De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat is sluitertijd?

Ja er zijn mensen die geen flauw idee hebben wat dat is.
Hoef je je niet voor te schamen, niemands eerste woordjes waren diafragma en full frame.

Maar dat soort dingen zijn allemaal wel uit te leggen.
Als je je iets afvraagt, maar door de bomen het bos niet meer ziet; Stel dan hier je vraag! Mag zo simpel zijn als je zelf wilt.

Hier kun je dus de vragen kwijt waarin het antwoord 9 van de 10 keer zal zijn dat je de handleiding moet lezen. Klopt, maar het kan zijn dat je er met de handleiding er niet uitkomt. Dus het antwoord dat je de handleiding moet lezen of RTFM (Wat voor Read the f*cking manuals staat) zul je hier niet krijgen, want dat is niet het doel van het topic.
Wat wel kan zijn is dat er in de groep basistechnieken al onderwerpen staan waar we je naartoe zullen verwijzen.

Schroom niet, zet je vraag hier gewoon neer.
Daar is deze vraagbaak voor.

Groeten,

Jeroen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heeft er niemand vragen, of durft niemand ze te stellen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONHeeft er niemand vragen, of durft niemand ze te stellen?
je vraagt erom... wat is een dSLR?
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

haha.

Nou ok dan.

DSLR staat voor Digital Single Lens Reflex. In het nederlands ook wel eens vertaald naar Digitale Spiegel Reflexcamera.

De toevoeging D van Digitaal is iets van de huidige generatie camera's.
Daarvoor bestond er de ouderwetse analoge SLR.
De camera typeert zich door een enkele (Single) lens, gebruikt voor het belichten van je sensor en ook het bepalen van je compositie (het kijken door de zoeker). Op het moment dat je de ontspanknop indrukt, klapt er een spiegel omhoog (Reflex) en zie je niks meer. Op dat moment wordt je sensor belicht.

Er staat Single, maar er zijn ook systemen met twee lenzen; de TLR's. Deze camera's hebben twee lenzen. 1 voor het kijken, en de andere voor de foto. Voordeel is dat je dus geen zwart beeld hebt als de spiegel is opgeklapt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Oké, ik heb ook een vraag. Maar dan wel ééntje m.b.t. nabewerking (dat mag toch ook wel hier? :wink: )

Verscherpen jullie élke foto? En dan ook de foto's die niet bedoeld zijn voor internet, maar ook de foto's die afgedrukt moeten worden en welke dus niet verkleind worden?
De foto's die ik laat afdrukken sla ik op formaat 20x30 (cm) op in een resolutie van 300. Naar mijn bescheiden mening zijn de foto's dan voldoende scherp. Maar alles kan altijd beter, dus zijn jullie adviezen meer dan van harte welkom :wink: :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Elke foto die je maakt met een DSLR doorloopt een ander proces dan met een compact.

Een compact is ontworpen om echt kant-en-klaar plaatjes af te leveren waar niks meer aan hoeft te gebeuren.
Dit kan bij een DSLR ook wel, maar hoofdzakelijk is het eigenlijk de bedoeling om er toch nog wat aan te doen.

De computer is eigenlijk de Digitale Kamer met wat in verhouding vroeger de Donkere Kamer was.

Dus ja, ik verscherp iedere foto. Of ik hem nu klein of groot af laat drukken, of dat ik hem nu op het internet plaats of afdruk.
Wel maak ik verschillende versies. Een grote afdruk luistert namelijk naar andere dingen dan een plaatje voor internet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nog iemand anders?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MillZ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 12:02
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ja graag:
Mijn portret fotos zijn op de neus scherp, maar de oren zijn alweer wazig.
Als ik mijn f waarde omhoog schroef zou dat toch beter moeten gaan?
wat zijn mooie vaste portret instellingen met een vaste 50mm?
Zodat ik in ieder geval het hele gezicht scherp heb.
EOS450D | 18-55IS | 50 1.8 | Spaart voor de 55-250IS
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

met F8 zou je het al een eind moeten redden. Een ander aandachtspunt is de keuze van je scherpstelpunt en hetgeen waarop je scherp stelt. De neus is het dichtste bij en de focus naar achter zal dan volledig benut moeten worden om een totale scherpte te krijgen. De ogen zitten wat meer tussen neus en oren in (en zijn meestal ook het punt wat je absoluut scherp wil hebben.
Dus kies de ogen uit om scherp te stellen.

Succes. :D
groetjes,
Rob
yamabuki
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2008 21:16
WoonplaatsCOLON zwolle

na al van alles te hebben gelezen hier,
kom ik vaak de term hdr tegen wat houd dit in :?: :?:
Michaeldw

hdr staat voor high dynamic range.
Een hdr-foto is bestaat uit meerdere foto's met een verschillende belichtingen en is samengevoegd tot 1 foto.

De techniek wordt veel toegepast bij landschappen, omdat het dynamisch bereik (aantal stappen tussen wit en zwart) van 1 foto meestal niet genoeg is om een landschap samen met de lucht optimaal te belichten.
Het is grof gezegd kiezen tussen een goed belicht landschap met goed belichte schaduwen en een te lichte witte lucht, of een donker landschap met dichtgelopen schaduwen een goed belichte lucht.

Je kunt bijvoorbeeld een hdr foto maken door 3 foto's te maken van een landschap met de belichtingcompensatie op -1, 0 en +1. Waarbij je ruwweg met -1 de hooglichten goed belicht. Met 0 de middentonen en met +1 de schaduwen.

Met een hdr combineer je (als je het goed doet) het beste uit deze 3 belichtingen tot een foto waarbij zowel de schaduwen als de hooglichten goed belicht zijn.
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

Kleine toevoeging op HDR

Het is uiteraard zeer belangrijk dat de 3 of meer foto's die je maakt precies overeen komen met elkaar. Vanuit de hand is dit nagenoeg onmogelijk. Een statief is onmisbaar met dit soort fotografie.
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Nou we toch bezig zijn :wink:

USM - voor nabewerken wordt dit door iedereen gedaan vlgns mij.

Nu zien mijn foto's er na USM en daarna nog verscherpen niet altijd lekker uit. Ik doe eerst afbeelding verkleinen, resolutie op 300 zetten en daarna USM en scherpte.
Vraag: Zijn er ook standaard regeltjes voor. Hoeveel/straal/drempel. En scherpte aanpassen vind ik nog lastiger. Of mss een brilletje opztten?
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

In de tutorial die ik heb geschreven staan de waardes die ik ongeveer gebruik, het wil wel eens wisselen: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=52812

Maar met usm verscherp je ook al, dus daarna niet nog een keer verscherpen. Of begrijp ik je verhaal verkeerd :?:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er zijn geen vaste waarden voor USM.

Kleine plaatjes vragen om andere instellingen dan grotere foto's.
Waar de één kiest voor een laag percentage en een grote straal, ben ik iemand die vaan rond de 300 tot 500% zit met een straal van 0,2 of 0,3.
Het is een kwestie van smaak.

Wel is het zo dat je met de drempel/threshold kunt bepalen hoe groot het contrast tussen pixels onderling moet zijn om USM effect te laten hebben.
Als je dus een erg egaal stuk hebt, dan kun je dit met de drempel/threshold ook zo houden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

@geert h:
Maar met usm verscherp je ook al, dus daarna niet nog een keer verscherpen. Of begrijp ik je verhaal verkeerd
Nee hoor :lol: Ik doe gewoon allebei, maar das ws een beetje teveel van het goede.

Tutorial: Daar ga ik vanavond ff goed voor zitten en vooral uitproberen.

@dejong1racing: ik zie het, idd kwestie van smaak en niet wat standaard getallen. Het is lastig uitvogelen waar alles toe dient - drempel is ook zo'n term. Zet je het op 500% dan moet de drempel ook wel op 255?
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
yamabuki
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2008 21:16
WoonplaatsCOLON zwolle

Michaeldw schreefCOLON Je kunt bijvoorbeeld een hdr foto maken door 3 foto's te maken van een landschap met de belichtingcompensatie op -1, 0 en +1. Waarbij je ruwweg met -1 de hooglichten goed belicht. Met 0 de middentonen en met +1 de schaduwen.
Ok thanx voor de heldere uitleg :lol:
Ik heb bij de mediamarkt een boek van mijn 400d gescoord en heb hier iets over gelezen. Volgens mij is daar via een instelling in het menu zo gemaakt dat je één foto maakt en die wordt 3x opgeslagen in verschillende belichting. Maar ik kan het ook niet goed gelezen hebben :?
Ga het nog eens nalezen :wink:
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Een nieuwe simpele vraag:
De Grijskaart. Waar dient hij voor en hoe te gebruiken?
Laatst gewijzigd door 1 op jvdh, in totaal 22 keer gewijzigd.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zo simpel is dat eigenlijk niet.

Een grijskaart dient voor het meten van je belichting (dus niet voor je witbalans)

De grijskaart geeft een reflectie van 18% van de grijstinten. De kaart zou in princiepe iedere kleur mogen zijn, zolang hij maar 18% grijs reflecteert. Een rode zou dus ook kunnen.
Andere 18% grijs afgevende dingen zijn stoeptegels en gras (zolang beide maar niet nat zijn).

Als je de kaart goed neerzet zodat het licht er goed opvalt, dan zou je met de lichtmeter de kaart kunnen aflezen. Dit doe je door de kaart in het zoekerbeeld te vangen en dan te meten.
De kaart is dus vooral handig wanneer je in stand M wilt werken of wanneer je grote contrasten moet overbruggen. Je kunt dan met de grijskaart een neutraal ijkpunt bepalen

De kaart wordt ook wel bepaald voor het bepalen van je witbalans, maar daar is ie eigenlijk niet voor bestemd
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 22 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

JvdH schreefCOLONEen nieuwe simpele vraag:
De Grijkaart. Waar dient hij voor en hoe te gebruiken?
Je bedoelt waarschijnlijk een Grijskaart.

Grijskaarten kunnen voor 2 verschillende dingen gebruikt worden afhankelijk van het soort kaart. Met digitale fotografie wordt de kaart volgens mij het meest gebruikt voor de witbalans. Als je een foto maakt met de grijskaart in beeld, kun je laten in PS of PSP dit als een refentiepunt gebruiken om je witbalans goed te zetten.

Een grijskaart (18%) zitten alle kleuren met dezelfde hoeveelheid verwerkt.

Grijskaarten kunnen ook gebruikt worden om de juiste lichtmeting te doen, je legt de grijskaart op het onderwerp en meet met de camera de juiste instellingen mbt sluitertijd/diafragma.
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar