De basis van uw digitale camera [Tutorial in opbouw]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

mmm, een dag gewacht op de topicstarter (ik denk dat hij het beter uit kan leggen). Laat ik toch maar een poging doen.

De crop van 1.6 is niet zoals jij denkt dat hij is.

Een objectief kan simpel beschouwd worden als een positieve lens. Deze lens heeft zoals alle positieve lenzen een brandpunt, dit is wat jij op je objectief ziet staan. Dit brandpunt is een eigenschap van de lens. Dit heeft niets met de grootte van je sensor te maken.

Bij een bepaalde brandpuntsafstand hoort een bepaald beeld op je sensor (of film). Hier ontwikkelen mensen een gevoel bij. Als je het bijvoorbeeld over een brandpuntsafstand van 50 mm hebt. Dan weten de mensen wat voor beeld daar bij hoort. Door de cropfactor heb je het probleem, dat er bij een brandpuntsafstand opeens een ander beeld gaat horen. En dat het gevoel van mensen die in 35mm "denken" daar dus niet meer bij past.

Daarom zetten ze erbij met welke brandpuntsafstand je nodig zou hebben om met een 35mm camera een enigszins vergelijkbaar beeld te bereiken.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Om het duidelijk te maken:

Een EF lens geeft een afbeelding in het brandpunt die OVER de fullframe sensor valt.

EEN EF lens geeft op een cropcamera een afbeelding die RUIM over de sensor valt.

Een EF-S lens geeft op een cropcamera een afbeelding die NET over de sensor valt. Dit komt, omdat de lens iets dieper in de camera steekt.

Zou je een EF-S lens KUNNEN plaatsen op een fullframe camera, dan zou je als resultaat een foto met heel mooie zwarte ronde randen zien.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
CvAlfa
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2007 21:34

Bedankt voor jullie uitleg,

Ik denk dat ik het begrijp.... en het kwartje begint langzaam te vallen.
Gebruikers-avatar
NLGN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 16:06
WoonplaatsCOLON NB

Helemaal geweldig Jeroen, bedankt! :)
Gebruikers-avatar
tazmaniandevil
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2007 08:13
WoonplaatsCOLON tasmanie..;)

over het croppen : het is een sla krop maar een foto crop (deze twee hebben imho niet met elkaar van doen.

Full frame = 35 mm film een full frame lens (dus bedoelt voor analoog) moet je dan het zoom bereik vermenigvuldigen met 1,6 omdat de sensor van een digitale eos (niet full drame) kleiner is

een 18-55 ef lens (ook wel kit lens genoemd) is dus op analoog gewoon 18-55 maar in digitaal in werkelijkheid 28.8 mm - 88 mm (vergeleken met 35 mm!) in de foto softwre zal hij voor de camera op 18mm ook 18mm aamgeven terwijl het in werkelijkheid 28.8 mm is

de digitale lens bestaat niet maar wel een lens die ontworpen in voor digitaal , ook bij deze lensen heb je dus nog steeds de 1.6x cropfactor

Over de P stand

afhankelijk van je camera kan je best wel meer mogelijkheden hebben met de P stand dan met de autostand , ok beide zijn bedoeld als automatische standen, maar ook professional werken wel met de P stand
(bij mijn nikon D70 heb ik in de P stand meer mogelijkheden dan in de Auto Stand)

de auto stand (groene blokje)

in deze stand wordt de camera een point - click and shoot model , leuk om op te beginnen maar het beter werk is inderdaad de A, S of M stand
en de P stand

verder zou het wel handig zijn als je het verschil tussen de ef en de ef-s lensen kan uitleggen en de IS (image stabilisation) lensen 4 stops zegt mij wel wat maar de meeste beginners niet leg het uit met de diagfragma (F-) waarde icm met sluitertijd

lichtsterkte van objectieven :

in lastige licht situaties (slecht licht = foute term) bepaalt de lens icm de body in hoevere je nog zonder flits een scherpe foto kan nemen

hoe lager het F-getal des te lichtsterker is de lens, maar pas op bij zoom lensen, de eerste waarde (bijvooebeeld 3.5 refereerd altijd aan de laagste zoom waarde (aka) 18mm en 5.6 bijvoorbeeld bij 55mm

vergelijken we dat met een 50 mm 1.8 lens dan scheelt dat in licht al 4 -5 lichtstops dus kan je met een 1.8 langer zonder flits door fotograferen dan bij de kitlens met 50 mm (plm F 4.5-5 )

over iso

klopt dat iso bepaalt hoeveel licht je sensor opneemt maar pas op met te hoge iso waarden, want hoe hoger de iso waarde des te hoger de kans op ruis zeker met lastig licht)

tip:

probeer bij de instap en de prosumer body's niet hoger dan pak en beet 800 iso te gaan daarboven is de ruis te hoog
Gebruikers-avatar
Kiedoo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2008 14:10
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik ben nieuw hier op het forum. Dit is mijn eerste reactie.
Ik heb jarenlang (ca. 10jr) gefotografeerd met een analoge camera.
Analoog compact en spiegelreflex. Ik fotografeer trouwens nog steeds analoog, maar heb daarnaast ook een digitale compact en een digitale spiegelreflex.

Ik moest een hoop uitzoeken voor digitale fotografie. Vooral de crop-factor was een hot item en nog steeds zie ik op dit forum. Voor crop-factor kun je ook lezen, het kleinbeeldequivalent, de tele-factor of brandpuntverlenging (dit wordt op verschillende sites door elkaar gebruikt).
Ik heb vrijdag geprobeerd een illustratie te maken van wat ik denk de crop-factor is. Ik lees zo nu en dan iets over crop-objectieven, maar dat is volgens mij een broodje aap verhaal. In princiepe zijn alle lenzen hetzelfde (even de qualiteit daar gelaten), maar zijn er verschillende camera's (beeldsensors)

Afbeelding

De afstand boven (80) geeft het diagonaal weer van het object (huis, landerij, etc.) en aan de linkerkant staat de afstand tot dit object.
De crop-factor zegt dus iets over de beeldsensor in relatie tot een analoge camera met een kleinbeeld filmpje (je hebt natuurlijk ook halfkleinbeeld).

Om even snel te kunnen rekenen met de crop-factor en de diverse camera's in omloop heb ik een excel bestandje gemaakt om de beeldhoek te bepalen, want die is weer gerelateerd aan de crop-factor.
Hopenlijk heb ik het goed benaderd en klopt het excelbestandje ook een beetje door alle gele velden in te vullen.

Verder vind ik dit een super forum.
Veel goede fotograven met een berg aan ervaring.
Hier kan ik nog een hoop van leren.

Groeten,

Guido
Gebruikers-avatar
coorz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 12:27
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Wellicht nog van enige educatieve waarde voor de RAW shooters onder ons:
http://www.digitalphotopro.com/tech/exp ... r-raw.html
[x] Ongeschikt
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

Kiedoo schreefCOLONIk ben nieuw hier op het forum. Dit is mijn eerste reactie.
Ik heb jarenlang (ca. 10jr) gefotografeerd met een analoge camera.
Analoog compact en spiegelreflex. Ik fotografeer trouwens nog steeds analoog, maar heb daarnaast ook een digitale compact en een digitale spiegelreflex.

Ik lees zo nu en dan iets over crop-objectieven, maar dat is volgens mij een broodje aap verhaal. In princiepe zijn alle lenzen hetzelfde (even de qualiteit daar gelaten), maar zijn er verschillende camera's (beeldsensors)


Groeten,

Guido
Er zijn tegenwoordig nogal wat objectieven die zijn ontworpen om een APS sensor te belichten, daar is niks broodje aap aan......
Waarom een uitgekauwd verhaal nog maar eens met nog meer misverstanden de wereld in sturen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kees10 schreefCOLONEr zijn tegenwoordig nogal wat objectieven die zijn ontworpen om een APS sensor te belichten, daar is niks broodje aap aan......
Ik denk dat juist fabrikanten/verkopers de zaak in verwarring brengen.
Dat ze bestemd zijn voor camera's met niet-full-frame sensoren geeft ze nog niet het recht om te gaan stoeien met de natuurkundige definitie van brandpuntsafstand. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

Ik heb ook alle lettertjes gelezen. Hele goede basis voor een beginner. Heel erg bedankt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En hij si nog niet af, maar het kost gewoon veel tijd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Druifke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2008 21:11
WoonplaatsCOLON Maastricht

Bedankt voor dt stuk, heb gelezen!
Heb uitgeprint en zal in mijn tas met camera stoppen, heb ik het voor het begin altijd bij me!
Dank je wel!
Gebruikers-avatar
hopje
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2008 11:47
WoonplaatsCOLON teteringen
CONTACTCOLON

Voor een beginner echt erg handig 8)
Mijn eerste zoektocht op het forum eindigde gelijk in dit topic :D

Ga eens even met de camera spelen en oefenen met ernaast mijn scherm open natuurlijk met dit topic.
Duidelijk uitgelegd en ook nog eens met plaatjes wat voor mij persoonlijk erg handig is, zien wat ik ermee kan.

Kortom super! Dank je wel hiervoor!

groetjes gwen
Eos 450D aan het uitvogelen...alle begin is moeilijk! Tips altijd welkom.
Gebruikers-avatar
laawim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2008 19:03
WoonplaatsCOLON `s-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Allereerst mijn complimenten voor je verhaal betreft de basis kennis van fotograferen.
Wat mijn het meeste bezig houdt is het feit dat de creativiteit van instellen zo breed aan mogelijkheden is, dat ik bang ben dat ik vaak mijn motief al kwijt ben voordat ik überhaupt de juiste instellingen heb gevonden. Zijn er in de AV of TV etc standaard instellingen te handhaven die mijn voor 80% al op weg helpen. Een landschap op statief kan je op je gemakkie testen, maar dat ene Vosje uit dat iets te donkere bos blijft niet op papa Wim wachten totdat ik mijn "ISO. DIA fragma, Witbalans, brandpunt instellingen en al die andere hulpmiddelen tot het juiste eind heb gevonden, dan zit Rein de Vos allang tegen zijn wijffie te roddelen dat er een malloot aan de bosrand zat met een dure EOS CANON 400D met een grote witte lens met rood randje en een standaardje...

Ik ga deze zomer naar Oosterijk en hoop goede tips te krijgen (en lezen op deze prachtige site) om leuke plaatjes te gaan schieten. Adobe Photoshop is gelukkig geen probleem voor mij. Motieven zien en doeltreffende shots bepalen, liggen mij ook wel. De juiste instellingen daar schort het mij nog aan...

Dan toch maar weer de automatische instellingen gebruiken, maar dat wil ik niet... DOEL: voornamelijk landschappen en alles wat mooi is in Oosterijk, zoals bergen, dalen, watervallen, dorpjes, beekjes etc.. Welke lens moet ik kopen? Groothoek of zoomlens? Ik zelf wil de Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM + zonnekap... Goede keus voor te oefenen??? Bedankt voor uwe tips.

Grtzzzz The Beginner
HDR is een tussenweg van KUNST en FOTOGRAFIE. Groetjes "Anton Pieck".
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wim, zoals ik al een keer eerder heb aangegeven, ik woon nog geen 20km bij je vandaan. Ik denk dat we echt een keer op pad moeten en dan kan ik je urenlang tijdens het fotograferen allerlei dingen vertellen en uitleggen. Dat gaat nog beter dan een verhaal :lol:

Maar om even op je post terug te komen.
Instellingen van Iso, witbalans en al dat soort dingen is iets wat je vooraf doet. Je komt ergens aan en je kijkt eerst eens om je heen. Aan de hand daarvan stel je je camera al in voor een stukje basis.
Ben je dan aan het fotograferen, dan is het een kleine moeite om een enkel ding aan te passen als het niet goed staat.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
laawim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2008 19:03
WoonplaatsCOLON `s-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hallo dejong1racing

Ik geloofde mijn ogen niet toen ik je reactie las. Wolluk is inderdaad 16 km vanaf Denbosch. De drunense duinen is volgens mij een goed oefen terrein? Ik wilde met een vriend van mij samen ook gaan ondernemen met ons speelgoed. Ik ga eerst een andere lens kopen dan de KIT lens die bij de EOS400D erbij zat. Is dat slim?

Ik zit nog steeds te twijfelen, ik hoorde bij cityfoto dat je voor landschappen beter een groothoeklens kunt nemen, is dat zo? En zo ja! Welke is dan een goede tot de prijs van 500 euries? Ik wil zeker ook nog eens een zoomlens voor natuur en details op afstand. Die Canon EF 70-200mm F 4.0 L USM ligt mij wel of de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM
Daar twijfel ik nog enorm over. Maar voor Oosterijk eerst een groothoek of kun je ook met deze bovenstaande objectieven landschappen maken???

Dank je wel.

Spreek echt gauw met je af, mits je dat serieus nam! Hou mijn zeker aanbevolen, want cursussen zijn duur, zéér duur. 2 dagen voor 300 euro. Wat kun je nu in 2 dagen leren???

Ik wil gewoon de basis begrippen leren.

Ik lees graag je reactie op bovenstaande. Bedankt alvast voor alle tips die komen.

Groetjes Wim
HDR is een tussenweg van KUNST en FOTOGRAFIE. Groetjes "Anton Pieck".
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wim,

Mail send
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
psychodweep
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2008 01:34

waaauw! heel handige tutorial.
Maar ik heb nog enkele vraagjes.
Je zegt:
Gaan we die sensor nu kleiner maken, dan gaan we niet meer het complete oppervlakte van de voorzijde van de lens gebruiken. Er wordt een uitsnede van de beeldcirkel van de lens gemaakt. Een zogenoemde “Crop”. De sportcamera van Canon heeft een cropfactor van 1.3 en alles daaronder (momenteel 40D & 400D) hebben een cropfactor van 1.6

Dit betekent dat een 40D of 400D de grootste uitsnede maakt.
Als de 40D/400D een cropfactor van 1.6 hebben, betekent dit toch dat ze de kleinste uisnede maken (kleinere snede dan 1.3) ? Cropfactor is toch verhouding van diagonalen van 35mm tov die digitale ?

Beetje verder zeg je:
Door te zakken met de sluitertijd leg ik al veel meer het gevoel van snelheid in de foto. Immers; het licht wat op mijn sensor valt mag er wat langer over doen en in die tijd kan de auto een aantal meter rijden.
Bedoel je hier niet stijgen ? Van 1/100 naar 1/2 sec is stijgen ?

Ik heb de rest nog niet gelezen, maar zal ik zeker doen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het ligt er even aan hoe je het bekijkt. Qua oppervlak heb je bij een 1.6-crop-cam het meeste verlies van het beeld wat door de lens komt.
Cropfactor is inderdaad een verhouding tov het 35-mm formaat

Ja, je zakt met de sluitertijden. 1/100 is namelijk sneller als 1/2. Bij 1/100 kan ik in therie eigenlijk 100 foto's per seconde maken, bij 1/2 maar 2
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
psychodweep
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2008 01:34

dejong1racing schreefCOLONHet ligt er even aan hoe je het bekijkt. Qua oppervlak heb je bij een 1.6-crop-cam het meeste verlies van het beeld wat door de lens komt.
Cropfactor is inderdaad een verhouding tov het 35-mm formaat

Ja, je zakt met de sluitertijden. 1/100 is namelijk sneller als 1/2. Bij 1/100 kan ik in therie eigenlijk 100 foto's per seconde maken, bij 1/2 maar 2
Als je het kleinste opp tov het origineel, heb je dan toch een kleine uitsnede uit het origineel (kleiner dan die 1.3 toch ?) ? Of wat bedoel je dan met die grootste uitsnede ??
Ja, maar hier wil je het beeld waziger doen uitzien, dan moet je hier de sluitertijd toch verhogen 0.5 > 0.01 , we hebben het over het 2de wazige plaatje vd wagen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar