Radio Kootwijk

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Een tijdje geleden kreeg ik de kans om bij en in Radio Kootwijk te fotograferen. Die kans heb ik uiteraard gepakt, want wát een gaaf gebouw is dat! Gebouwd in 1918 door architect Julius Luthmann, met het oog op de verbinding tussen Nederland en Nederlands-Indië. Het kreeg al snel de bijnaam "De Kathedraal", en waarom dat zo is, is direct duidelijk als je er komt. Eerst was het een lange-golf verbinding, maar al na een paar jaar werd er overgeschakeld op de korte golf. Hierdoor kon het publiek (mis je voldoende geld had, want het was peperduur - 33 gulden voor 3 minuten!) bellen met Nederlands-Indië. Hier zijn de legendarische woorden "Hallo Bandoeng, hier Den Haag" op gebaseerd. Inmiddels staat het gebouw alweer bijna 20 jaar leeg.

foto 1: de watertoren aan het begin van het complex:
Afbeelding

foto 2: een blik in het pompgebouw:
Afbeelding

foto 3: de bekende aanblik:
Afbeelding

foto 4: de buitengevel:
Afbeelding

foto 5: in de gezichten boven de ingang zie je een West-Europees en een Indisch gezicht terug:
Afbeelding

foto 6: blik omhoog in het trappenhuis:
Afbeelding

foto 7: de oude zenderzaal, die nu leeg staat:
Afbeelding

foto 8: iets lager bij de grond:
Afbeelding

foto 9: voor gewichtige zaken:
Afbeelding

foto 10: de achterkant van de zaal:
Afbeelding

foto 11: krachtstroom:
Afbeelding

foto 12: soms moet je even omhoog kijken:
Afbeelding

foto 13: doorkijkje:
Afbeelding

foto 14: het terrein, bezien vanaf het hoofdgebouw:
Afbeelding

foto 15: een stuk van de voorgevel:
Afbeelding

foto 16: een blik op de atoomschuilkelder naast het gebouw:
Afbeelding

foto 17: in de kelder:
Afbeelding

foto 18: meetapparatuur:
Afbeelding

foto 19: aan of uit?
Afbeelding

foto 20: lamp in de hal:
Afbeelding

foto 21: een lamp bij de poort:
Afbeelding

Een langere serie dan gebruikelijk, maar dit mooie complex is het waard!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

"less is more' is op deze serie "more or less" van toepassing.

Ik zou zeggen: maak een selectie van drie, vier unieke opnames van dit veelgefotografeerde onderwerp.
Mijn gemaakte selectie, onder notaristoezicht opgeslagen, hoor je daarna.
TIP: laat de overzichtsfoto's van de hal daarbij weg.
Met de meest goede bedoelingen:
Gabriël
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Tsja, als je mijn laatste zin gelezen zou hebben, zou je gezien hebben dat deze tip niets toevoegt.

Met de meest goede bedoelingen,

Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Sorry Marco,

zo ken ik je niet.

Ik heb je altijd gewaardeerd als kritisch beschouwer van je eigen en andermans foto's.
Ook de mijne gingen wel eens door jouw mangel en daar leerde ik van en jij misschien wel van mijn kritiek.
Dat is ook de insteek van dit forum.
Maar als jij openlijk goedbedoelde opmerkingen van mij gaat afschieten, haak ik af.

Het was een leuke tijd, zal ik maar zeggen.

Nog een laatste tip:
haal de foto van de krachtstroom weg, want dit heeft niets met de tijd van toen te maken.
Gebruikersavatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
Berichten: 2732
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:22
Locatie: Best

Het is een mix van oud en modern, van overzicht en detail...
Die kans had ik ook genomen, prachtig gebouw - uniek gelegen, maar ook heel bekend in fotoland vooral de frontale aanblik.
De hal met het hogere standpunt heeft mijn voorkeur, omdat daarin de vloer ( een van de markante details van de bouwstijl) goed te zien is.
Ook foto 21 laat dat zien, en ondanks de wat zware voorgron is het toch de tweede voorkeur, vooral omdat ik dit standpunt nog niet eerder gezien heb.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

telescoop schreef:Sorry Marco,

zo ken ik je niet.

Ik heb je altijd gewaardeerd als kritisch beschouwer van je eigen en andermans foto's.
Ook de mijne gingen wel eens door jouw mangel en daar leerde ik van en jij misschien wel van mijn kritiek.
Dat is ook de insteek van dit forum.
Maar als jij openlijk goedbedoelde opmerkingen van mij gaat afschieten, haak ik af.

Het was een leuke tijd, zal ik maar zeggen.

Nog een laatste tip:
haal de foto van de krachtstroom weg, want dit heeft niets met de tijd van toen te maken.
Feedback op de foto’s is altijd welkom, daar draait het juist om bij dit forum. En daarbij kan ik van jouw kritische blik zeker leren.

Wat ik bedoelde, was dat ik overduidelijk bewust een uitgebreide serie neerzet. De suggestie om daar 17, 18 foto’s van te verwijderen is dan niet heel nuttig: als ik een dergelijk beknopt topic gewild had, zou ik daar wel voor gekozen hebben.
Ik zou je opmerking terecht vinden als ik 21 keer min of meer hetzelfde laat zien, maar daarvan is geen sprake.
Maar, no hard feelings uiteraard!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Wibo, dank voor je reactie! Het is inderdaad een imposant gebouw. De bekende lege hal-foto heb ik bewust geplaatst, omdat dat de kern is waar het om draait. De frontale voorkant heb ik daarentegen bewust niet geplaatst, al heb ik hem natuurlijk wel. Die is ook prima vanuit een andere hoek te maken, bijvoorbeeld zoals bij foto 21 :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
Berichten: 3544
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20
Contacteer:

mooie reeks die de vele aspecten van het complex laat zien.

Michiel>=
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Dankzij een tip heb ik een paar van de foto's ook nog even omgezet in zwart/wit. Dat ik daar zelf niet aan gedacht had :mrgreen:

Afbeelding17-BorderMaker copy by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding18-BorderMaker copy by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding22-BorderMaker copy by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding36-BorderMaker copy by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding44-BorderMaker copy by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding87-BorderMaker copy by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”