenteren.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

als je de stelregel voor schieten uit de hand er even bijpakt (1/(brandpunt*cropfactor), dan kom ik voor een 100mm op een cropcapm op een maximale sluitertijd van 1/160 sec en voor een 150mm op een fullframe op 1/150 sec. Dus je kunt nog beter met een 150 mm op een fullframe uit de hand schieten dan met een 100mm op een crop :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Closeshooter schreefCOLONDoor juiste technieken te hanteren en goed rekening houdend met je eigen beperkingen, standpunten, technische instellingen die ook weer je beperkingen aan kunnen vullen dan is het prima te doen, al is het lastig.
Voor mij is IS een aanvulling op mijn beperkingen :wink:
En waarom zou je het lastig maken als er mogelijkheden zijn om het makkelijker te maken?

Het is waar, gemak kost geld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Schiet jij ook altijd alles in de P-stand, Jan? Wel zo gemakkelijk. :D :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb een voorkeur voor de Lui-stand. :lol:
Maar dat schiet niet op, dus is het òf Av òf Tv.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar