Canon patent: DSLR met TouchScreen

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

dejong1racing schreefCOLON...De linkerhand houd ik mooi vrij om mee door mijn golvende haren te gaan.
Heb ik nou de verkeerde voor ? :twisted:

Dat touch screen is wat mij betreft van het niveau... ja.... zo schrijf ik dat nog ja....

.... Useless GADGETS :P
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Mits goed geïmplementeerd kan dit erg handig zijn, de Leaf achterwanden hebben dit BV al jaren en dat werkt toch wel enorm makkelijk, en het is gewoon "sexy" ;)
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Een touch screen?
Ja hoor.
Komt er dan ook een auto clean functie op zodat je nog wat kunt zien op het scherm?

Bouw dan aub wifi/bluetooth in zodat je met een palm/pad/eee-pc op afstand je camera kan bedienen.
WillieH
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 08:51
WoonplaatsCOLON Leerdam

ik zie er ook weinig in, dan kijk je door je zoeker heen en heel je instellingen anders. nee lijkt mij dat het niet goed gaat werken
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

WillieH schreefCOLONik zie er ook weinig in, dan kijk je door je zoeker heen en heel je instellingen anders. nee lijkt mij dat het niet goed gaat werken
de 400D had bij mij al een sensor die merkte wanneer je door je zoeker keek. hij schakelde het scherm dan automatisch uit,
dit lijkt me ook gewoon mogelijk bij deze technieken! ;)
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

De iXUS 210 heeft een touchscreen. Nog niks van gezien, maar schijnt goed en te werken.
Gebruikers-avatar
Marceldelft
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Valkenburg ZH

Hmm lijkt me nou niet echt wat... Als ik zie hoe al die smartphones werken tegenwoordig... Het is hartstikke leuk dat touchscreen maar ZOOO vervelend als je echt haast hebt. Hoe vaak je niet net de verkeerde knop indrukt.. Voor mij dus niet echt een toegevoegde waarde.
Kit: Canon 80D - EFs 15-85 is 3.5-5.6 - Canon EF 50mm f/1.8 STM - EF 70-300 IS USM 4-5.6
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Sorry hoor, maar wat kan een camera er aan doen dat jij de verkeerde knop in drukt...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

bobvanduin schreefCOLONSorry hoor, maar wat kan een camera er aan doen dat jij de verkeerde knop in drukt...
Nou eigenlijk bijna alles.
De camera kan er niks aan doen dat hij zo gemaakt is.
Maar hij vertelt niet of je de knoppen al aanraakt, hij vertelt je aleen dat je gedrukt hebt (als het mee zit).
Hij laat je ook niet merken welke knop je aanraakt.


Touchscreen is grappig maar niet altijd bruikbaar.
Probeer eens een emailtje te typen op je touchscreen als je in een auto of trein zit die schokt en hobbelt en de toetsen onder je vingers verschuiven.
Als een touch screen zo groot is dat iedere toets even groot is al de grootste vinger van de grootste hand dan is er niet zoveel aan de hand.
Maar vaak zijn de schermpjes zo klein dat de toetsen maar een fractie van je vingertop is.
Dat blijft klote en vragen om verkeerde invoer.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Zal dan wel aan mij liggen dat ik daar geen moeite mee heb, is een kwestie van (willen) aanpassen aan omstandigheden. Verder moet je natuurlijk ook geen mail sturen als je aan het rijden bent, als je als passagier meerijd in een auto ben je ook niet al te slim als je dat gaat doen als je net in een woonwijk rondrijdt, ongeacht of je wel of geen touchscreen hebt.

Verder hebben we het over een camera hoor, hoevaak neem je een foto vanuit een rijdende trein die over een verkeersdrempel rijdt?

Nu moeten ze enkel nog een touchscreen in de 60D maken, lijkt me voor jou helemaal een ramp, je wil namelijk geen draaischerm hebben en geen touchscreen....wat voor nieuwigheden wil je nog meer niet?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Een touchscreen is een ramp bij koud weer - probeer je telefoon maar eens te bedienen met handschoenen aan (werkt niet eens) of kijk wat er gebeurt bij mist en rijp aan een touchscreen. Daarnaast geeft de backlight van het LCD dat onder het touchscreen zit altijd licht als je het wil bedienen. In het donker kan dat uiterst ongewenst zijn.

Last but not least is een touchscreen niet te bedienen zonder dat je er naar kijkt. Het is niet voor niets dat de meeste automerken nog steeds voelbare knoppen hebben op bijvoorbeeld radio apparatuur (navigatie is wat anders, dat wordt je geacht niet te bedienen terwijl je rijdt en dus je ogen op de weg hoort te hebben).

Een draaischerm is een totaal andere feature - als je die niet wil gebruiken, dan laat je 'm lekker zitten zoals'ie zit. Het ding heeft toegevoegde waarde als je dat wil; je wordt niet gedwongen het te gebruiken. Een touchscreen zal niet naast de normale knoppen gezet worden - als je alles kan bedienen via de normale knoppen, waarom zou je dan nog een touchscreen willen?

In mijn optiek is er maar 1 toegevoegde waarde aan een touchscreen: als je er een focus punt mee kan selecteren. Op mijn mobiele telefoon in camera stand kan ik aanwijzen waar ik de focus wil hebben - en dat gaat niet (of zeer beperkt) met losse knoppen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Er is 1 ding wat mij met touchscreen mogelijk handig lijkt.
Namelijk vastleggen van een variabel scherpstelpunt. Dus als je op statief staat te schieten dat je op het scherm kan aangeven waar je op wilt scherpstellen.
Verders vind ik de meeste touchscreens erg onhandig... mijn telefoon heeft ook nog ouderwets knoppen die andere dingen vind ik maar onhandig en slecht weerkzaam waarschijnlijk door mijn lompigheid icm met vette/talgrijke vingers.
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Krizz schreefCOLONNamelijk vastleggen van een variabel scherpstelpunt.
Daar gaan ze iig geen patent meer op krijgen want mijn telefoon (Samsung Galaxy S) kan dat al. Wel erg handig trouwens!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Sushi schreefCOLONDaar gaan ze iig geen patent meer op krijgen want mijn telefoon (Samsung Galaxy S) kan dat al.
Was het octrooirecht maar zo simpel :wink:
Ik wil niemand aanraden om tijd te steken in een onderzoek naar degene die de oorspronkelijke rechten heeft.

Dat een fabrikant, in dit geval Samsung, gebruik maakt van een octrooi zegt niets over de houder van het octrooirecht.
Het gebruiksrecht is namelijk te huren of te kopen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ja, was ook maar bij wijze van spreken hoor. Heb geen flauw idee hoe dat allemaal in elkaar zit en ik wil het eigenlijk ook helemaal niet weten. :wink:
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

bobvanduin schreefCOLONZal dan wel aan mij liggen dat ik daar geen moeite mee heb, is een kwestie van (willen) aanpassen aan omstandigheden. Verder moet je natuurlijk ook geen mail sturen als je aan het rijden bent, als je als passagier meerijd in een auto ben je ook niet al te slim als je dat gaat doen als je net in een woonwijk rondrijdt, ongeacht of je wel of geen touchscreen hebt.

Verder hebben we het over een camera hoor, hoevaak neem je een foto vanuit een rijdende trein die over een verkeersdrempel rijdt?

Nu moeten ze enkel nog een touchscreen in de 60D maken, lijkt me voor jou helemaal een ramp, je wil namelijk geen draaischerm hebben en geen touchscreen....wat voor nieuwigheden wil je nog meer niet?
Niet iedereen heeft zijn camera op een statief staan en/of wil de tijdnemen om te concentrenen op het bedienen van een touchscreen.
Als je loopt kun je prima een camera bedienen maar met een touchscreen is dat erg ingewikkeld.

Een klapscherm met touch functie. Dat is helemaal vragen om gedoe.
Op een bepaald moment heb je het scherm weg geduwd.

Ik ben absoluut voor inovatieve ideeën maar ze zijn maar zelden zo functioneel als men ze neigt aan te prijzen.
De muis bv is een handig ding maar werd als dé uitvinding gezien met als gevolg dat men ophield met sneltoetsen aanmaken in software. Nou zo handig en snel is een muis nou ook weer niet en de oplossing door alles onder de rechtermuis toets te zetten werkt ook alleen maar als er niet teveel functies onderzitten.
Kortom de muis is geen vervanger van het toetsenbord.
Een touchscreen is dat ook niet.
Dus leuk voor erbij maar mag niet uitnodigen tot het achterwege laten van (alle) toetsen of scrolwheels.

Een klapscherm is leuk voor een camera die zonder spiegel kan functioneren.
Zover is Canon nog lang niet!
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar