Na een regenbui het bos in

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Het Buurserzand in Haaksbergen: een prachtig natuurgebied waar ik de laatste tijd steeds vaker kom. Gistermorgen stapte ik na een regenbui op de fiets om in en rondom het gebied foto's te maken.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :D

#1
Afbeelding
Buurserzand Haaksbergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#2
Afbeelding
Buurserzand Haaksbergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#3
Afbeelding
Buurserzand Haaksbergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#4
Afbeelding
Buurserzand Haaksbergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr

#5
Afbeelding
Buurserzand Haaksbergen by Sem van der Wal Fotografie, on Flickr
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

nog geen reactie, zal ik dan een poging doen voor wat feedback :lol: ?

foto 1 tm 4 vind ik qua compositie het meest aantrekkelijk, 5 doet me niet veel.
je hebt mooi diepte gegeven aan de plaatjes door gebruik te maken van de lijnen van de paden en het water.
te zien is dat het net geregend heeft, het is heiig. De spiegeling in het water is ook mooi.
Op zich vind ik dat wel mooi maar de lichte delen in de foto's vind ik té fel.
Met wat extra aandacht in de nabewerking zou je dat een heel eind kunnen rechttrekken.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ben het met Ronald eens, waarbij foto 4 er voor mij uitspringt.

In de nabewerking de hooglichten flink verlagen en wellicht ook een tikje van de belichting (en heel misschien de witbalans ietsje minder warm/geel) zou mijn suggestie zijn.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik vind de analoge look door het optrekken van de schaduwen en de wat naar geel/oranje neigende witbalans juist wel sfeervol.
Misschien niet de meeste ideale omstandigheden doordat er geen detail in de lucht zit en dat ga je ook met het verlagen van de hooglichten niet meer verhelpen. Je zult dan hooguit een donkerder grijs vlak krijgen. Overigens vind ik het niet heel storend en past het wel bij een wat druilerig sfeertje.
Dat sfeertje had je van mij best wat meer mogen benadrukken door te laten zien dat het na een regenbui is gefotografeerd, dus meer detail van druppels aan de bomen en heide.

Ik zou bij het fotograferen van een pad wat meer naast de weg gaan staan en niet erop. Hierdoor kun je de lijn schuin het beeld in laten komen en bovenin je beeld aan de andere kant laten weglopen. Dat geeft doorgaans wat meer diepte in je foto en diagonale lijnen doen het ook wat prettiger dan rechte lijnen van voor naar achter.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Goed idee om na zo'n bui het bos in te lopen. Lekkere sfeer in deze platen namelijk. Eigenlijk zijn overal de belangrijkste ingrediënten voor een landschapsfoto aanwezig (lijntjes referentie punt op voorgrond. Ook denk ik dat een donkerder lucht de sfeer teniet zou doen, dan ga je van mistig/druilerig naar dreigend. Volgens mij is dat alleen de moeite als er echt tekening in de lucht zit EN als de lucht een belangrijk onderdeel van de compo is. Dat is m.i. alleen bij de laatste plaat het geval die had je denk ik beter met een filtertje kunnen schieten.

Bij plaat 1 zou je kunnen overwegen het plasje links onderin weg te halen. Ik blijf daar op hangen.
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 28 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooie reeks, het ruikt nu hier zelf vochtig.
grt,bouk.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Ik heb bewust gekozen voor deze vorm van nabewerking (ik gebruik zowel de VSCO Film presets voor Lightroom als de VSCO Cam presets voor Android) omdat ik het vochtige gevoel erin wou houden. Volgens mij is dat wel gelukt :) De foto's lijken misschien iets te warm, maar het verschilt niet bizar veel met de realiteit.

Zoals te zien is was er totaal geen details in de lucht aanwezig. Naar mijn weten kun je de hooglichten wel zo ver mogelijk terugdraaien in de nabewerking, maar heeft dat vrij weinig zin. Je krijgt dan een rare grijze lucht.

Ik ga met jullie tips qua compositie aan de slag, nogmaals bedankt!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar