"bridge over troubled water"

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Normaal staat'ie met de voeten in het weiland, maar dankzij het hoge water staat'ie nu met de voeten in het water. Toch een heel ander gezicht!

AfbeeldingIMG_2404A copyA-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
Berichten: 3544
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20
Contacteer:

zag 'm al op POTN. Coole foto, mooie bewerking.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Bedankt voor jullie reactie!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

.
OKee ...
.
Normaal reageer ik niet op foto’s die ik niet zo interessant vind.
Nu werd mijn aandacht getrokken door iets in deze en twee andere door dezelfde fotograaf geplaatste foto’s en waarschijnlijk een verband met de nieuwe vormgeving van het forum.
Het eerste waar je in de foto’s naar getrokken wordt, is de witte rand er omheen.
Misschien bedoeld om een duidelijk afscheiding te hebben met het grijs van de thema-achtergrond. Alleen is die rand wel heel prominent aanwezig, terwijl toch de foto zelf de meeste aandacht verdient. Dat kan toch anders opgelost worden, daar kom ik op terug.
Wat ik in de foto niet sterk vind, is de kadrering. Zowel boven als onder in de foto bevinden zich wat saaie delen. Als je daar iets van weg haalt, onder iets meer dan boven, en je maakt een vierkante uitsnede, dan wint de foto enorm aan kracht.
Om nog even terug te komen op de rand, die kan als afscheiding naar de achtergrond een stuk subtieler. Neem de foto zonder rand en vergroot in Photoshop het canvas aan alle zijden absoluut met een paar pixels, bijv. 5.
Om te laten zien wat ik bedoel, zie je hieronder een zodanig bewerkt beeld. Omdat het alleen ter illustratie is, zal ik het na een week weghalen.
.
Afbeelding
.
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Ha Gerard,

Dank voor je feedback. Zeker bij een foto die buiten mijn comfort-zone valt is dat waardevol. Je stipt met name twee zaken aan; te weten het kader en de uitsnede.

Voor wat betreft het kader: ik pas mijn kaders eigenlijk nooit aan op het gekozen publicatiemedium. Ik gebruik één vast kader (middels Bordermaker) voor al mijn foto's op alle media. Normaal valt dat niet zo op, omdat vrijwel alle media een lichte(re) achtergrondkleur hebben. Toen ik deze foto hier op het forum plaatste, was de oude style nog in gebruik. Inmiddels heeft de update van het forum plaatsgevonden, inclusief een tijdelijke -donkere- style, en ja: nu heb je een punt. Het kader knalt er nu ineens uit. Als dit de definitieve style van het forum zou zijn, zou ik inderdaad specifiek voor Eosdigitaal een ander kader maken.

Voor wat betreft de uitsnede: ik had zelf ook al diverse uitsnedes geprobeerd, inclusief de vierkante. Ik vind deze echter juist niet sterker. Je verliest bij deze uitsnede een stuk wat jij als saai omschrijft, maar wat voor mij juist kracht aan de foto geeft. De donkerte ervan geeft voor mij meer spanning en dynamiek aan het beeld, en dat raak je kwijt in de vierkante uitsnede. je mag je voorbeeld van mij overigens prima laten staan hoor, ik heb daar geen problemen mee. In tegendeel.

Nogmaals dank voor je inzicht; het dwong mij om nog een extra keer kritisch naar m'n gemaakte keuzes te kijken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”