Tryout B&W grijsfilter

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Brell

Voor het eerst gebruik gemaakt van grijsfilters van B&W ND106.
Graag jullie mening.

44785

1.

44784

2.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Foto 1vind ik van deze twee het beste gelukt, Maar ik mis op allebei een scherpte punt. Ook zijn ze allebei te donker in de achtergrond
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

De missende scherpte is jammer, als ik met een lange sluitertijd fotografeer dan zorg ik altijd dat er een duidelijk stilstaand onderwerp inzit. Nu lijken het gewoon onscherpe foto's.
Gr,
Remco.

Flickr
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik mis ook duidelijk de scherpte, de foto's ogen ontzettend soft, dat moet volgens mij met de combinatie 50D / 24-105 beter kunnen.
bij je vorige landschappen merkte ik dat ook op.
je gebruikt diafragma f/22, is dat om je sluitertijd nog langer te laten zijn ?
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Brell

Het klopt dat de foto's niet scherp zijn, dat was mij ook opgevallen.
Voordat ik de filters gebruik stel ik scherp en focus ik op een bepaalt punt. Ik gebruik de bulb stand
Vervolgens gebruik ik liveview om te kijken of alles nog ik orde is en gebruik de afstandsbediening.
Waarom de foto's soft ogen begrijp ik niet. Misschien is de lens off focus geen idee.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Arnold, je hebt een 50D, die heeft micro-adjustment, kan je dus makkelijk je front/backfocus mee controleren en goed zetten, per lens.
ik snap niet waarom je de bulb stand gebruikt ?
waarom niet gewoon Av voorkeuze, zet 'm op f/8, ISO op 100, sluitertijd volgt vanzelf, IS uit, en met statief/afstandsbediening moet je toch echt een scherpe plaat eruit persen
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Kan zijn door wind en waterbeweging dat de bomen en grassprieten bewogen zijn. Hoeft dus geen fout van jezelf te zijn.
Probeer maar eens een huis te fotograferen als test, als het goed is zal dat niet/nauwelijks bewegen en dus scherp zijn. Bomen en lucht zullen dan vervaagd zijn, bij genoeg wind en een sluitertijd die lang genoeg is om deze beweging ook vast te leggen.
Bulb stand gebruik ik alleen als ik boven de 30sec uit kom, onder de 30sec kan de camera het zelf af.
Gr,
Remco.

Flickr
Brell

Road8 schreefCOLONArnold, je hebt een 50D, die heeft micro-adjustment, kan je dus makkelijk je front/backfocus mee controleren en goed zetten, per lens.
ik snap niet waarom je de bulb stand gebruikt ?
waarom niet gewoon Av voorkeuze, zet 'm op f/8, ISO op 100, sluitertijd volgt vanzelf, IS uit, en met statief/afstandsbediening moet je toch echt een scherpe plaat eruit persen
Schaam,schaam, micro - adjustment? Nu moet ik echt even de gebruiksaanwijzing lezen!!
Dit tip neem ik mee voor een volgende keer, bedankt Roland!!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Toch niet te snel aan de micro adjust zitten hoor. Controleer de lens eerst eens met een snelle sluitertijd en een diafragma in de buurt van f/8. Daar is het objectief meestal het scherpste.
De eerste foto b.v. zal je nooit scherp krijgen. Je hebt een minuut belicht en in die tijd waaien de bomen heel wat heen en weer... En f/22 is meestal ook niet het beste van een objectief.
Eerst scherpstellen en dan het filter er op draaien is toch een moment van kunnen verschuiven van het objectief. De focus is al snel om zeep. En: heb je de beeldstabilisatie ook uitgezet op het statief?
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Anko schreefCOLONToch niet te snel aan de micro adjust zitten hoor. Controleer de lens eerst eens met een snelle sluitertijd en een diafragma in de buurt van f/8. Daar is het objectief meestal het scherpste.
De eerste foto b.v. zal je nooit scherp krijgen. Je hebt een minuut belicht en in die tijd waaien de bomen heel wat heen en weer... En f/22 is meestal ook niet het beste van een objectief.
Eerst scherpstellen en dan het filter er op draaien is toch een moment van kunnen verschuiven van het objectief. De focus is al snel om zeep. En: heb je de beeldstabilisatie ook uitgezet op het statief?
Ik ga hier volledig in mee.
Je schiet op f22 dan gaat een beetje front of back focus weinig uitmaken.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Niks mis mee. Dit is een foto met lange sluitertijd!! Dus beweging. En als er geen stilstaande zaken zijn zoals rotsen, krijg je dit!
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Brell

VFRood schreefCOLONNiks mis mee. Dit is een foto met lange sluitertijd!! Dus beweging. En als er geen stilstaande zaken zijn zoals rotsen, krijg je dit!
Klopt, het was de bedoeling om een foto te maken met een lange sluitertijd.
De wolken moesten als een soort sliert zijn en het water melkachtig.
Daarom heb ik gekozen voor bulb.
Ik begon te twijfelen toen ik de andere opmerkingen zag.
f8, dan krijg je dit soort foto's toch? Of vergis ik mij nu?
Dat de bomen niet scherp zijn klopt ook weer, het waaide.
Op het internet had ik mij ingelezen hoe ik dit soorten effecten kon bereiken, en ondanks dat de foto's niet scherp zijn, daar kan zeker aan verbeterd worden, ben ik niet geheel ontevreden.
Dank jullie allen voor de adviezen.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als er beweging is in een foto met lange sluitertijd en je hebt niets wat stilstaat, maakt het in principe qua scherpte niet veel uit, of je nu op f/8 of f/16 zit. Anders isj het dan als op f/2 met langere mm's wordt gefotografeerd. er zullen dan ook andere onscherptes optreden.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt op f/22 gaan schieten, maar ik zou dat alleen doen als laatste redmiddel.
Met een te geknepen diafragma kun je namelijk ook weer last van difractie krijgen.
Ik denk bij de onscherpte misschien inderdaad toch aan onstabiliteit/wind
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Brell

Ik ben begonnen in stappen vanaf f8 tot f22.
Doordat ik de filters er op had zitten kreeg ik naar mijn idee het beoogde effect pas goed bij 1 minuut belichten op f22.
De meningen zijn wat dat betreft wel verdeelt.
Lager dan f22 resulteerde in donkere foto's.
In mijn experiment had ik eerst de ND 102 er op gedaan, vond ik niet zo geslaagd.
Daarna de ND 103, ik kwam al een beetje in de buurt.
Toen de ND106 gebruikt en het resultaat was er bijna.
Uiteindelijk alle drie tegelijk gebruikt, dat vond ik de beste resultaat geven.
Of was dat misschien de verkeerde keuze?
Naar mijn idee kun je de grijsfilters voor meerdere doeleinden gebruiken.
Niet alleen maar de foto meer karakter geven maar ook langere sluitertijden.
Met de ND 102 kan ik ongetwijfeld nog uit de hand schieten?

Het blijft dus experimenteren!!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Je kunt inderdaad de filters gelijktijdig gebruiken. Enige correctie in de witbalans zal met ND filters nodig zijn.
Met één minuut sluitertijd kan je inderdaad wel de mooie sluier krijgen in de wolken, maar bomen zie je ook onscherp. Als je vast objecten, zoals gebouwen mee fotografeert, zal je zien dat die wel scherp blijft. Tenminste: als je statief en camera niet kunnen bewegen door wind.
Of je uit de hand kunt schieten, hangt af van de sluitertijd, niet van het gebruik van de filters.

Waarvoor anders dan het creëren van een lange sluitertijd, zou je de ND filters willen gebruiken? Wat bedoel je met meer karakter? ND filters verstoren de witbalans een beetje, wellicht dat je de iets andere kleuren bedoeld?
Brell

http://www.reisfotografieblog.nl/grijsf ... landschap/" onclick="window.open(this.href);return false;

Natuurlijk langere sluitertijd, maar ook zoals bovenstaande link vertelt.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Brell schreefCOLONhttp://www.reisfotografieblog.nl/grijsf ... landschap/

Natuurlijk langere sluitertijd, maar ook zoals bovenstaande link vertelt.
Hier worden ook ND-grad filters genoemd. Die zijn voor een deel donkerder en niet over het gehele oppervlak. Je kunt b.v. de lucht dan donkerder maken als die overbelicht raakt. In ND-grad heb je hard en soft verloop. Zoek maar eens op het internet en ook zeker hier op het forum.
Brell

Bedankt Anko,

Volgens mij worden ze ook wel grijsverloop filters genoemd.
Ik voelde toch wat meer voor de grijsfilters.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Dat klopt inderdaad, ze worden ook grijsverloopfilters genoemd. Ik wil graag nog een keer met soft gaan werken. Hard moet vaak echt op de horizon en dat gaat niet altijd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar