Nieuw in de club / nieuw onderwerp / welke camera update

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Tjardi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2015 19:40
WoonplaatsCOLON Giethoorn

Zal me even voorstellen. Tjardi. 74 jaar. Fotografeer en maak video's / vrijwel dagelijks.

Werk (nog) niet met Canon, maar met Nikon. Daar hebben jullie vast wel eens van gehoord.....
Een Nikon D810 met goed glas. 28-70 mm f2.8 / 70-200 mm f2.8 / 20mm f. 1.7 + 2x Samyang voor specifiek filmen - geen auto scherpstelling.
Fotografeer veel landschap etc. Bijv. vrijwel alle foto 's van Waterresort Bodeleake zijn van mijn hand. (http://www.bodelaeke.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
En er staat e.e.a. onder "Sail Giethoorn". En als oude kabouter vlieg ik ook nog met een drone. Inspire 1. YouTube / Tjardi Tjardi.
Heb het dus druk met m'n hobby.

Film uiteraard vanaf statief. Met Edelkrone Rigg. Daardoor perfecte focus pulling. Maar .....
Werk sinds enige tijd ook met een Ronin M. Dat vind ik steeds leuker worden. Je kruipt als 't ware in 't onderwerp.
Probleem van alle camera's die via Live View filmen, de autofocus is erbarmelijk traag.
Bij scherp stellen gaat de scherpte eerst voorbij het scherpstelpunt, en komt dan weer terug.
Dat is niet om aan te zien. Overigens bij de Panasonic GH4, identiek. En bij de Canon 5Dmklll idem.
De C100 + C300 + 70D + 7D, hebben daar intussen een oplossing voor. Dual Pixel AF. Daar gaat mijn vraag verderop hoofdzakelijk over.

Uiteraard kun je tijdens het werken op de Ronin M, kiezen voor een vaste lensinstelling qua focus en afstand.
Bijv. bij f.1.8 en ingesteld op 4 meter, is alles tussen 2,5 - 4,5 m scherp. Uiteraard bij f. 5.6 al veel beter.
Maar filmend met de D810 en de Ronin M kom ik er in de praktijk tamelijk vaak achter, dat ik buiten de marges zit.
Dus uit de scherpte ben. En dan is die hele shot naar de karbiesjes.
*
Intussen blijkt Canon een aanvaardbare oplossing te hebben door gebruik te maken van Dual Pixel AF.
Heb daar intussen van alles over gelezen (gegoogeld) / Phil Bloom heeft er een verhaal over.
Er staat een uitermate vers, zeer positief verslag, omtrent de nieuwe C300 met dual pixel AF.
Maar ben vooral nieuwsgierig naar praktijkervaringen van mede forumgebruikers.

Qua fotogedoe ben ik 100% tevreden met mijn Nikon. Maar ga de video-kant ook steeds leuker vinden.
En loop daar tegen een aantal beperkingen aan.
En daarom loop ik binnen bij "de buren".

Graag hoor ik van jullie.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Een heel verhaal Tjardi, je bedrijft je hobby over een breed gebied.
Welkom op het forum!
Tjardi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2015 19:40
WoonplaatsCOLON Giethoorn

Intussen hebben een fors aantal forumgebruikers het artikel gelezen.

Maar behalve een uiterst vriendelijke, algemene reactie, geen enkel commentaar.

Is 't zo dat men een goede fotocamera nog (vrijwel uitsluitend) gebruikt om te fotograferen?
En er totaal niet mee te filmen. Ondanks dat dat zeer goed wil?
Mits je wat hulpstukken er omheen aanschaft.

Ik zal ook proberen mijn licht eens op te steken bij de Canon C serie filmers. Als ik die kan vinden.
Tjardi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2015 19:40
WoonplaatsCOLON Giethoorn

Gelet op 't feit dat er kennelijk geen interesse voor dit onderwerp is, verdwijn ik weer buiten beeld.

Met vriendelijke groet.


Tjardi
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Tsja het aantal filmers is hier niet zo groot dus blijven de antwoorden ook weg. Jammer maar kom nog een terug met fotovragen :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar