Een lans breken voor de iPhone

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik wil een lans breken voor de iPhone. Waar ik ook ga mijn iPhone is altijd bij mij en legt alles vast dat ik zie. OK, de kwaliteit is niet wat wij van onze fotocamera's mogen verwachten, maar deze gaat niet altijd mee.
Tijdens een wandeltocht kwam ik deze landschappen tegen en heb er panorama's van gemaakt.

1. Pampushout 1
Afbeelding

2. Pampushout 2
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Als snapshotcamera is die zeker niet verkeerd. Ik neem voor mijn werk niet eens meer een losse camera mee, alle foto's (ook pano's, soms erg makkelijk!) doe ik met de I-phone.

Wel merk ik dat mijn I-Phone 5 moeite heeft met contrastrijke situaties. Ik weet niet of dat in de latere versies beter is?
"Nadeel" van een mobiel van de baas is dat je weinig te kiezen hebt. En o ja, werken doe ik voorlopig ook niet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 3

Die lans heb ik ook al gebroken, Rien.
Ik ben ook al overtuigd van de kwaliteiten van die 'kleintjes'.

Zie: Toch mooi?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Volgens mij hoeft die lans al lang niet meer gebroken te worden. Toch?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Heb vernomen dat je RAW kunt schieten met de Iphone 10 dat geeft weer meer mogelijkheden.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Dat klopt, en zelf LR is aanwezig.
Wie weet wat ons nog te wachten staat...
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 3

evelakes schreefCOLONHeb vernomen dat je RAW kunt schieten met de Iphone 10 dat geeft weer meer mogelijkheden.[/quote
wibo53 schreefCOLONDat klopt, en zelf LR is aanwezig.
Wie weet wat ons nog te wachten staat...
Ik gebruik op mijn SE de app Camera+ . Je kunt dan RAW schieten én bewerken.
Anoniem 4

Ach, een leuke voorziening als je geen camera bij de hand hebt.
Smartphones maken aardige plaatjes voor op het internet, facebook, instagram en wat je nog meer hebt aan plekken voor grenzeloos exhibitionisme.
Voor in een art-tijdschrift, museumcatalogus of billboard zul je toch echt met iets beters moeten komen.
Dit is geen oordeel over de foto's van Rien, maar een bijdrage voor de discussie waarin smartphone fotografie wordt (over)verheerlijkt.
Het moet geen religie gaan worden. Ik loop al met een vergiet op mijn hoofd.
Anoniem 3

Illuminatus schreefCOLON Het moet geen religie gaan worden. Ik loop al met een vergiet op mijn hoofd.
Gelukkig niet met een trechter....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLONAch, een leuke voorziening als je geen camera bij de hand hebt.
Smartphones maken aardige plaatjes voor op het internet, facebook, instagram en wat je nog meer hebt aan plekken voor grenzeloos exhibitionisme.
Voor in een art-tijdschrift, museumcatalogus of billboard zul je toch echt met iets beters moeten komen.
Dit is geen oordeel over de foto's van Rien, maar een bijdrage voor de discussie waarin smartphone fotografie wordt (over)verheerlijkt.
Het moet geen religie gaan worden. Ik loop al met een vergiet op mijn hoofd.
Nou... volgens mij werd in 2015 al één van de winnende foto's bij World Press Photo met... een Iphone gemaakt. Schrijf het dus niet zomaar af ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

MarcoEOS550D schreefCOLON
Illuminatus schreefCOLONAch, een leuke voorziening als je geen camera bij de hand hebt.
Smartphones maken aardige plaatjes voor op het internet, facebook, instagram en wat je nog meer hebt aan plekken voor grenzeloos exhibitionisme.
Voor in een art-tijdschrift, museumcatalogus of billboard zul je toch echt met iets beters moeten komen.
Dit is geen oordeel over de foto's van Rien, maar een bijdrage voor de discussie waarin smartphone fotografie wordt (over)verheerlijkt.
Het moet geen religie gaan worden. Ik loop al met een vergiet op mijn hoofd.
Nou... volgens mij werd in 2015 al één van de winnende foto's bij World Press Photo met... een Iphone gemaakt. Schrijf het dus niet zomaar af ;)
Ik weet het niet, dus pin me er niet op vast:
Werd die foto niet gewonnen door het moment? Het op de juiste plaats zijn op het juiste moment?
Vast niet omdat het de kwalitatief beste foto was?
Neemt niet weg dat zulke plaatjes, ook genomen met een TeleIphone, echt verschrikkelijk goed uit kunnen pakken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

MichielBroerse schreefCOLONWerd die foto niet gewonnen door het moment? Het op de juiste plaats zijn op het juiste moment?
Zeker. Maar dat is de basis van iedere goede foto - ongeacht de gear.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Inderdaad, het was een reportagefoto en de beoordeling was op inhoud en niet op image quality.
Smartphones worden al langer gebruikt door fotojournalisten in vooral oorlogsgebieden, zoals bijv. David Guttenfelder.
Dat neemt niet weg dat op image quality de smartphone niet kan tippen aan de DSLR en DSLM.
Mijn Panasonic TZ100 legt het af tegen mijn Canon en Fuji camera’s, maar wint nog met gemak van mijn smartphone.
Die laatste is leuk als je om wat voor reden niet kan beschikken over “echte” camera’s.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Hoezo apple?
Er zijn meer fabrikanten
er zijn zelfs beter uitgeruste telefoons dan wat aple biedt.

Als er een conclusie te trekken valt uit de huidige foto kwaliteit van telefoons is:
De techniek heeft niet stil gestaan.

Waar komt de onzin toch vandaan dat dit Apple specifiek is?
Apple loopt gemiddeld genomen achter de feiten aan.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

seoman schreefCOLONWaar komt de onzin toch vandaan dat dit Apple specifiek is? Apple loopt gemiddeld genomen achter de feiten aan.
Die onzin komt in ieder geval niet uit dit topic... ik lees nergens dat Apple beter zou zijn dan "de rest" en de discussie gaat vooral over smartphonefotografie.
Illuminatus schreefCOLONDat neemt niet weg dat op image quality de smartphone niet kan tippen aan de DSLR en DSLM. Mijn Panasonic TZ100 legt het af tegen mijn Canon en Fuji camera’s, maar wint nog met gemak van mijn smartphone. Die laatste is leuk als je om wat voor reden niet kan beschikken over “echte” camera’s.
O, maar daar ben ik het volledig mee eens. Ik maak regelmatig onderweg foto's met m'n smartphone, waarbij de afdronk meestal toch is "jammer dat ik m'n Canon niet bij me had";)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

MarcoEOS550D schreefCOLON
MichielBroerse schreefCOLONWerd die foto niet gewonnen door het moment? Het op de juiste plaats zijn op het juiste moment?
Zeker. Maar dat is de basis van iedere goede foto - ongeacht de gear.
Reportage foto's zeker waar!
Maar een fotoshoot in de studio? Landschaps fotografie? Burlen op de Veluwe? Enz. enz. enz.
Daar gaat het natuurlijk niet voor op.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Die onzin komt in ieder geval niet uit dit topic... ik lees nergens dat Apple beter zou zijn dan "de rest" en de discussie gaat vooral over smartphonefotografie.
Ik reageer oa op de titel van het draadje en de rare gewoonte van mensen om een tablet een ipad te noemen of een telefoon een iphone.
Verder hoor ik nooit iemand een lans breken voor samsung , wileyfox of .......
Ik stoor me hier mateloos aan.

Wat moet je met een raw schietende camera app als het aparaat niet eens een sd kaartje ondersteund?
Maar goed onder bepaalde omstandigheden kunt je met een 1megapixel sensor uit 2000 prima plaatjes schieten en nu anno 2017 zijn de omstandigheden verder uitgebreid. Dat is een fijne ontwikkeling.

Maar stel je toch voor dat canon de grappen en grollen van een doorsnee telefoon zou implementeren in een dslr.
Dat zou pas feest zijn. Pannen met je 6d bv. Dan had niemand het meer over de foto functies van een telefoon.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Maar stel je toch voor dat canon de grappen en grollen van een doorsnee telefoon zou implementeren in een dslr.
Dat zou pas feest zijn. Pannen met je 6d bv. Dan had niemand het meer over de foto functies van een telefoon.
Of iemand bellen terwijl je hem met 1000mm vol in beeld hebt, dan heb je geen wifi meer nodig :-)
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Beste Seoman, ik heb alleen een iPhone (ja, een Apple-fiel) en kan derhalve alleen daarmee snapshotten. Ik begrijp wat jouw stelling is en nodig jou bij deze uit een lans te breken voor Samsung / Android.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het maakt me niet uit welk apparaat of functie je de hemel in prijst.
Als het maar correct is. Apple prijzen voor de huidige beschikbare sensoren slaat nergens op. Apple prijzen voor hun software aanpak zou terrecht kunnen zijn.

Ik zou bij deze alle merken willen prijzen voor het beschikbaar stellen van een sd kaart of extra sim. Het is de meest essentiële functionaliteit van een smart ding.
En die sensor die is of duur en goed of goedkoop en laat te wensen over.

Toch voor het geld van een telefoon met goede sensor koop je zo een 80d. Doe mij maar een 80d en een telefoon van 200€. Dan is 1 apparaat tenminste echt goed. Ipv van alles een beetje want hoe indrukwekkend de telefoon sensoren, en 4g verbindingen ook zijn. Het is en blijft behelpen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar