groep foto belichting

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Dre Meuffels
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2016 13:38

Ik wil van 4personen een groepsfoto maken met witte/grijze achtergrond in een studio.
Een van hen een dame heft heel licht bijna wit krullend haar.
Ik heb een achtergrond met wit papier 2,7m breed.
Ps. zij kunnen niet ver van de achtergrond staan anders krijg ik ze niet binnen de 2,7m ??????
En ik heb 4 oude flitsers 200W.s geheel of half instelbaar.
Hierbij normale statieven dus niet van boven
Het gaat mij hoofdzakelijk om geen of zo weinig mogelijk schaduwen te krijgen op de achtergrond en dat bij die dame het haar niet overbelicht wordt.
Heb jij ervaring hiermee? Zou je mij dan wat tips kunnen geven?
Alvast bedankt,
Dré
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Als je de mensen goed belicht hoef je over overbelichten van haar ed geen zorgen te maken (lichtmeter of als je die niet hebt check histogram)
Zelf heb ik ook een kleine studio en kan dus bij groepsportretten de achtergrond niet apart verlichten om schaduwen te voorkomen
( een beetje schaduw vind ik overigens mooier dan helemaal spierwit, maar dat terzijde.
Ik ga als volgt te werk:
- groep mensen gewoon vrij dicht bij de achtergrond (0,5 -1 m), dan blijft deze mooi wit
- softbox -(1 is genoeg): beetje schuin voor de groep langs laten flitsen, met flitsmeter kun je meten dat iedereen gelijke hoeveelheid licht krijgt anders wordt het goed op schermpje kijken
- evt , maar meestal niet noodzakelijk lichte invul van de andere kant voor het opheffen van de schaduwen
Deze is zo gemaakt: http://www.ppphoto.nl/LTT/index.html#KA9594 , achtergrond niet perfect wit, maar de kids zaten hier dan ook op 1 m
Op mijn site bij portfolio/familie zie je ook voorbeelden van groepen van 8 personen, binnen de rol van 2,75 meter, zonder harde schaduwen
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dre Meuffels
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2016 13:38

PP schreefCOLONAls je de mensen goed belicht hoef je over overbelichten van haar ed geen zorgen te maken (lichtmeter of als je die niet hebt check histogram)
Zelf heb ik ook een kleine studio en kan dus bij groepsportretten de achtergrond niet apart verlichten om schaduwen te voorkomen
( een beetje schaduw vind ik overigens mooier dan helemaal spierwit, maar dat terzijde.
Ik ga als volgt te werk:
- groep mensen gewoon vrij dicht bij de achtergrond (0,5 -1 m), dan blijft deze mooi wit
- softbox -(1 is genoeg): beetje schuin voor de groep langs laten flitsen, met flitsmeter kun je meten dat iedereen gelijke hoeveelheid licht krijgt anders wordt het goed op schermpje kijken
- evt , maar meestal niet noodzakelijk lichte invul van de andere kant voor het opheffen van de schaduwen
Deze is zo gemaakt: http://www.ppphoto.nl/LTT/index.html#KA9594 , achtergrond niet perfect wit, maar de kids zaten hier dan ook op 1 m
Op mijn site bij portfolio/familie zie je ook voorbeelden van groepen van 8 personen, binnen de rol van 2,75 meter, zonder harde schaduwen
Geweldig Peter
Hartelijk dank
Dré
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar