Reacties op EOS-1D Mark III autofocus performance

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dit viel me op:
After a few weeks of shooting with the Mark III cameras and the new firmware, poring over the photos, it was becoming apparent that I was losing my frame of reference, losing my sense of what good action autofocus is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Interessant verhaal. Maar het blijft mierenn*uken op de vierkante sensor.

In de basis mag je stellen dat de AI-servo (en one-shot) modus van de 1D-III gewoon extreem goed is, en beter dan welke cam op de markt dan ook (welllicht de Nikon D3 en D700 uitgezonderd).

De zgn. "Supercam" die in een highspeed sequence van 100 shots een hit-ratio heeft van 100% ga je niet meemaken.

Na de 1D-mkII hebben de pro's naar mijn mening te hoge verwachtingen gehad van de mkIII en dat geeft aanleiding tot klagen.

Ik zeg daarmee uiteraard niet dat er geen probleem zou zijn met de autofocus van de 1D-III maar ik denk dat je, afgezien van een paar missers in een sequence, blij moet zijn met wat je in je handen hebt. Zoals in het ertikel al gezegd werd, de beeldkwaliteit van de 1D-III is de beste die er tot nu toe geweest is, ongeacht het merk. Volgens de schrijver zelfs beter dan de 1Ds-mkIII

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONMaar het blijft mierenn*uken op de vierkante sensor.
Ik ben daar gewoonlijk wel een voorstander van, maar RG moet dan wel reproduceerbare st@ndjes gebruiken. :lol:

Zijn methode zou je een "field test" kunnen noemen en dan heb je natuurlijk verschillende omstandigheden.

RG heeft er heel veel tijd en moeite in gestoken; jammer dat zijn "metingen" niet kunnen leiden tot aanbevelingen waar Canon iets aan heeft.

Frappant detail: knijpen van f/2,8 naar f/5,6 maakt verschil in AI-focus.
Onbegrijpelijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het "filmpje" op http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -9068-9357
Hoe valt er nu te AI-focussen op iets wat beweegt met 100km/h (of zo) in vertikale richting.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ja, dat is zo.

Maar ik blijf erbij dat het een kwestie is van "verwachtingen" die niet helemaal waar zijn gemaakt. Dit heeft uiteraard betrekking op een selecte groep "elite" gebruikers waarbij geld kennelijk geen rol speelt (gezien de batterij objectieven die ze gebruiken)

Ik persoonlijk ben een tevreden gebruiker van de 1D-mkIII alhoewel ik nog steeds mijn bedenkingen heb over het nieuwe EF 16-35mm f/2.8 II objectief. Hiermee behaal ik bijzonder wisselende resultaten (van zeer slecht tot zeer goed) en heb daarin nog geen vast patroon kunnen ontdekken (diafragma waarde / sluitertijd / etc.)

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ondanks dat ik overal prima te spreken ben over de 1d heb ik toch regelmatig platen die met invulflits en op 1/300 en F8 (17-40 of 24-105 compleet onscherp zijn en dan zijn het ook nog statische foto's (stilstaande portretten)
Dit kan eigenlijk geen bewegingsonscherpte zijn, daar zou ik eerder aan twijfelen bij sluitertijden van 1/60 - 1/100 in hectische situaties.

Ik heb een zelfde ervaring met de groothoek zoals MJ alleen heb ik die met de 17-40,soms echt snaarstrak en dan weer redelijk wollig.

Ik moet zeggen dat ik de 1d wel prima vindt presteren bij bijv. voetbal met de 70-200 en 1.4 extender knijpen tot f5 / 5,6 en dan is het resultaat en de tracking en scherpte toch aardig in orde.

Toch heb ik in een burst vaak niet alle platen scherp maar dat is deels ook te wijten aan de ondergetekende (reclame borden of andere spelers) maar zeker niet altijd. Ik ben wel van mening dat de AF zeker flink beter is dan bijv. m'n voormaile 30d en 5d.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heb een aantal series gedownload om ze goed te bekijken.
Heeft echter geen zin omdat de "Maker Notes" zijn verwijderd uit de EXIF (met dank aan Adobe).
Zou leuk zijn geweest om te zien welke instellingen en focuspunten er gebruikt waren.

Misschien zijn zijn bevindingen juist; de testmethode overtuigt niet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Doet hij die tests nu ook met de d3?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik denk dat hij er niet de tijd voor heeft :wink:

KR vindt de IQ van de 5D beter dan de nieuwere Nikons: http://www.kenrockwell.com/nikon/d3-d700-5d.htm
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

beetje offtopic maar ik wilde nog meer mensen mee laten genieten hoe Ken Rockwell aan het geld komt om al die dure body's en lenzen te kopen.

heel amusant verhaal

http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... ything.htm :D
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Cogliostro schreefCOLONbeetje offtopic maar ik wilde nog meer mensen mee laten genieten hoe Ken Rockwell aan het geld komt om al die dure body's en lenzen te kopen.

heel amusant verhaal

http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... ything.htm :D
Amusant... zeker.

Echt?

Nee.

Hypocriet en vol tegenstrijdigheden.

Eerst vertellen dat je in een restaurant de rekening moet nakijken, en dat hij zelfs bij een $2,00 verschil beklag maakt, en later vertellen dat hij op een maaltijd van $40,00 een fooi geeft van $10,00

Ook zegt hij in het begin van zijn verhaal dat hij niet rijk is of veel geld heeft, maar later lees je dat hij een huis van $2.400.000,00 heeft gekocht (2,4 miljoen dollar)

Ook zegt hij dat je niet aan kinderen moet beginnen, maar hij heeft ze zelf wel.

En ga zo maar door.

Dit verhaal van deze kerel moet je dus niet al te serieus nemen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

musicjohn schreefCOLONDit verhaal van deze kerel moet je dus niet al te serieus nemen.
Ik ga nog wel een stapje verder... deze hele kerel moet je niet al te serieus nemen (en dat zeg ik niet op basis van dit euhm... hoe zeg je dat netjes? "l verhaal"?). :twisted:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Via via kwam ik het volgende verslag tegen van Rob Galbraith over de 1D mkIII en de 1Ds mkIII: klikkerdeklik, misschien wel leuk om te lezen wie twijfelt over de nieuwste firmware.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik heb me al vaker over de foto's verbaasd op de site van heer RG maar ik zou tekenen voor de meeste plaatjes en ik vraag me af waarom hij alles op F2,8 schiet, in sommige gevallen zou wat knijpen naar F4 nog veel strakkere platen opleveren. Maar nogmaals ik ben via zijn foto's ondanks de wat negatieve toon toch wel heel erg gecharmeerd wat de sensor van de 1d allemaal aan kan.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar