Voedsel fotografie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Hallo

Afgelopen week gevraagd door een restaurant om wat foto's te maken voor op een flyer, en ik moet zeggen het viel me best wel een beetje tegen. Mijn vraag is of er iemand hier ervaring mee heeft? Zelf ben ik er niet echt tevreden over, naar mijn mening stralen ze niet zoveel uit. Let niet op de uitsnede 's de bedoeling is dat het reclame bureau dat doet. Hebben jullie misschien tips over opstelling, licht e.d. ? De foto's zijn genomen met een 60D en een 15-85 lens op een statief met afstandsbediening en zonder flits (behalve foto 5). Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben.

Eduard

1

41843

2

41844

3

41845

4

41846

5

41847

Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ondanks ikzelf in de keuken sta boeit me dit stukje fotografie niet zoveel om zelf te doen.. wel om naar te kijken.. :)

#1 en #2 zien er naar mijn idee beetje "rommelig" uit.. overbelichte delen vragen enorm de aandacht.. de kleuren in het eten heb je goed gevonden! wel had ik het vlees als "hoofdonderwerp" genomen.. dit valt nu erg weg op de achtergrond..

#3 is leuk gedaan met de zakjes ernaast.. maar, wil de gast zien hoe je de warme chocomel maakt? en.. jammer van de rand op het glas.. het schuim is daar al verdwenen en maakt de rand eerder vuil dan mooi.. ik weet ook niet of een CPL-filter in dit geval helpt om spiegeling in het glas te voorkomen..? maar dit vind ik ook nog wel beetje afleiden.. iets meer contrast zou hier wel bij passen.. ;)

#4 mooi compositie zo, niet te veel, gewoon lekker rustig.. rechtsboven is jammer van het zwarte hoekje, en jammer dat ze de cappuccino niet zo mooi hebben gemaakt.. :/ ik heb ze zelf eerlijk gezegd wel iets strakker gemaakt (ook met die stroop).. dus 't is wel mogelijk.. :lol:

#5 tsjah, het is gewoon behoorlijk druk, het dopje van het spuitflesje/het spuitmondje is niet echt bepaald schoon te noemen, en eerlijk is eerlijk ik vind het handmodel ook niet echt mooie handen hebben.. :oops: (sorry als ik vervelen over kom hoor! niet de bedoeling)


ik zou het gewoon nog eens proberen en iets meer de tijd nemen voor bepaalde dingen.. let op de achtergrond (meerendeels te druk) misschien een tentje kopen voor 10,-?
jij bent de fotograaf dus jij zegt of er een nieuwe cappuccino gemaakt moet worden.. voor hun kost het niet ENORM veel maar ze krijgen er wel meer voor terug.. ;)

ik heb ook eens gelezen dat als je eten mooi wil maken moet je olie eroverheen strijken.. maar dat moet je maar 's even nakijken.. ;)

succes bij de volgende keer..! hoop wel dat je nog probeert want je bent de goede kant op gegaan! ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Geen verkeerde start, vind ik. Ik ben zelf bezig met een kookboekje van moeder's recepten. (moet ik nog steeds afmaken, ben volgens mij vorig jaar begonnen. :oops: )
Ik denk wel dat het reclamebureau er iets mee kan.

Waar ik op zou letten is dat het gehele gerecht op de foto staat, met het vlees/vis in de hoofdrol. Dit zijn foto's waar aandachtig naar gekeken wordt, dus alles moet kloppen. Vaak heb je niet veel tijd, omdat het eten in elkaar zakt op het bord. Of bijvoorbeeld met de chocomel, het schuimkraagje wat verdwijnt. Probeer je compositie en camera instellingen met het eerste kopje te bepalen en vraag een vers kopje voor de echte foto.

Bij foto 1 en 2 zijn een paar lichte groentes wat overbelicht. Misschien kan je dit in de nabewerking nog wat corrigeren. De broccoli mocht wat minder gekookt. Net een minuutje in kokend water om het wat kleur te geven. Aardappel bolletjes mochten wat bruiner en de partjes wat minder gebakken. Bij allebei mag je wat meer van het bord laten zien, zodat de mensen zien wat ze te eten krijgen.

Foto 3. Zoals ik al zei, verse chocomel met kraagje. Als ik deze foto zo zie, krijg je bij deze bestelling warme melk en een zakje choco bolletjes. Het gebakje lijkt links een beetje in te zakken of is niet helemaal recht. Vraag genoeg gebakjes en kies de beste er uit. De gele choco snippers zien er feestelijk uit, maar ik zou ze niet op de schuine rand gelegd hebben. Servetje misschien voor de foto vervangen door een "echte", of zo'n wit gehaakt onderzettertje.

Foto 4. Zoals mijn voorganger al zei, de choco tekening wat strakker en niet te lang wachten met foto's maken. Deze lijkt al een deel ingezakt te zijn. Koekjes en slagroom een beetje draaien. Ik kan nu niet zien wat er tussen de koekjes gebeurt. Het lijkt nu een torentje van koek slagroom koek.

Foto 5. Hier zou ik een klein kannetje met chocoladesaus gebruikt hebben. Goed schone verzorgde hand die het kannetje vast houdt en een drupje saus op een perfect kopje. Het sirooprekje vind ik leuk, maar de spiekbriefjes op de voorkant lijdt een beetje af. DE logo's mochten wat mij betreft iets meer in beeld.

Je kan uren naar deze foto's kijken en je kan telkens verbeterpunten vinden. Het bovenstaande is wat ik er in zie. Uiteraard is het als opbouwende kritiek bedoeld. Tip: Vraag niet één portie, maar meerdere. Het liefst in samenwerking met een kok, zodat je het eten rechtstreeks uit de pan op het bord en op de foto kan. Voor de chocosaus op dranken direct foto's maken en zodra het inzakt nieuwe vragen. Bereid de opdrachtgever voor op een aantal gerechten die weggegooid (of opgegeten) gaan worden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik zie is in de eerste foto's vrij veel contrast. Misschien zou een hdr van 2 of 3 belichtingen wel mooier zijn.
Als het de bedoeling is om het gerecht ook "spannend" te fotograferen zou ik zelf een minder egale verlichting denk ik mooier vinden
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

wat soms erg mooi overkomt is om een zeer kleine DOF te gebruiken zodat wat de aandacht moet trekken lekker scherp is en daarna de omgeving vervaagt. Wel een interessante topic want in december staat bij de fotoclub ook food fotografie op het programma. Dus tips en trics zijn zeker welkom.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar