Kerk HHG Kesteren

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Gisteren kreeg ik de kans om eens in een kerk te fotograferen. Niet een oude, klassieke kerk, zoals je wel vaker op fora tegenkomt, maar een nieuw gebouwde kerk. Niet mijn normale tak van sport, en het heerlijke zonnetje van gisteren leverde met zijn harde licht een extra uitdaging op.

Een dergelijke kerk heeft zóveel lijnen en hoeken, dat ik me er veel langer zou kunnen vermaken. Maar dankzij een filmploeg die ook opnamen maakte, was mijn tijd beperkt. Ik heb me nu beperkt tot overzichtfoto's, de details heb ik goeddeels buiten beschouwing gelaten. Uit de serie van ruim 60 foto’s (bedoeld voor gebruik op de website, programma's en folders en dergelijke) heb ik onderstaande foto’s geselecteerd.

Foto 1: de achterkant van het gebouw:
Afbeelding12 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 2: de consistoriekamer:
Afbeelding22 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 3: het (oude!) orgel:
Afbeelding27 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 4: zicht vanaf de kostersplek:
Afbeelding39 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 5: zicht vanaf de kansel:
Afbeelding32 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 6: het doopvont, de preekstoel, de knielbank en de lessenaar:
Afbeelding34 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 7: zicht van achteruit de kerkzaal:
Afbeelding42 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 8: de bank van de diakenen met de collectezakken op de achtergrond:
Afbeelding48 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 9:zicht op het orgel:
Afbeelding43 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 10: het orgel zelf mag niet ontbreken:
Afbeelding53 by marcoeoscanon, on Flickr

Foto 11: de voorkant van het gebouw:

Afbeelding63 by marcoeoscanon, on Flickr

Bedankt voor het kijken, feedback is welkom!

Groet, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Mooie afwisselende serie van binnen, buiten en details. Mooi dat je de perspectief vervorming vrijwel geheel hebt kunnen corrigeren.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks! Die perspectiefcorrectie was soms wel een uitdaging ja, ik schoot veel op 10mm en had geen hoogwerker bij me ;)

Onderstaand nog twee met wat meer vervorming (en bewuste flare):

Afbeelding8 by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding13 by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

wel wat anders dan de ouwe RK kerken die ik nog uit mijn jeugd ken! Vind dat je het gebouw recht doet met je foto's, zeer geslaagd.

Gr,

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Goed geslaagde fotos. Wat is jammer vind ( maar dat is niet jou zaak) is dat het moderne gebouw zo klassiek is ingericht....
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zo netjes hoor Marco.

Bij een paar foto's viel er iets op bij me wat ik graag met je deel:

1- Linksboven zit denk ik een flare waardoor het lijkt dat de bakstenen daar wat blauwig verkleurd zijn
2- Ik zou rechts er net een reepje afhalen zodat de zwarte rand van het deurkozijn niet zichtbaar is. En ik denk ietsje rechtsom kantelen zodat de stoelen linksachter niet zo overhellen naar links (maar die is lastig hoor)
4- Keuze: Blokje techniek linksonder wel of niet in beeld laten. Zelf vind ik het er niet echt bij passen

Mijn favo's: Foto 7+8
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Anoniem 3

Mooie serie, Marco.
Het valt me wel op dat de interieurfoto's mooi recht zijn en de exterieurs (behalve 11) wat verticale vertekening vertonen.

En dat alles zonder Tilt-and-shift....
Knap gedaan.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Nu al zo'n 6 keer, schat ik in, jouw serie weer aangeklikt.
Technisch perfect! Alles kaarsrecht en fantastisch scherp. Heel mooi gedaan.

Maar het sfeertje van de kerk zelf….. apart, héél apart.
Een super strak, nieuw, modern gebouw met daarbinnen toch die oude, strenge sfeer.
Althans dát is wat ik voel bij deze foto's. Apart, héél apart :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bedankt voor jullie reacties:

@Mikeeagle: ja, je kunt dit écht niet vergelijken met die oude Roomse kerken. Overdadig Rooms tegenover Calvinistische soberheid.

@Wibo: Klassiek... ja, aan de ene kant wel.. aan de andere kant is de architectuur van buiten consequent doorvertaald naar binnen. Strakke lijnen heersen zowel binnen als buiten. Kijk maar eens naar de klokkentoren en dan naar de vormgeving van de preekstoel en de lessenaar ;)

@Gabriel: de perspectiefcorrectie was zeker bij de buitenfoto's inderdaad een uitdaging. Soms heb ik er bewust iets vertekening ingelaten, omdat ik het beeld anders niet meer vond kloppen. En inderdaad, "gewoon" met de 10-22 ;) Tilt-shift is mij te duur voor de enkele keer dat ik ;t nodig heb.

@Ina: Je voelt wel precies aan hoe de sfeer in een dergelijke kerk is. Inderdaad, een nieuwe kerk, maar met de oude sfeer. Dat is natuurlijk een hele bewuste keuze, waarde één zich goed bij voelt en de ander niet. Mijn roots liggen in een soortgelijke kerk, daardoor ben ik aan die sfeer gewend en heb er geen last van. Sterker, ik vind het wel wat hebben ;)

@Dave: thanks voor je input. De "blauwe stenen" op foto 1 worden veroorzaakt door verkleuringen in de stenen zelf, niet door een flare. Je ziet het in mindere mate op andere plekken terug. De moderne techniek op foto 4 heb ik heel bewust mede in beeld gebracht. De Ipad laat de koster vrijwel alles op afstand en draadloos bedienen. Een mooi bedieningsconcept. Je had helemaal gelijk bij foto 3: daar had ik bij nader inzien het perspectief nog niet voldoende gecorrigeerd. Onderstaand een beter gecorrigeerde versie, met de oude ter vergelijking eronder. Het blijft wel lastig, want de scherpe kijker ziet nu dat de ronde klok nét niet meer lekker rond is:

nieuw:
Afbeelding

oud:
Afbeelding
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

@Marco: 't Zijn ook mijn roots, en zo nu en dan heb ik er juist wél een beetje 'last' van. Gelukkig ook niet meer dan dat, maar de beklemmende sfeer voelde ik wel meteen in jouw foto's.
Misschien is dat ook gewoon jouw verdienste hoor; je hebt het zó strak weten te fotograferen. Het past precies bij de sfeer. Compliment :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Anoniem 3

Als ik die klavieren van het orgel zie, met al die registers, dan krijg ik weer zo'n zin in het vertolken van BACH(chus)...
Heerlijk.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Erg knap hoor Marco.
En de klok... beetje ei geworden inderdaad, maar het is ook wel erg lastig zoiets goed te krijgen. En je zal altijd voordelen en nadelen houden. Of het ene perfect en het andere net iets minder...

Je weet in ieder geval een erg mooie serie neer te zetten. Ook hier complimenten!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar