Zwarte achtergrond niet egaal zwart

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Wie wil mij wat adviezen geven om, zonder photoshop, de zwarte achtergrond egaal zwart te krijgen

Situatie:
studio op zolder
daglicht van raampje links van papier achtergrond
nikon d3100
1 flitslamp

Zoals bij deze foto, ... ik wil het statief mooi op de foto, maar wil wel dat de achtergrond dan egaal zwart is, en niet zoals nu, uitgelicht. Ik heb gewoon duidelijk last van het licht vanuit het raam... maar dit moet je toch kunnen instellen, zodat je alleen maar flitslicht gebruikt en geen omgevingslicht?

https://www.dropbox.com/s/raf32guoktmqa ... lemaal.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe regel ik dat?
Ik heb het zowel zonder als met flitslicht geprobeert. Ik heb het statief aardig van de achtergrond afgezet, .. dus er niet te dicht op
Div f getallen geprobeerd, sluitertijd 1/200
Anoniem 4

Voor egaal zwart heb je volledige afwezigheid van licht nodig, ofwel in RGB-termen 0,0,0.
In jouw geval zorgt het invallend daglicht op de achtergrond dat die waarden niet worden bereikt.
Met meer algemeen licht bereik je betere resultaten.
Eerst bij bestaand licht:
Stel de camera in op de laagst mogelijke ISO-waarde. Kies als sluitertijd de uiterste sync-snelheid van de camera (1/200 of 1/250). Experimenteer vervolgens met diafragma (om nog zonder flits) vanaf 5.6 of hoger om een geheel zwarte foto te krijgen.
Daarna met de flits (in een paraplu of met een softbox) je object uitlichten.
Op deze manier kun je zelfs buiten in daglicht een zo goed als zwarte achtergrond krijgen.
Zoals je hier kunt zien
http://www.youtube.com/watch?v=FO9Zy8m3 ... verview-vl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik naar je voorbeeld kijk, dan is het denk ik een mengeling van omgevingslicht (probeer eens 1/200 bij f/11.0 of zo op iso 100) en van flitslicht wat een beetje op de achtergrond valt.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... studio.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heel goedkoop.... 1 euro voor een plaat karton en die voor het raam plakken.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

bedankt voor jullie reacties

illuminatus: ik heb eerst eens zonder flitslampen foto's gemaakt, en toen was mijn beeld dus totaal zwart. Dus ik dacht, .. als je dan foto's maakt met flitser, het licht puur en alleen van het flitslicht komt... maar toch dit resultaat dus.
Ik ga je link eens bekijken

vf rood, hmmm misschien moet ik dat gewoon doen ja ;) maar als ik dan lees dat illuminatus zegt dat je zelfs buiten een zwarte achtergrond kan creeren, wil ik dat toch wel eens uitzoeken

fotojeroen, ik ga je link bekijken
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

tjeetje, ... goede link zeg illuminatus, .. het moet dus simpelweg gewoon allemaal kunnen.. ga het morgen nog eens proberen

fotojeroen, ook een zeer heldere link, bedankt
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar