50D test van Dpreview

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mijn eerste indruk is dat, indien je de overstap hebt gemaakt van een 40D, je toch beter de 40D had kunnen houden.

Dat zelfde wil ik best beweren voor een 30D

Zelf beiden (naast elkaar) te hebben gehad kon ik tussen de 30D en 40D amper verschillen ontdekken, ook niet bij hoge(re) ISO waarden.

De 50D mag dan de nieuwste "gimmique" zijn in Canon's semi-pro line-up, maar zo te zien word het er (afgezien van de hoeveelheid pixels op de sensor) niet echt veel beter op.

Als je een serieuze upgrade overweegt, komende van een 30D / 40D en je hebt nog niet al te veel glaswerk dan lijkt de D300 van Nikon vooralsnog een veel betere keuze te zijn.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
WebEye
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2007 19:22
CONTACTCOLON

Valt me inderdaad ook een beetje tegen maar dat was te verwachten met zoveel Megapixels.

Inderdaad is de 40d nu de beste koop.

Hopelijk gaat de 5dMII wel beter worden.
www.productfotografie.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou de test van http://www.imaging-resource.com/NEWS.HTM nog even afwachten.
Daar wordt een andere testmethode gebruikt. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Yip,
dat wordt dan nog eventjes wachten op de test van "Imaging- Resource".
Maar vooralsnog vliegt mijn best wel piepjonge 40D nog niet de deur uit voor de 5 megapixel grotere broer, de 50D.
Ik verwachtte door toedoen van de nieuwe processor (DIGIC 4) dat Canon de ruiswaarden binnen "concurentie"gehaltes zou kunnen houden. :?
Niet dus, weer een "blunder" of "misser" van Canon. :(
Nee, ik denk dat het sparen wordt voor zeer goed glaswerk en daarna een goede full-framer aanschaffen die wél aan de verwachtingen voldoet.
En die dan natuurlijk ook weer qua prijs in de buurt van de huidige nieuwe 50D (nee, niet 5D markII) moet gaan liggen. :mrgreen:

Nee, ik doe voorlopig nog hééél lief tegen mijn 40D... en geniet, elke dag. 8)
Nu hoef ik ook eventjes geen nieuwe investeringsaanvraag bij mijn allerliefst vrouwtje te doen... :wink:
met als risico een Tefal van rechts... :shock:

Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb je nog geluk dat het geen gietijzeren wok is :lol:

We wachten gewoon wel even af.... hoe het gaat worden met al die testen. Mijn 40D heeft nog geen slag verkeerd gedaan :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

hmmm.. dat valt me beetje tegen. Ik hou mijn 30d nog even :lol:
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

toevallig van het weekend voor nood een 30d aangeschaft omdat m.n 1d niet op tijd terug was uit roosendaal :wink:
Het ziet er naar uit dat hij blijft ipv een 50d.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

WebEye schreefCOLONInderdaad is de 40d nu de beste koop.
Beetje voorbarige conclusie misschien. Ik zou de 450D weleens vergeleken willen zien met zowel de 40D als de 50D.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Het is bijna precies zoals ik verwachte. In de draad vooraf maakte ik mijn kanttekeningen al vwb de resolutie. Dat 15 t.o.v. 10 maar beperkt is in het horizontale of verticale vlak en als daar de invloed van objectieven bij telt, hou je dus niks over. Ook wat betreft de ruis op hoge iso, ik was er al bang voor, gezien je met ruisonderdrukking alles kunt doen maar nooit de waarheid maskeert.

Maar wel grappig als je nu de berichten ook leest in de draad waarbij de 50D is aangekondigd. Iedereen onder de indruk van de prestaties aan de hand van voorbeeldfoto's etc... Nee, de droomcamera. 15 MP, ideaal voor croppen etc... Terwijl ie nog nooit bekeken is, wordt ie al besteld.

Ik kan maar een ding concluderen: de marketingmachine van Canon heeft zijn werk goed gedaan! Petje af!

Jongens laten ze zich bij Canon nou gewoon concentreren op belangrijke zaken ipv hoeveel MP per vierkante mm... Maar ja de consument vraagt...

ps. denk dat de 450D vergelijkbaar met de 40D presteert, en dus ook met de 50D... ;). Maar goed, een camera is meer dan alleen beeldkwaliteit. Op die vlakken legt de 450D het weer af natuurlijk.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik denk niet dat Canon blij is met een highly recommed (just)
D'r kijken toch een hoop mensen naar die Dpreview zeker omdat ze er een hoop werk van maken en dan laat ik even in het midden of ze ook de juiste werkwijze hanteren :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ben ook heel erg benieuwd wat de 5d gaat presteren in de reviews, dat zou de sterkste troef moeten zijn op dit moment.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jandb schreefCOLON... en dan laat ik even in het midden of ze ook de juiste werkwijze hanteren :wink:
Misschien is er een probleem in de high-ISO RAW-bewerking met ACR.
DPP doet het, naar mijn mening, een stuk beter (in ieder geval bij de 400D, 40D en 5D).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
jandb schreefCOLON... en dan laat ik even in het midden of ze ook de juiste werkwijze hanteren :wink:
Misschien is er een probleem in de high-ISO RAW-bewerking met ACR.
DPP doet het, naar mijn mening, een stuk beter (in ieder geval bij de 400D, 40D en 5D).
Kijk ook eens hier(duits). Het bevestigt een beetje het verhaal van Boels069
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zit wel flink verschil in inderdaad, toch eens de Canon software proberen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Roland
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Lierop
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON
Maar wel grappig als je nu de berichten ook leest in de draad waarbij de 50D is aangekondigd. Iedereen onder de indruk van de prestaties aan de hand van voorbeeldfoto's etc... Nee, de droomcamera. 15 MP, ideaal voor croppen etc... Terwijl ie nog nooit bekeken is, wordt ie al besteld.

Ik kan maar een ding concluderen: de marketingmachine van Canon heeft zijn werk goed gedaan! Petje af!
Ach ja en het resultaat is dat ik iets meer dan 600 euro moest betalen voor de 40D waar ik heel te vreden mee ben. Dat is nog minder dan ik voor mijn 400D heb betaald.

Maar de Duitse site lijkt idd wel wat aanders aan te geven. Daarbij zijn duidelijke verschillen te zien tussen DPP en ACR.
Groetjes, Roland

Canon EOS | Panasonic Lumix
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Roland schreefCOLON Maar de Duitse site lijkt idd wel wat aanders aan te geven. Daarbij zijn duidelijke verschillen te zien tussen DPP en ACR.
Hoho, kijk eens goed ;)....

In DPP:
---------
Je ziet idd bij de 50D minder ruis bij ISO3200 bijvoorbeeld. Klopt! Maar.... kijk nu eens naar de tekst op de wijzerplaat. Bij de 40D is deze veel scherper en gedefinieerder. Neem maar de N in het woord Chronograph... Bij de 50D is dat een wazige vlek, terwijl de 50D de hogere megapixels heeft. Bij de 40D is het leesbaar. Dit zegt mij dat er ruisonderdrukking is uitgevoerd ten koste van de kwaliteit, en niet zo'n beetje ook!!! Tuurlijk minder ruis, maar als je daar alleen naar kijkt hou je jezelf goed voor de gek!

In Lightroom:
----------------
Hier zie ik dat de 50D en meer ruis heeft en minder detail.


Met andere woorden: ik zie nog steeds dat de 50D slechter presteert.

*edit*
Dit is dus een slechte zaak he. Door de ruisonderdrukking hoger te zetten in hun eigen software leiden ze de boel om de tuin. De meeste mensen zullen dus blij zijn met lage ruis, waar ze mee kunnen showen. En ze (= Canon) profiteren dan eigenlijk van het principe "wat je niet ziet, mis je ook niet". En dan doel ik op detaillering. Ruis zie je wel, en is dus kritischer. Men zal sneller klagen over teveel ruis dan over te weinig detail. Jammer dat Canon zich laat verleiden deze tour op te gaan :(.
Laatst gewijzigd door 2 op mavlo77, in totaal 30 keer gewijzigd.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

jandb schreefCOLONZit wel flink verschil in inderdaad, toch eens de Canon software proberen.
Maar blijf kritisch, want hoewel de ruis minder is bij DPP, is de detaillering ook vele malen minder. ;)....
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zeker, mee eens ik ben ook niet zomaar om moet het toch met eigen ogen zien en met eigen beelden.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jandb schreefCOLONZit wel flink verschil in inderdaad, toch eens de Canon software proberen.
Probeer dan ook, behalve DPP, ook de RawImageTask van ZoomBrowser :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar