tweede poging

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
poldermens
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2013 17:30

daq allemaal,

Ik heb nu mn camera een maand of 3 en heb mn setje al wat verder uitgebreid. Samen met een maatje zijn we druk bezig om deze fotografie wereld te ontdekken. Wat we ook erg leuk vinden is het gebruiken van oudere lenzen, ook omdat de kosten hiervan een behoorlijk stuk lager liggen en daardoor veel meer verschillende lenzen kan aanschaffen. Zo kwamen we op een gegeven moment een set practika lenzen tegen op marktplaats en na een bod te hebben gedaan kon ik de set op halen. Ik helemaal blij natuurlijk want er zat ook een marco lens tussen de 10 lenzen. Naast een flitser, rolletje, schoonmaak benodigdheden, kwastje enz zat er ook een eos adaptor bij de set. Dus ik kon meteen van start!

Nu heb ik onlangs een post gedaan op dit forum die niet door iedereen gewaardeerd kon worden. Ik had er namelijk een dode vlieg op staan, maar goed, even goede vrienden. Omdat ik graag tips en trucs van jullie wil horen ben ik op mn buik door de tuin heen getijgerd en ik kwam een ware dierentuin tegen, en wat los zittende schroeven van de vlonder. maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen. Nadat ik dus wat wildlife heb kunnen vast leggen liep ik toch tegen wat struikelpunten aan.

Dit is de marcoset die ik gebruikt heb:

38872

Het is een Schneider-kreuznach Xenar 1:4,5/135 macro lens die gemonteerd zit op een Novoflex frame. Nou zeg mij dat niet zo heel erg veel maar voor degene die het leuk vinden vermeld ik het even. misschien dat iemand mij meer kan vertellen over deze set? kan ik er bijvoorbeeld ook nog andere lenzen op zetten of iets dergelijks?

Op de foto staat de set afgebeeld met extention ringen van canon. De onderstaande foto is zonder die ringen maar wel met de m42 extension ringen. Deze heb ik voor de harmonica geplaatst.

38871

Dit is een bloemvlieg (Anthomyia procellaris) die lekker van de zon zat te genieten op een blad van een Vlier (sambucus). gelukkig was hij niet onder de indruk van mij en bleef voorbeeldig zitten.

Echter vraag ik me toch een ding af. Hoe kan ik de field of dept vergroten? Ik had het diafragma in eerste instantie op 4,5 staan omdat je dan beter scherp kan stellen. Dit moet namelijk gedaan worden door de camera dichter of juist verder af te houden. Scherp stellen kan namelijk niet met de lens zelf. Echter als ik het diafragma naar bijvoorbeeld 11 zet dan ik het scherp stellen bijna ondoenlijk en moet je op de gok maar plaatsje schieten in de hoop dat er een goede tussen zit.

Hoe kan ik dit nou makkelijker doen?

alvast bedankt voor de tips en kritiek!

Kritiek is namelijk gratis advies!

ciao!
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Wat een apparatuur! Schrok de vlieg zich niet dood? :) Ik vind de foto niet mooi en ook niet goed. Scherpstellen door de camera naar voor of achter te bewegen is altijd erg lastig. Ook met een MP-E65 lens. Ik weet ook niet waar de door jou gebruikte apparatuur technisch tot in staat is. Ondanks het feit dat de haartjes op zijn rug scherp lijken, vind ik hem niet scherp en de belichting op de vlieg is te hard en te fel. Dat heeft dus niets met de lens te maken. De focus ligt voor dit standpunt m.i. te ver naar achteren. De compositie vind ik ook zwak doordat zijn pootje er net niet op staat.
Ik denk dat je beter een groot diafragma had kunnen gebruiken (laag getal) en zelf een ander standpunt innemen zodat je de vlieg van de zijkant fotografeert. Met een groot diafragma heb je dan toch een betere scherpte op de gehele vlieg.

Ik vind wel dat je hiermee leuk bezig bent. Ik blijf je even volgen (als ik het niet vergeet)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ja, zo kan het ook, een lekkere handzame combinatie. Mag dit voor de wapenwet :mrgreen:

Je DOF vergroten doe je idd door je diafragma te knijpen, of je haalt er wat tussenringen tussen uit of je zet de balg niet op zijn maximaal. Ik zou ook niet weten wat je maximale DOF zou kunnen worden met verschillende combinaties, gewoon lekker testen.

Als je je diafragma knijpt wordt het idd wat donker door je zoeker, dus zul je een extern lichtbronnetje moeten gebruiken als zoeklicht, bv. Een ledje.

Wat was je afstand tot de vlieg?


<Jeffry>.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar