Afscheid - overstap naar Fuji X-E1 + X-T1

Als Canon fotografen kijken we natuurlijk ook weleens bij de buren. Hier kunnen daarom alle andere merken camera's besproken worden..

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik heb na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en na bijna 7 jaar Canon (30D, 40D, 50D, 7D, 5D, 5D2 en 5D3 + de nodige objectieven en accessoires) besloten om alles te verkopen om naar een lichter systeem te gaan en dus afscheid te nemen van Canon.

Het gezeul met 10kg op m'n rug tijdens mijn IJsland trips irriteerde me al langere tijd, maar er was voor mij nog steeds geen goed en lichter alternatief dat kon tippen aan de kwaliteit van Canon. Nu mirrorless steeds meer terrein begint te winnen ben ik me er eens in gaan verdiepen en kwam zo bij Fuji terecht, 4/3 wilde ik niet (te kleine sensor, ruisprestaties op hogere iso's en beperkte bokeh). Om te beginnen eerst maar eens een X-E1 aangeschaft met een 18-55 en 35 1.4 objectief om te zien of het überhaupt iets voor me was. Na een week of twee proberen was het voor mij al vrij snel duidelijk dat dit de richting was die ik zocht. Beeldkwaliteit, kleur, scherpte, gewicht, compactheid en het plezier in fotograferen vielen me in positieve zin direct op.

Gewapend met de 5D3 + 16-35 de polder in samen met de X-E1 + 18-55 en de 35mm om te zien of de Fuji opgewassen zou zijn tegen de Canon. Op dezelfde brandpunten en diafragma's exact dezelfde onderwerpen gefotografeerd en bij thuiskomst de foto's in LR5 naast elkaar beoordeeld. Nu ben ik zelf wel een pixelpeeper en dus heb ik mijn vrouw maar gevraagd hier zonder enige fotografische kennis de mooiste uit te laten pikken. Ze zag eigenlijk geen verschil en dat was dus precies waar ik ook tegenaan liep. Op pixelpeep niveau kon ik zelfs zien dat de Fuji een tikkie scherper was, ondanks het verschil in resolutie (16mp vs 22mp) en ondanks 1.5x crop vs FF. Een hele prestatie dus van Fuj. Mede dankzij het weglaten van het low-pass filter en de nieuw X-trans sensor en de geweldige objectieven was de Fuji dus blijkbaar in staat mijn 3x zo dure (en zware) 5D3 te evenaren. Op AF gebied blijft hij natuurlijk ver achter, maar dat is voor mijn tak van sport niet heel erg boeiend, de landschappen schieten niet met de snelheid van een Formule-1 aan me voorbij en bovendien vond ik het AF menu van de 5D3 de meest gebruiksonvriendelijke en studie behoevende ooit gezien in een camera, maar dat terzijde.

Ik had nog steeds het gevoel dat de Fuji mijn Canon niet kon vervangen, je hebt jaren gewerkt en gespaard om tot een fraai systeem te komen en dan opeens krijg je het in je kop en wil je af van al die opzichtige, zware en lompe spullen. Ik kon niet met goed fatsoen ergens op een bijeenkomst komen of in de stad of dierentuin lopen of je werd aangekeken en zelfs benaderd als een pro. Beoordeeld worden op je gear en opmerkingen als "zo, u kunt zeker wel mooie foto's maken" kwamen me een beetje de strot uit, alsof de apparatuur bepaald hoe je kunt fotograferen. Ook tijdens vakanties voelde ik me meer een pro dan toerist, vooral de witte toeter trok mij iets teveel aandacht en hing bovendien als een blok aan m'n nek. Gevolg was dat ik mijn spullen steeds vaker thuis liet liggen en de handel alleen nog naar IJsland mee mocht. Dat was toch niet helemaal het idee achter een investering van 7k :?

Met de aankondiging van de X-T1 (die inmiddels in pre-order staat) was ik al helemaal snel om en ook de 10-24 die eraan zit te komen en die mijn 16-35 goed kan vervangen (en meer dan dat) was het voor mij al snel duidelijk dat ik de overstap zou gaan maken. De eerste weken zat ik nog erg in de twijfelmodus, je gaat toch niet een professionele 5D3 inruilen voor een Fuji was de gedachte die telkens door mijn hoofd speelde, maar na het uitkammen van elke review op internet en het zien en vergelijken van honderden foto's ging mijn gevoel steeds meer richting Fuji. Met name de waanzinnige 14, 23 en 35mm objectieven en de binnenkort te lanceren 56 1.2 heeft mijn besluit versterkt. Voor mij als landschapsfotograaf heeft Canon gewoon nog steeds geen goede groothoek. De 16-35 is het beste wat je kunt krijgen en anders moet je al snel naar een onbetaalbare 17mm TS, een andere keuze is er gewoon niet. De 14mm van Fuji is in dat opzicht echt een hele verbetering en de binnenkort te lanceren 10-24 (15-35 FF eq) laat ook niets te wensen over, haarscherp tot in de hoeken en dat al vanaf f/4, daar waar ik bij de 16-35 noodgedwongen naar f/13 moest grijpen om de hoeken er nog een beetje behoorlijk op te krijgen.
Beeldtechnisch en kwalitatief was er voor mij eigenlijk al geen twijfel meer, maar hoe zit het dan met weather sealing, AF snelheid en andere zaken die ik gewend was van Canon?

Uiteindelijk stuitte ik op via Facebook op een forum waarin fotografen hun reden aangaven waarom ze de switch hadden gemaakt van dSLR naar mirrorless. Ook zij kwamen veelal van een 5D3 of D800 en de motivatie om over te stappen inclusief alle bijbehorende twijfels kwamen me erg bekend voor. Uiteindelijk heeft de review van Frank Doorhof de doorslag gegeven. Als doorgewinterde professionele fotograaf is hij (net als vele anderen) gevallen voor dit systeem.

Ook veel andere reviews van de pro's gaan diezelfde richting op en degene die al met de X-T1 hebben mogen spelen zijn razend enthousiast over deze fraaie camera. De objectieven die ik er nu bij heb zijn in sommige gevallen zelfs beter dan wat ik tot nu toe van Canon heb mogen gebruiken. Scherpte, bokeh en kleur is echt subliem en doet niet onder voor oa de geprezen Canon 35 1.4.

Gelukkig heb ik mijn hele Canon set voor een hele goede prijs kunnen verkopen en kan nu voor hetzelfde bedrag een veel uitgebreider systeem aanschaffen met 2 bodies, 3 primes en 3 zooms, iets wat voor mij met Canon apparatuur onbetaalbaar was geweest.
Wat ik nog wel aan de Fuji set heb toegevoegd is een Canon FD 50mm f/1.4. Dat is echt een geweldig mooi objectief met een waanzinnig mooie bokeh een super scherpte. Deze gebruik ik dan manueel en is echt fun om mee te werken. De volledig metalen versie met een mooi dempende focusring is toch wel van hele andere orde dan de plastic handel die ze tegenwoordig maken. Voor 75,= koop je een exemplaar die er nog als nieuw uit ziet en beter presteert dan alle L-objectieven die ik ooit heb gehad.

Enfin, het Canon tijdperk is voor mij dus voorbij en daarmee waarschijnlijk ook mijn berichten en foto's op dit forum. Ik neem aan dat men op een Canon forum niet zit te wachten op Fuji plaatjes en zal mijn werk dus meer op de algemene sites oa DPZ (voor zo lang dat nog blijft bestaan) en 500px gaan plaatsen.

Ik kan in ieder geval terug kijken op een paar mooie Canon jaren met een enorm archief, een aantal leuke publicaties in bladen en websites, verkopen van mijn werk en uiteraard de leuke reacties op mijn werk hier op het forum, waarvoor ik iedereen bij dezen wil bedanken.

Ik blijf wel lid en zal dus ook nog regelmatig de topics blijven volgen, maar zal waarschijnlijk geen foto's meer posten, tenzij men daar geen moeite mee heeft.

Uiteindelijk blijft het allemaal maar gereedschap en draait het toch om het eindresultaat :wink:

Groet,
Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hardware is slechts gereedschap, opnamen maak je met de software in je hoofd :wink:
Veel plezier er mee!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Deserteur! :mrgreen:

Geintje, maar dat begreep je natuurlijk al. Ik zeg maar zo: iedereen moet doen en kiezen wat ie wil als het om foto tools gaat.
Maar i.p.v. niets meer op eosdigtaal te plaatsen zou ik je eerder willen vragen om juist wel te plaatsen. Dan kunnen wij mooi beoordelen of de foto's inderdaad net zo goed en scherp zijn als uit onze digitale eos-doosjes. En misschien stappen we wel massaal over op Fuji apparatuur. Is daar al een forum voor? Misschien binnenkort wel!

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Volgens mij zijn er wel meer "deserteurs" die hier toch hele mooie foto's plaatsen. Ik ben het met Dward eens: blijven doen!!

(vooral van IJsland, ik probeer mijn vrouw al een paar jaar over te halen om daar naar toe te gaan :wink: Was daar in 1992 (meen ik...) en wat is het daar mooi!)
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Gewoon lekker blijven posten ;) Er zitten hier meer gebruikers met andere merken..zelfs een moderator die met Nikon werkt :)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Judith schreefCOLONzelfs een moderator die met Nikon werkt :)
Het zou verboden moeten worden...! :mrgreen:

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Dward schreefCOLONDeserteur! :mrgreen:

Geintje, maar dat begreep je natuurlijk al. Ik zeg maar zo: iedereen moet doen en kiezen wat ie wil als het om foto tools gaat.
Maar i.p.v. niets meer op eosdigtaal te plaatsen zou ik je eerder willen vragen om juist wel te plaatsen. Dan kunnen wij mooi beoordelen of de foto's inderdaad net zo goed en scherp zijn als uit onze digitale eos-doosjes. En misschien stappen we wel massaal over op Fuji apparatuur. Is daar al een forum voor? Misschien binnenkort wel!

Groet!
Dward
+1
Veel plezier met je nieuwe apparatuur
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Akumal

lachen dat je al meteen je onderschrift heb aangepast. Veel plezier met je nieuwe spullen!!!
Nu kan je je lekker anoniem verplaatsen tussen de menigte ;-).
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Begrijp je verhaal. Ik hoop dat je idd toch zo af en toe wat van je mooie foto's blijft laten zien!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Gewoon de foto's laten zien......waarschijnlijk zien wij toch geen verschil. :P :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Gewoon blijven posten, het zijn de beelden die tellen, niet de apparatuur :D
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties, ik zou het ook leuk vonden hoor om te blijven posten. Er staan voor dit jaar weer twee IJsland trips op het programma (juni en oktober) en ik kan niet wachten om met het nieuwe speelgoed aan de gang te gaan. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat en hoe de beelden eruit gaan zien t.o.v. mijn Canon IJsland archief, die na 6 trips behoorlijk groot is geworden.
Bovendien heb ik nog een FD 50mm dus nog steeds een beetje van Canon :lol:

Zodra ik een beetje interessant materiaal heb zal ik hier wel wat laten zien.

Een paar van de FD 50mm f/1.4 S.S.C plaatjes op de X-E1 om mee te beginnen.
Niets bijzonders, alleen wat test shots, scherpte en bokeh zijn echt subliem van dit objectief en dat voor 75,= :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik ben nog niet helemaal zover als jij Arnold, in die zin dat ik m'n 5D2 nog niet wil inruilen, maar ik heb er inmiddels wel een X100 naast. En ik moet zeggen dat me dat uitermate goed bevalt. Met name tijdens m'n laatste fotoreis naar Marokko vond ik het heerlijk met m'n Fuji aan de gang te gaan, omdat het bij straatfotografie minder opvalt. Daar zeker een voordeel, maar ook de beeldkwaliteit vind ik top. En dat terwijl het bij de X100 nog niet eens gaat om een X-sensor zonder low-pasfilter.

Ik heb ook deelgenomen aan de Fuji X-M1 Roadshow van Piet van den Eynde en daar verschillende camera's en objectieven kunnen uitproberen. Ik wilde aanvankelijk voor een X-E2 gaan, maar nu staat de X-T1 op m'n lijstje. Hij zal er wel komen... wellicht zelfs beide. Ook ik werk namelijk graag met twee camera's met verschillende objectieven en twee van die neem je makkelijker mee dan twee D-SLR's.

Kortom: je overstap is volledig te begrijpen. Veel plezier van je gear. Misschien dat iemand maar snel een NL-fujiforum moet opstarten en dat we elkaar daar weer ontmoeten. Als mag je je plaatjes ook hier neerzetten. Niemand die uiteindelijk ziet waarmee je foto geschoten is... alhoewel... met de kwaliteit die Fuji biedt ;)

N.B. Bedankt voor de link met review van Frank. Die kende ik nog niet. Ik ga er eens lekker voor zitten.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Haha, herkenbaar, ik heb ook erg lang met die twijfels rondgelopen, maar vanaf het moment dat ik de X-E1 kocht bleef de 5D3 in de tas en merkte ik dat ik het veel fijner vond werken. Ik kan nu een dag rondlopen zonder dat je merkt iets bij je te hebben. Ik kom nu ook vaker weer met de camera in de stad, omdat ik dat met een SLR en grote lens veel te opzichtig vond. Toen begon ik na te denken over de toegevoegde waarde van een SLR en eigenlijk kon ik voor mij geen specifieke reden bedenken waarom ik nog voor 5k aan spullen in de tas zou laten zitten die er 2x per jaar uitkomen. Nu ik een veel lichter systeem heb dat ook nog eens erg prettig werkt heb ik weer meer lol in het fotograferen, zeker ook met oude manual objectieven die vaak verbluffend goed zijn. Ik ga nu weer regelmatig op pad, loop na het werk even lekker de uiterwaarden in en hang de camera om voor als ik iets leuks tegenkom, met de Canon set deed ik dat al bijna niet meer.

Ik hoop idd ook op een NL Fuji forum, tot nu toe moeten we het nog met Engelstalige sites doen, maar daar is al wel veel informatie te halen.
Frank heeft trouwens nog een leuke review waar hij de Leica M9 naast de X-E1 zet, ook erg verhelderend.
http://www.frankdoorhof.com/site/2013/0 ... -leica-m9/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees ook regelmatig dat Leica bezitters hun 4k Leica inruilen voor een Fuji met behoud van de fraaie Leica objectieven.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Eén van de redenen dat ik m'n 5D2 wil houden, is omdat ik 'm in de studio nog veel gebruik. Maar het zou op termijn zomaar kunnen, dat de X-T1 en/of X-E2 die functie gaat overnemen. Als ik Brendan de Clerq - ambassadeur Olympus - bezig zie met z'n OM-D5, is dat heel goed mogelijk.

Dat je de grote spullen niet meer meeneemt, maar je kleinere camera herken ik. Met name bij straatfotografie werkt m'n X100 prima en mis ik m'n 5D2 met 35mm in het geheel niet. Zoals ik al eerder aangaf... 't zal er tzt. wel van komen dat ik overstap...
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

De nieuwe 56mm 1.2 is echt een killer en voor in de studio lijkt me dat een toplens voor 999,=
De beelden die ik ervan gezien heb zijn echt om de smullen. Het is een beetje vloeken in de kerk, maar volgens mij is die echt fraaier dan de EF 85 1.2L of de Sigma 85 1.4
http://www.flickr.com/search/?q=xf%2056mm" onclick="window.open(this.href);return false;
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik zoek steeds de "vind-ik-leuk-knop" bij jou berichten Arnold ;)
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Vandaag heel kort mogen spelen met de X-T1 met 27mm prime... hmmm... lekker. Heb jij 'm al Arnold?
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als het goed is komt hij morgen binnen en kan ik 'm zaterdag ophalen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik ben benieuwd hoe die bevalt en hoor het graag van je.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar