Torenvalkje

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Daar ben ik weer, met wéér een torenvlak. Ik kan er ook niets aan doen dat het zulke mooie diertjes zijn en dat ze vaak vlak naast me komen zitten ;)

Deze foto's zijn allemaal gisteren gemaakt, van 2 verschillende valkjes. En weer in de welbekende uiterwaarden bij Echteld.

foto 1: de bekende pose op de paal...
Afbeelding

foto 2: ... waarin niets hen ontgaat.
Afbeelding

foto 3: ook in landscape mooi
Afbeelding

foto 4: een broertje/ zusje, op een paal verderop
Afbeelding

Ik heb er weer van genoten, jullie hopelijk ook!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

foto 1
wat een heerlijke zachte achtergrond, zowel in het grijs als het groen, gaaf!
Mooi scherp en uitsnede in de kijk richting, iets krap aan de linkerkant?
Wat ik mij afvraag, voegt het prikkeldraad iets toe, of leidt het juist af?
foto 2
raakt mij minder
centrale blik, meer centrale plaatsing?
foto 3
ik draai mijn hoofd scheef om de horizon recht te krijgen.......
foto 4
doet mij ook weer wat minder tov 1
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Hier mijn mening:
Foto 1 en 3, Torenvalk staat mooi op een scherp punt
Foto 2, omdat die recht vooruit kijkt misschien mooier als die centraal staat
Foto 4, hier werkte het Torenvalkje precies niet echt goed mee en keek maar droevig. Voor de rest toch een mooie foto.
Het was in ieder geval toch de moeite om erop uit te trekken Marco!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks Steven en Paul, voor jullie feedback. Altijd leuk om te horen welke andere ideeën jullie hebben bij de keuzes die ik maakte.
sschot schreefCOLON 27 Nov 2020 15:24foto 1 wat een heerlijke zachte achtergrond, zowel in het grijs als het groen, gaaf! Mooi scherp en uitsnede in de kijk richting, iets krap aan de linkerkant?
Wat ik mij afvraag, voegt het prikkeldraad iets toe, of leidt het juist af?
Ik heb een versie gemaakt zonder het prikkeldraad. Voor mij wordt het dan toch een saaiere foto: het prikkeldraad voegt dus voor mij visueel echt iets toe. Grappig genoeg heb ik dat gevoel bij de centrale versie dan weer niet. Hier blijf ik dus bij mijn eerste keuze qua uitsnede.
Afbeelding
sschot schreefCOLON 27 Nov 2020 15:24foto 2 raakt mij minder centrale blik, meer centrale plaatsing?
Paul eos7d schreefCOLON 27 Nov 2020 15:49Foto 2, omdat die recht vooruit kijkt misschien mooier als die centraal staat
Ook hier heb ik 't gelijk maar uitgeprobeerd: en het is een verbetering. Zie hieronder.
Afbeelding
sschot schreefCOLON 27 Nov 2020 15:24foto 3 ik draai mijn hoofd scheef om de horizon recht te krijgen.......
Het grappige is dat dit nu juist de enige foto was was waarbij de horizon recht stond :D. In het echt stond de paal iets scheef, en de dijk die je erachter ziet loopt schuin naar me toe. De versies in portraitstand had ik gecorrigeerd en op de paal rechter gezet, maar de landscapeversie had ik dat nog niet gedaan. Hieronder dus de nu feitelijk scheefstaande, maar recht ogende variant ;)
Afbeelding
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem

Buiten scheve horizon etc...
De originele Nr 1, omdat dat de enige echt scherpe foto is en ik er niet van houd als een vogel me recht aankijkt. ;)
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Ik vind de foto zonder prikkeldraad ook niet direct een verbetering, mee eens. Ik schreef iets krap links, ik bedoelde rechts....
Foto 2 in de centrale plaatsing nu een heel stuk krachtiger
Foto 3 kijkt hij lekker voor mij, betere positie in de horizontale foto, wat mij betreft...... Maf he, dat wij daar "gevoelig" op zijn.

Favoriet blijft ori 1
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik vind alle aanpassingen een verbetering Marco, knap gedaan. Bij ons in de buurt zie je Torenvalken steeds minder en minder, ik zou superblij zijn met zulke foto's.
Anoniem 4

Ik geef de voorkeur aan de eerste. Het prikkeldraad voegt ook voor mij iets toe. Inderdaad is hij goed van scherpte en ook van kleur.
De horizonten spelen nauwelijks een rol.
Ik zou het bij die eerste hebben gelaten.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

hubble schreefCOLON 27 Nov 2020 18:58De originele Nr 1, omdat dat de enige echt scherpe foto is en ik er niet van houd als een vogel me recht aankijkt. ;)
De 2e en 3e vallen wel binnen mijn "scherpte-tolerantie", maar nr. 1 is inderdaad een factie scherper. Grappig, ik vind die frontale aankijk-pose juist wel mooi.
sschot schreefCOLON 27 Nov 2020 19:02Foto 2 in de centrale plaatsing nu een heel stuk krachtiger
Vond ik ook. Goeie tip dus!
Paul eos7d schreefCOLON 28 Nov 2020 08:27Ik vind alle aanpassingen een verbetering Marco, knap gedaan. Bij ons in de buurt zie je Torenvalken steeds minder en minder, ik zou superblij zijn met zulke foto's.
Ondanks dat je de torenvalkjes, buizerds en (in mindere mate sperwers bij mij in de buurt nog veel ziet, ben ik er ook wel blij mee. Ik kan er als ik buiten ben uren naar kijken, en het vastleggen ervan vind ik nog leuker.
Illuminatus schreefCOLON 28 Nov 2020 10:27Ik geef de voorkeur aan de eerste. Het prikkeldraad voegt ook voor mij iets toe. Inderdaad is hij goed van scherpte en ook van kleur.
De horizonten spelen nauwelijks een rol. Ik zou het bij die eerste hebben gelaten.
Dank. Als ik er 1 moet kiezen, weet ik nog niet of ik 1 of 9de update van) 2 zou kiezen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar