Doorkijkje

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 413
Lid geworden op: 11 apr 2014 04:14
Locatie: Nijmegen

Ik herken de foto´s genomen met de TS-E 24 mm f/3,5 doordat rechte lijnen er ook echt recht zijn. Geen tot heel weinig vervorming dus. Herkennen jullie dat ook?

AfbeeldingDoorkijkje by 2011*Alwin, on Flickr

Groet, Alwin.
Gebruikersavatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
Berichten: 8042
Lid geworden op: 03 sep 2010 16:47

Ik heb het objectief nooit gebruikt en (her)ken het dus ook niet.

Los daarvan: lekkere foto! De fiets is een mooi konijntje!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
Berichten: 2732
Lid geworden op: 24 apr 2013 20:22
Locatie: Best

Ik ken het principe maar heb er nooit meegewerkt...
Dit soort foto's kun je tegenwoordig ook al aardig goed corrigeren in post... via upright e.d.

Zou een leuke test zijn... dezelfde locatie iemand met de tilt-shift, een ander met 24mm en LR/PS ;)

Eens met Marco die fiets is prachtig ... breekt het donkere kader van de zijmuren en trekt het bij elkaar...
Apple fan, Canon volger...
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 413
Lid geworden op: 11 apr 2014 04:14
Locatie: Nijmegen

Bedankt voor de reacties.
wibo53 schreef:[...] Dit soort foto's kun je tegenwoordig ook al aardig goed corrigeren in post... via upright e.d. [...]
Nabewerking doe ik ook wel eens voor de TS, door gebruik te maken upright e.d. in LR. Dat is dan nodig omdat verticale lijnen niet loodrecht naar beneden lopen doordat de camera niet precies waterpas stond. De lijnen waren dan nog wel recht. Lenscorrectie, een andere voorziening binnen LR, is dan dus niet nodig. Het lensprofiel van de TS-E 24mm f/3.5L II is niet eens bekend.

De 17-40mm vergt wel lenscorrectie in de nabewerking. Na lenscorrectie zijn de lijnen vrijwel recht, maar toch net niet helemaal.
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”