Bruidsreportage B&S door Leon van Baal

Huwelijksreportages, bruiloften en andere feestelijkheden

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 mei 2012 13:36
Contacteer:

Trouwreportages maken is volgens mij persoonlijke mening een van de mooiste dingen die je als fotograaf kan doen.
Het vastleggen van een van de mooiste dagen van iemands leven vind ik een hele eer, en iets waar serieus aandacht aan besteed moet worden.

Nadat ik het geluk heb gehad om een paar keer met een professionele fotograaf mee te gaan heb ik besloten om al mijn fotogear te upgraden speciaal voor bruidsfotografie.
Ik hoop nog veel bruidsparen te mogen fotograferen.

Ik heb van dit bruidspaar toestemming gekregen om een paar van hun foto's hier met jullie te delen.

Alles op deze bruiloft was werkelijk tot in de puntjes geregeld waardoor werkelijk alles heel ontspannen en soepel verliep. Voor dat ik er erg in had was de dag alweer voorbij, ik heb er werkelijk van genoten. Het bruidspaar was super tevreden met de foto's.

Ik heb er mijn uiterste best op gedaan. Ik hoop dat jullie mijn van goed commentaar tips en/of adviezen kunnen voorzien. Ik ben van mening dat er altijd iets te verbeteren valt.

Gr Leon

1.

42934

2.

42935

3.

42936

4.

42937

5.

42938

6.

42939

7.

42940

8.

42941

9.

42942

10.

42943

11.

42944

12.

42945

13.

42946

14.

42947

15.

42948

16.

42949

17.

42950

18.

42951

19.

42952

20.

42953

21.

42954

22.

42955

23.

42956

24.

42957

25

42958

"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikersavatar
Fredvdlouw
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 jun 2010 22:48
Locatie: Gouda
Contacteer:

Zo een hele berg foto's, 2 van de 25 zou ik weg laten/verbeteren, van nummer 11 komt de (hand)doek waarop hij zit wel erg te voorschijn en de stemming die foto 14 uitstraalt past in mijn ogen totaal niet bij een bruidsreportage.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1546
Lid geworden op: 19 nov 2006 11:10
Locatie: Het bosch van den hertog

Pff, te veel foto's om stuk voor stuk te bespreken. Less is soms more ....

K'heb geen fotoervaring met bruiloften. Kan dus geen oordeel geven over de technische aspecten.
Maar denk dat het bruidspaar tevreden kan zijn met jouw werk.
Het gaat tenslotte om een weergave van hun dag. Daar ben je naar mijn mening goed in geslaagd.

Foto 23 had ik weggelaten of ingezoomed. Je ziet nu vooral de leegte van de trouwzaal/kerk.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikersavatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 jan 2006 22:46
Contacteer:

Pfieuwww wat een hoop foto's, maar 't laat meteen mooi zien dat je een keurige reportage hebt gemaakt. Daar zullen ze terecht heel blij mee zijn!
Op #5 valt mij de gespannen houding van de bruid op. Ha, ha ik vind het bijna ongemakkelijk om ernaar te kijken :wink: .
En het lusje van de paraplu op #9… Ik snap het hoor zoiets zie je vaak net achteraf, maar wanneer je de paraplots iets gedraaid had, was 'ie weggeweest.
De sfeer in #14 is ook niet helemaal mijn dingetje, het lijkt nu net of is de bruid afgewezen. Nou, dat kan ik me niet voorstellen :D

Zoals gezegd, een goede reportage!
't Ziet er vaak zo gemakkelijk uit, maar trouwreportages maken is bijna topsport: de hele dag scherp blijven, inspelen op allerlei verschillende situaties, voortdurend het licht in de gaten houden, en dan moet je soms het bruidspaar ook nog entertainen :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikersavatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
Berichten: 6247
Lid geworden op: 24 sep 2010 11:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Goed gelukte reportage waar het bruidspaar vast heel blij mee is.
Wat ik hier en daar wel mis is scherpte..dat vind ik wel jammer. Maar netjes gedaan!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1633
Lid geworden op: 28 sep 2008 11:30

Ik heb er meestal moeite mee dat iemand 25 foto's plaatst, maar in dit geval zitten er genoeg goede foto's bij om mij geïnteresseerd te houden. En wat betreft scherpte, scherpte is minder relevant voor dit soort foto's én ik vermoed dat de originele files scherp genoeg zijn voor goede afdrukken!

Anyway, een paar opmerkingen:
1. Geslaagde foto, maar had met een iets groter diafragma genomen mogen worden om de achtergrond te vervagen.
2. Standaard foto, weinig mis mee.
3. Altijd mooi, een foto via een spiegel. Ik vind de bruid rechtsvoor op deze manier storend.
4. De verplichte foto met de ringen - alleen zitten ze tussen twee foto's van de bruid, waren ze niet bij de bruidegom?
5. Het is mij niet duidelijk wat je met deze foto wilt.
6. Bruidegom haalt bruid op - standaard, niets mis mee.
7. In één woord: GOOOOOOOD!
8. Mooi portret.
9. Deze foto is mij niet helemaal duidelijk wat de bedoeling van deze foto is, ik vermoed dat een ruimere uitsnede beter zou zijn geweest.
10. Mooie schoenen, ik denk echter dat de foto strakker zou kunnen - ik heb trouwens ook altijd moeite met de schoenen :?
11. Mooi (en ja, die handdoek had beter gekund, maar het beeld is en blijft mooi imho).
12. Mooie foto, maar voelt wat gemaakt en weinig spontaan.
13. Goede foto.
14. Selectieve kleur is niet mijn ding - ik vind het nogal gimmicky. Ik zou altijd gekozen hebben voor een volledige Z/W foto. Maar dan loop ik er tegen aan dat de hele serie in kleur is. Ik had dus voor kleur gekozen. Wel een hele mooie foto!!
15. Mooie foto.
16. Goede foto - ik heb in deze situatie het bruidspaar liever helemaal in het midden, maar dat kon hier niet vanwege haar jurk.
17. Die blik! Goed gevangen. Jammer van die bos bloemen, maar dat heb je nu eenmaal niet onder controle.
18. 19. 20. De ringen, niets mis mee.
21. Die vingetting vind ik sowieso nogal gimmicky (ja, ja, ik ben een purist :mrgreen: ) maar hier helemaal niet geslaagd. Ik zou een crop overwegen om de tafel uit de foto te krijgen.
22. Bijna wel/bijna niet - goed idee, alleen jammer dat ze net niet goed zitten voor een echt fantastische foto.
23. Mooie foto van de kerk - alleen kun je zo wel heel goed zien dat er maar een klein gezelschap is - dat is niet erg, maar de lege stoelen roepen het beeld op dat er veel meer mensen verwacht waren....
24. Leuke foto, helemaal goed.
25. De enige foto van het/de feest/receptie en daarom een beetje een vreemde een in de bijt van deze serie. Verder weinig mis met deze foto.

Nu ik ze allemaal heb langsgelopen,, denk ik dat je er 10 uit moet halen om een sterkere serie te hebben. Bedankt voor het delen van deze foto's!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikersavatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 3648
Lid geworden op: 14 aug 2013 18:50
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Hi Leon,

Erg veel foto's maar leuk om te zien.
Dank dat je ze deelde met ons.

Een paar foto's wil ik wat over zeggen:

3- Heel leuk, maar ik zou de rechterkant waar haar flank nog wazig te zien is weghalen
7- Geweldig prachtige foto!!
23- Lege stoelen zou ik niet in beeld brengen. Dan liever 12 mensen minder en inzoomen op het witte/altaar gedeelte of enkel de eerste 2 of 3 rijen rode stoelen
25- Maar ook bij andere foto's: Ogen vragen om scherpte. In deze zijn haar nagels / is haar glas scherp maar haar ogen niet.

Al met al een hele leuke serie, welke een reactie verdiend heeft.
Ik hoop er meer te zien in de toekomst (maar dan met bijv. 10 of 12 foto's). Hoe moeilijk het ook is om een selectie te maken :)

Keep up the good work!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikersavatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 697
Lid geworden op: 12 dec 2012 07:43
Locatie: AccountKiller
Contacteer:

Foto 7, die lantaarnpaal (mischien eruit halen?)
Foto 14, Wowww, ............ maarrrrrrrrrrr, erg tegenstrijdig, krijg het gevoel van 'n scheiding, maar erg mooi dat dan weer wel.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Canonflits

Ik ben het eens met één van de vorige sprekers: het bruidspaar zal er tevreden mee zijn.
Ik hou niet van "een stapje naar links"- of "je had ..... beter weg kunnen laten"-opmerkingen. Je hebt het goed gedaan en het lef gehad om veel foto's te plaatsen! De sfeer is goed getroffen.

Ik vraag me alleen af wat het bruidspaar ervan vindt om hier te staan.
Gebruikersavatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 3784
Lid geworden op: 07 mei 2006 16:29
Locatie: Wijchen
Contacteer:

@Canonflits:
Ik heb van dit bruidspaar toestemming gekregen om een paar van hun foto's hier met jullie te delen.
@TS: Nette serie hoor! Het is een moeilijk, maar toch heel dankbaar onderwerp!
Gebruikersavatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 mei 2012 13:36
Contacteer:

Bedankt voor jullie snelle reacties en feedback ben ik heel blij mee!! Ja ik realiseerde me zeker wel dat het eigenlijk te veel foto's zijn om ineens te posten en dat het voor andere dan heel moeilijk word om feedback te geven. Tja ik kon niet kiezen :oops: :oops: Toch super dat jullie de moeite genomen hebben.

@Fredvdlouw.
Die handdoek van nr 11 zie ik nu ook ja was me eerlijk gezegd nog niet eerder opgevallen. Wat betreft foto 14 snap ik wat je bedoeld, ik wilde een teder beeld creëren. misschien dat dit door de z/w omzetting anders overkomt en had de kleur versie achteraf mooier geweest.
Bij foto 23 heb ik eigenlijk al veel weggecropt. Deze is met een wide angle gemaakt, ik wilde vooral de grootsheid van de kerk/ruimte laten zien. Achteraf had ik beter meer van het plafond kunnen laten zien.

@Geelduikbootje.
De hoeveelheid foto's.... ik kon niet kiezen. Voor foto 23 zie mijn antwoord bij Fredvdlouw.

@Ina.
Foto 5 tja de spanning zat er in de ochtend goed in bij de bruid gelukkig werd het al snel minder. Foto 9 helemaal gelijk in, de dingen gaan allemaal zo snel. Over foto 14 ze is niet afgewezen gelukkig :D

@Judith.
Bedankt voor je compliment, Wat betreft de scherpte moet ik zeggen dat ik daar zelf normaal gesproken heel erg zeikerig in ben. Toch zijn er momenten zoals bv foto 24 met het ballonnen los laten dat de foto niet echt optimaal scherp is maar dat ik het moment en wat er gebeurd in de foto belangrijker vind.

@Addy101.
Echt de moeite genomen om alles van commentaar te voorzien SUPER!

Wat betreft de ringen heb je helemaal gelijk. doet me nu ook inzien dat ik helemaal geen foto heb geplaatst van de bruidegom die zich klaarmaakt voor de grote dag. (maar er stonden al genoeg foto's in deze post geloof ik...) Over foto 5. Hier stond de bruid voor de spiegel, enige probleem was dat de ruimte hier best krap was en ik er niet in slaagde om de spiegel ook in beeld te krijgen.
Foto 9 had ik de paraplu er niet helemaal op staan wat mij erg stoorde (achteraf) daarom heb ik er dit van gemaakt. Over foto 21 met de overdreven vignet heb ik ook erg zitten twijfelen om te plaatsen.

@DavevdrH.
Hoi Dave. Over foto 3 is al eerder een opmerking gemaakt. Toch heb ik het eigenlijk precies zo bedoeld om nog een stukje van de bruid wazig te laten zien. Vond het juist iets toevoegen. Wel grappig om te zien dat smaken verschillen. Foto 7 daar hangt nu een mooie 40*60 vergroting van bij hun in huis. Foto 23 zie mijn antwoord bij Fredvdlouw.
Wat betreft scherpte ik weet dat je gelijk hebt soms gaan de dingen zo snel dat dat er net even bij in schiet. Toch heeft dit altijd mijn aandacht met wat ik ook fotografeer.

@Mozes.
Over foto 7 ik heb deze ook gezien net als dat paaltje helemaal links. Toch vond ik het niet storend genoeg om ze er uit te halen. Voor mijn gevoel gaat de aandacht toch naar de kus.
Foto 14. Ja misschien een beetje te hoog GTST gehalte in deze foto. En het tegenovergestelde was juist de bedoeling. Volgende keer de bruid toch maar laten lachen dan :D

@Canonflits.
Bedankt voor je reactie. Het bruidspaar weet hier van anders zou ik het hier niet plaatsen.

@Marfique.
Zie je reactie nu pas. Het is zeker een heel dankbaar onderwerp. De blije stralende gezichten die je de hele dag ziet, perfect gewoon. Om nog maar niet te spreken over de positieve reacties van het bruidspaar achteraf.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikersavatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 416
Lid geworden op: 20 nov 2005 22:11
Locatie: Deventer
Contacteer:

Wat mij opvalt is dat je onderwerp vaak centraal staat op de foto. Google eens op 'de regel van derden'.

Effectjes zoals op foto 14 en 21 heb je niet nodig om je foto's aantrekkelijker te maken.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikersavatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1948
Lid geworden op: 15 mei 2013 09:30

Dat zijn beste foto's Leon, een mooie reportage. De een mooier dan de ander, maar dat hoort zo :)
Gebruikersavatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 mei 2012 13:36
Contacteer:

@Peter en Martijn

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet wat de regel van derde inhoud. Toch iets om eens in de gaten te houden.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Plaats reactie

Terug naar “Bruiloften & Jubilea”