De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Als je rekening houdt met de kijkafstand van een (panorama)foto van 120 cm breed, is 350 ppi dan niet aan de hoge kant?

Ik kwam enig tijd geleden op Internet een tabel daaromtrent tegen maar kan die op dit moment meer vinden.
Als ik die weer vind dan zal ik die hier posten.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deze?
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... gement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Nee, dat was hem niet.
Overigens wel een leerzaam artikel.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Billie-90 schreefCOLONwelke afmetingen moet ik dan gebruiken? het gaat over 1,20m breedte.. en ik heb gelezen dat het breedte 3 , hoogte 1 is.
Je gaat een poster van 120 bij 40cm laten afdrukken.
Je hebt een 5D zie ik in je EXIF info. De hoogte van de foto bestaat uit 2912 pixels, als je niet cropt.
Dan kom je uit op zo'n 185ppi. Die setting zou je kunnen gebruiken. Dan hoeft LR er niet al teveel pixels bij te verzinnen, en hou je een bestand van normale afmetingen over.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

dankjulliewel allemaal voor de reacties! ;)
hier kan ik wel mee verder.. :)

hoop dat de bestelling dan goed komt.. :oops:

groet,
Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Voor canvas is over het algemeen 150 PPI meer dan voldoende!

Bij ons vaklab, moeten wij foto's voor canvas bedoelt, op 150 PPI aanleveren. Meer is niet nodig en maakt overbodige grote bestanden.

Een foto op een flat gebouw of zo, wordt heel vaak "maar" op 50 PPI afgedrukt. Van dichtbij geen gezicht, maar van normale kijkafstand oogt het prima. Zoiets bekijk je ook niet van dichtbij...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Benny: Die panoramacanvasfoto hangt al lang en breed (dat vooral) boven Billie's bed. :D
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

dankjewel Benny, ik had het inderdaad al op meerdere sites gelezen dat de canvas bedrijven meestal maar onnodig grote bestanden vragen.. :o
de canvas uiteindelijk op 450PPI gezet en doorgestuurd werd wel geaccepteerd.. :)
ziet er goed uit iig.. :)

thx all! :)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ohja!

wie heeft er ervaring met de softbox van Falcon-eyes (FGA-SB2030S)??
ik krijg het apparaat met geen mogelijkheid mooi strak of in elkaar.. :|

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON@Benny: Die panoramacanvasfoto hangt al lang en breed (dat vooral) boven Billie's bed. :D
pieter,

Had helemaal niet naar de datum gekeken. Ha, ha! :D

Michel,

Je kunt wel een hogere PPI waarde aanleveren dan 150 PPI, maar die informatie wordt toch niet gebruikt. Bovendien, heeft canvas een hele andere structuur dan fotopapier, waardoor de gangbare 300 PPI niet nodig is.

Overigens, is een foto voor fotopapier met een hogere PPI-waarde van meer dan 300, puur overkill. Is alleen maar meer informatie die niet gebruikt wordt. Door de regel is een PPI-waarde voor foto printen op fotopapier tussen de 200 a 300 PPI meer dan voldoende. Hele grote afdrukken kunnen zelfs nog lager...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Kan het alleen maar met Benny eens zijn. Voor Canvas is 150 toch wel het maximum. Met 120 heb je ook meer dan voldoende.
Voor 450 moet er veel bij gefantaseerd worden en dat is nooit goed, nog afgezien dat het grote bestanden worden waardoor het uploaden langer duurt.
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Dit weekend mag ik de foto's verzorgen tijdens een feest wat inhoud: het fotograferen in een fotobooth met vaste setting en studiolampen & het fotograferen van feestende mensen in de zaal. Ik maak me zorgen maar ga er gewoon het beste van maken.

Mijn vraag: wat ga ik doen met mijn witbalans???
Ik wil namelijk wil wat uniformiteit in kleur en lichtbalans enzo.
Ik heb nl altijd alleen nog maar met automatisch witbalans geschoten...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

In de studiosetting kun je volgens mij met grijskaart werken, zodat de witbalans consistent is.
In een feestende menigte zou ik 'm gewoon op auto zetten, en in de raw-nabewerking kijken in hoeverre je de sfeer consistent kunt krijgen. Denk dat het onvermijdelijk is dat je een verschil krijgt tussen beide settings. Tenzij je zwart wit gaat schieten..
... Spiegel-Werk ...
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Dankjewel Gumpje mijn gedachten gingen ook die kant uit. Ik zat ook te denken aan wellicht een vast-kleur temperatuur.
Wordt mijn eerste keer werken met grijskaart ga ik me snel nog maar even in verdiepen!
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Ik heb nog een 2de vraag:
ik denk dat ik inderdaad Custum White Balance ga instellen voor de fotobooth.
Nu zie ik op youtube dat dat heel gemakkelijk gaat.
Ik zie daarvoor grijs-maar ook 100% wit kaarten gebruiken?!
Hoe weet de camera nou wat grijs is, en wat wit?

Ik denk dat ik de foto's in jpeg ga schieten met met wat extra contrast en verscherping in de camera zelf.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

het gaat niet om grijs of wit, het gaat er om dat je geen kleurzweem kijgt (te veel blauw/rood of groen).
Zowel een witte kaart als een neutraal-grijze kaart hebben evenveel blauw, groen en rood. Eigenlijk is grijs niets anders dan "donker-wit" :) ) Het voordeel van een grijze kaart is, dat je kleuren niet kunnen clippen, bij echt wit kan dat wel gebeuren (1 kleurkanaal bijt dan uit).
let er wel op, dat je grijze kaart geschikt moet zijn voor het instellen van een witbalans. Somige oudere grijze kaarten zijn alleen geschikt voor het instellen van belichting en hebben een kleurzweem.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Leuk Jeroen!!

Is er ook een Nederlands boek van de Canon 1D Mark (III)
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ok, ik heb nog een vraag... (volgens mij krijg ik een emmer met stront over me heen, maar ik waag het erop)

Handmatig witbalans instellen op camera, en deed inplaats van zelf een foto maken, zocht ik een wit plaatje op het www. Dus plaatje naar kaartje copiëren en terug stoppen in de camera en dan dát plaatje gebruiken om het witbalans in te stellen. Maar hij zag de foto niet, wat doe ik nu fout, of is het onmogelijk.
Laatst gewijzigd door 1 op Bollie, in totaal 20 keer gewijzigd.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Pieterr schreefCOLON@Bollie: Handleiding EOS-1D Mark III
Nee, ik bedoel een uitgebreid boek met voorbeelden en instellingen.

http://www.bol.com/nl/p/canon-eos-1d-ma ... 005824278/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar