Rode puntjes weg?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Gisteren heb ik deze foto gemaakt. Onderaan de pootjes zie je allemaal rode puntjes. Hoe kan ik die vermijden?
De foto is gemaakt met een 50mm 1.8. Zou het aan het gebrek aan zonnekap liggen?

AfbeeldingChristmas is coming :-) by _Lynn85_, on Flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

De vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval. Yep, met een zonnekap was de kans op flare (want dat is het inderdaad) een stuk kleiner geweest. Wegsoepen dan maar he...
The Artist Formerly Known As Jeveos
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Dank je voor de bevestiging!

Verdorie, zal ik die toch maar eens gaan bestellen.
Voor de opdrachten van de avondschool mag er niet gesjopt worden :)
Bij deze opdracht gaat het om het bokeh, dus hopelijk kijkt hij langs de rode puntjes af...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Een zonnekap gaat in dit geval niet helpen. De lichtjes in je compositie zorgen voor de flaires
Heb je soms een goedkope filter voor je lens zitten?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Daar stel je een goede vraag. Volgens mij heb ik toen bij konijnenberg inderdaad een filter bij deze lens gekocht.
Deze eraf halen?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Dat is zeker het proberen waard
Om je lens te beschermen moet je Of een filter OF een zonnekap gebruiken
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Net nog eens geprobeerd zonder filter. Geen flares meer. Dank je wel!
Zonnekapje staat toch nog wel op mijn lijstje.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Fijn!

No komt de vraag, doen alle filters dat of ..............
Als reflecties tussen objectief en filter zichtbaar worden waarom dan niet tussen de lenzen van het objectief zelf?
en kun je dat af kopen?

Ik zelf heb belachelijk veel betaald voor mijn uv-haze filters.
Heb ik er last van en verdwijnt het als ik het filter verwijder?
Ik bedoel als je aan het schieten bent zie je die die kleine vlekjes echt niet op zo'n klein klote schermpje.
Dus moet je maar vertrouwen op je filter (of op je zonnekap)
Lastig, ik vond de investering van een dure UV-haze niet erg. Toen mijn camera viel brak het filter en bleef het objectief geheel onbeschadigd (zelfs het schroef draad was onbeschadigd. Dus money well spend
Maar geven die dure filters ook die flares? Ik zie ze wel eens als ik licht bronnen in mijn compositie heb. 't hoort erbij denk ik dan..... Zou ik zonder filter wel zonder flares schieten?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Ik zou eens moeten kijken naar het uv filtertje. Ik ben op de expertise van konijnenberg afgegaan...
Nu nog gaan kiezen tussen de verschillende foto's, welke ik ga indienen voor de opdracht op de avondschool.
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Welke voorkeur hebben jullie? De opdracht was een foto met bokeh maken 8)

AfbeeldingKiezen... by _Lynn85_, on Flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik zou zeggen 1
Daar heeft de vorm van het bokeh de zelfde vorm als de gaten in de buik van die pinguin(?)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

seoman schreefCOLONNo komt de vraag, doen alle filters dat of ..............
Als reflecties tussen objectief en filter zichtbaar worden waarom dan niet tussen de lenzen van het objectief zelf?
Haal het filter weg als het last veroorzaakt :wink:
Voor bescherming is een lenskap meestal voldoende.

Een objectief met vele lenselementen wordt door de ontwerpers heel nauwgezet ook getest op ongewenste interne reflecties; dat doen ze met speciale coatings op de lenselementen.
Maar lichtinval schuin op de frontlens kan onvoorziene reflecties veroorzaken (groothoekobjectieven hebben daar het meeste last van).
Dat kan door een goed ontworpen lenskap vermeden worden (daarom ben ik voor het gebruik van een originele lenskap, ondanks de meerkosten).

P.S. De digitale sensor is niet gevoelig voor UV; wil je al een filter gebruiken dan volstaat een neutraal filter.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@boels
Ik neem aan dat je een zonnekap bedoeld.
in veel gevallen komt het licht gewoon langs de kap recht de lens in.
Ook bij dit geval was dat duidelijk te zien.
Ik vind zo'n extra toeter maar onhandig en lomp.
't past ook niet in de tas (indien gemonteerd) dus op cruciale momenten is je lens onbeschermd.

De vraag blijft heeft zo'n B+W bla bla t.a.e.d. micro pearls all-in-one [edit] nano digital led eco [om maar wat domme inhoudlsoze kreten te kunnen gebruiken zodat wij onder de indruk zijn van alle innovaties /edit] ook een anti glare coating en werkt ie?
Dat moet ik eens gaan proberen.

PS De digitale sensor is gevoelig voor alle straling daarom zitten er op de sensor zelf OOK coatings die IR en UV filteren.
Een sensor zou gekoeld extreme iso waardes kunnen halen omdat zelfs temperatuur de cmos sensoren triggeren
Zijn 2 UV filters nodig? Nee normaal niet (maar stel je filmt buiten de dampkring of extreme uv bronnen dan lijkt het me een noodzaak extra UV te filteren omdat het je opname zal verstoren)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

@Lynn85,
foto nr. 1, zoals seoman zegt, dezelfde bokeh-vorm, geeft iets herkenbaars. :P
70D
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Dank je wel voor de tips! Ik ga jullie voorkeur volgen.

Ik was laatst ook aan het denken om de filters er af te gaan halen, maar dan inderdaad weer die bescherming... Als de lens in de tas zit heb je er toch een lensdop op, is dat niet voldoende bescherming in de tas?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@lynn

Het is een gebruiksvoorwerp en die kunnen ongelukjes overkomen.
We kunnen niet meer dan ons best doen.
Maar ik wil toch even mijn ervaring schetsen.
Ik was foto's aan het downloaden op de PC dus camera uit de tas op het buro, geen zonnekap wel uvfilter en lensdop.
Blijf ik met mijn voet achter de usb kabel hangen.................
BAM
De lensdop werd het objectief ingedrukt maar kwam gelukkig mijn filter tegen
(Lensdop Canon ouwe stijl)
Moeten we hiervoor filters gebruiken? Nee maar ik was wel blij dat ie er op zat
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Dat zijn inderdaad situaties die je kunnen overkomen. Ik heb het al meegemaakt met een laptop.
Misschien toch maar laten zitten :) Ik ga nog eens wat testjes doen met en zonder...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik leg mijn camera nu altijd op de grond.
Laatst legde iemand mijn camera op een sta-tafel met de schouderband bungelend over de rand. Die heb ik vermanend toegesproken dat nooooooit meer te doen.
Ons ben zunig
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Een ongeluk schuilt meestal in een klein hoekje. Hopelijk overkomt het je geen tweede keer...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar