Gezocht: Vervallen gebouwen/fabrieken etc.

Hier kun je tips en ideeën uitwisselen voor mooie locaties.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
FKabiri
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2013 13:55
WoonplaatsCOLON Leiden

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik weet niet of dit onderwerp al een keer behandeld is, excuses als dit wel het geval is.

Sinds kort ben ik bezig met fotografie en videografie en daarvoor zoek ik mooie locaties. Oude vervallen gebouwen/fabrieken fascineert mij heel erg, dus wilde ik vragen of jullie goede locaties kennen. Het hoeft niet in de buurt van mijn woonplaats (Leiden) te zijn, maar het zou wel leuk zijn.

Even in het kort: ik ben opzoek naar vervallen gebouwen/fabrieken waar ik in binnen kan (zonder veel risico om opgepakt te worden :P)

Alvast bedankt!
"An essential aspect of creativity is not being afraid to fail." - Edwin Land

Canon 550D owner
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

beste FKabiri,

allereerst welkom op het EOS Digitaal forum.

Ik ben zelf ook een bewonderaar van Urban Exploring (kort Urbex), zoals dat heet. De gebouwtjes die ik bezocht heb, waren zo ver heen dat niemand zich druk maakte over mijn bezoek. Eén boerderijtje ergens in de bossen waarvan het dak was ingezakt. Eén oud schuurtje van een boer wat binnenkort afgebroken zou worden. Ik zag een bord voor het schuurtje staan, van een aannemer die het gebouw zou plat gooien. Toen aan de boer gevraagd of ik foto's mocht maken.

Het bezoeken van een urbex locatie is in principe niet toegestaan. Je komt in feite in een gebouw zonder toestemming. Naast opgepakt te worden zijn er nog een aantal risico's. Valgevaar, instortgevaar, gevaarlijke stoffen, asbest, junks etcetera. Echter, zo lang je niets kapot maakt en netjes tegen de beveiliging/politie verteld wat je doet, kom je er meestal vanaf met een waarschuwing. Ga wel met een buddy voor het geval dat je hulp nodig hebt.

Een ongeschreven wet in de Urbex gemeenschap is dat je niet verklapt waar de locaties zijn. Het vinden van een locatie is deel van het Urbexen. Dit om vandalisme te beperken en om de locatie niet te laten overbevolken door andere urbexers.

Een snelle google "Leiden en Urbex" gaf me het meelfabriek. Ik kreeg veel hits, dus waarschijnlijk is het óf reeds verdwenen óf te vaak bezocht en oninteressant. Misschien kan je daar een kijkje nemen? In België heb je het spookdorpje Doel, vlakbij Antwerpen. Ik weet niet of het nog makkelijk te bezichtigen is. Misschien even informeren.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
wernerfotografie

Lol die zoekt iederen beginnende "urbexer" toch? Vaak weet ik dat de mensen die hier na zoeken en ze !zelf! ook vinden, deze locaties niet weggeven. Voornamelijk omdat ze bang zijn dat ze worden gevonden door mensen die niet echt netjes met de locaties omgaan.

Wel weet ik dat er een aantal forums zijn als je hier wat meer in wilt verdiepen maar raad je aan om toch echt zelf lekker te gaan zoeken. Google is your friend !!

En je even voorstellen kan ook geen kwaad en wordt door vele op dit forum gewaardeerd :D!

Groetjes Werner
Gebruikers-avatar
FKabiri
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2013 13:55
WoonplaatsCOLON Leiden

steven l schreefCOLONbeste FKabiri,

allereerst welkom op het EOS Digitaal forum.

Ik ben zelf ook een bewonderaar van Urban Exploring (kort Urbex), zoals dat heet. De gebouwtjes die ik bezocht heb, waren zo ver heen dat niemand zich druk maakte over mijn bezoek. Eén boerderijtje ergens in de bossen waarvan het dak was ingezakt. Eén oud schuurtje van een boer wat binnenkort afgebroken zou worden. Ik zag een bord voor het schuurtje staan, van een aannemer die het gebouw zou plat gooien. Toen aan de boer gevraagd of ik foto's mocht maken.

Het bezoeken van een urbex locatie is in principe niet toegestaan. Je komt in feite in een gebouw zonder toestemming. Naast opgepakt te worden zijn er nog een aantal risico's. Valgevaar, instortgevaar, gevaarlijke stoffen, asbest, junks etcetera. Echter, zo lang je niets kapot maakt en netjes tegen de beveiliging/politie verteld wat je doet, kom je er meestal vanaf met een waarschuwing. Ga wel met een buddy voor het geval dat je hulp nodig hebt.

Een ongeschreven wet in de Urbex gemeenschap is dat je niet verklapt waar de locaties zijn. Het vinden van een locatie is deel van het Urbexen. Dit om vandalisme te beperken en om de locatie niet te laten overbevolken door andere urbexers.

Een snelle google "Leiden en Urbex" gaf me het meelfabriek. Ik kreeg veel hits, dus waarschijnlijk is het óf reeds verdwenen óf te vaak bezocht en oninteressant. Misschien kan je daar een kijkje nemen? In België heb je het spookdorpje Doel, vlakbij Antwerpen. Ik weet niet of het nog makkelijk te bezichtigen is. Misschien even informeren.
Heel erg bedankt! Het is veel duidelijker geworden.
"An essential aspect of creativity is not being afraid to fail." - Edwin Land

Canon 550D owner
Gebruikers-avatar
FKabiri
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2013 13:55
WoonplaatsCOLON Leiden

wernerfotografie schreefCOLONLol die zoekt iederen beginnende "urbexer" toch? Vaak weet ik dat de mensen die hier na zoeken en ze !zelf! ook vinden, deze locaties niet weggeven. Voornamelijk omdat ze bang zijn dat ze worden gevonden door mensen die niet echt netjes met de locaties omgaan.

Wel weet ik dat er een aantal forums zijn als je hier wat meer in wilt verdiepen maar raad je aan om toch echt zelf lekker te gaan zoeken. Google is your friend !!

En je even voorstellen kan ook geen kwaad en wordt door vele op dit forum gewaardeerd :D!

Groetjes Werner
Mijn dank is groot. Ik zag als het goed is een hoekje waar je jezelf kan voorstellen; bedoel je dat? Dan ga ik dat vanavond even doen.

Gr. Farshad
"An essential aspect of creativity is not being afraid to fail." - Edwin Land

Canon 550D owner
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allereerst welkom op dit forum.

Als je zelf wilt reageren op een reactie is dat natuurlijk altijd prettig en netjes.
Maar een een naam noemen van degene waar je op reageerd is al voldoende.
Daarbij hoef je niet steeds de hele reactie te quoten.
Dat maakt en houdt het allemaal wat korter, prettiger en leesbaarder...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
madebysander
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2012 12:55

farshad

Zo werkt het niet in de urbex wereldje.
De locaties worden beschermd om te voorkomen dat ze compleet getrashed worden(lukt natuurlijk nooit helemaal).
Hoe mooier de locatie hoe moeilijker deze te vinden is.
Je zal echt bij de beginners locaties moeten beginnen, en veel heel veel zelf zoeken zo werkt het nu eenmaal.
Registreer je is op een urbex forum, daar kom je wat verder als hier .
http://www.flickr.com/photos/sanderclaassen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Gewoon 50 jaar wachten en je omgeving in de gaten houden...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1

En met name het nieuwe "Stedelijk" op het Museumplein, Amsterdam :mrgreen:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Beste Kabiri,

Misschien is Boskoop iets voor je.

1) Oude glas centrale, hier kun je naar binnen.

33647

2) Hier zit alles dicht gespijkerd en heb nog geen poging gedaan, word wel beheerd zo te zien.

33646

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@Edbulk, misschien nog even de naam van het pand, adres en je eigen gegevens posten. Dat maakt het wat makkelijker voor de politie om mogelijke betrokkenen te vinden als dat pand volgende week in de hens staat ofzo..
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Nou, staat al minimaal tien jaar leeg hoor en heb deze zoals je ziet al eens gepost. Maar als dit forum hier moeite mee heeft, geen probleem dan halen we het wel weg.

Niettemin staat er alleen maar Boskoop, geen adres of verwijzing niets van dit alles, dus ik denk dat de reactie wat overtrokken is.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Wat een heftige reactie Afotos. Het is niet zo dat wij met z'n allen met rieken en fakkels naar Boskoop gaan hoor. :roll:
Exacte plaats is niet vernoemd, dus niemand weet waar deze urbex locatie zich bevind. Zoals in de eerste berichten gezegd is, is Urbexen niet legaal.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
FKabiri
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2013 13:55
WoonplaatsCOLON Leiden

Dank voor het melden Frank, ik zal het niet meer doen.

Nu snap ik hoe het in de urbex wereldje aan toe gaat :D Bedankt allemaal. Over een paar maandjes (als het een beetje warmer wordt) op jacht naar mooie locaties dus.
"An essential aspect of creativity is not being afraid to fail." - Edwin Land

Canon 550D owner
madebysander
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2012 12:55

FKabiri schreefCOLONDank voor het melden Frank, ik zal het niet meer doen.

Nu snap ik hoe het in de urbex wereldje aan toe gaat :D Bedankt allemaal. Over een paar maandjes (als het een beetje warmer wordt) op jacht naar mooie locaties dus.
gewoon googlelen naar locaties en op een urbex forum aktief worden
http://www.flickr.com/photos/sanderclaassen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLONWat een heftige reactie Afotos. Het is niet zo dat wij met z'n allen met rieken en fakkels naar Boskoop gaan hoor. :roll:
Exacte plaats is niet vernoemd, dus niemand weet waar deze urbex locatie zich bevind. Zoals in de eerste berichten gezegd is, is Urbexen niet legaal.
Mijn reactie was bewust wat overdreven.
Ik snap niet dat mensen zich publiekelijk op internet willen relateren aan inbraak. Feitelijk gaat het hier gewoon om.

Natuurlijk gebeurt er niks bij dat pand, maar stel dat er wel iets is dan zit je er toch niet op te wachten dat je wordt uitgenodigd door heer agent om op het buro uit te komen leggen wat je daar wanneer en hoe vaak deed?

Met de letters ZHG en Boskoop heb je met 1 zoek opdracht in google het adres te pakken, de informatie in dit topic is wat dat betreft duidelijk genoeg.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

:D Ik denk dat het plaatsen mij een zware taakstraf op gaat leveren, je kan beter iemand wat aandoen lijkt het wel. Waar gaat het over.

Dus als je hier in Urbex iets post zullen alle herkenning`s punten verwijderd moeten worden en zonder enig commentaar want stel je voor dat een slimmerd doorheeft waar de foto is gemaakt.
En natuurlijk wil ik niemand aan zetten tot iets, maar zolang er geen verboden toegang borden hangen met grote hekken ervoor waar je je zelf doorheen moet knippen en voor de rest het gebouw met rust laat doe je in mijn ogen niemand kwaad.
Vaak zal er een bordje hangen met een telefoon nummer van een beheerder, even bellen dan.
Nee er zijn veel gekkere zaken dan een foto enthousiast die een paar plaatje van een oud gebouw wil nemen, kijk maar even naar het nieuws.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mijn enige punt is: denk na over wat je publiek op het internet zet.

Gekke dingen gebeuren er inderdaad genoeg in de wereld:
http://www.bbc.co.uk/news/technology-16810312" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Afotos schreefCOLON #KNIP#
Met de letters ZHG en Boskoop heb je met 1 zoek opdracht in google het adres te pakken, de informatie in dit topic is wat dat betreft duidelijk genoeg.
Bedankt voor de hulp. :?

Ik snap je punt, maar wat heeft een verkeerd geïnterpreteerde Tweet te maken met Urbex of het al dan niet verklappen van een adres?

Ik heb met mijn eerste post op dit topic ook een duwtje in een richting gegeven, maar het feit dat ik achter mijn pc binnen 2 tellen een adres en urbex fotos gevonden krijg, wilt iets zeggen over de huidige staat van het gebouw. Waarschijnlijk te veel bezocht en/of vernield.

Ik ben zelf een tijdje bezig geweest om legaal een urbex locatie te bezoeken. Renovatie/sloop bedrijven, aannemers geinformeerd. Helaas zonder resultaat. De eigenaar bellen zou kunnen werken, maar de meeste eigenaars van een vervallen gebouw zijn niet echt trots op hun bouwval. Misschien toch een manier om te proberen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 4

Ik begrijp alle drukte en geheimzinnigheid over Urbex-locaties niet.
In Duitsland zijn er zelfs hele parken van.
Van buiten (openbare weg) mag je alles gewoon fotograferen.
Anders wordt het als je een gebouw wilt betreden.
Als het is afgesloten (omheind) en je moet je door braak toegang verschaffen, mag het niet.
Soms is een verlaten pand niet afgesloten, maar word je weggestuurd voor je eigen veiligheid.
Het is niet de geheimhouding van een adres, maar de verantwoordelijkheid van de fotograaf voor wat hij doet en/of nalaat.
Wees ook niet zo naïef dat je dit soort locaties (als een soort erfgoed) kunt beschermen door adresgegevens achter te houden.
We leven al enige tijd in het internettijdperk.
Nog even en Google kan ook nog zien wat je achter de voordeur in je slaapkamer aan het doen bent. :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar