My first SLR Video. CAO AKTIE Utrecht

Hier kun je je eigen videocreaties aan de rest van het forum laten zien.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

My first SLR video... :) Tsja dat is het eigenlijk wel. Momenteel zitten we op het werk weer met de CAO onderhandelingen. Tijden de tweede onderhandelingsdag hebben we een zichtbaarheidsactie uitgevoerd. Hierbij heb ik video geschoten met mijn 550D en powershot. De beelden heb ik gemonteerd met Premiere Elements.
Alle beelden die je ziet zijn gemaakt met de SLR, op een deel van de scene met de beveiligers na.
De doelgroep van deze video zijn mijn collega's, om te informeren en enthousiast te maken.
Schiet me niet af ;) Ik wil graag opbouwende kritiek, waar ik van kan groeien.

Edit: De Youtube frame werkt bij mij niet naar behoren. Hierbij ook de directe link: http://www.youtube.com/watch?v=mdWMiSgkLYg" onclick="window.open(this.href);return false;


https:/youtube.com/watch?v=mdWMiSgkLYg
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Alexander-Linde
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 16:22

Wat me meteen opvalt is dat het filmpje lang duurt, heel erg lang. Dit zorgt ervoor dat het snel gaat vervelen.
Ik zou het dus heel erg inkorten, het liefst tot max. 2 minuten. In veel shots gebeurd er eigenlijk vrij weinig maar toch duren ze erg lang. Deze kun je er dan uitlaten of inkorten.

verder heb je de audio van de filmpjes gebruikt, op zich niks mis mee maar maakt het nu ook wat saai. Je zou een muziekje op de achtergrond kunnen doen om het geheel wat vrolijker en actiever te maken.

Als laatste zie ik dat je alles uit de hand hebt gefilmd (?). Je shots maken vanaf een statief zorgt meteen voor een veel professionelere look. Beeld uit de hand geeft meteen een beetje amateuristisch, handycam idee.

Dit zijn mijn tips! Verder leuk natuurlijk dat je dit hebt gefilmd!
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Beasar,

Ik kan me goed vinden in de opmerkingen van Alexander-Linde.
Dit filmpje is vooral interessant voor de personen die deze actie hebben georganiseerd.

gr Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Peter, Bas zet in z'n intro dat de doelgroep zijn collega's is. Maar ook voor collega's is het filmpje te lang. Met name het deel met de hoogwerker en het tekenen van de pamfletten kan flink ingekort worden. Verder sluit ik me aan bij wat Alexander al opgemerkt heeft. Ter aanvulling nog het volgende.

Wat ik positief vind, is dat je de montage rustig hebt gehouden. De meeste beginners gaan zich te buiten aan alle effecten en overgangen die een montagepogramma te bieden heeft.

Kaderen algemeen: vaak verdwijnen je onderwerpen buiten beeld. Dat is niet fraai. In zulke gevallen moet je knippen juist voordat iets buiten beeld verdwijnt.

Kaderen en compositie specifiek: ook voor film gelden dezelfde regels als voor fotografie. Zo valt me op dat de man die de kijker toespreekt erg ruim gekaderd is tegen een rommelige achtergrond. En ook dat je vanuit een erg laag perspectief gefilmd hebt. Hierdoor kijkt hij op de kijker neer en moet hij ook z'n bovenste oogleden naar beneden doen waardoor hij de kijker aankijkt met z'n ogen dicht (mogelijk versterkt door tegenlicht).

Het mooie van een DSLR tov een camcorder is dat je met scherptediepte kunt werken. Een kleine dof had in veel scenes het accent meer op het hoofdonderwerp gelegd en de achtergrond verzwakt. Ik realiseer me dat dit meer iets is voor gevorderden, maar ik noem het alvast maar.

Daarnaast maak je een klassieke fout door een aantal keren "over de as" te gaan zoals dat heet. Dit gebeurt als je in de montage het ene shot van links aansluitend monteert aan een shot van rechts. Je ziet dat goed bij de scene met de hoogwerker vanaf ca. 4.00'. Hoewel het hier wel meevalt, raakt een kijker normaal gesproken z'n orientatie kwijt als je te vaak en te snel achter elkaar over de as gaat.

Ik laat het hier even bij en sluit af met een laatste tip. Je hebt je geconcentreerd op het verhaaltje dat je in gedachten had en dat heb je chronologisch vastgelegd. Prima, maar maak ALTIJD apart een serie zogenoemde tussenshots.. bijvoorbeeld close-ups van gezichten, gebouwen, omgeving etc. waarmee je dan in de montage wat afwisseling kunt brengen.

Maar voor een eerste filmpje zeker niet slecht hoor!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Eens met alles hierboven, zelfs terwijl ik door de video skipte was hij nog langdradig :)
De ongewenste beweging/trilling in de shots is echter nog wel te repareren in de edit, met bijv. Virtualdub.

Daarnaast stoorde ik me ook aan de windruis in de video een windscherm zou hiervoor wel handig zijn, bijv: http://www.micromuff.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar de ingebouwde Mic is geen wereldwonder, gelukkig kan je ook windschermen kopen voor je extrene mic.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Prima feedback en uitstekende do's en don'ts van Ton.
Zeer bruikbare info voor velen denk ik, waarvoor dank

Verder dan ook zeker niets aan toe te voegen... ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Allereest mijn excuses voor het late reageren. Ik had graag met een update gekomen, waar jullie tips in verwerkt waren. Door ongelooflijk chronisch tijdgebrek, is dit tot op heden niet gelukt. :(
Thanx voor alle tips! Ik heb ze opgeslagen... ;)

Alexander-Linde schreefCOLONIk zou het dus heel erg inkorten, het liefst tot max. 2 minuten.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb eens een serie op tv zitten bestuderen. Alle shots duren max 5 sec. Langer gaat idd vervelen tenzij er echt spanning in zit.
Alexander-Linde schreefCOLONJe zou een muziekje op de achtergrond kunnen doen om het geheel wat vrolijker en actiever te maken.
Ja, absoluut. Wist nog niet hoe dit moest. Ik had echt net Premiere geïnstalleerd. Daarnaast weet ik niet hoe het met rechten zit.
Alexander-Linde schreefCOLONJe shots maken vanaf een statief zorgt meteen voor een veel professionelere look.
Voor de interviews is dat idd een optie. Voor gewoon opnemen is dat niet flexibel genoeg, aangezien je meestal niet weet wat er gaat gebeuren. Bij het in scene zetten van je film. ligt dat anders natuurlijk.
Ton Canon schreefCOLONWat ik positief vind, is dat je de montage rustig hebt gehouden. De meeste beginners gaan zich te buiten aan alle effecten en overgangen die een montagepogramma te bieden heeft.
Dank je, dat is een valkuil waar ik bewust niet in ben gestapt. ;)
Ton Canon schreefCOLONKaderen algemeen: vaak verdwijnen je onderwerpen buiten beeld. Dat is niet fraai. In zulke gevallen moet je knippen juist voordat iets buiten beeld verdwijnt
Ok! Wist ik niet. Dat houd ik in de gaten.
Ton Canon schreefCOLONZo valt me op dat de man die de kijker toespreekt erg ruim gekaderd is tegen een rommelige achtergrond.
Het mooie van een DSLR tov een camcorder is dat je met scherptediepte kunt werken. Een kleine dof had in veel scenes het accent meer op het hoofdonderwerp gelegd en de achtergrond verzwakt.
Hoewel ik dit uiteraard snap, is dit juist expres niet gedaan. De achtergond is in deze shots erg belangrijk. (Tenminste, dat vonden wij ;) )
Ton Canon schreefCOLONDaarnaast maak je een klassieke fout door een aantal keren "over de as" te gaan zoals dat heet. Dit gebeurt als je in de montage het ene shot van links aansluitend monteert aan een shot van rechts. Je ziet dat goed bij de scene met de hoogwerker vanaf ca. 4.00'. Hoewel het hier wel meevalt, raakt een kijker normaal gesproken z'n orientatie kwijt als je te vaak en te snel achter elkaar over de as gaat.
Duidelijk! Een nieuwe valkuil ontdekt...
Ton Canon schreefCOLONJe hebt je geconcentreerd op het verhaaltje dat je in gedachten had en dat heb je chronologisch vastgelegd. Prima, maar maak ALTIJD apart een serie zogenoemde tussenshots.. bijvoorbeeld close-ups van gezichten, gebouwen, omgeving etc. waarmee je dan in de montage wat afwisseling kunt brengen.
Dit is niet geheel juist... Maar ik ben blij dat jij dat denkt, want dan heb ik mijn best gedaan! Er staan maar een paar filmpjes op volgorde. Maar eigenlijk is het een mengelmoes die uiteindelijk wel een chronologisch verhaal vertellen. Uiteraard zijn de borden wel gemaakt voordat ze getoond werden :)
Ton Canon schreefCOLONMaar voor een eerste filmpje zeker niet slecht hoor!
Thanx!
WireWess schreefCOLONDaarnaast stoorde ik me ook aan de windruis in de video een windscherm zou hiervoor wel handig zijn
Juist! Daar was ik idd achter. Ik moet op zoek naar een externe mic met hoes. Ik ga me daar eens in verdiepen.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar