SBK 2013 - TT-Circuit

Autosport, motorsport, rallyrijden... alle sportieve prestaties in gemotoriseerde voertuigen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Afgelopen weekend waren de WK Superbikes weer op het TT circuit in Assen.
Heb hier weer een aantal foto's gemaakt maar ben er zelf nog niet echt tevreden over.

Ik ben in het begin van de dag gewoon op mijn plek blijven zitten en natuurlijk ook genoten van de races.
Aan het eind van de dag ben ik op een aantal andere plaatsen gaan staan om ook wat variatie in mijn foto's te krijgen en om het voor mij wat handiger te maken om te pannen.
Toch viel het een beetje tegen en zijn vele foto's mislukt :(
De foto's hieronder missen nog wel wat scherpte heb ik het idee maar mijn vraag is wat ik hierin kan verbeteren.
Of is het gewoon de ervaring met het pannen? Doe dit eigenlijk niet zo heel vaak maar 1 a 2 keer per jaar tijden de SBK en de MotoGP ;)

Aangezien ik in juni weer terug ga kan ik wel wat tips gebruiken ;)

Foto #1
Afbeelding
170mm F/9 1/250 ISO100

Foto #2
Afbeelding
220mm F/8 1/200 ISO100

Foto #3
Afbeelding
220mm F/9 1/250 ISO100

Foto #4
Afbeelding
300mm F/7.1 1/250 ISO100

Foto #5
Afbeelding
210mm F/10 1/250 ISO100

Foto #6
Afbeelding
190mm F/6.3 1/320 ISO100

Foto #7
Afbeelding
210mm F/10 1/250 ISO100

Al deze foto's zijn geschoten met een 60D met een 70-300 IS USM.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en eventuele tips ;)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Goed gedaan. De snelheid zit er mooi in en dat is bij dit soort foto's erg belangrijk denk ik.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Dankje MvdE :)

Verder nog iemand wat tips betreft scherpte of iets anders? :roll:
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Foto 1, 2 en 5 een beetje flauwe race houding. Wel aardig om er eentje tussen te hebben van het aanremmen voor de bocht, maar nu te veel van hetzelfde.

Moest je het vanaf de tribune doen, of had je toegang langs de baan? .. Als het laatste het geval was dan had je misschien ook iets meer in het vizier van de rijders kunnen fotograferen, zodat er een soort van interactie ontstaat.

Ik vind je sluitertijd nog behoorlijk veilig gekozen, maar evengoed al aardig de snelheid erin vastgelegd :)
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Bedankt voor je reactie Bart.
De foto's zijn inderdaad vanaf de tribune genomen (Winterdijk). De meeste zijn vanaf dezelfde plek genomen vandaar dat het zowat dezelfde foto's zijn.
Aan het eind van de dag ben ik richting de Ramshoek gelopen om daar nog wat foto's te nemen.
Het was ook niet echt een bedoeling om een serie neer te zetten meer om de rijders apart en scherp op de foto te krijgen :)

Sluitertijd veilig? Moet ik dan meer naar de 1/100 gaan of misschien nog lager? Of bedoel je dat niet?
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik zou eerder je sluitertijd sneller doen. Ik sta regelmatig langs de baan in Assen, en schiet toch wel meestal op 1/320e of 1/400e. Zoals je zelf ook wel kunt zien mis je nou toch wel wat scherpte.

Even een voorbeeldje
Afbeelding
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Als je veel foto's moet aanleveren die bijna allemaal lukken inderdaad lekker 1/320 of zelfs 1/400 sec.
.. maar als je tijd hebt en maar met enkele spetterende foto's aan wilt komen zetten, dan zal ik tussen de 1/60 en 1/160 gaan zitten met pannen.
Ik zelf heb ook wel dagen langs het circuit gefotografeerd waar ik veilig 1/250 tot 1/400 schoot, gewoon omdat ik met veel gelukte foto's thuis wilde komen.
Als je rijders van de voorkant gaat fotograferen, dan mag de sluitertijd wel omhoog. Je hebt dan alleen rekening te houden dat de voorband in beweging is en dat is zeker als ze met slinks rijden snel goed. Ik hou meestal 1/640 aan in dat geval. Het diafragma mag dan natuurlijk wel ietsje meer open, omdat je achtergrond niet meer vaag wordt door het pannen.
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Motorbart schreefCOLONAls je veel foto's moet aanleveren die bijna allemaal lukken inderdaad lekker 1/320 of zelfs 1/400 sec.
.. maar als je tijd hebt en maar met enkele spetterende foto's aan wilt komen zetten, dan zal ik tussen de 1/60 en 1/160 gaan zitten met pannen.
Ik zelf heb ook wel dagen langs het circuit gefotografeerd waar ik veilig 1/250 tot 1/400 schoot, gewoon omdat ik met veel gelukte foto's thuis wilde komen.
Als je rijders van de voorkant gaat fotograferen, dan mag de sluitertijd wel omhoog. Je hebt dan alleen rekening te houden dat de voorband in beweging is en dat is zeker als ze met slinks rijden snel goed. Ik hou meestal 1/640 aan in dat geval. Het diafragma mag dan natuurlijk wel ietsje meer open, omdat je achtergrond niet meer vaag wordt door het pannen.
Foto's op een 1/60e met 200mm of verder gaat 98% onbruikbaar zijn. Als je aan het eind van de dag je product moet afleveren en je hebt maar een aantal die er scherp zijn is de kans niet groot dat je weer gevraagd wordt. Ik schiet altijd op minimaal 1/320e en mijn klanten zijn tevreden met het resultaat.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Precies :)
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Oke super, bedankt voor de tips heren!
Ga dit in juni weer uit proberen. Dan zit ik wel op een iets beter en ruimer plekje als afgelopen weekend :)
De foto's zullen dan wel weer voorbij komen ;)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Mocht je in de buurt wonen van Assen (en over een fotopas beschikken) dan kan je ook vaak heen gaan. Dit weekend is er weer iets te doen (erg vaak zelfs ook door de week) Ik werk er als vrijwilliger.
Je zou bij post 16 in die lange bocht kunnen staan vlak voor ze meeuwenmeer op gaan.

Dan sta je eigenlijk bij post 14 in de binnenbocht zeg maar.

Maar er is meer te doen dan alleen SBK en TT.
Als je wat wilt oefenen dan zou ik wat vaker naar de baan gaan
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Helaas, ik kom uit de buurt van Den Bosch..
Dat even op en neer rijden zal er voor mij helaas niet in zitten :)

Misschien als ik over een half jaartje mijn motorrijbewijs heb dat ik dan wat vaker die kant op kom ;)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

knrd schreefCOLONHelaas, ik kom uit de buurt van Den Bosch..
Dat even op en neer rijden zal er voor mij helaas niet in zitten :)

Misschien als ik over een half jaartje mijn motorrijbewijs heb dat ik dan wat vaker die kant op kom ;)
ONK wegrace is ook enorm leuk om te zien en te fotograferen.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Klopt.. Dit was afgelopen weekend in Oss maar helaas kon ik toen niet. :(
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Zijn er nog mensen bij de Ducati dagen in Assen?

Ik zelf wel. Als vrijwilliger wel te verstaan. Wel mooie post (22)
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Misschien morgen wel, maar hangt erg van het weer af...
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

D!ck schreefCOLONZijn er nog mensen bij de Ducati dagen in Assen?

Ik zelf wel. Als vrijwilliger wel te verstaan. Wel mooie post (22)
Ik was zondag aanwezig als fotograaf.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar