Filmen met je Eos camera

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Sinds ik met mijn Eos 5D IV het filmen ontdekt heb vind ik dat een nieuwe uitdaging. Alleen heb ik daar nog heel weinig ervaring mee. Van een professional heb ik vernomen dat je best de stand M selecteert, sluitertijd op 1/50 en diafragma en iso kiezen naargelang licht en situatie. Je kan de camera instellen dat deze met een eenvoudig tikje op je scherm het onderwerp blijft volgen en scherpstellen. Om vloeiende bewegingen te kunnen maken heb ik een Manfrotto MHXPRO-2W kop op mijn statief gemonteerd en dat lukt redelijke goed. Ondertussen heb ik al een paar leuke filmpjes van vogels kunnen maken en met Adobe Premiere Elements 15 kan je die bewerken tot één geheel.
Zijn er nog mensen die hun ervaring i.v.m. filmen willen delen?
Paul
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Eigenlijk nog nooit wat mee gedaan alleen gekeken of het werkte.
Ik ga dit wel volgen al is het maar voor de kleinkindjes ;-)

gr
Frank
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Sluitertijd op 1/50 kan kloppen, hangt af van het aantal beelden per seconde waarin je schiet. Je sluitertijd schijnt voor een mooi motion blur achtig effect (ofzoiets) tweemaal het aantal beelden per seconden zijn. Schiet je met 24bps, dan gebruik je wat het dichtst bij komt: 1/50. Maar schiet in 60bps gebruik je dus 1/120.
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Op mijn 7D mk II gebruik ik één van de custom standen (C1, dit is in de basis Manual Mode, met allerlei tweaks). Dan kan ik namelijk alle video instellingen daaronder bewaren, en foto instellingen onder andere standen (C2 voor landschap en C3 voor wildlife bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Dit zijn mijn basis instellingen op de camera voor het filmen:
MOV, 1920x1080 IPB (ALL-I voor intensieve nabewerking)
FPS = 25
Tv = 1/50 sec (2 x FPS voor de 'filmlook')

Av = Vrij te zetten ('Exposure control')
ISO = 160, 320, 640, 1250, 2500

Picture Style = Neutraal of Standaard
(Voor kleurcorrectie in post: scherpte 0, contrast -4, verzadiging -2, kleurtoon 0)

Lichte tonen prioriteit = Off / Uitschakelen
Auto optimalisatie helderheid = Off / Deactiveren

Witbalans = Niet op Auto

Objectief:
AF = Off
IS = Off

Mijn grote tip: zorg voor goed geluid. Goed geluid en matig beeld is fijner voor de kijker dan andersom.
Laatst gewijzigd door 1 op Evert Veldhuis, in totaal 1 keer gewijzigd.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Evert, er zitten enkele goede tips in jouw antwoord.
Het geluid is voor mij toch nog wel een probleem, bij het afspelen hoor ik soms mijn lens scherpstellen. Ik heb nu een externe microfoon gekocht die ik op de flitsschoen van de camera kan monteren, maar ik heb momenteel nog niet de tijd gehad om het uitvoerig te testen.
Hoe neemt u het geluid op?
Alvast bedankt
Paul
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Dat het scherpstellen van de lens te horen is, komt omdat de lens op AF staat. Eigenlijk moet je handmatig scherp stellen in combinatie met een fieldmonitor van 5 of 7 inch. Dan kun je op die monitor zien wat je doet.

Ik maak gebruik van een externe audio recorder. De Tascam DR-60D MkII.
De audio uit daarvan lus ik door naar de camera('s), zodat je later het geluid van de Tascam kunt synchroniseren met je camera.

Ik gebruik laveliers. (Aputure A.lav) zie https://www.aliexpress.com/store/produc ... cfd7R8xVGr die zitten op de persoon die praat. Nu doe ik reportagewerk, en/of interviews dus de mensen van de opname bewegen nauwelijks.

Als ze wel bewegen, doordat ze bijvoorbeeld het shot in komen lopen of zo, dan sluit ik de laverlier aan op een smartphone. Deze smartphone (die zij onder of in hun kleding dragen) neemt dan het geluid op. Later moet je wel weer je geluid synchronizeren met je DSLR. Ik probeer alles zo low-budget mogelijk te doen, dus synchroniseren doe ik handmatig.

Een microfoon op de camera gebruik ik eigenlijk niet. En als het moet, bijvoorbeeld bij een opname met muziek in en zaal of veel bewegende personen. Dan gebruik ik een condensator-mic, op een statief.

Als algemene tip, ik heb veel geleerd van:
https://www.youtube.com/user/TheBasicFilmmaker/videos
https://www.youtube.com/user/YapperDesign/playlists
https://www.youtube.com/user/robnelsonfilms/playlists

Succes!

Trouwens, ik doe video-opnames voor de hobby. Ik wil wel mijn workflow delen als daar interesse in is. Dat is nogal een verhaal om te typen, en natuurlijk een geheel eigen manier van werken die ik prettig vind. Vandaar dat ik hem niet meteen plaats. Maar als er belangstelling voor is, dan kan ik het wel delen.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Evert voor de uitgebreide info! Daar kan ik zeker wat mee doen.
Alle info blijft welkom want van iemand met ervaring iets leren gaat nu eenmaal veel vlugger dan alles zelf uitproberen of info uit boeken halen.
En, het klopt inderdaad dat mijn AF opstond tijdens het filmen. Een domme beginnersfout van mij.
Groetjes en hopelijk tot een volgend berichtje
Paul
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Hallo Paul. Fijn dat je er wat aan hebt. Ik zal binnenkort beginnen met het plaatsen van mijn workflow. Dat gaat even tijd kosten, wordt vervolgd!
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Beste Paul

Gister heb ik met mijn canon 7D MK II een stukje gefilmd op schiphol. Binnen een mannenkoor wat aan het zingen was en buiten een paar vliegtuigen.
Filmpje van het koor staat op mijn facebook. Merk wel dat je echt wel een statief enz nodig hebt om goed stabiel te filmen.
Verder heb ik de cinestyle instellingen op mijn camera gezet voor de videoopname
Wat ik gister heb opgenomen zijn Move bestanden. deze wilde niet openen in adobe premiere en ook niet met pinacle.
Nu had ik dat move bestand omgezet naar mp4 en een paar andere avi,mpeg. En nog steeds gaf adobe premiere hem niet.
Ook niet nadat ik het filmbestand in de camera op mp4 opnemen heb gezet.

Is het iets met codecs die ik nodig heb of iets anders wat ik niet weet, Alvast bedankt.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dag Maurice, ik heb met hetzelfde probleem (extensie mov/mp4) zitten worstelen. Na wat opzoekwerk meen ik te kunnen besluiten dat de extensie mov vooral voor Mac-gebruikers is en mp4 voor Windows. In Adobe premiere 15 elements kon ik mijn mov bestanden wel naar mp4 in HD kwaliteit zetten maar ook niet naar mov. Ik heb ook eens geprobeerd om in 4K te bewaren maar dat gaf een schokkerig beeld.
Ik heb mijn camera nu ingesteld naar de extensie mp4 in plaats van mov. Op mijn eos 5d lukt dat maar ik weet niet of dat op een 7d ook gaat.
Hopelijk kan Evert hier wat aan toevoegen of verbeteren, die heeft daar wat meer ervaring mee dan ik. Op deze manier kunnen we van mekaar nog veel leren want het allemaal zelf opzoeken vraagt heel veel tijd. Ondertussen heb ik toch al een paar mooie filmpjes kunnen maken, allemaal op statief want zonder statief lukt het bij mij ook niet goed.
Mvg
Paul
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Hoi Paul

Van video bewerken heb ik nog geen verstand , maar ik wilde even weten of het wel werkte. Met sony vegas opend een move bestand dus wel
maar ik heb ook een codecpack op de windows 10 pc gezet.Mov bestanden zijn voor apple ontwikkeld dat heb ik ook gelezen dat klopt wel.
Mijn canon 7D mk II kan ik ook prima instellen op mp4 opnemen ipv Move, dat heb ik dus gedaan.Maar Evert veldhuis gaat vast zelf nog wel
even een reactie gegeven zodra hij tijd heeft.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar