Afscheid - overstap naar Fuji X-E1 + X-T1

Als Canon fotografen kijken we natuurlijk ook weleens bij de buren. Hier kunnen daarom alle andere merken camera's besproken worden..

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik vind de foto's wel erg scherp. Wat doe je daar nog aan? Zou je desnoods ter vergelijking een foto kunnen plaatsen zo uit de camera en met verscherping in ACR ook op 0 (tweede tabblad, staat standaard op 25 geloof ik). Bij foto's die ik bewerk van eender welke camera zet ik verscherping in ACR altijd uit en dan doe ik dat als één van de laatste stappen via USM in PS. Ik zou e.e.a. graag willen vergelijken met jouw beelden.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

De jpegs uit de camera staan op standaard scherpte en in Photoshop (met de nieuwe beta 8.4 ACR) staat hij standaard op 25 inderdaad.
Dat komt het meest overeen met wat de camera in jpeg weergeeft.

De foto's van de dierentuin zijn verkleind en in 1400px op Flickr gezet, maar omdat deze te groot zijn voor dit forum, heb ik de 800px versie gelinked.
Flickr verkleind en verscherpt automatisch en daardoor ziet het er wat overscherpt uit.

Ik heb drie foto's op m'n Dropbox gezet waar je mee kunt stoeien.
Behalve de scherpte staat alles verder op neutraal.

Camera jpeg - Film simulation Provia - alle settings default behalve noise reduction, die heb ik 1 stap terug gezet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/215 ... SF1802.JPG

RAW omgezet in Photoshop met scherpte op 25 - 1 - 20 - 0 en luminance noise reduction uit en color noise reduction op 10
https://dl.dropboxusercontent.com/u/215 ... pen-25.jpg

RAW omgezet in Photoshop met scherpte op 0 - 0 - 0 - 0 en luminance noise reduction uit en color noise reduction op 10
https://dl.dropboxusercontent.com/u/215 ... rpen-0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is sinds kort (eindelijk) goede ondersteuning voor de X-trans files, maar alleen nog in Photoshop.
Je hebt hiervoor de laatste Beta 8.4 RAW converter nodig. Hierin vind je tevens de filmsimulaties, dus ook het cameraprofiel moet je even aanpassen van Adobe standaard naar bijvoorbeeld Camera Provia/Standaard, deze lijkt het meest op de eerste OOC jpeg.

Bij deze ook het RAW bestand
https://dl.dropboxusercontent.com/u/215 ... SF1802.RAF

En omdat duffe boomtakjes wat minder leuk zijn om naar te kijken nog een RAW van het kasteel in Wijchen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/215 ... CF0021.RAF
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Thnx. Het is dus niet zo overscherp als ik dacht. Ik moet even kijken of ik die beta 8.4 converter kan automatisch binnenkrijg in m'n PS CC. Ik had wel al gelezen dat PS tegenwoordig ondersteuning voor X-trans biedt, maar ik heb het verder nog niet bekeken, omdat ik dat niet nodig voor m'n X100. Die heeft natuurlijk geen X-transsensor. Het wordt voor mij pas interessant als ik een camera heb die dat wel heeft.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Via CC krijg je 'm iig niet binnen omdat het een RC versie betreft, je zult dus zelf de CC versie moeten downloaden en installeren.
X-trans werd al wel langer ondersteund, maar door de afwijkende pixel lay-out had Adobe nogal wat moeite om de conversie goed voor elkaar te krijgen.
Het resultaat was het beruchte water-color effect wanneer je teveel ging verscherpen.

Als je de RAF die ik heb gepost door LR haalt (of door de huidige ACR in PS) dan zie je wat ik bedoel.
Het is vooral zichtbaar in repeterende patronen (blaadjes aan de bomen, grassprieten, bakstenen muurtjes etc).
Tot ergernis van veel X-E1, X-E2 en X-Pro1 bezitters moest worden uitgeweken naar Photo Ninja, Apple Aperture, Capture One Pro, Iridient (Mac only) of de bij de camera meegeleverde Silky Pix. De workflow werd daardoor een stuk lastiger, omdat veel mensen LR gebruiken en daarvoor al diverse plugins en recepten hebben. Het gebruik van de andere programma's is vaak omslachtig, je moet het opnieuw leren kennen en de output, om in LR verder te gaan, kan alleen in TIFF, wat resulteert in bestanden van ca 90Mb.

Ik heb hier ook mee lopen stoeien en werd er niet bepaald vrolijk van, bovendien vond ik geen van de programma's de kwaliteit leveren die ik van Adobe gewend was. Exact op de dag dat de X-T1 in Nederland werd gereleased kwam er tevens een update voor Adobe Photoshop, ACR 8.4.
Uiteraard meteen geïnstalleerd en getest op de beschikbare X-E1 RAF bestanden en tot mijn grote verbazing hadden ze het eindelijk voor elkaar.
Fuji schijnt Adobe geholpen te hebben met het juiste algoritme de X-trans bestanden te "ontcijferen", per slot van rekening is Fuji ook in staat dat in camera te doen, dus zij weten wel hoe die bestanden moeten worden aangepakt.

Als kers op de taart hebben ze ook meteen de camera profielen voor de verschillende in camera filmsimulaties (Provia, Velva, Astia en zwart/wit met geel/groen/rood) filters meegenomen, waardoor je in de RAW converter nu ook voor dezelfde simulaties kunt kiezen als in de camera jpeg versie.
Ik heb dagen liggen stoeien om met alle beschikbare schuifjes een zo gelijkende mogelijke benadering van deze filmsimulaties in ACR na te bootsen, maar dat was me eigenlijk nooit echt gelukt. Deze nieuwe camera profielen maakt de workflow nu wel heel erg prettig. Er is echt nauwelijks verschil met wat de camera in jpeg doet en wat ACR met de profielen laat zien.

Het wachten is nu op de definitieve release en dan zal LR ook wel een update krijgen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Even een update...

Inmiddels is er een slordige bug aan het licht gekomen.
De X-T1 heeft last van een "light leak" in de HDMI en microfoon poort.
Nu zijn lichtlekkages niet heel erg vreemd, zo had de 5D3 ook een issue met het lampje van de LCD, maar de lekkage van de X-T1 is wel wat ernstiger. Wanneer je het deurtje opent en met een zaklamp in de poorten schijnt, dan krijg je vreemde paarse strepen in op je sensor en dus op de foto. Nu zal niemand tijdens het fotograferen met een zaklamp in z'n camera gaan zitten schijnen, maar voor long exposures overdag met een remote kan dit dus wel voor een serieus probleem zorgen als de zon er net op schijnt.

Zolang je onder de 30 sec blijft en het zijdeurtje niet hoeft te openen is er feitelijk geen man overboord, je kunt altijd de remote app nog gebruiken. Maar wanneer je met een wired remote aan de slag gaat met sluitertijden langer dan 30 sec heb je dus mogelijk wel een probleem.


https:/youtube.com/watch?v=UqmpLPinIXQ


Fuji heeft het probleem inmiddels bevestigd en is een terugroepactie gestart.
Het gaat vooral om de eerste modellen onder een bepaald serienummer, de weather sealing zou niet goed op z'n plaats zitten.
De ingreep stelt dus niet veel voor maar is wel vervelend omdat je ca 10 dagen je camera kwijt bent.
Helaas heeft mijn model ook het lichtlek dus zal 'm ook een keer op moeten sturen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Jammer. Hopelijk wordt je enthousiasme er niet minder door.
Overweg ook deze cam te kopen. Toch maar ff afwachten hoe eea gaat verlopen......
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Sony A7 ook last van.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Hoor idd dat er meer merken wat slordig omgaan met QC, maar moet wel zeggen dat Fuji het snel heeft bekend en er meteen werk van maakt. Camera wordt gratis door UPS opgehaald. De nieuwere modellen hebben er geen last van, het gaat echt om de eerste batch.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

De XF 10-24 stond al enige tijd in m'n onderschrift, maar was tot vorige week nog niet beschikbaar. Inmiddels heb ik 'm na lang wachten (door uitstel) in bezit en mijn enthousiasme is er alleen maar groter door geworden. Zoals ik in mijn vorige berichten al aangaf heb ik de EF 17-40 en EF 16-35 II gehad op de 5D2 en 5D3, maar was nooit helemaal happy met de hoekscherpte op FF. Ik moest hierdoor altijd naar f/13-f/16 knijpen, met als nadeel algehele scherpteverlies a.g.v. diffractie.

De XF 10-24mm f/4 (FF eq 15-35mm) is echt een prachtig objectief, wel wat groter en zwaarder dan gewenst met z'n 72mm filtermaat voor mirrorless, maar dat heb ik er graag voor over.
Vol open al heel scherp, maar naar de randen toe iets softer, vanaf f/5.6 overal goed scherp en op f/8 tot in de uiterste hoeken haarscherp en bijna net zo mooi als de 14mm prime.
Als extra heeft deze lens OIS (Optical Image Stabilisation), wat ik niet direct noodzakelijk vind bij een groothoek, maar wat wel handig kan zijn. Bewegende watervallen kan ik uit de hand fotograferen bij 1/2sec op 10mm.

Alle lensfouten (CA, vignetting en distortion) worden al in de camera gecorrigeerd, waardoor je altijd een clean beeld hebt om mee te beginnen (ook in RAW). Dit geldt overigens voor alle Fuji eigen objectieven.
Groothoek zooms zijn het moeilijkst te produceren en krijgen veelal te maken met compromissen in de uiterste standen, meestal zijn ze in het middenbereik optimaal. Mijn 16-35 presteerde op 21-24mm optimaal en ik kon daar naar f/8-11 teruggrijpen, maar op 16mm vond ik het toch wat matig en op 35mm wilde ik 'm eigenlijk niet eens gebruiken voor landschapsfotografie. Voor reportagefotografie prima met een grotere opening, maar als maximale scherpte belangrijk is over het gehele beeld, dan liet deze toch te wensen over.

De Fuji 10-24 is op elk brandpunt vanaf f/5.6 haarscherp en ondanks z'n cropfactor (en dus sneller optredend diffractie) zelfs op f/16 nog heel scherp. Dat is precies wat ik altijd in een goede landschaps groothoekzoom heb gezocht, een lens zonder compromissen. Enig minpuntje is het gebrek aan weather sealing, dat hadden ze met de komst van de X-T1 toch eigenlijk wel meteen mee moeten nemen, maar verder echt een toplens. Ook de flaregevoeligheid is subliem, wat ik ook probeer, recht tegen de zon of de zon ergens in de hoek binnen laten vallen, op elke brandpunt en diafragma blijft het beeld contrastrijk en zonder lelijke reflecties. Eigenlijk heb ik dat alleen maar ervaren met de beste primes en goede coatings, maar dat een groothoekzoom dit zo netjes doet vind ik wel bijzonder.

De set is nu (voorlopig) compleet en ik kan niet meer wachten om in juni en september weer naar IJsland te gaan om het hele spul eens flink aan de tand te voelen.
Eind juni ga ik met vier andere fotografen een rondreis maken en eind september ga ik weer met mijn oom op aurora jacht.
De resultaten zal ik tzt hier laten zien.

Vorig weekend ook wat avondfotografie geprobeerd in R'dam, sluitertijden van 30sec om te zien hoe dat met deze set werkt.

Afbeelding
1400px

Afbeelding
1400px
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

arnold_w schreefCOLONAlle lensfouten (CA, vignetting en distortion) worden al in de camera gecorrigeerd, waardoor je altijd een clean beeld hebt om mee te beginnen (ook in RAW). Dit geldt overigens voor alle Fuji eigen objectieven.
Puristisch gezien is die raw-correctie wel een doodzonde :wink:
Voor JPG is het voor Canonieten niets nieuws.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Je kunt die correcties wel omzeilen, mits je voor een andere RAW converter kiest.
In Adobe kun je het niet uitzetten, de correctieprofielen zitten in het RAW bestand en Adobe doet netjes wat Fuji aan correcties meegeeft.
Of dit een doodzonde is weet ik niet, het gaat w.m.b. om het resultaat en die is echt heel goed.

Overigens ben ik nu Capture One 7.2 aan het testen en ben meer onder de indruk van de resultaten (kleur en detail) dan van Adobe.
Binnen Capture One gebeurd overigens hetzelfde met de automatische correcties.

Plaatje van vandaag met de 10-24.
Afbeelding
En een maatje groter
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een mooie foto. Lekker lente-achtig
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Hoi Arnold,

Heel herkenbaar jou verhaal over je overstap...

Zelf heb ik ander half jaar geleden voor het eerst in aanraking gekomen met Fujifilm. Met de komst van de X Pro1 + 18mm 35mm en 60mm ben ik erg enthousiast geworden over dit systeem. Zag het zelf toen nog niet als volledige vervanger voor mijn Canon set. De 5D2 toen al verkocht, maar de 5D3 behouden. Bij introductie de X T1 tevens de 56mm f/1.2 , 10-24 f/4 OIS en 55-200 f/3.5-4.8 POS aangeschaft.

Van de 10-24 en 56mm had ik al hoge verwachtingen die ze waar hebben gemaakt, maar van de 18-55 had ik zo iets van Hmm zal wel, maar dit objectief is toch wel heel erg goed en één van mijn meest gebruikte objectieven.

Met de komst van de X T1 is hier de Canon niet meer de kast uit geweest. Dus ook hier vliegt de 5D3 - 16-35 II , 24-70 II , 70-200 II 100L etc de deur uit...
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Het meest overtuigende verschil vind ik in het groothoekbereik, die 10-24 is zo absurd goed dat mijn 14mm prime overbodig is geworden. Hoewel het een kleiner en lichter objectief betreft en het verder een fraaie lens is om mee te werken doet hij het niet eens beter dan zoom. Ik heb er een flinke test aan gewijd en durf zelfs bijna te zeggen dat de 10-24 een tikkie beter is. Iets beter contrast dat ook duidelijk zichtbaar is wanneer je tegen de zon in fotografeert. De 14mm neigt tot iets verminderd contrast en een tikkie flare, de 10-24 blijft helemaal overeind, echt zeldzaam.
10-24mm vs 14mm

De 23mm en 35mm zijn ook fantastische objectieven, maar de 18-55 vind ik niet heel bijzonder. Hij is niet verkeerd en prima te gebruiken als all-rounder (zeker als je deze voor maar 200,= als kitlens besteld), maar kwalitatief haalt hij het niet bij de andere objectieven. De 55-200 is een betaalbaar (679,=) en heel goed objectief, maar kan niet wedijveren met de Canon 70-200 II (2100,=). Wel als het gaat om bruikbaarheid en handelbaarheid, want ik gebruik de 55-200 nu veel vaker en met meer plezier dan de 70-200, hoewel de laatste wel een iets mooier beeld geeft, maar dat mag dan ook wel voor het 3-voudige bedrag ;-) . Ik wacht met smart op de komst van de 55-150 f/2.8 en de (nog niet officieel bekend gemaakte) 120-400. Mogelijk dat ik de 14mm en de 18-55 ga verkopen en er straks de 16-55 f/2.8 voor terug ga kopen, dan heb ik er een weather sealed lens bij en ik verwacht ook een betere kwaliteit in de lijn van de 10-24.

Maar verder ben ik na een paar maandjes gebruik dik tevreden met dit systeem en moet er eerlijk gezegd niet eens meer aan denken weer met zo'n zware set te gaan zeulen.
Ik ben mijn spullen nu aan het samenstellen voor IJsland, dat gaat de X-T1 worden met 10-24, 35 en 55-200. De X-E1 en 18-55 gaan als back-up mee. Door het kleinere formaat kan de tas ook kleiner en ben ik van 3,3 naar 1.2kg gegaan. De hele tas met inhoud weegt straks nog geen 5kg incl accessoires en extra accu's. Met de Canonset zat ik al snel aan 10kg en moest ik voor het vliegtuig zelfs spullen in de koffer doen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dat de 10-24 goed is geloof ik graag. Zelf gebruik ik de 10-24 nog te weinig, maar de 16-35 II van Canon gebruikte ik eigenlijk nooit. Binnen kort eens tijd voor vrij maken.

Paar weken terug in Maleisië en hier hoofdzakelijk de 18-55 samen met de 56mm gebruikt en ben erg content met de prestaties van de 18-55. Gebruik hem zelf liever dan mijn Canon 24-70 II. Gewicht is stuk minder en formaat is heel stuk schappelijker, maar optisch is het exemplaar dat ik heb goed scherpte in midden is heel erg goed. Alleen na de randen toe neemt het minimaal af, maar dan moet je wel heel erg gaan pixelpeepen. De 18mm prime die ik nog heb liggen is hierdoor overbodig geworden. De 18-55 presteert op 18mm toch net iets beter. Liefst had ik over het hele bereik f/2.8, maar het is afwachten hoe de toekomstige 16-55 f/2 het gaat doen. Wie weet een vervanger....

55-150? Neem aan dat je de 50-140 f/2.8 OIS WR bedoeld ? Was paar weken terug bij Fujifilm in Singapore. En daar had men het over een super tele die op het tele eind 400mm equivalent zou zijn van 35mm full frame format. Zij hadden vluchtig over 270mm, maar bij door vragen bleef het angstvallig stil. Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk (echt) gaat worden. Zie de 55-200 niet echt als vervanger voor de 70-200 II, maar voor 510 euro een erg goed objectief.

Ben wel blij dat ik de Lee 100mm niet de deur uit heb gedaan en overgestapt ben op de kleine seven5. Zeker met de komst van de 10-24 die gaat anders toch fingetting opleveren met de kleinere filters. De remote app al eens gebruikt op de T1? Gebruik deze zelf veel als statief laag bij de grond staat. Op de ipad mini kader ik dan en stel ik gemakkelijk de filters in. Scheelt weer bukken ;-)

Het gewicht en formaat is voor mij ook een erg belangrijke afweging geweest om volledig over te gaan stappen. De X Pro1 is in de tijd enorm verbeterd door de firmware upgrades, maar was het nog niet helemaal voor mij. Nu met de X T1 zijn twijfels om volledig over te stappen weg genomen. De X T1 sinds maart in mijn bezit, maar helaas heb ik een exemplaar dat een licht lek heeft al is het minimaal. Dus die van mij is recentelijk opgestuurd naar Fujifilm. Op voor het weekend terug.

Maleisië enkel gedaan met het Fujifilm systeem en geen seconden spijt van. Wel spijt dat ik de 10-24 had thuis gelaten, maar gelukkig nog veel kunnen doen met de 18-55 en 56mm. 35mm niet gebruikt en de 55-200 enkel gebruikt voor middag vogelpark.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik werk juist het meest in het 10-24 (15-35) bereik en dus erg happy met dit objectief, dat beduidend beter presteert dan mijn voormalige EF 16-35 II.
Daarnaast heeft hij ook nog stabilisatie, waarvan ik me eerst het nut afvroeg op groothoek, maar in de praktijk toch wel regelmatig van pas komt, zeker als je niet altijd in de gelegenheid bent een statief te gebruiken. Op 10mm schiet je met gemak op 1/2sec uit de hand. Watervallen met geen overdreven lange melkachtige sluitertijd, maar net voldoende lang om beweging in het water te krijgen zit rond die tijden en dus zou je dit nu zonder statief kunnen doen.
Ook voor binnen architectuur erg handig wanneer je met een kleiner diafragma wilt werken. Die OIS is dus een mooie toevoeging.

Ik heb mijn 100mm Lee filterset wel verkocht, omdat de transitie te groot is voor het kleine formaat. De overgang van de ND-grads is te geleidelijk, waardoor je het verschil nauwelijks ziet bij objectieven met een kleine diameter. Daarom hebben ze het Lee Sev5n systeem bedacht, de transitie is hier iets scherper (zeg maar tussen hard en soft grad in) maar ik heb hier niet voor gekozen, omdat ik met de toekomstige 16-55 2.8 dan weer in de knoei kom. Deze krijgt naar alle waarschijnlijkheid een 77mm filtermaat en het Lee Sev5n systeem gaat maar tot 72mm.

Ik ben dus overgestapt naar het 85mm formaat van Formatt-Hitech. De aluminium houder kan ik met 2 slots gebruiken op de 10-24 wanneer je de schroefjes omgekeerd bevestigd, dan steken ze uit aan de camera kant en niet aan de voorkant.
Ik heb er een ProStop 6 en Prostop 10 bij, een aantal ND-grads in hard en soft en een zogenaamde blender. Dat is een 3 stops ND met "ingebouwde" grad, een 2-in-1 filter dus, zodat je niet hoeft te stacken. Verder nog een reverse ND-grad voor zonsondergangen. Prima setje, de grads hebben wel iets meer kleurzweem dan de Lee's, maar makkelijk te corrigeren in PS/LR. (de foto een paar posts terug is ermee gemaakt, op de 10-24)

Ik bedoelde idd de 50-140 f/2.8, mogelijk dat deze wel een waardige vervanger voor de 70-200 vormt. Hij is iig weather sealed en constant f/2.8 en ik verwacht vanwege de kleinere range tov de 55-200 ook betere IQ. Vooralsnog niet ontevreden met de resultaten van de 55-200.

Die van mij is ook van de eerste lichting en heeft ook het beruchte lichtlek, maar ik heb het voorlopig opgelost door er een strookje zwarte fototape overheen te plakken. De HDMI en USB poorten gebruik ik toch niet, alleen de mic ingang voor een Canon remote. De plug sluit de poort dan al af. Onlangs getest met een 3min opname en gaat perfect. Tzt stuur ik 'm nog wel eens op om het euvel te verhelpen.

Ik zit er nu hard aan te denken de X-E1 te verkopen en er een tweede X-T1 bij te doen. Als je eenmaal met de enorme 0.77x grote zoeker hebt gewerkt wil je niet anders meer en is het kijken door de zoeker van de X-E1 echt een verschil van dag en nacht. Ook de bediening van de X-T1 is veel prettiger en de AF stukken beter. De X-E1 ligt nu werkloos als back-up in de tas. Met nogal wat primes lijkt het me prettig om niet veel te hoeven wisselen en makkelijk een tweede camera om te hangen of uit de tas te grijpen. Het gewicht van camera + prime is dermate laag (750 gram), dat twee sets minder weegt als 1 Canon 5D + 24-70 (1800 gram).

De remote app heb ik een paar keer gebruikt. Ik vind het vooral handig wanneer ik de iPad bij me heb, zodat ik in het veld makkelijk via wifi mijn jpegs over kan zetten en ze eventueel direct kan publiceren. Dit kan uiteraard ook via de iPhone, maar dan is het schermpje wel wat klein. Ik ben nog niet echt in de situatie gekomen waarbij de remote app als shutter release van pas kwam. Ik verwacht dit straks in IJsland wel meer te gaan gebruiken, wanneer ik de camera op statief boven een klif oid wil hangen en via de iPhone/iPad precies de compositie kan bepalen en afdrukken. Lijkt me dus vooral handig voor bijzondere standpunten, maar niet als vervanging voor een gewone remote, omdat ik het maken van de verbinding nogal omslachtig vind. Liever had ik een bluetooth verbinding gezien die ook gepaird blijft. De wifi verbinding wordt telkens verbroken wanneer de telefoon of de camera in stand-by gaat en dus moet je weer terug naar je netwerkinstellingen om de verbinding te herstellen, niet handig. Hopelijk komt er ooit een FW update die je in kunt stellen op een "no-sleep" functie voor het netwerk, zodat de verbinding in takt blijft terwijl de camera in stand-by gaat.

gr.
Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dat van de 100mm Lee dacht ik eerst ook, maar na zelf de ND grad eens gebruikt te hebben op de kitlens. Er achter gekomen dat het nog niet zo verkeerd werkt. Binnen kort weer eens opstap met deze combinatie.

Zelf van Fujifilm de usb remote gekregen en had helaas wel last van licht lek al is het minimaal. De camera heb ik volgende week weer terug. Je bent hem al gauw 7 a 10 werkdagen kwijt.

Zelf heb ik dan nog een X Pro1 ernaast. Wel overwogen om weg te doen, maar de rangefinder look vind ik ook wel weer wat hebben. En vind de camera nog steeds leuk om te gebruiken.

Binnen kort de Zeiss Touit 50mm f/2.8 Macro eens testen voor een gebruikers ervaring voor mijn blog. En gelijk een vergelijking doen met de Fujinon 60 f/2.4 Macro. De Zeiss al heel even uit geprobeerd in de winkel van de week, eerste indruk is heel goed, maar eerst nog de ervaring over de 55-200 en 10-24 af maken. Als deze allemaal af zijn eens kijken naar de de Fujifilm X a1. Denk dat dit een mooie camera is voor de instapper.
Laatst gewijzigd door 1 op Apple, in totaal 2 keer gewijzigd.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Danielle B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 00:06

hey Arnold...zeker blijven posten hoor...foto's maken zit in je bloed, niet in de spullen waar je het mee maakt.
Ik ben juist heel erg benieuwd naar je foto's met je nieuwe spullen. Want inderdaad op de vakantie is dat gesjouw een heel groot nadeel...
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Het laatste stukje Canon dat ik nog had en met een adapter op de Fuji gebruikte (FD 50mm f/1.4 S.S.C) wordt vervangen door de Fuji XF 56mm f/1.2
Geen onaardig stukje gereedschap die Canon, maar manual focussen op f/1.4 is toch wel verdomd lastig en bovendien mist hij contrast op f/1.4, zeker op iets meer afstand. De analoge rendering van het objectief vind ik verder wel mooi, maar eigenlijk is hij pas goed bruikbaar vanaf f/2.8. Op een 1.5x crop zit je dan al op een vergelijkbare DOF van f/4 en dat vind ik op een 50mm (75 ff eq) toch wat beperkt. In dat bereik heb ik al een 18-55 en 55-200 met vergelijkbare diafragma en bovendien van betere kwaliteit.

Ik wilde heel graag een echte lichtsterke mid/tele rond de 85mm en die heb ik na lang wikken en wegen dan toch maar aangeschaft, de XF 56mm f/1.2
Deze is vol open al haarscherp en heeft een geweldige bokeh. Het wachten is tot hij binnen is maar van wat ik er aan voorbeelden van heb gezien lijkt me dit een heerlijk objectief of me ook eens op andere onderwerpen dan landschappen te storten, waar hij overigens ook niet zal misstaan, gezien z'n waanzinnige scherpte op kleinere diafragma's.

Afbeelding
Complete test

Voorbeelden kun je hier vinden.
https://www.flickr.com/search/?q=xf%2056mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zodra ik wat eigen resultaten heb zal ik ze hier posten.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Arnold mooie aankoop. De 56mm hier ook al enige tijd liggen. Persoonlijk vind ik het een erg prettig objectief om mee te werken. Tijdens mijn laatste reis met regelmaat gebruikt.
De 56mm gaat dan ook standaard mee in de tas.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar